جمعه ۰۸ بهمن ۱۴۰۰
۲۱:۲۱ - ۰۹ آذر ۱۴۰۰ کد خبر: ۱۴۰۰۰۹۰۸۳۹

یک لیتیوم در قدیمی‌ترین و سردترین کوتوله قهوه‌ای کشف شد

لیتیوم,لیتیوم در قدیمی‌ترین و سردترین کوتوله قهوه‌ای
گروهی از دانشمندان موفق به کشف لیتیوم در قدیمی ترین و سردترین کوتوله قهوه ای شدند.

به گزارش ایسنا به نقل از تی ای، دانشمندان مؤسسه اخترفیزیک جزایر قناری (IAC) و "موسسه ملی اخترفیزیک، اپتیک و الکترونیک" (INAOE) مکزیک در مطالعه اخیرشان با استفاده از طیف نگار/طیف سنج OSIRIS که بر روی تلسکوپ بزرگ جزایر قناری (GTC) قرار دارد، موفق به کشف لیتیوم در قدیمی‎ ترین و سردترین کوتوله قهوه ای به نام "Reid ۱B" شدند.

دانشمندان همچنین دریافتند که منشا این لیتیوم کیهانی به قبل از شکل گیری سیستمی که "Reid ۱B" به آن تعلق دارد، بازمی گردد.

کوتوله های قهوه ای ستارگان کوچکی هستند که هنگام تشکیل شدن مرکزشان، به اندازه کافی داغ نمی شوند تا فرآیند ذوب یا همجوشی هسته ای در آنها به وجود آید. به عبارت دیگر آن ها به خورشیدهای نورانی و گرم تبدیل نمی شوند، بلکه بلافاصله پس از تشکیل سرد میشوند و نوری از خود نمی تابانند بگونه ای که به سختی دیده می شوند.

طی این مطالعه ستاره شناسان حرکات مداری ستاره‎های دوگانه ای که طی دو دهه گذشته توسط کوتوله های قهوه ای در اطراف خورشید تشکیل شده اند را شناسایی و بررسی کردند. دانشمندان جرم آن ها را با استفاده از قوانین کپلر تعیین کردند. آنها دریافتند جز اصلی آنها جرم کافی برای سوزاندن لیتیوم در برخی از این سیستم ها دارد و این در حالیست که جز دوم امکان دارد این جرم را نداشته باشد. با این حال، تاکنون مدل های نظری محققان مورد آزمایش قرار نگرفته بود.

دانشمندان با استفاده از طیف نگار OSIRIS عملیات رصد طیف سنجی با حساسیت بالا را بر روی دو سامانه دوگانه که اجزای آن کوتوله های قهوه ای هستند، انجام دادند. آن ها این عملیات را بین ماه های فوریه و اوت سال جاری میلادی انجام دادند.

محققان اظهار کردند، سن جسم زیر ستاره ای Reid ۱B تقریباً ۱.۱۰۰ میلیون سال است. یک جسم زیرستاره ای که گاهی زیرستاره (substellar object) خوانده می شود، یک جسم آسمانی است که جرمش کوچک تر از کوچک ترین جرمی است که همجوشی هیدروژن میتواند در آن حفظ شود. آنها همچنین افزودند که جرم دینامیکی آن ۴۱ برابر بزرگتر از مشتری (بزرگ ترين سیاره منظومه شمسی) که ۱۶.۹ سال نوری از ما فاصله دارد، است.

پروفسور "ادواردو لورنزو مارتین گوئررو د اسکالانته" (Eduardo Lorenzo Martín Guerrero de Escalante) از مؤسسه اخترفیزیک جزایر قناری اسپانیا گفت: ما به مدت سه دهه دنباله لیتیوم در کوتوله های قهوه ای بودیم. هزاران میلیون کوتوله قهوه ای در کهکشان راه شیری وجود دارد. لیتیوم موجود در کوتوله های قهوه ای بزرگترین منبع شناخته شده این عنصر ارزشمند در کیهان ما به شمار می آیند.

"کارلوس دل بورگو دیاز" (Carlos del Burgo Díaz) یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: لیتیوم اولیه ۱۳ هزار و ۸۰۰ میلیون سال پیش و همراه با هیدروژن و هلیوم و در نتیجه واکنش های هسته ای در انفجار اولیه بیگ بنگ ایجاد شد و اکنون چهار برابر بیشتر لیتیوم در کیهان وجود دارد.

به گفته این دانشمندان اگرچه این عنصر میتواند از بین برود، اما در رویدادهای انفجاری مانند نواخترها و ابرنواخترها نیز می تواند ایجاد شود و کوتوله های قهوه ای مانند "Reid ۱B" نیز می توانند به خوبی از آن محافظت کنند.