جمعه ۲۹ تیر ۱۴۰۳
۱۲:۲۵ - ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ کد خبر: ۱۴۰۳۰۳۱۷۱۴
چهره ها در سینما و تلویزیون

چیزهایی هست که از لیلا حاتمی نمی‌دانید/۵ فیلم مهم او که باید حتما ببینید

لیلا حاتمی,قاتل و وحشی,رگ خواب
حاتمی در ۵۱ سالگی همچنان یکی از ستاره‌های مسلم سینمای ایران است. خبر حضور حاتمی در فیلم «خاتی» را غنیمت دانستیم که ۵ نقش‌آفرینی مهم او در سینما را مرور کنیم.

  آخرین فیلمی که از لیلا حاتمی به روی پرده سینما رفت، «تصور» ساخته علی بهراد بود که پارسال اکران محدودی داشت. «تصور» داستان راننده تاکسی اینترنتی جوانی است که به دختری شیرینی‌فروش علاقه‌مند است، اما جرئت ابراز علاقه به او را ندارد و مسافران زنش را به شکل دختر مورد علاقه‌اش می‌بیند. فیلم را عده‌ای از منتقدان پسندیدند و عده‌ای هم نه. اما بازی حاتمی در نقش چند زن با روحیه‌های متفاوت و از طبقات اجتماعی مختلف‌ از نقاط قوت فیلم بود. بعد از آن فیلم دیگری از حاتمی در سینما به نمایش درنیامده.

همشهری نوشت:حاتمی بعد از «تصور» در «پیرپسر» اکتای براهنی بازی کرد که هنوز اکران نشده و پخش آن از یک شبکه ماهواره‌ای تقریبا اکرانش را در داخل کشور منتفی کرده. فیلم دیگر حاتمی که بعد از «تصور» در آن به ایفای نقش پرداخته، «زمانی برای ابدیت» ساخته مهدی نوروزیان، فیلمساز بریتانیایی ایرانی‌تبار است. نیکی کریمی تهیه‌کننده این فیلم است و با اینکه پارسال خبر اتمام مراحل فنی فیلم رسانه‌ای شد، هنوز خبری از اکران آن نیست. البته فیلم «قاتل و وحشی» ساخته حمید نعمت‌الله را پشت خط اکران دارد که در دولت سیزدهم گره از کار آن باز نشد و باید دید آن در دولت جدید تصمیم تازه‌ای درباره آن اتخاذ می‌شود یا نه.

از نیمه دوم دهه ۱۳۹۰ به این‌سو، حاتمی جز «قاتل و وحشی» به نماش درنیامده فیلم مهمی نداشته و قرار است در فیلم جدیدی به نام «خاتی» به کارگردانی فریدون نجفی که کارگردان فیلم‌های کودک است بازی کند. «خاتی» مخفف خاتون است و گویا مثل دو فیلم دیگر نجفی حال و هوای کودکانه دارد. سعید آقاخانی هم نقش روبه‌رو حاتمی در این فیلم را دارد. حاتمی در ۵۱ سالگی همچنان یکی از ستاره‌های مسلم سینمای ایران است. خبر حضور حاتمی در این فیلم را غنیمت دانستیم که ۵ نقش‌آفرینی مهم او را در سینما مرور کنیم.

رگ خواب (حمید نعمت‌الله، ‌۱۳۹۵)

مینا بعد از جدایی از همسرش از نظر عاطفی شکننده است و از نظر مالی تحت فشار. او که به دنبال شغل و سرپناهی می‌گردد تحت تاثیر محبت‌های کامران، مدیر رستورانی که در آن کار می‌کند، قرار می‌گیرد و به او وابسته می‌شود. اما کامران مردی نیست که مینا تصورش را دارد. کم‌کم مینا به شکل زندانی کامران در ساختمانی که شبیه قلعه‌های نفرینی گوتیک است درمی‌آید. شاید اگر بازیگر دیگری جای حاتمی بود، فیلم با توجه به خط روایی نامعقولش، احتمالا آنقدر مورد توجه قرار نمی‌گرفت. شکنندگی ذاتی مؤکد در چهره و حرکات و فیگور حاتمی است که تماشاگر را به دنبال کردن سرنوشتش متقاعد می‌کند. بازی در این نقش جایزه بهترین بازیگر زن نقش اول را از سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر برای او به ارمغان آورد.

لیلا حاتمی,قاتل و وحشی,رگ خواب

در دنیای تو ساعت چند است؟ (صفی یزدانیان، ۱۳۹۲)

گلی بعد از بیست سال زندگی در فرانسه به ایران و زادگاهش رشت‌ برمی‌گردد. فرهاد، همبازی کودکی گلی و عاشق محجوب او در جوانی که هنوز در میان‌سالی عشق گلی را در سر دارد، در رشت به استقبالش می‌رود، اما گلی اصلاً او را به یاد نمی‌آورد. حال‌وهوای رشت و شیمی رابطه گلی و فرهاد (با بازی علی مصفا) در میان اغلب منتقدان و تماشاگران استقبال عجیبی از فیلم را رقم زد. گلی با فراموشی‌اش عشق فرهاد را عملا انکار می‌کند، اما بی‌اعتنایی او به مرد عاشق پس زننده نیست و تماشاگر را از او متنفر نمی‌کند که این هم از قدرت و جذبه حاتمی می‌آید.

لیلا حاتمی,قاتل و وحشی,رگ خواب

جدایی نادر از سیمین (اصغر فرهادی، ۱۳۸۹)

سیمین می‌خواهد برای زندگی به خارج برود، اما همسرش نادر که پدری مبتلا به نسیان دارد، حاضر نیست همراه او مهاجرت کند. راه‌حل جدایی است، اما آمدن راضیه، ‌ زنی از طبقه پایین، به خانه نادر برای مراقبت از پدر او باعث بروز اتفاقاتی می‌شود و سیمین و نادر حالا، جز مهاجرت و جدایی، مشکل دیگری هم دارند. سیمین زنی مستقل از طبقه متوسط و معلم زبان است که در دادگاه حاضر نیست نادر را به ناروا متهم به چیزی کند. می‌گوید تنها مشکل او با نادر این است که حاضر به مهاجرت نیست؛ البته در ادامه مشخص می‌شود که نادر و سیمین مثل هر زوج دیگری بیش از اختلاف بر سر مهاجرت با هم مشکل دارند. سیمین آیکونیک‌ترین نقش‌آفرینی حاتمی در سینماست.

لیلا حاتمی,قاتل و وحشی,رگ خواب

بی‌پولی (حمید نعمت‌الله، ‌۱۳۸۷)

شکوه و ایرج (با بازی بهرام رادان) زوج جوانی‌اند که درگیر یک دوره بیکاری و بی‌پولی می‌شوند و سعی در حل مشکلات دارند، اما تلاش آن‌ها اوضاع را پیچیده‌تر می‌کند. حاتمی نقش دختری ساده‌دل را بازی می‌کند که ساده‌دلی‌اش به حماقت‌های شوهرش بال و پر می‌دهد. شکوه نگاه تخت و تک‌بعدی‌ای به جهان دارد و همین خصلت او مکمل بلندپروازی‌های بی‌فرجام شوهرش برای پول درآوردن است. حاتمی برای بازی در این نقش از بیست و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن را دریافت کرد.

لیلا حاتمی,قاتل و وحشی,رگ خواب

لیلا (داریوش مهرجویی، ۱۳۷۵)

لیلا و رضا (با بازی علی مصفا) تازه عروس و دامادی هستند که بچه‌دار نمی‌شوند. بعد از کلی دوا و درمان بی‌نتیجه، مادر رضا که اصرار به بچه‌دار شدن پسرش دارد، از لیلا می‌خواهد که رضایت دهد رضا زن دوم بگیرد و بعد از بچه‌دار شدن از زندگی آنها خارج شود. لیلا اول این شرط را می‌پذیرد، ولی بعدا نمی‌تواند این وضع را تحمل کند. بعد از جدایی رضا از همسر دومش، رضا خانواده لیلا را راضی می‌کند که با دخترش به دیدار او برود. اولین نقش مهم حاتمی در سینما که قبلا در دو فیلم پدرش مرحوم علی حاتمی، «کمال‌الملک» (۱۳۶۲) و «دلشدگان» (۱۳۷۰)، بازی کرده بود. با این فیلم سینمای ایران صاحب بازیگر قابل و حرفه‌ای شد که بیش از دو دهه است در میان بازیگران درجه اول سینمای ایران حضوری مستمر داشته است.

  • 19
  • 2
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش