پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
۲۱:۴۹ - ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ کد خبر: ۱۴۰۱۰۳۳۵۳۳

تصویر جدید تلسکوپ فضایی هابل از درخشش ۵ هزار کهکشان باستانی

کهکشان,درخشش ۵ هزار کهکشان باستانی
در تصویری که به تازگی از تلسکوپ فضایی" هابل" منتشر شده است، هزاران کهکشان اولیه در دوردست در اشکال و اندازه های مختلف در نور فروسرخ می درخشند.

به گزارش ایسنا به نقل از اسپیس، قدیمی ترین کهکشان ها حدود ۱۳ میلیارد سال قدمت دارند و قدمت آن تنها به چند صد میلیون سال پس از مه بانگ (Big bang) می رسد. با نگاه کردن به این کهکشان ها در نور فرابنفش، دانشمندان می توانند کشف کنند که چه مواد شیمیایی درون آنها نهفته است این اطلاعات برای درک چگونگی شکل گیری و تکامل کهکشان ها ضروری است. ولی یک مشکل در این روش وجود دارد. نور فرابنفش اولیه پیش از رسیدن به ما جذب می شود.

اما دانشمندان میتوانند بسياري از کهکشان هایی که تنها کمی جوان تر هستند و ۱۱ میلیارد سال سن دارند را بررسی کنند و این کاری است که اخترشناسان با تلسکوپ فضایی "هابل" انجام داده اند که به ایجاد این تصویر از کهکشان های بسیار قدیمی و بسیار دور انجامیده است.

این تصویر بخشی از یک کاوش به نام "UVCANDELS" است." هابل" طی حدود ۱۰ روز رصدی از حدود ۱۴۰ هزار کهکشان تصویربرداری کرده است. بعضی از آن ها در این تصویر که به تازگی منتشر شده قابل مشاهده هستند. می توان انواع متعددی از کهکشان ها را در زوایای مختلف رویت کرد.

"هابل" پروژه مشترک ناسا و آژانس فضایی اروپا و کانادا است و بیش از سه دهه به رصد فضا پرداخته است. این تلسکوپ بیش از ۱.۵ میلیون رصد انجام داده و بیش از ۱۸ هزار مقاله علمی براساس داده های آن منتشر شده است. "هابل" با سرعت ۲۷ هزار و ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت مدار زمین را دور می زند و در فاصله ۵۴۷ کیلومتری زمین قرار دارد.

"شین وانگ" (Xin Wang)، ستاره شناس کلتک (Caltech) که این نتایج را در روز ۱۴ ژوئن در کنفرانس انجمن نجوم آمریکا در کالیفرنیا ارائه کرد، گفت: "UVCANDELS" درک بی نظیری از شکل گیری ستارگان در کهکشان های دور و نزدیک ارائه می کند.

"UVCANDELS" ادامه کاوش دیگری به نام "CANDELS" است که نور مرئی و فروسرخ را مورد بررسی قرار داد. "هابل" با نور مرئی و فرابنفش، قسمت هایی از آسمان را که "CANDELS" بررسی کرده بود، از جمله قسمتی که در این تصویر جدید منتشر شده، معروف به "Extended Groth Strip" را مورد بررسی قرار داد. با ترکیب لایه های هر دو مطالعه، دانشمندان این تصویر جدید را ایجاد کردند.

این بررسی ها به دانشمندان این امکان را می دهد تا به دورانی از جهان اولیه موسوم به "بازیونیده شدن" نگاه کنند. در طول این دوره، که با تشکیل نخستین کهکشان ها آغاز شد، اولین منابع نور در کیهان ظاهر و به "عصر تاریک" جهان پایان دادند.