جمعه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
۲۰:۰۸ - ۰۱ بهمن ۱۴۰۰ کد خبر: ۱۴۰۰۱۱۰۰۵۲

شکوه یک کهکشان از نگاه هابل

شکوه یک کهکشان,کهکشان
ناسا اخیرا تصویری جذاب از خوشه‌های ستاره ای که توسط تلسکوپ فضایی هابل به ثبت رسیده است را منتشر کرد و نوشت: آیا نقاط آبی-سفید رنگ را مشاهده می‌کنید؟

به گزارش ایسنا، ناسا با انتشار این تصویر نوشت: آیا نقاط آبی-سفید رنگ را می‌بینید؟ آنها ستاره نیستند؛ آنها خوشه‌های ستاره‌ای هستند و این تصویر که توسط تلسکوپ فضایی هابل به ثبت رسیده است، تصویری از کهکشان Arp ۲۲۰ است که این کهکشان دارای خوشه‌های ستاره‌ای بسیار است و در فاصله ۲۵۰ میلیون سال نوری از ما قرار دارد.

خوشه ستاره‌ای مجموعه‌ای از ستارگانند که با نیروی گرانشی دوجانبه به یکدیگر پیوسته‌اند. ستارگان هر خوشه، هم‌زمان و از یک ابر غبار و گاز زاده شده‌اند و بنابراین سن و ترکیب‌شان مشابه‌است، ولی نوع این ستارگان متفاوت است، چون جرم‌های متفاوتی دارند. چرخه حیاتی ستاره را جرم آن تعیین می‌کند.

به نظر می‌رسد که Arp ۲۲۰ یک کهکشان منفرد و عجیب است، اما در واقع نمونه‌ای نزدیک از پیامدهای برخورد بین دو کهکشان مارپیچی است. این برخورد که حدود ۷۰۰ میلیون سال پیش رخ داد، منجر به ایجاد ۲۰۰ خوشه ستاره‌ای عظیم در منطقه‌ای پر از گرد و غبار به وسعت حدود ۵۰۰۰ سال نوری شد.

"هابل" پروژه‌ی مشترک ناسا و آژانس‌ فضایی اروپا و کانادا است و بیش از سه دهه به رصد فضا پرداخته است. این تلسکوپ بیش از ۱.۵ میلیون رصد انجام داده و بیش از ۱۸ هزار مقاله علمی براساس داده‌های آن منتشر شده است. هابل با سرعت ۲۷ هزار و ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت مدار زمین را دور می‌زند و در فاصله‌ی ۵۴۷ کیلومتری زمین قرار دارد. این تلسکوپ در ماه آوریل سال ۱۹۹۰ از پایگاه فضایی کندی در فلوریدا به فضا ارسال شد. "هابل" یکی از بزرگترین و پرکاربردترین تلسکوپ‌ها به شمار می‌آید.

۲۵ دسامبر ۲۰۲۱ ناسا تلسکوپ قدرتمند دیگری موسوم به "جیمز وب" که اغلب به عنوان جانشین "هابل" از آن یاد می‌شود را پرتاب کرد. "وب" اغلب به عنوان جانشین یا جایگزین "هابل" توصیف می‌شود، اما به رغم تعداد انگشت شماری مشکل در طول این سال‌ها، ابزارهای علمی "هابل" همچنان قوی هستند. نمی‌توان گفت "وب" جایگزین "هابل" خواهد شد، چرا که "هابل" همچنان در حال رصد کیهان است و ناسا امیدوار است تا چند سال دیگر، احتمالا تا دهه ۲۰۳۰ نیز بتواند از آن استفاده کند.