چهارشنبه ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
۱۹:۱۰ - ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۰۵۰۸۹۵۶
چهره ها در سینما و تلویزیون

مرضیه برومند: چرا دلار جهانگیری را به ما نمی‌دهند؟/ دلمان خون ولی لبمان خندان است

مرضیه برومند,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران
دبیر هفدهمین جشنواره تئاتر عروسکی تهران مبارک معتقد است وضعیت ارزی تاثیر زیادی بر بخش بین الملل جشنواره داشته و دبیرخانه نیز از گروه هایی دعوت کرده که دستمزد پایینی می گیرند.

مرضیه برومند دبیر هفدهمین جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی تهران مبارک در بخش اول گفتگوی خود با مهر بر ضرورت برگزاری رویدادهایی همچون این جشنواره تاکید کرد زیرا معتقد است در شرایط سخت اقتصادی و معیشتی فعلی مردم، فعالیت هنرمندان و برگزاری رویدادهای هنری می تواند باعث بالا رفتن روحیه و شکل گرفتن حس همدلی میان مردم شود.

 

وی در بخش دیگری از این گفتگو به آسیب شناسی برخی از بخش های جشنواره تئاتر عروسکی تهران مبارک، بودجه جشنواره، وضعیت نگاه و حمایت ارگان ها و نهادهای فرهنگی از تئاتر و تئاتر عروسکی و همچنین تاثیر شرایط ارزی بر بخش بین الملل جشنواره هفدهم پرداخت.

 

هفدهمین جشنواره تئاتر عروسکی تهران مبارک از یکم تا هفتم شهریور در مکان های مهم تئاتری تهران برگزار می شود. شادپیمایی ویژه برنامه این جشنواره است که فردا ۳۱ مرداد در پارک آب و آتش برگزار می شود و بچه ها و عروسک هایشان مهمان ویژه این برنامه هستند.

 

بخش دوم و پایانی گفتگوی مهر با مرضیه برومند را می خوانید:

 

* تئاتر عروسکی به خوبی می تواند موضوعات اجتماعی را بیان کند و به دغدغه ها و موضوعات روز بپردازد. تا چه حد این نوع نگاه در آثار هفدهمین جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی تهران مبارک وجود دارد؟

-رویکرد ما تئاتر جدی است ولی برای گروه سنی خردسال، کودک و خانواده هشت سهمیه و در بخش تئاتر بزرگسال هم ۱۲ سهمیه تئاتر مفرح در نظر گرفتیم زیرا در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان آثار مفرح برای این گروه سنی وجود دارد.

 

* در گذشته حداقل تعدادی از تولیدات تئاتر عروسکی بزرگسال در سالن های حرفه ای تئاتر به ویژه مجموعه تئاتر شهر اجرا می شدند ولی حالا کمتر این اتفاق می افتد.

-امسال ما یک تولید بزرگ تئاتر عروسکی برای اجرا در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر در نظر گرفته ایم که کار زیبایی است.

 

* یکی از بخش های جشنواره تئاتر عروسکی تهران مبارک که همیشه مورد توجه مخاطبان بوده برنامه هایی در فضای باز است. آیا در دوره هفدهم هم این برنامه ها در نظر گرفته شده اند؟ آیا فقط در فضای پیرامون مجموعه تئاتر شهر شاهد برگزاری این برنامه ها هستیم یا فضاهای دیگر هم در نظر گرفته شده است؟

-من همیشه دلم می خواست که فضای کل شهر تهران عروسکی شود اما هر کاری می کنیم این اتفاق رخ نمی دهد ولی برای پارک دانشجو و چند پارک دیگر برنامه های متنوعی از جمله پاتوق کودک را در نظر گرفته ایم. قصد داریم فضایی رنگی و شاداب در اطراف مجموعه تئاتر شهر و چند مکان دیگر داشته باشیم.

 

* در شهرهای دیگر چطور؟ آیا نمی شود با توجه به اینکه جشنواره می تواند در بالا رفتن روحیه مردم ساکن شهرهای دیگر هم تأثیرگذار باشد در شهرهای دیگر هم برنامه هایی را در نظر گرفت؟ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می تواند با جشنواره مشارکت داشته باشد و برنامه هایی نیز در شهرهای دیگر اجرا شوند.

