سه شنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۳
کد مقاله: ۱۴۰۱۱۰۰۱۳۴

تئاتر موزیکال چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

تئاتر موزیکال,تئاتر موزیکال چیست,شاخه های تئاترهنرمندان تئاتر موزیکال باید آشنایی کاملی نسبت به حرفه بازیگری و آواز داشته باشند
به یکی از زیر شاخه های تئاتر یا یکی از اشکال هنر های نمایشی، تئاتر موزیکال میگویند که از ترکیب دیالوگ، رقص و موسیقی به وجود آمده است و این نوع تئاتر بهمراه صحنه آرائی، لباس، آرایش و جلوه های نمایشی، داستانی به نمایش گذاشته می شود. در این مطلب از سرپوش ویژگیهای تئاتر موزیکال شرح داده شده است.

تئاتر موزیکال

به تئاتری که از ترکیب موسیقی، دیالوگ و رقص باشد و بیانگر محتوای مسائل طنز، عشق و نفرت است؛ تئاتر موزیکال میگویند. همچنین خود داستان نیز میتوان از طریق ادای کلمات، موسیقی و حرکت دارای جنبه های سرگرمی باشد.

تاریخچه تئاتر

معنای کلمه ی تئاتر که برگرفته از یک واژه ی یونانی است؛ چیزی است که به آن نگاه می کنند. تئاتر در زبان فارسی، تحت عنوان نمایش یا تماشا شناخته میشود. تئاتر در ابتدا قبل از میلاد مسیح در یونان باستان و رم بوجود آمد و به عنوان یکی از هنر های هفت گانه شناخته میشود که مبداء آن را در آیین ها می دانند. مثل مراسم عروسی در ایران و مراسم رقص های مخصوص در کشور های دیگر.عقیده و باور برخی اینست که تئاتر، برگرفته از حرکات ضربی و ژیمناستیک یا رقص می باشد.

از اواخر قرن نوزدهم، درک و علاقه ی مردم نسبت به تئاتر، زیاد شد و قدمت این هنر در ایران نیز طولانی است. نمایش ایران برطبق کتاب تاریخ بخارا برخاسته از آئین اسطوره و شعایر است. مکان برگزاری نخستین تئاتر ایران در شهر رشت بود.

ویژگی های تئاتر موزیکال

سایر ویژگی های تئاتر موزیکال عبارتست از:

>> هنرمندان تئاتر موزیکال باید آشنایی کاملی نسبت به حرفه بازیگری و آواز داشته باشند.

نمایش تئاتر موزیکال چیست,تئاتر موزیکال,تئاتر موزیکال چیستهنرمندان تئاتر موزیکال باید هم با حرفه بازیگری و هم آواز آشنا باشند

>> رهبر ارکستر و کارگردان در تئاتر موزیکال، ملزم به همکاری با یکدیگر هستند و در مواردی روایت موسیقی به حدی کامل است که کارگردان، ناچار به حذف دیالوگ ها یا تغيير بخشی از میزانسن میشود. همچنین گاهی موسیقی تحت تأثیر نمایش قرار می گیرد.

>> نخستین تئاتر موزیکال برطبق اسناد موجود در سال ۱۸۶۶ اجرا شد. نمایش یا تئاتر موزیکال در قرن بیستم در آمریکا به اوج رسید و باعث جذب طرفداران و مخاطبان بسیاری شد.

>> تئاتر موزیکال از نظر برخی از افراد، همان اپرا است که احتمالا چنین شباهتی بخاطر یکسان بودن اجرای موسیقی و کلام در آنها می باشد.

محتوای تئاتر های موزیکال

تئاتر های موزیکال، محتوایی همچون مسال طنز، عشق یا نفرت، یا حتی مسائل جدی و غم انگیز را دربر میگیرند و ارائه ی داستان آن به مخاطب از طریق ادای کلملات و موسیقی می باشد.

زیر شاخه های تئاتر

تئاتر، انواع مختلفی دارد که باتوجه به نوع اجرای بازیگرانش و محتوای آن تعيين میشود و مهم ترین آن عبارتند از:

- پانتومیم( بی کلام):

به نمایشی که بازیگران در آن از هیچ کلامی استفاده نمی کنند و به ارائه ی داستان در سکوت می پردازند؛ پانتومیم می گویند.

- نمایش عروسکی:

در نمایش عروسکی از عروسک استفاده می شود و در واقع عروسک ها به عنوان بازیگران صحنه می باشند که توسط عروسک گردان به حرکت در می آیند.( به افرادی« عروسک گردان» میگویند که این عروسک ها را به حرکت درمی آورند) نمایش عروسکی هم کارگردان دارد.

- نمایش روحوضی:

در زمان های قدیم، نمایش روحوضی رواج داشته است و بازیگران در این نمایش بر روی یک حوض پوشیده شده از الوار و فرش، داستان نمایش را اجرا می کنند.

- پرده خوانی:

به نمایشی که در آن تصاویری بر روی پرده نقاشی شده است، پرده خوانی میگویند و یک راوی طبق این پرده نمایش را نقل میکند. این نوع نمایش در زمان های قدیم به نمایش قهوه خانه ای مرسوم بوده است.

- تئاتر موزیکال:

هنرمندان تئاتر موزیکال باید آشنایی کاملی نسبت به حرفه بازیگری و آواز داشته باشند. رهبر ارکستر و کارگردان در تئاتر موزیکال باید با هم همکاری کنند و روایت موسیقی در برخی از موارد به حدی کامل است که کارگردان، ناچار به حذف دیالوگ ها یا تغيير بخشی از میزانسن میشود.

رومی ها و هنر موزیکال

رومی ها پس از کپی کردن فرم ها و سنت های تئاتر یونان، آن را گسترش دادند. در قرن سوم قبل از میلاد به یک نوع آهنگ و رقص معمولی، کمدی های پلاتوس می گویند که اجرای آن با همراهی ارکستر بود. بازیگران رومی، تراشه های فلزی به نام “سابیلا” را به کفش های صحنه خود متصل میکردند تا مراحل رقص را بیشتر بشنوند. گرچه در سازه های چوبی محصور بسیار کوچک تر از تئاترهای یونانی اجرا میشود ، ولی تأکید هنرهای صحنه رومی بر نمایش و جلوه های ویژه است.

مهارت های مورد نیاز اجرای تئاتر موزیکال

افراد علاقه مند به یک حرفه در هنرهای نمایشی، باید مهارت و استعداد خاصی را نشان دهند. بازیگر یا موسیقیدانی دچار شکست می شود که این مهارت ها و استعداد ها را نداشته باشد. مهارت هایی که افراد، ارزو دارد در عرصه ی هنرهای نمایشی بعنوان هنرمند، گام بردارند؛ عبارتست از:

* مهارت اجرایی( بازیگری، رقص، خوانندگی):

برخی از افراد، فقط به دنبال تخصص در یک رشته ی خاص هستند در حالی که بعضی دیگر به دنبال کسب چندین مهارت در سطح عالی هستند. افراد محصل در این زمینه ها، طیف وسیعی از این مهارت های اجرایی را دارند ولی افرادی که اموزش حرفه ای ندیده اند باید در مورد نقش هایشان، گزینشی تر عمل کنند.

امادگی جسمانی مناسب، لازمه ی اجرای یک تئاتر موزیکال در سطح خوب میباشد و هنرجو باید در این روش، نسبت به یادگیری راه‌های افزایش انعطاف بدن اقدام کند.

* اعتماد به نفس:

فرد باید اعتماد به نفس زیادی برای اجرا در مقابل افراد دیگر داشته باشد. با اینکه احتمال عصبی شدن فرد، پیش از حضور در مقابل گروهی از مردم وجود دارد ولی شخصی که کار اجرا را بر عهده دارد باید توانایی تسلط بر اعصابش را داشته باشد.

* یادگیری سریع:

اجراکنندگان باید توانایی یادگیری سریع قطعات ادبی را داشته باشند و همچنین بتوانند آن قطعات را بدون نیاز به دریافت نشانه ای، اجرا کنند. برخی از این افراد باید در طول مدت چند ساعت، قطعاتی را یاد بگیرند یا باید سریعا با پرده ای از نمایش، رابطه برقرار کنند. گاهی اوقات نمایش نامه نویس یا کارگردان در این هنگام ، تصمیم به تعویض پرده ای از نمایش میگیرد. از این رو فرد باید سریعا تفاوت های ایجاد شده را دوباره یاد بگیرد و به ذهن بسپارد.

تئاتر موزیکال چیست,مهارت های مور نیاز برای تئاتر موزیکال,شاخه های تئاتردر تئاتر موزیکال رهبر ارکستر و کارگردان باید با هم همکاری کنند

گردآوری: بخش هنر و سینما سرپوش

  • 17
  • 6
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش