شنبه ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
۰۱:۳۶ - ۲۸ آبان ۱۴۰۱ کد خبر: ۱۴۰۱۰۸۲۸۳۹
سیاست داخلی

عمامه‌پرانی نشانه ناراحتی مردم از علماست

مولوی عبدالحمید: هیچ کجا جواب اعتراض را با گلوله نمی‌دهند

مولوی عبدالحمید,امام جمعه اهل سنت زاهدان
مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان گفته پیش‌داوری کردند که ما خون شهدای زاهدان و خاش را معامله می‌کنیم، تهدید یا تطمیع می‌شویم و بالاخره تن می‌دهیم به معامله. اما این پیش‌داوری اشتباه است.

سایت رویداد۲۴ نوشت: مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی امام جمعه اهل سنت زاهدان در نماز جمعه این هفته مسجد مکی با اشاره به حضور هیات نمایندگی رهبری در زاهدان گفت: «اهل تعامل و گفتمان هستیم، اما اهل معامله نه! حتی اگر همه کره خاکی را به ما بدهند از حقیقت و راه درست نمی‌گذریم.»

توقع داشتیم هیات رهبری به دیدار خانواده شهدای سیستان و بلوچستان بروند

امام جمعه اهل سنت زاهدان، همچنین با گلایه از این هیات که برای رسیدگی به حوادث جمعه خونین (هشتم مهر) به زاهدان اعزام شده بود، گفت: «عرف چنین دیدار‌هایی و نیز خواسته خانواده شهدا این بود که وقتی نقصانی (از جانب حکومت) پیش می‌آید، به جای این که در یک اداره جلسه بگذارند، آنان نزد آسیب‌دیدگان بروند و تسلی بدهند. انتظار داشتیم هیات نمایندگان به دارالعلوم زاهدان بیایند، پیام‌شان را بدهند و حرف طرف مقابل را هم بشنوند، اما این انتظارات برآورده نشد.»

اسماعیل‌زهی با تاکید بر این که خواسته مردم زاهدان «مجازات قاتلان مردم و جبران خسارات جانی و مالی» است، گفت: «به این هیات هم گفتیم که مردم امروز به وعده‌ها دل نمی‌بندند؛ نه وعده من را قبول می‌کنند و نه کسی دیگر، مردم به عمل نگاه می‌کنند.»

اعتراضات مردم نتیجه نارضایتی از وضعیت موجود است

امام جمعه اهل سنت زاهدان در بخش دیگری از خطبه‌های خود با اشاره به حوادث آبان ماه سال ۹۸ گفت که اعتراضات آن سال گرچه روی مساله‌گران شدن سوخت شکل گرفت، اما «سوخت جرقه‌ای بود که مردم را به خیابان آورد» و اگر آن جریان رخ نمی‌داد هم یک روزی سرانجام این اعتراضات شکل می‌گرفت.

مولوی عبدالحمید تاکید کرد: حرف و اعتراض مردم در سال ۹۸ که باعث شد به صحنه بیایند و تلفات سنگینی هم بدهند با حرف معترضان در امروز یکی است و همه این اعتراضات «نتیجه نارضایتی مردم از وضعیت موجود» است.

او با اشاره به این که باید در شعار‌های مردم جست‌وجو کرد که چه می‌خواهند، گفت: «مردم در اعتراضاتشان آزادی و عدالت را فریاد می‌زنند و می‌خواهند. آزادی یک مساله بسیار مهم است؛ همان‌طور که انسان نیاز به غذا دارد، به آزادی هم نیاز دارد.»

اهل سنت ۴۳ سال گرفتار تبعیض بوده است 

امام جمعه اهل سنت زاهدان با اشاره به این که «این خیزش» ناشی از «احساس تبعیض، نابرابری و فشار در حد گسترده» است، گفت: «اهل سنت ۴۳ سال گرفتار تبعیض بوده، اما ۴۳ سال از طریق گفتمان و مذاکره و حضور در صحنه انتخابات خواسته‌هایش را پیگیری کرده تا فشار‌های مذهبی را پشت سر بگذارد و نتوانسته است.»

اسماعیل‌زهی با اشاره به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی که ساماندهی و مدیریت و برنامه‌ریزی برای مدارس و امور مذهبی اهل سنت را از اختیار جامعه سنی‌مذهب خارج کرده، گفت: «این مصوبه ظالمانه و بر خلاف اصل ۱۲ قانون اساسی بود که آزادی اهل سنت را که بزرگ‌ترین شاخه جامعه مسلمانان است مختل کرده و مدیریت مذهبش را به دست کیانی غیر از سنی‌ها داد.»

علمای بزرگ اهل سنت زندانی شده‌اند

اسماعیل‌زهی با تاکید بر این که «اهل سنت می‌خواهند امور مساجد را خودشان اداره کنند و خودشان امامی را که می‌خواهند پشتش نماز بخوانند تعیین کنند» به زندانی شدن علمای اهل سنت و مخالفت حاکمیت با ساخت مساجد سنی در شهر‌های بزرگ اشاره کرد.

او در ادامه گفت: «همه جای کشور اهل سنت زندگی می‌کنند. در حادثه زلزله بم، سه هزار بلوچ کشته شد، اما برای ساختن مسجد در بم و دیگر شهر‌های بزرگ، همیشه مشکل داشتیم. هر چه تلاش کردیم در بم و یزد و تهران و ... مسجد بسازیم، اجازه ندادند. نمازگزاران جای نماز نداشتند و اهل سنت همیشه با خوف و ترس نماز برگزار کردند.»

عبدالحمید اسماعیل‌زهی این موارد را مصادیقی از تبعیض علیه اقوام و مذاهب در کشور خواند و گفت: «این‌ها را می‌گویم، چون بعضی از مسوولان می‌گویند تبعیض کجاست؟ اگر می‌خواهید بدانید، از ما بپرسید که گرفتار تبعیض بودیم.»

عمامه‌پرانی نشانه ناراحتی مردم از علماست

عبدالحمید اسماعیل‌زهی با تاکید بر این که تبعیض در ۴۳ سال حاکمیت جمهوری اسلامی مختص اهل سنت نبوده و در سطح کشور وجود داشته، علت بسیاری از اعتراضات امروز را تبعیض و گزینش مدیران و مسوولان از رییس‌جمهوری تا نمایندگان مجلس، نه بر اساس شایسته‌گری که «تظاهر به دین‌داری و انقلابی‌گری و تقوا» دانست.

امام جمعه اهل سنت زاهدان همچنین با تاکید بر این که «فساد در بدنه کشور گسترده شده است» گفت: «اگر این دایره را تنگ نمی‌کردند و اجازه می‌دادند کسانی مدیر شوند که حتی اگر در دیانت ضعیف‌اند، اما وجدان دارند، این اعتراضات این‌طور گسترده نمی‌شد.»

او به موج «عمامه‌پرانی» در کشور هم اشاره کرد و گفت: «این حرکات نشان می‌دهند مردم از علما ناراحتند و انتظاراتی دارند و وقتی توقعشان برآورده نمی‌شود، این‌طور برخورد می‌کنند.»

هیچ کجا جواب اعتراض را با گلوله نمی‌دهند

امام جمعه اهل سنت زاهدان ریشه مشکلات اقتصادی را در مسائل سیاسی دانست و گفت: «در همه جای دنیا وقتی اعتراضاتی شکل می‌گیرد، حاکمیت می‌نشیند با معترضان صحبت می‌کند. با مشت آهنین و گلوله، جواب اعتراض مردم را نمی‌دهد. در دهان مردم نمی‌زند. هیچ کجا، مردم را به زندان نمی‌برند.»

اسماعیل‌زهی در ادامه گفت: «ملت ایران قریب به دو ماه است فریاد می‌زنند. توصیه‌ام [به مقامات]این است که فریاد و صدای این مردم را بشنوید، زندانیان را آزاد کنید، مقابل اراده ملت تسلیم شوید و نگذارید قضیه روز به روز بحرانی‌تر شود و کار به جایی برسد که دین‌گریزی و نفرت از علما بیشتر شود.»