-سال ها است که این را می گوییم و تلاش هم کرده ایم و در برخی موارد موفق هم بوده ایم. در جشنواره های تئاتر استانی بچه های تئاتر شهرستان ها فعال هستند ولی اینکه بتوانیم مانند جشنواره فجر همزمان در چند شهر دیگر هم جشنواره تئاتر عروسکی تهران مبارک را برگزار کنیم، میسر نشده زیرا به لحاظ بودجه دست و بالمان بسته است. البته در ایام جشنواره بیشتر هنرمندان تئاتر عروسکی هم در تهران به سر می برند و بعد از بازگشت به شهر خود می توانند به اجرای آثارشان بپردازند.

 

* یکی از برنامه هایی که شما طی این سه دوره جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی تهران مبارک داشتید، مبارزه برای بودجه است. حتی یک دوره ای اعلام کردید که از دبیری کناره گیری می کنید چون بودجه جشنواره تامین نشده بود. آیا این مبارزه در دوره هفدهم هم همچنان به همان شدت ادامه دارد؟

-بله، من هم می دانم که اوضاع و احوال چگونه است و به همین خاطر در حد بضاعت این مبارزه را انجام می دهم نه بیشتر زیرا بیشتری وجود ندارد. بودجه ای هم که تعیین شده به صورت تکه تکه به جشنواره پرداخت می شود و من می گویم وقتی قرار است بودجه ای پرداخت شود در زمان و به شکل مناسب به دست جشنواره برسد.

 

در دوره پانزدهم جشنواره تئاتر عروسکی تهران مبارک اختلاف بر سر بودجه وجود داشت ولی در دوره شانزدهم که آقای مهدی شفیعی حضور داشت، وضعیت خوب و خیال ما راحت بود. در این دوره هم آقای شهرام کرمی همکاری کرده و پرداخت بخش های بودجه با تأخیر زیادی همراه نبوده است. اصولا بودجه فرهنگ پایین است و بحث این است که از سرچشمه آب باریکه شکل گرفته است.

 

از ابتدا ما بچه زن بابا بوده ایم و اگر با بودجه بخش های دیگر وزارت ارشاد مقایسه شود، می بینیم که چقدر سهم هنر و تئاتر کم است. تازه متوجه شده ام که در بیشتر موارد بودجه تعیین می شود ولی تخصیص داده نمی شود یعنی پول داریم ولی به شما نمی دهیم

 

از ابتدا ما بچه زن‌بابا بوده ایم و اگر با بودجه بخش های دیگر وزارت ارشاد مقایسه شود، می بینیم که چقدر سهم هنر و تئاتر کم است. تازه متوجه شده ام که در بیشتر موارد بودجه تعیین می شود ولی تخصیص داده نمی شود یعنی پول داریم ولی به شما نمی دهیم. مسئولان مالی مدام در حال مبارزه برای گرفتن بودجه هستند تا در زیرمجموعه های مختلف هنر تقسیم کنند.

 

گویا مسئولان تصمیم گیرنده ضرورت اینکه به بخش های مختلف هنر بودجه تخصیص دهند، درک نکرده اند.

 

* یکی از چالش هایی که برای تئاتر وجود داشته نبود حمایت های سازمان صدا و سیما بوده است. وضعیت حمایت سازمان از جشنواره تئاتر عروسکی تهران مبارک چگونه است؟

-در ۲ دوره گذشته نیز که حضور داشتم، صدا و سیما خیلی خوب همکاری و تبلیغات جشنواره را منعکس کرد و در بخش های گزارشی نیز جشنواره را پوشش دادند.

 

* آیا این حمایت به دلیل حضور مرضیه برومند در جشنواره تئاتر عروسکی تهران مبارک بوده یا اینکه صدا و سیما نیز ضرورت حمایت از جشنواره را درک کرده است؟

-علیرغم اینکه تلویزیون فعلی را نمی شناسم و برایم غریب است اما هنوز از ارتباطاتی که دارم استفاده می کنم تا از جشنواره حمایت شود. آقای دارابی خیلی به جشنواره تئاتر عروسکی تهران مبارک کمک کرده است و باز هم قرار است کمک کنند. خوشبختانه در این سه دوره ای که در جشنواره تئاتر عروسکی تهران مبارک حضور داشتم، توانستم یک همدلی میان سازمان ها و ارگان های فرهنگی با جشنواره برقرار کنم.

 

ولی اینکه حمایت سازمان صدا و سیما یا نهادهای دیگر از جشنواره تئاتر عروسکی تهران مبارک در قالب یک تفاهمنامه کلی و دائمی شکل گرفته باشد، متاسفانه چنین چیزی وجود ندارد.

 

* آیا امکانش وجود نداشت با حضور شما چنین تفاهمنامه ای شکل بگیرد؟

-من این اقدام را نکردم زیرا دائما مدیران و مسئولان در حال تغییر هستند؛ در دوره ای مدیری در تلویزیون با تئاتر همراه است و در دوره ای مدیری حضور پیدا می کند که اصلا به تئاتر اهمیت نمی دهد و برایش اولویت ندارد. در این سال ها با اینکه این همه به وزارت آموزش و پرورش مراجعه کردیم آیا توانسته ایم بین سینمای کودک با وزارت آموزش و پرورش به یک تفاهم برسیم؟ در ایران این کار سخت است و یکی از دلایل رکود سینمای کودک نبودن ارتباط درست بین آموزش و پرورش و سینمای کودک است.

 

* ارتباط وزارت آموزش و پرورش با جشنواره تئاتر عروسکی تهران مبارک چطور است؟

-ما در جشنواره بخش دانش آموزی داریم که برای برگزیدگان جشنواره تئاتر عروسکی دانش آموزی، اجرا در نظر گرفته ایم. کارهایی که در جشنواره اجرا می شوند برای اجرا در طول سال و برای دانش آموزان، نیازمند برقراری ارتباط میان وزارت آموزش و پرورش و تئاتر عروسکی هستند. خیلی از گروه ها کم و بیش در مدارس اجراهایی دارند ولی این ارتباط جست و گریخته است و با سعی و تلاش فردی شکل گرفته است.

 

* ولی این بهترین فرصت برای آموزش و پرورش است که چند کار با کیفیت از جشنواره تئاتر عروسکی تهران مبارک را برای اجرا در سطح مدارس انتخاب کند.

- آنقدر دوست داشتم که بتوانم این کار را اجرایی کنم ولی در واقع خود وزارت آموزش و پرورش باید به این درک برسد که به آثار مورد نظر خود در جشنواره تئاتر عروسکی تهران مبارک یا جشنواره تئاتر کودک و نوجوان جایزه بدهد و برای اجرا در سالن های مدارس انتخاب کند.

 

* حالا به موضوع بخش بین الملل جشنواره تئاتر عروسکی تهران مبارک بپردازیم که تحت شرایط اقتصادی و ارزی فعلی شرایط متفاوتی را نسبت به دوره های گذشته سپری می کند.

نمی دانم چرا دلار جهانگیری را به ما نمی دهند. ما می دانستیم که مشکلات هست و به همین خاطر از ۶ ماه پیش با گروه هایی صحبت کردیم که از ما توقع بالایی برای دستمزد نداشتند. گروه هایی که آمده اند دستمزد بالایی نخواستند و برخی از سفارتخانه ها نیز با ما همراهی کردند

 

-نمی دانم چرا دلار جهانگیری را به ما نمی دهند. ما می دانستیم که مشکلات هست و به همین دلیل از ۶ ماه پیش با گروه هایی صحبت کردیم که از ما توقع بالایی برای دستمزد نداشتند. گروه هایی که آمده اند دستمزد بالایی نخواستند و برخی از سفارتخانه ها نیز با ما همراهی کردند. ما در این حوزه خیلی خاصه خرجی نکردیم و دلم هم نمی آمد که با توجه به شرایط اقتصادی پایین گروه های داخلی بخواهیم پول زیادی را خرج گروه های خارجی کنیم.

 

در دوره های گذشته نیز زیاد ولخرجی نکردیم ولی بالاخره این ارتباط میان ما با سایر گروه ها و کمپانی های خارجی تئاتر لازم و ضروری است تا با تئاتر عروسکی ما آشنا شوند و گروه های ما نیز در نقاط دیگر دنیا حضور داشته باشند. الان حضور گروه های تئاتر عروسکی ایران در فستیوال های معتبر بین المللی بسیار چشمگیر است و تصویر خوبی از خود و هنر و فرهنگ ایران به نمایش می گذارند.

 

* بخش کارگاه در اکثر جشنواره های تئاتری بدون هیچ خروجی و کاربرد خاصی برگزار می شود اما شما قبل از شروع جشنواره با حضور استادان نمایشی و مشاوره دادن به گروه های تئاتری برای بالا بردن سطح کیفی کارشان، به نوعی این بخش را اجرا کردید.

-ما ورک شاپ هایمان را در دوره ای که بچه ها در حال تولید آثارشان بودند برگزار کردیم و در حال حاضر نیز با گروه ها در تماس هستیم.

 

* این اتفاق خیلی خوب بود و باعث شده سطح کیفی کارها بالا برود. این کار کارشناسی که در طول سه دوره انجام دادید به یک آسیب شناسی منجر شده که بر اساس آن می پرسم به نظر شما بزرگترین ضعف موجود در تئاتر عروسکی ایران چیست؟

-بزرگترین ضعف، نمایشنامه است. کار جشنواره آموزش نیست ولی ما این کار را هم می کنیم، اینکه نقاط ضعف نمایشنامه را به هنرمند گوشزد و در رفع نواقص آن و بالا بردن سطح کیفی اثر کمک می کنیم که این به نوعی آموزش است. ما تا همین حد می توانیم کمک کنیم و بیشتر از حد مسئولیت مان این آموزش را انجام داده ایم.

 

البته این نکته را هم فراموش نکنیم که ما تا حدی می توانیم در کار یک گروه تئاتری و کارگردان یک اثر دخالت کنیم زیرا نمی توان یک هنرمند را مجبور کرد تا کاری را انجام دهد. ایران سرزمین پهناوری است و شهرهای پراکنده مختلفی دارد ولی تا جایی که توانستیم آموزش های لازم را به گروه ها منتقل کردیم.

 

ممکن است با یک یا ۲ نفر از مهمانان خارجی که در جشنواره حضور پیدا می کنند ورک شاپی برگزار کنیم ولی بهترین شکل، برگزاری ورک شاپ های آموزشی به صورت میان دوره است یعنی جشنواره که دوسالانه برگزار می شود، در سالی که جشنواره برگزار نمی شود ورک شاپ برگزار کنیم. البته عملا این اتفاق نمی افتد زیرا بودجه ای باقی نمی ماند که بتوان برای این کار در نظر گرفت تا جشنواره میان‌دوره ای پژوهشی برگزار کرد.

 

مسابقه نمایشنامه نویسی هم خروجی خوبی نداشت و به همین دلیل آن را حذف و اعلام کردم که اگر متن خوبی در جشنواره اجرا شود، خودم به صورت مجزا به آن جایزه می دهم ولی متاسفانه کمتر نمایشنامه قابل توجهی اجرا می شود و این معضل کل تئاتر ما ضعف نمایشنامه است.

 

من از دوره ای که دبیر جشنواره تئاتر عروسکی تهران مبارک شدم گفتم که نمی خواهم سمینار برگزار کنم چون در اکثر جشنواره ها بخشی کسل کننده و بدون خروجی است ولی خیلی ها ایراد گرفتند که چرا سمینار نگذاشتیم.

 

* شما در نسل های قدیم هم نیروهای مستعدی را به سینما وارد کردید مانند هنرمند مستعد و خلاقی چون هادی حجازی فر.

-بله، هادی را رد کردیم و از آنجا به بعد رفت هنرپیشه شد. (با خنده)

 

* هنرمندانی دیگری چون محمد بحرانی نیز از این نمونه ها هستند.

-خیلی ها وقتی من را می بینند، می گویند که چرا کم کار شده ام در حالی که کار کردن فقط حضور مداوم در تلویزیون و سینما نیست بلکه کار کردن روی زیرساخت ها نیز بسیار مهم است. پرورش نیروهای مستعد یکی از همین زیرساخت ها است. بچه های عروسکی همیشه موفق بوده اند و برخی از نام های مطرح سینمای ایران از بچه های تئاتر عروسکی بودند.

 

مایی که در حیطه هنر کار می کنیم از سر شکم سیری جشنواره فیلم کودک، جشنواره تئاتر عروسکی یا جشنواره تئاتر کودک برگزار نمی کنیم بلکه از سر درد این رویدادها را برگزار می کنیم، دلمان برای وضعیت مردممان خون است ولی لب مان می خندد تا به آنها شادی و امید بدهیم و آرزوی فردای بهتری را داریم.

 

 

  • 17
  • 6
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
محمدرضا احمدی بیوگرافی محمدرضا احمدی؛ مجری و گزارشگری ورزشی تلویزیون

تاریخ تولد: ۵ دی ۱۳۶۱

محل تولد: تهران

حرفه: مجری تلویزیون

شروع فعالیت: سال ۱۳۸۲ تاکنون

تحصیلات: کارشناسی حسابداری و تحصیل در رشته مدیریت ورزشی 

ادامه
رضا داوودنژاد بیوگرافی مرحوم رضا داوودنژاد

تاریخ تولد: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۵۹

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر

شروع فعالیت: ۱۳۶۵ تا ۱۴۰۲

تحصیلات: دیپلم علوم انسانی

درگذشت: ۱۳ فروردین ۱۴۰۳

ادامه
فرامرز اصلانی بیوگرافی فرامرز اصلانی از تحصیلات تا شروع کار هنری

تاریخ تولد: ۲۲ تیر ۱۳۳۳

تاریخ وفات : ۱ فروردین ۱۴۰۳ (۷۸ سال)

محل تولد: تهران 

حرفه: خواننده، آهنگساز، ترانه‌سرا، نوازندهٔ گیتار 

ژانر: موسیقی پاپ ایرانی

سازها: گیتار

ادامه
عقیل بن ابی طالب زندگینامه عقیل بن ابی طالب؛ از صحابه پیامبر و امام علی (ع)

تاریخ تولد: ده سال بعد از عام الفیل

محل تولد: مکه

محل زندگی: مکه، مدینه

دلیل شهرت: صحابه و پسرعموی محمد

درکذشت: دوران حکومت معاویه، مدینه

مدفن: بقیع

ادامه
علیرضا مهمدی بیوگرافی علیرضا مهمدی؛ پدیده کشتی فرنگی ایران

تاریخ تولد: سال ۱۳۸۱ 

محل تولد: ایذه، خوزستان، ایران

حرفه: کشتی گیر فرندگی کار

وزن: ۸۲ کیلوگرم

شروع فعالیت: ۱۳۹۲ تاکنون

ادامه
حسن معجونی بیوگرافی حسن معجونی بازیگر کمدی سینمای و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حسن معجونی

نام کامل: محمد حسن معجونی

تاریخ تولد: ۲۸ دی ۱۳۴۷

محل تولد: زنجان، ایران

حرفه: بازیگر، کارگردان، طراح، مدرس دانشگاه

تحصیلات: رشتهٔ ادبیات نمایشی از دانشکده سینما تئاتر دانشگاه هنر

آغاز فعالیت: ۱۳۷۵ تاکنون

ادامه
ابراهیم بن جعفر ابی طالب زندگینامه ابراهیم بن جعفر ابی طالب

نام پدر: جعفر بن ابی طالب

سن تقریبی: بیشتر از ۵۰ سال

نسبت های مشهور: برادر محمد بن ابی طالب

ابراهیم بن جعفر ابی طالبزندگینامه ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب

زندگینامه ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب

ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب فرزند جعفر بن ابی طالب بوده است، برخی از افراد ایشان را همراه با محمد از نوه های جعفر می دانند که عمال بن زیاد وی را به شهادت رساند. برخی از منابع می گویند که ابراهیم و محمد هر دو از لشکر ابن زیاد فرار کرده بودند که بانویی در کوفه آنها را پناه می دهد، اما درنهایت سرشان توسط همسر این بانو که از یاران ابن زیاد بود از جدا شد و به شهادت رسیدند. 

ادامه
مریم طوسی بیوگرافی مریم طوسی؛ سریع ترین دختر ایران

تاریخ تولد: ۱۴ آذر ۱۳۶۷

محل تولد: تهران

حرفه: ورزشکار، دونده دوهای سرعت

تحصیلات: کارشناسی تربیت بدنی از دانشگاه تهران

قد: ۱ متر ۷۲ سانتی متر

ادامه
زهرا گونش بیوگرافی زهرا گونش؛ والیبالیست میلیونر ترکی

چکیده بیوگرافی زهرا گونش

نام کامل: زهرا گونش

تاریخ تولد: ۷ جولای ۱۹۹۹

محل تولد: استانبول، ترکیه

حرفه: والیبالیست

پست: پاسور و دفاع میانی

قد: ۱ متر و ۹۷ سانتی متر

ادامه
دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی

دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی شهاب حسینی یکی از بهترین بازیگران سینمای ایران است که تا به حال در آثار فاخری مانند محیا، دلشکسته، شهرزاد و... به نقش آفرینی پرداخته است. این هنرمند در هر یک از هنرنمایی های خود دیالوگ های ماندگاری دارد که در ادامه این مقاله از سرپوش قصد داریم به بخشی از آنها اشاره کنیم. بیوگرافی کوتاه از شهاب حسینی سید شهاب الدین حسینی تنکابنی در ۱۴ بهمن ۱۳۵۲ در تهران به دنیا آمد. وی اصالتا تن کابنی است و تحصیلات عالیه خود را در رشته روانشناسی از دانشگاه تهران برای مهاجرت به کانادا ناتمام گذاشت. وی در سال ۱۳۷۳ با پریچهر قنبری ازدواج کرد و حاصل این پیوند دو فرزند پسر به نام های محمد امین و امیرعلی است. فعالیت هنری شهاب حسینی با تئاتر دانشجویی و سپس، گویندگی در رادیو شروع شد. از جمله جوایز این هنرمند می توان به موارد زیر اشاره کرد: - او برای بازی در شمعی در باد (۱۳۸۲) و رستگاری در هشت و بیست دقیقه (۱۳۸۳) نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشنواره فیلم فجر شد.  - حسینی در سال ۱۳۸۷ با بازی در فیلم سوپر استار جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر را دریافت کرد. -  او خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد جشنواره بین‌المللی فیلم برلین ۲۰۱۱ را به‌همراه گروه بازیگران فیلم جدایی نادر از سیمین کسب کرد. - او در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۶ نیز با ایفای نقش در فیلم فروشنده توانست جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم کن را به خود اختصاص بدهد. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی؛ درباره شهاب حسینی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی فیلم سینمایی دلشکسته در نقش امیرعلی: - هر کی ریــش گـذاشت مسلمـــون نیـست، هـــرکی پیـشونیش رو داغ کـــرد، مــرد خــدا نیست. - تو همه ی اعتقادا اشتباه میشه. همیشه ام یه عده گرگن تو لباس میش! -  من بنده آن دمم که ساقی گوید یک جام دگر بگیر و من نتوانم - ما فردا میایم خواستگاری، دیگه نمی خوام خواهرم باشی می خوام نفسم باشی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در فیلم دلشکسته سریال شهرزاد در نقش قباد: -شهرزاد نمی دونی بدون، من با تو چیزایی پیدا کردم که هیچوقت تو زندگیم نداشتم و نمی خوام از دستش بدم. - ما همه مهره های سوخته ایم که زیر دست بزرگ آقاییم. -  آره خب عمو جان حقیقت تلخه عموجان، شنیدنش همچین یه جاهایی از وجدان آدمو جز میده. -  میرم صاف وامیستم جلوی بزرگ آقا بش میگم بزرگ آقا من، زن من، خب؟! پا به ماهه! عین ۱۰-۱۲ ماهو میخوام بمونم ور دلش چی میگی شما؟ - قباد : فقط یه سوال، خیلی دلم می خواد جوابشو بدونم، تو هنوزم دلت باهاشه؟ شهرزاد : فراموشی زمان می بره، فقط فکر می کنم اگه من به هر دری زدم، و اونی نشد که می خواستم بشه، لابد قسمت خرافه نیست، هست واقعا - موقتیه این روزا شهرزاد، می گذره. این وسط تنها چیزی که مهمه اینه که من هنوز با همه ی وجودم دوست دارم. عاشقتم - قباد : سخته واسم دوری تو اینو بفهم، چطوری اینو بهت ثابت کنم؟ شهرزاد : دیر شده، برای ثابت کردنش خیلی خیلی دیر شده … حتی ملک جوانبخت هزار و یک شبم نبودی وگرنه من کم قصه و داستان به گوش تو نخوندم. عاشق بزدل عشقو هم زایل می کنه آقای قباد دیوانسالار -قباد : این کارو باهام نکن شهرزاد. اینطوری خردم نکن. من هنوز دوستت دارم، خیلی بیشتر از قبل. همه چیو خراب نکن شهرزاد : برو قباد، پشت سرتم دیگه نگاه نکن -  من چی کار به کسی داشتم، داشتم زندگیمو می کردم. با بدبختی خودم سر و کله می زدم. اصلا روحمم خبر داشت همچین کسی تو این دنیا زندگی می کنه؟ کی نشونم داد؟ شما. بعدشم که فرستادینم تو بهشت تازه می خواستم بفهمم زندگی یعنی چی؟ تازه طعمش داشت زیر دهنم مزه مزه می کرد که یقه مو گرفتین ترپ انداختینم وسط جهنم. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال شهرزاد سریال مدار صفر درجه در نقش حبیب پارسا: -تو را به جای همه دوست میدارم-تو را به خاطر عطر نان گرم برفی که اب میشود -برای بخشش اولین گناه-تو را برای دوست داشتن دوست میدارم-تو را به خاطر تمام کسانی که دوست نمیدارم دوست میدارم ...  - همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛همين  - مظفر:منوببخش ...یافراموش کن! حبیب:میبخشم...ولی فراموش نمیکنم!!!  -حبيب: فقط چرا فكر مي كنيد كه سفر اعزام ممكنه منتفي بشه؟ دكتر: اين مملكت پسرجان،سرزمين گسل و زلزله و پس لرزه است!آدم از فردا روزش - این و خداوند باید جواب بده ، باید جواب این سوال رو بده ! اگه تو این دنیا هیچ جایی برای آرامش وجود نداره ؛ و اگه تمام رویاهای ما از عشق ، عدالت و آزادی فقط ی خیال بیهودس! پس چرا ما رو آفرید ؟!... -ميدوني چيه تقي جان؟من بر خلاف مرحوم پدرم،ازسياست چيز زيادي نميدونم! همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛ همين دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال مدار صفر درجه سایر فیلم ها: -یه پایان تلخ بهتر از یه تلخی پایان ناپذیره ... (درباره الی) - میدونی برتر از عشق بی فرجام چیه؟فرجام بدون عشق... (برف روی شیروانی داغ) - من زندگی مو باختم حاج اقا منو از زندون می ترسونی؟برو از خدا بترس ... (جدای نادر از سیمین) - جنگ احساس مسولیته نه شلیکه گلوله ... (شوق پرواز) - هر چه تو اوج میگیری دنیا از دید تو بزرگتر می شود و تو از دید دنیا کوچکتر می شوی ... (شوق پرواز) - تو کویر ادم به خدا نزدیک تره چون اسمون به زمین نزدیک تره ... (پلیس جوان) - میدونی چیت حرص ادمو درمیاره؟اینکه حالت از من بده ولی حس واقعیتو بهم نمیگی خب چیه هر چی هست بیا به خودم بگو فکر میکنی چیزیمه؟فکر میکنی چون چیزیمه عرضه ندارم پس چون عرضه ندارم دیگه.....این منصفانه نیست چون من دارم سعی خودمو میکنم غلطی تا حالا نتونستم بکنم چون نمیتونم تمرکز کنم رو کاری ک باید بکنم نمیتونم تمرکز کنم چون همه ی وقتمو اون چرت وپرتا ی مزخرف و دغدغه های احمقانه پر کرده دانشکده ی مزخرف و شاگردای خنگ و... (پرسه در مه) گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش