سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
۱۲:۱۵ - ۱۲ آبان ۱۳۹۵ کد خبر: ۹۵۰۸۰۰۲۹۳
چهره ها در سینما و تلویزیون

سینمای ما خیلی حوصله آرت بوک را ندارد / با ابراهیم حاتمی‌کیا از فیلمسازی تا سینمای دیجیتال

اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران,ابراهیم حاتمی‌کیا
ابراهیم حاتمی‌کیا می‌گوید آرت بوک برای فیلم‌هایی که هنر/صنعت هستند و قواعد هندسه در آن‌ها پیروی می‌شود، مناسب است.

ابراهیم حاتمی‌کیا فیلمساز که به تازگی آرت بوک فیلم "بادیگارد" را رونمایی کرد، در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره سفر اخیرش به سوریه و ساخت فیلم جدید خود گفت: قرار نیست فیلم جدیدم را در سوریه بسازم. سفرم به سوریه شخصی بود. تا هنگامی که فیلمنامه را کامل ننویسم و آن را آماده ساخت نکنم، حرفی درباره آن نمی‌زنم.

 

کارگردان "بادیگارد" درباره حواشی به وجود آمده درباره ساخت اثر جدیدش، اظهار کرد: سردار سلیمانی پیشنهادی برای ساخت فیلم بر اساس کتاب "آن ۲۳ نفر" را داد، اما من در نامه پاسخ او را دادم و او دلایل این امر را از من پذیرفت. آن نامه محرمانه بود و کسی که اقدام به انتشار آن کرد در واقع بی‌اخلاقی کرد.

 

حاتمی‌کیا در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به آرت بوک "بادیگارد" بیان کرد: این آرت بوک کار پسرم اسماعیل حاتمی‌کیاست و اگر بحث دیجیتال مطرح نبود، شاید این مسائلی که در این کتاب عنوان شد جای طرح نداشت. باید بگویم بحث استوری‌بورد دیگر قدیمی شده است و ما باید دنبال موارد جدید چون آرت بوک‌ها در فیلمسازی باشیم.

 

وی ادامه داد: ما سعی کردیم قبل از نوشتن فیلمنامه برای هر تصویر از فیلم با متخصصان آن بخش مشورت کنیم. بر همین اساس با آقای سهیل دانش اشراقی به صحبت نشستیم. او جوان بسیار با دانشی است و به درستی این کار را انجام داد. به هر حال سینمای اکشن ما دقیق‌تر، مهندسی‌تر و ماندگارتر از قبل شده است و چه بخواهیم چه نخواهیم باید در این مسیر پیش برویم.

 

کارگردان "آژانس شیشه‌ای" درباره چاپ و انتشار آرت بوک‌ها عنوان کرد: این اتفاق نباید برای هر فیلمی بیفتد. آرت بوک باید برای فیلم‌هایی که در آن تجربه تازه‌ای رخ داده است انجام شود. قطعاً برای فیلم‌ آقای مجیدی و آقای درویش باید این اتفاق بیفتد تا تجربه‌های خود را به نسل بعدی انتقال دهند، اما یکسری از فیلم‌ها آپارتمانی هستند و نمی‌شود روی آن‌ها کار کرد و برایشان آرت بوک تهیه کرد.

 

حاتمی‌کیا با اشاره به اینکه آرت بوک برای فیلم‌های عظیم باید تولید شود، ادامه داد: آرت بوک برای فیلم‌هایی که هنر/صنعت هستند و قواعد هندسه در آن‌ها پیروی می‌شود، مناسب است. من اگر فیلم "چ" را بعداً می‌ساختم، قطعاً این کار را برایش انجام می‌دادم.

 

کارگردان "از کرخه تا راین" همچنین با بیان اینکه تولید آرت بوک و استوری‌بورد می‌تواند صرفه‌جویی مالی در تولید پروژه‌های بزرگ داشته باشد، گفت: کسی که روی این بخش متمرکز می‌شود، مجبور می‌شود استوری‌بورد هم داشته باشد، آن هم به شکل فنی و حرفه‌ای که بر پایه منطق است. اگر به جهت تخصصی به عنوان هنر به این موضوع نگاه کنیم بازهم تمرکز به وجود می‌آورد. همه عوامل بر مبنای همان کار می‌کنند و بازهم مقرون به صرفه است و باعث جلوگیری از هدر رفت سرمایه می‌شود. در واقع استوری‌بورد باعث می‌شود شما موضوع و ایده‌ای را که در فیلم دارید و آنچه تصور اولیه‌تان نسبت به نقش، سکانس، مکان و... است روی کاغذ ‌آورید، و با کمک نقاشی که به درستی به این مباحث اشراف دارد این کار را انجام دهید. در چنین شرایطی قطعاً در انتقال آنچه فیلمساز می‌خواهد به بقیه عوامل منتقل کند از فیلمبردار، بازیگر، لباس و... زمان کمتری صرف می‌شود.

 

آرت بوک یک دنیای کاملاً ارتیستیک است که باید آن را پذیرفت. بنابراین از این جهت بسیار حرکت خوبی است، اما سینمای ما به هزار و یک دلیل خیلی حوصله این بحث را ندارد و من هم حق می‌دهم. بخش عمده‌ای از فیلمسازان بسیار گرفتار مسائل مالی هستند و این موضوع آن‌ها را تحت فشار قرار می‌دهد که فیلم‌هایشان را در یک گوشه بسازند. من ‌هم "آژانس شیشه‌ای" را در داخل یک محیط کوچک ساختم، اما تلاش کردم سینما را به آنجا ببرم، ولی بعضی اوقات احساس می‌کنم این کار سینما نیست و شاید یک جور تله‌تئاتر یا تله‌فیلم است که ساخته می‌شود. بسیاری از فیلمسازان به همین دلایل نمی‌توانند این کار را انجام دهند، چرا که همان‌طور که گفتم نه بودجه آن را دارند و نه حوصله‌اش را.

 

وی درباره همکاری فیلمسازان پیشکسوت با نیروهای جوان نیز بیان کرد: نیروهای امروز همگی جوان هستند و جای فرزندان من را به لحاظ حضور می‌گیرند، ولی دانش سینمای روز و دیجیتال امروز را دارند که این بسیار مهم و به شدت کمک‌کننده است. باید به این نسل اعتماد کرد و به آن‌ها موقعیت و فرصت داد. فیلمسازی که با چهار برگ فیلمنامه می‌رود سر صحنه و هرچه پیش آمد می‌گیرد سینما برایش ارزشی ندارد. سینما یک هنر و صنعت است و باید مهندسی را بلد باشی و بدانی چه می‌کنی.

 

حاتمی‌کیا همچنین با اشاره به اینکه امروز دیجیتال در سینما حرف اول را می‌زند درباره این نوع از سینما اظهار کرد: به هر حال امروز سینما دیجیتالی است و دیگر کسی از نگاتیو استفاده نمی‌کند. بحث‌هایی درباره زیبایی‌شناسی مطرح می‌شود و سر آن دعواست. برخی معتقدند یکسری فیلم‌ها دیجیتال هستند، اما فیلم به مفهوم ماهوی نیستند و تنها یک فرصت است. در فرنگ به آن تله‌فیلم می‌گویند که پیش از این نیز در تلویزیون پخش می‌شد. بحث ما این نیست. اما اینکه همگی از ظرفیت دیجیتال استفاده می‌کنیم مهم است. این ظرفیت سینمای دیجیتال درست مثل کامیونی است که می‌تواند ۱۰ تن بار داشته باشد و ما به جای آن ۱۰ کیلو بار می‌گذاریم و این واقعیتی است که در سینمای ما وجود دارد و از آن به درستی استفاده نمی‌شود. این به این معنا نیست که در هر فریم از افکت‌ها و ویژوال‌های عجیب‌وغریب استفاده کنیم، بلکه می‌توان از دیجیتال در رنگ‌ها، تجربه‌ها و آرایش رنگی فیلم‌ها بهره گرفت که من آن را در سینما کم دیده‌ام و بیشتر بی‌حوصلگی است که در این عرصه وجود دارد.