او خطاب به مقام‌های جمهوری اسلامی و نیرو‌های مسلح گفت که «مردم را با گلوله‌های جنگی هدف قرار ندهید» و ادامه داد: «بعضی صحنه‌های اعتراضات را که می‌بینم، بدون اختیار گریه می‌کنم. وقتی بچه‌ها کشته می‌شوند و به زن‌ها حمله می‌کنند. نباید در جریان اعتراضات، مردم کشته شوند. امروز، عصر تمدن و فرهنگ و گفتمان است؛ امروز عصر شنیدن ندای مردم است نه عصر جنگ.»

توصیه به نیرو‌های مسلح: «به مردم برگردید»

امام جمعه اهل سنت زاهدان نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی را نیز خطاب قرار داد و گفت: «شما نیروی مردمی بودید. در گذشته امتیاز حکومت این بود که یک نظام مردمی است، نیرو‌های مسلح‌اش مردمی است. توصیه می‌کنم به مردم برگردید و به مردم توجه کنید و هیچ‌وقت مردم را نکشید.»

اسماعیل‌زهی در ادامه به کشتار ایذه و کشته شدن «دو طفل» در این شهر و کشتار مردم در شهر‌های کردنشین و دیگر مناطق کشور اشاره کرد و یاد و خاطره کشته‌شدگان آبان ۹۸ را گرامی داشت.

او همچنین با اشاره به بازداشت «مولانا کوهی» به دنبال اعتراضات آبان خونین که منجر به اعتصاب غذای او در زندان شده است، خواستار آزادی او شد.

اسماعیل‌زهی گفت با توجه به این که این روحانی اهل سنت بخشی از دوران محکومیت خود را گذرانده، می‌تواند بر اساس قانون آزاد شود اما: «این امتیاز را شامل حال او نمی‌کنند، چون شرط‌هایی برای آزادی او گذاشته‌اند که نپذیرفته است.»

توصیه به روس‌ها برای پایان دادن به جنگ با اوکراین

عبدالحمید اسماعیل‌زهی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر این که «جنگ و کشتار، نقصان و ضرر دارد»، حمله روسیه به اوکراین و کشتار مردم مظلوم این کشور را خسارت بزرگی برای «مردم روسیه» خواند و گفت: «دلسوزانه به روس‌ها که همسایه و نزدیک ما هستند توصیه می‌کنیم هرچه سریع‌تر این جنگ را به پایان برسانند و نیروهایشان را از سرزمین اوکراین خارج کنند.»

  • 17
  • 7
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۱۳
غیر قابل انتشار: ۱۲
جدیدترین
قدیمی ترین
آخرش جنگ داخلی کل ایران سوریه میشه آخرش مردم همه کشته میشن آینده این کشور همینه حالا میبینیم گرونی وگرونی مرگ بر شماهای بی کفایت بدم نفرت دارم چقدر دیگه زندگی مردم شده استرس استرس امروز بازی ایران هسته من که عاشق فوتبال حالم بده استرس وهمش درگیری و همش فکر میکنم جنگ میشه آخرش
نامه ۵۳ حضرت علی: امام در ادامه می فرماید: خداوند سبحان ، چون در روز حساب به داورى در ميان مردم پردازد ، نخستين داورى او درباره خونهايى است كه مردم از يكديگر ريخته اند . پس مباد كه حكومت خود را با ريختن خون حرام تقويت كنى ، زيرا ريختن چنان خونى نه تنها حكومت را ناتوان و سست سازد ، بلكه آن را از ميان برمى دارد يا به ديگران مى سپارد . اگر مرتكب قتل عمدى شوى ، نه در برابر خدا معذورى ، نه در برابر من ، زيرا قتل عمد موجب قصاص مى شود . اگر به خطايى دچار گشتى و كسى را كشتى يا تازيانه ات ، يا شمشيرت ، يا دستت در عقوبت از حد درگذرانيد يا به مشت زدن و يا بالاتر از آن به ناخواسته مرتكب قتلى شدى ، نبايد گردنكشى و غرور قدرت تو مانع آيد
نامه ۵۳ حضرت علی هم در مورد خون ناحق همین را گفته که خون ناحق ....
مشاهده کامنت های بیشتر
محمدرضا احمدی بیوگرافی محمدرضا احمدی؛ مجری و گزارشگری ورزشی تلویزیون

تاریخ تولد: ۵ دی ۱۳۶۱

محل تولد: تهران

حرفه: مجری تلویزیون

شروع فعالیت: سال ۱۳۸۲ تاکنون

تحصیلات: کارشناسی حسابداری و تحصیل در رشته مدیریت ورزشی 

ادامه
رضا داوودنژاد بیوگرافی مرحوم رضا داوودنژاد

تاریخ تولد: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۵۹

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر

شروع فعالیت: ۱۳۶۵ تا ۱۴۰۲

تحصیلات: دیپلم علوم انسانی

درگذشت: ۱۳ فروردین ۱۴۰۳

ادامه
احسان قربان زاده بیوگرافی احسان قربان زاده؛ خواننده تازه کار موسیقی پاپ ایران

محل زندگی: تهران 

ملیت: ایرانی

حرفه: خواننده

سبک: پاپ و سنتی ایرانی

ساز: تنبک، باغلاما و گیتار

ادامه
فرامرز اصلانی بیوگرافی فرامرز اصلانی از تحصیلات تا شروع کار هنری

تاریخ تولد: ۲۲ تیر ۱۳۳۳

تاریخ وفات : ۱ فروردین ۱۴۰۳ (۷۸ سال)

محل تولد: تهران 

حرفه: خواننده، آهنگساز، ترانه‌سرا، نوازندهٔ گیتار 

ژانر: موسیقی پاپ ایرانی

سازها: گیتار

ادامه
عقیل بن ابی طالب زندگینامه عقیل بن ابی طالب؛ از صحابه پیامبر و امام علی (ع)

تاریخ تولد: ده سال بعد از عام الفیل

محل تولد: مکه

محل زندگی: مکه، مدینه

دلیل شهرت: صحابه و پسرعموی محمد

درکذشت: دوران حکومت معاویه، مدینه

مدفن: بقیع

ادامه
علیرضا مهمدی بیوگرافی علیرضا مهمدی؛ پدیده کشتی فرنگی ایران

تاریخ تولد: سال ۱۳۸۱ 

محل تولد: ایذه، خوزستان، ایران

حرفه: کشتی گیر فرندگی کار

وزن: ۸۲ کیلوگرم

شروع فعالیت: ۱۳۹۲ تاکنون

ادامه
حسن معجونی بیوگرافی حسن معجونی بازیگر کمدی سینمای و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حسن معجونی

نام کامل: محمد حسن معجونی

تاریخ تولد: ۲۸ دی ۱۳۴۷

محل تولد: زنجان، ایران

حرفه: بازیگر، کارگردان، طراح، مدرس دانشگاه

تحصیلات: رشتهٔ ادبیات نمایشی از دانشکده سینما تئاتر دانشگاه هنر

آغاز فعالیت: ۱۳۷۵ تاکنون

ادامه
ابراهیم بن جعفر ابی طالب زندگینامه ابراهیم بن جعفر ابی طالب

نام پدر: جعفر بن ابی طالب

سن تقریبی: بیشتر از ۵۰ سال

نسبت های مشهور: برادر محمد بن ابی طالب

ابراهیم بن جعفر ابی طالبزندگینامه ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب

زندگینامه ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب

ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب فرزند جعفر بن ابی طالب بوده است، برخی از افراد ایشان را همراه با محمد از نوه های جعفر می دانند که عمال بن زیاد وی را به شهادت رساند. برخی از منابع می گویند که ابراهیم و محمد هر دو از لشکر ابن زیاد فرار کرده بودند که بانویی در کوفه آنها را پناه می دهد، اما درنهایت سرشان توسط همسر این بانو که از یاران ابن زیاد بود از جدا شد و به شهادت رسیدند. 

ادامه
مریم طوسی بیوگرافی مریم طوسی؛ سریع ترین دختر ایران

تاریخ تولد: ۱۴ آذر ۱۳۶۷

محل تولد: تهران

حرفه: ورزشکار، دونده دوهای سرعت

تحصیلات: کارشناسی تربیت بدنی از دانشگاه تهران

قد: ۱ متر ۷۲ سانتی متر

ادامه

مجلس

دولت

ویژه سرپوش