جمعه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
۰۹:۵۸ - ۲۶ دي ۱۴۰۰ کد خبر: ۱۴۰۰۱۰۲۴۸۰

تصویر جدید هابل از یک کهکشان مارپیچی

کهکشان مارپیچی,هابل
ناسا اخیرا در حساب کاربری تلسکوپ فضایی هابل در اینستاگرام تصویری از یک کهکشان مارپیچی منتشر کرد.

به گزارش ایسنا، ناسا با انتشار این تصویر نوشت:در این تصویر بی نظیر که توسط تلسکوپ فضایی هابل به ثبت رسیده، کهکشان مارپیچی" ان جی سی ۹۷۶"( NGC ۹۷۶) قابل مشاهده است.

کهکشان مارپیچی" ان جی سی ۹۷۶" در فاصله ۱۵۰ میلیون سال نوری از ما و در صورت فلکی بره قرار دارد. این کهکشان مارپیچی به رغم ظاهر آرام خود، خانه یکی از خشن ترین پدیده های نجومی شناخته شده یعنی یک" انفجار ابرنواختر" بوده است.

پر جرم ترین ستاره های هستی، زندگی خود را با انفجاری عظیم به نام ابرنواختر به پایان می برند. یک ابر نو اختر زمانی رخ می دهد که یک ستاره در حال مرگ، آغاز به خاموش شدن می کند. آنگاه به صورت غیرمنتظره منفجر شده و مقدار بسیار زیادی نور تولید می کند.

ابرنواخترها میتوانند به ستاره شناسان در اندازه گیری فاصله آنها تا کهکشان های دور کمک کنند. مقدار انرژی پرتاب شده به فضا توسط بعضی انفجارهای ابرنواختر بسیار یکنواخت است که این امر به پژوهشگران اجازه می دهد فاصله آن ها را بر اساس میزان روشنایی آنها در هنگام مشاهده از زمین، تخمین بزنند.

این تصویر توسط" دوربین میدان باز ۳"( WFC۳) تلسکوپ فضایی هابل نوشته شده است. چندی پیش" دوربین میدان باز ۳" هابل که مسئول تصویربرداری در طول موج های نوری گوناگون است، بعد از آن که یک ماه در حالت ایمن قرار گرفته بود رصد خود را مجددا آغاز کرد. هابل پروژه ی مشترک ناسا و آژانس فضایی اروپا و کانادا است و بیش از سه دهه به رصد فضا پرداخته است. این تلسکوپ بیش از ۱.۵ میلیون رصد انجام داده و بیش از ۱۸ هزار مقاله علمی براساس داده های آن منتشر شده است. هابل با سرعت ۲۷ هزار و ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت مدار زمین را دور می زند و در فاصله ی ۵۴۷ کیلومتری زمین قرار دارد. این تلسکوپ در ماه آوریل سال ۱۹۹۰ از پایگاه فضایی کندی در فلوریدا به فضا ارسال شد. هابل" یکی از بزرگترین و پرکاربردترین تلسکوپ ها به شمار می آید.

۲۵ دسامبر ۲۰۲۱ ناسا تلسکوپ قدرتمند دیگری موسوم به" جیمز وب" که اغلب بعنوان جانشین هابل از آن یاد می شود را پرتاب کرد." وب" اغلب بعنوان جانشین یا جایگزین هابل توصیف می شود، ولی به رغم تعداد انگشت شماری مشکل در طول این سال ها ، ابزارهای علمی" هابل" همچنان قوی هستند. نمی توان خاطرنشان کرد" وب" جایگزین" هابل" خواهد شد، به دلیل آنکه " هابل" هم چنان در حال رصد کیهان است و ناسا امیدوار است تا چند سال دیگر، احتمالا تا دهه ۲۰۳۰ نیز بتواند از آن استفاده کند.