 

وی با اشاره به اینکه سینمای ما تا حدی فقرزده شده و اقتصادش مسئله‌دار است، گفت: گفتن این موضوعات می‌تواند دلخورکننده باشد، اما به هر حال برای سینمای ما اتفاق افتاده و باید روی آن کار کنیم. هر کسی نمی‌تواند این کتاب را بخرد اما این کتاب برای دانشجوها مرجع است. ادعا نمی‌کنم که حاتمی‌کیا آغازگر این کتاب است، اما به هر حال سینمای ما تلاش کرد متخصصان خارج از کشور را وارد ایران کند. برای مثال از خارج فیلمبردار، گریمور و ... آوردیم، ولی این کتاب و هر آنچه در آن است برای خودمان است و وطنی است.

 

 

  • 11
  • 2
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
عبدالله دوم پادشاه اردن بیوگرافی عبدالله دوم پادشاه اردن به همراه عکس های خانواده اش

تاریخ تولد: ۳۰ ژانویه ۱۹۶۲ (۶۲ ساله)

محل تولد: عمان، اردن

سمت: پادشاه اردن (از سال ۱۹۹۹)

تاجگذاری: ۹ ژوئن ۲۰۰۰

ولیعهد: حسین بن عبدالله دوم

همسر: رانیا عبدالله (ازدواج ۱۹۹۳)

ادامه
محمدرضا احمدی بیوگرافی محمدرضا احمدی؛ مجری و گزارشگری ورزشی تلویزیون

تاریخ تولد: ۵ دی ۱۳۶۱

محل تولد: تهران

حرفه: مجری تلویزیون

شروع فعالیت: سال ۱۳۸۲ تاکنون

تحصیلات: کارشناسی حسابداری و تحصیل در رشته مدیریت ورزشی 

ادامه
رضا داوودنژاد بیوگرافی مرحوم رضا داوودنژاد

تاریخ تولد: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۵۹

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر

شروع فعالیت: ۱۳۶۵ تا ۱۴۰۲

تحصیلات: دیپلم علوم انسانی

درگذشت: ۱۳ فروردین ۱۴۰۳

ادامه
فرشید اسماعیلی بیوگرافی فرشید اسماعیلی فوتبالیست جوان ایرانی

تاریخ تولد: ۴ اسفند ۱۳۷۲

محل تولد: بندرلنگه، هرمزگان، ایران

حرفه: فوتبالیست

پست: هافبک هجومی

باشگاه کنونی: پیکان

قد: ۱ متر ۷۲ سانتی متر 

ادامه
رضا عطاران بیوگرافی رضا عطاران؛ ستاره سینمای کمدی ایران

تاریخ تولد: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۴۷

محل تولد: مشهد

حرفه: بازیگر، کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس، تدوین‌گر، خواننده

آغاز فعالیت: ۱۳۶۹ تا کنون

تحصیلات: دانشجوی انصرافی دانشکدهٔ هنرهای زیبای دانشگاه تهران 

ادامه
اسدالله شعبانی بیوگرافی اسدالله شعبانی شاعر و نویسنده آثار کودک

تاریخ تولد: ۴ تیر ۱۳۳۷

محل تولد: روستای بهادربیگ از توابع همدان

محل زندگی: تهران

حرفه: شاعر، نویسنده، منتقد ادبی، کارشناس بازنشسته کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

تحصیلات: فارغ التحصیل رشته زبان و ادبیات فارسی

آثار: خرمن شعر خردسالان، جستاری پیرامون شعر کودک در ایران، قصهٔ امشب، پولک ماه، دختر باغ آرزو، پرسه‌های شبانه

ادامه
ابومنصور موفق هروی ابومنصور موفق هروی؛ پدر داروشناسی فارسی

مشهور به: موفق هروی

متولد : قرن چهارم

محل تولد: احتمالا هرات

حرفه: پزشک و داروشناس ایرانی

آثار: کتاب الابنیه عن حقایق الادویه

ادامه
آزیتا حاجیان بیوگرافی آزیتا حاجیان بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: ۲۱ دی ۱۱۳۶

محل تولد: ملایر

حرفه: بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر

تحصیلات: لیسانس بازیگری و کارگردانی تئاتر از دانشگاه هنر

سال های فعالیت: ۱۳۵۴ تاکنون

ادامه
رید هستینگز بیوگرافی رید هستینگز؛ امپراطور محتوا و نتفلیکس

تاریخ تولد: ۸ اکتبر ۱۹۶۰

محل تولد: بوستون، ماساچوست، ایالات متحده آمریکا

حرفه: کارآفرین، مدیر ارشد اجرایی

شناخته شده برای: بنیانگذار نتفلیکس

تحصیلات: فارغ التحصیل دانشگاه استنفورد

دارایی: ۹/۴ میلیارد دلار

ادامه
دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی

دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی شهاب حسینی یکی از بهترین بازیگران سینمای ایران است که تا به حال در آثار فاخری مانند محیا، دلشکسته، شهرزاد و... به نقش آفرینی پرداخته است. این هنرمند در هر یک از هنرنمایی های خود دیالوگ های ماندگاری دارد که در ادامه این مقاله از سرپوش قصد داریم به بخشی از آنها اشاره کنیم. بیوگرافی کوتاه از شهاب حسینی سید شهاب الدین حسینی تنکابنی در ۱۴ بهمن ۱۳۵۲ در تهران به دنیا آمد. وی اصالتا تن کابنی است و تحصیلات عالیه خود را در رشته روانشناسی از دانشگاه تهران برای مهاجرت به کانادا ناتمام گذاشت. وی در سال ۱۳۷۳ با پریچهر قنبری ازدواج کرد و حاصل این پیوند دو فرزند پسر به نام های محمد امین و امیرعلی است. فعالیت هنری شهاب حسینی با تئاتر دانشجویی و سپس، گویندگی در رادیو شروع شد. از جمله جوایز این هنرمند می توان به موارد زیر اشاره کرد: - او برای بازی در شمعی در باد (۱۳۸۲) و رستگاری در هشت و بیست دقیقه (۱۳۸۳) نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشنواره فیلم فجر شد.  - حسینی در سال ۱۳۸۷ با بازی در فیلم سوپر استار جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر را دریافت کرد. -  او خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد جشنواره بین‌المللی فیلم برلین ۲۰۱۱ را به‌همراه گروه بازیگران فیلم جدایی نادر از سیمین کسب کرد. - او در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۶ نیز با ایفای نقش در فیلم فروشنده توانست جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم کن را به خود اختصاص بدهد. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی؛ درباره شهاب حسینی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی فیلم سینمایی دلشکسته در نقش امیرعلی: - هر کی ریــش گـذاشت مسلمـــون نیـست، هـــرکی پیـشونیش رو داغ کـــرد، مــرد خــدا نیست. - تو همه ی اعتقادا اشتباه میشه. همیشه ام یه عده گرگن تو لباس میش! -  من بنده آن دمم که ساقی گوید یک جام دگر بگیر و من نتوانم - ما فردا میایم خواستگاری، دیگه نمی خوام خواهرم باشی می خوام نفسم باشی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در فیلم دلشکسته سریال شهرزاد در نقش قباد: -شهرزاد نمی دونی بدون، من با تو چیزایی پیدا کردم که هیچوقت تو زندگیم نداشتم و نمی خوام از دستش بدم. - ما همه مهره های سوخته ایم که زیر دست بزرگ آقاییم. -  آره خب عمو جان حقیقت تلخه عموجان، شنیدنش همچین یه جاهایی از وجدان آدمو جز میده. -  میرم صاف وامیستم جلوی بزرگ آقا بش میگم بزرگ آقا من، زن من، خب؟! پا به ماهه! عین ۱۰-۱۲ ماهو میخوام بمونم ور دلش چی میگی شما؟ - قباد : فقط یه سوال، خیلی دلم می خواد جوابشو بدونم، تو هنوزم دلت باهاشه؟ شهرزاد : فراموشی زمان می بره، فقط فکر می کنم اگه من به هر دری زدم، و اونی نشد که می خواستم بشه، لابد قسمت خرافه نیست، هست واقعا - موقتیه این روزا شهرزاد، می گذره. این وسط تنها چیزی که مهمه اینه که من هنوز با همه ی وجودم دوست دارم. عاشقتم - قباد : سخته واسم دوری تو اینو بفهم، چطوری اینو بهت ثابت کنم؟ شهرزاد : دیر شده، برای ثابت کردنش خیلی خیلی دیر شده … حتی ملک جوانبخت هزار و یک شبم نبودی وگرنه من کم قصه و داستان به گوش تو نخوندم. عاشق بزدل عشقو هم زایل می کنه آقای قباد دیوانسالار -قباد : این کارو باهام نکن شهرزاد. اینطوری خردم نکن. من هنوز دوستت دارم، خیلی بیشتر از قبل. همه چیو خراب نکن شهرزاد : برو قباد، پشت سرتم دیگه نگاه نکن -  من چی کار به کسی داشتم، داشتم زندگیمو می کردم. با بدبختی خودم سر و کله می زدم. اصلا روحمم خبر داشت همچین کسی تو این دنیا زندگی می کنه؟ کی نشونم داد؟ شما. بعدشم که فرستادینم تو بهشت تازه می خواستم بفهمم زندگی یعنی چی؟ تازه طعمش داشت زیر دهنم مزه مزه می کرد که یقه مو گرفتین ترپ انداختینم وسط جهنم. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال شهرزاد سریال مدار صفر درجه در نقش حبیب پارسا: -تو را به جای همه دوست میدارم-تو را به خاطر عطر نان گرم برفی که اب میشود -برای بخشش اولین گناه-تو را برای دوست داشتن دوست میدارم-تو را به خاطر تمام کسانی که دوست نمیدارم دوست میدارم ...  - همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛همين  - مظفر:منوببخش ...یافراموش کن! حبیب:میبخشم...ولی فراموش نمیکنم!!!  -حبيب: فقط چرا فكر مي كنيد كه سفر اعزام ممكنه منتفي بشه؟ دكتر: اين مملكت پسرجان،سرزمين گسل و زلزله و پس لرزه است!آدم از فردا روزش - این و خداوند باید جواب بده ، باید جواب این سوال رو بده ! اگه تو این دنیا هیچ جایی برای آرامش وجود نداره ؛ و اگه تمام رویاهای ما از عشق ، عدالت و آزادی فقط ی خیال بیهودس! پس چرا ما رو آفرید ؟!... -ميدوني چيه تقي جان؟من بر خلاف مرحوم پدرم،ازسياست چيز زيادي نميدونم! همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛ همين دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال مدار صفر درجه سایر فیلم ها: -یه پایان تلخ بهتر از یه تلخی پایان ناپذیره ... (درباره الی) - میدونی برتر از عشق بی فرجام چیه؟فرجام بدون عشق... (برف روی شیروانی داغ) - من زندگی مو باختم حاج اقا منو از زندون می ترسونی؟برو از خدا بترس ... (جدای نادر از سیمین) - جنگ احساس مسولیته نه شلیکه گلوله ... (شوق پرواز) - هر چه تو اوج میگیری دنیا از دید تو بزرگتر می شود و تو از دید دنیا کوچکتر می شوی ... (شوق پرواز) - تو کویر ادم به خدا نزدیک تره چون اسمون به زمین نزدیک تره ... (پلیس جوان) - میدونی چیت حرص ادمو درمیاره؟اینکه حالت از من بده ولی حس واقعیتو بهم نمیگی خب چیه هر چی هست بیا به خودم بگو فکر میکنی چیزیمه؟فکر میکنی چون چیزیمه عرضه ندارم پس چون عرضه ندارم دیگه.....این منصفانه نیست چون من دارم سعی خودمو میکنم غلطی تا حالا نتونستم بکنم چون نمیتونم تمرکز کنم رو کاری ک باید بکنم نمیتونم تمرکز کنم چون همه ی وقتمو اون چرت وپرتا ی مزخرف و دغدغه های احمقانه پر کرده دانشکده ی مزخرف و شاگردای خنگ و... (پرسه در مه) گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش