سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
۱۱:۴۲ - ۰۵ دي ۱۴۰۲ کد خبر: ۱۴۰۲۱۰۰۳۲۳
سیاست داخلی

روزنامه جمهوری اسلامی: حواله دادن فساد چای به دولت‌های سابق نوعی فرافکنی و پاک کردن صورت مساله است

چای دبش,اختلاس چای دبش

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: اینکه مسئولان دولت فعلی بگویند فساد و اختلاس و دزدی در کار نبوده بلکه ما دزدها را کشف و به دستگاه قضائی معرفی کردیم، مشکلی را حل نمی‌کند. آنچه مردم می‌خواهند اینست که افراد فاسد از مسئولیت‌هایشان کنار بروند.

این روزنامه نوشت:

۱- برای مردم فرقی نمی‌کند کدام دولت و چه کسانی مرتکب فساد ۳ و نیم میلیارد دلاری واردات چای شده‌اند. آنچه مردم می‌خواهند اینست که اولاً افراد فاسد از مسئولیت‌هایشان کنار بروند و محاکمه و مجازات شوند و ثانیاً راهکاری اندیشه و اِعمال شود که فساد را برای همیشه ریشه‌کن کند.

۲- اینکه مسئولان دولت فعلی بگویند فساد و اختلاس و دزدی در کار نبوده بلکه ما دزدها را کشف و به دستگاه قضائی معرفی کردیم، مشکلی را حل نمی‌کند. حواله دادن به دولت‌های سابق و سخنانی از قبیل اینکه از زمان دریافت ارز تا انجام تعهد ۱۸ ماه فرصت بود و نباید انتظار داشت زودتر از این مدت به تعهد عمل شود نیز نوعی فرافکنی و صورت مساله را پاک کردن است. رئیس قوه قضائیه در جمع دانشجویان دانشگاه اردبیل این واقعه را یک فساد دانست و با صراحت اعلام کرد قسمت عمده ارزها در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ یعنی در این دولت به شرکتی که مرتکب فساد شده داده شد و این را هم گفت که هنوز در این فساد کسی به قوه قضائیه معرفی نشده است. یک نماینده مجلس هم گفت حتی بعد از آنکه وزیر جهاد کشاورزی به بانک مرکزی اعلام کرد به این شرکت هیچ ارزی ندهد، ۶۰۰ میلیون دلار دیگر هم داده شد! اینها با ادعاهای فرافکنانه مسئولین دولتی در تضاد هستند و مردم به این نکات توجه دارند.

۳- بازی با الفاظ نمی‌تواند بر واقعیت تاسفبار فساد سرپوش بگذارد، اینکه از کلمه «فسادنمائی» برای انکار «فساد» استفاده شود، نه‌تنها نمی‌تواند در واقعیت فساد که رخ داده است تغییری به وجود بیاورد، بلکه اعتماد مردم به مسئولین را مخدوش می‌کند. در شرایطی که مردم از مسئولین قضائی شنیدند بخش عمده چنین فساد بزرگی در همین دو سال اخیر اتفاق افتاده، چگونه می‌توان آن را «فسادنمائی» دانست و اصل فساد را انکار کرد؟

۴- رسانه ملی قبل از سایر رسانه‌ها درباره وقوع فساد بزرگ واردات چای چند گزارش پخش و ابعاد آن را تشریح کرد. با اینحال چگونه می‌توان پذیرفت مسئولان دولتی با استفاده از همین رسانه درصدد توجیه برآیند و منکر وقوع آن شوند؟ اجازه بدهید رسانه ملی واقعیت‌ها را بگوید و از این طریق اعتماد مردم را جلب نماید. کشور برای زمان‌های خاص و شرایط حساس به مورد اعتماد بودن رسانه ملی نیاز مبرم دارد. اگر مسئولان دولتی درصدد برنیایند رسانه ملی را به ابزاری برای سرپوش گذاشتن بر ضعف‌ها، خطاها و سوء‌مدیریت‌ها تبدیل کنند، این رسانه در شرایط حساس خواهد توانست با پشتوانه‌ای که از اعتماد مردم به دست می‌آورد، به نفع کشور عمل کند و شیطنت‌های رسانه‌های معاند را خنثی نماید.

۵- سوال مهمی که از مشاهده روش مسئولین در برخورد با مفاسد به ذهن‌ها راه پیدا می‌کند اینست که چرا آنان به جای آنکه خودشان مدعی باشند و علیه افراد فاسد در هر جایگاه و مقامی که باشند موضعگیری کنند، درصدد نفی وجود فساد و تبرئه مفسدین برمی‌آیند؟ ما این نوع برخورد را به معنای حمایت مسئولین از فساد و مفسدین نمی‌دانیم و معتقدیم به احتمال زیاد آنان می‌خواهند با پاک کردن صورت مساله، دغدغه‌ها را نسبت به اوضاع کشور کاهش دهند در حالی که نتیجه عکس این خواهد بود. مردم فقط زمانی که ببینند دولتمردان واقعیت‌ها را همانطور که هستند به مردم می‌گویند و بدون توجیه درصدد برخورد با عوامل فساد برمی‌آیند، به آنها اعتماد می‌کنند و دغدغه‌ای نسبت به اوضاع کشور نخواهند داشت.

۶- علاوه بر ضرورت پیشتاز شدن دولتمردان در تعقیب مفسدان و تلاش مستمر برای ریشه‌کن ساختن فساد، آنها باید صاحبنظران و رسانه‌ها را نیز برای پیگیری این قبیل موضوعات تشویق کنند. مبارزه با فساد باید به یک مطالبه عمومی تبدیل شود و مسئولین هر روز توسط مردم در مورد برخورد با مفسدین مورد سوال قرار بگیرند و اصحاب رسانه همواره به خاطر چنین مطالبه‌ای که به نفع کشور است تشویق شوند نه اینکه با آنها به شکل‌های مختلف برخورد شود. دولتمردان با همراهی اصحاب رسانه می‌توانند در مبارزه با فساد موفق شوند زیرا فقط رسانه‌ها هستند که می‌توانند مبارزه با فساد را به عنوان یک مطالبه عمومی پیگیری کنند.

  • 18
  • 5
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
عبدالله دوم پادشاه اردن بیوگرافی عبدالله دوم پادشاه اردن به همراه عکس های خانواده اش

تاریخ تولد: ۳۰ ژانویه ۱۹۶۲ (۶۲ ساله)

محل تولد: عمان، اردن

سمت: پادشاه اردن (از سال ۱۹۹۹)

تاجگذاری: ۹ ژوئن ۲۰۰۰

ولیعهد: حسین بن عبدالله دوم

همسر: رانیا عبدالله (ازدواج ۱۹۹۳)

ادامه
محمدرضا احمدی بیوگرافی محمدرضا احمدی؛ مجری و گزارشگری ورزشی تلویزیون

تاریخ تولد: ۵ دی ۱۳۶۱

محل تولد: تهران

حرفه: مجری تلویزیون

شروع فعالیت: سال ۱۳۸۲ تاکنون

تحصیلات: کارشناسی حسابداری و تحصیل در رشته مدیریت ورزشی 

ادامه
رضا داوودنژاد بیوگرافی مرحوم رضا داوودنژاد

تاریخ تولد: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۵۹

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر

شروع فعالیت: ۱۳۶۵ تا ۱۴۰۲

تحصیلات: دیپلم علوم انسانی

درگذشت: ۱۳ فروردین ۱۴۰۳

ادامه
اسدالله شعبانی بیوگرافی اسدالله شعبانی شاعر و نویسنده آثار کودک

تاریخ تولد: ۴ تیر ۱۳۳۷

محل تولد: روستای بهادربیگ از توابع همدان

محل زندگی: تهران

حرفه: شاعر، نویسنده، منتقد ادبی، کارشناس بازنشسته کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

تحصیلات: فارغ التحصیل رشته زبان و ادبیات فارسی

آثار: خرمن شعر خردسالان، جستاری پیرامون شعر کودک در ایران، قصهٔ امشب، پولک ماه، دختر باغ آرزو، پرسه‌های شبانه

ادامه
ابومنصور موفق هروی ابومنصور موفق هروی؛ پدر داروشناسی فارسی

مشهور به: موفق هروی

متولد : قرن چهارم

محل تولد: احتمالا هرات

حرفه: پزشک و داروشناس ایرانی

آثار: کتاب الابنیه عن حقایق الادویه

ادامه
آزیتا حاجیان بیوگرافی آزیتا حاجیان بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: ۲۱ دی ۱۱۳۶

محل تولد: ملایر

حرفه: بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر

تحصیلات: لیسانس بازیگری و کارگردانی تئاتر از دانشگاه هنر

سال های فعالیت: ۱۳۵۴ تاکنون

ادامه
رید هستینگز بیوگرافی رید هستینگز؛ امپراطور محتوا و نتفلیکس

تاریخ تولد: ۸ اکتبر ۱۹۶۰

محل تولد: بوستون، ماساچوست، ایالات متحده آمریکا

حرفه: کارآفرین، مدیر ارشد اجرایی

شناخته شده برای: بنیانگذار نتفلیکس

تحصیلات: فارغ التحصیل دانشگاه استنفورد

دارایی: ۹/۴ میلیارد دلار

ادامه
احسان قربان زاده بیوگرافی احسان قربان زاده؛ خواننده تازه کار موسیقی پاپ ایران

محل زندگی: تهران 

ملیت: ایرانی

حرفه: خواننده

سبک: پاپ و سنتی ایرانی

ساز: تنبک، باغلاما و گیتار

ادامه
فرامرز اصلانی بیوگرافی فرامرز اصلانی از تحصیلات تا شروع کار هنری

تاریخ تولد: ۲۲ تیر ۱۳۳۳

تاریخ وفات : ۱ فروردین ۱۴۰۳ (۷۸ سال)

محل تولد: تهران 

حرفه: خواننده، آهنگساز، ترانه‌سرا، نوازندهٔ گیتار 

ژانر: موسیقی پاپ ایرانی

سازها: گیتار

ادامه

مجلس

دولت

ویژه سرپوش