دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
۰۹:۰۵ - ۰۷ مرداد ۱۴۰۲ کد خبر: ۱۴۰۲۰۵۰۳۵۷
مدیریت فرهنگی

مدیریت فرهنگی با سلطه انگیزیسیون؛ ورود ۴۰۰ «جوان حزب‌اللهی» به وزارت ارشاد

محمد مهدی اسماعیلی,وزیر ارشاد
اینکه نیروهای مورد اشاره وزیر ارشاد چگونه گزینش شده و چگونه به استخدام وزارت فرهنگ درمی‌آیند مشخص نیست؛ اما استفاده اسماعیلی از عنوان «حزب‌اللهی»، گویای رویکرد وی برای تغییر بدنه وزارتخانه است؛ رویکردی که تمرکزش بیش از تخصص و خلاقیت بر نوع خاصی از نگرش سیاسی در ایران است.

روزنامه توسعه ایرانی نوشت: اوایل دهه نود، وقتی مداح‌ها، تهران را تسخیر کردند منتش افتاد بر گردن «خالص‌سازی به نفع جریان انقلاب»؛ با اینکه آن خالص‌سازی بیشتر به نفع «جریان شهردار وقت یعنی محمدباقر قالیباف» بود تا جریان انقلاب. 

در هر گوشه‌ای از مدیریت شهری تهران، در هر رده‌ای، رد پای مداحان پیدا بود. آش به قدری شور شد که سازمان بازرسی کشور گزارش داد تنها متروی تهران طی سال‌های ۹۱ و ۹۲، چهار هزار و دویست نیروی مازاد جذب کرده که تعدادی از آنها جزو «خواص» بوده‌اند. حتی گزارش‌هایی هم شد مبنی بر استخدام دو هزار حامی انتخاباتی قالیباف در شهرداری و مشخصا متروی تهران.  اما آنچه در جریان این خالص‌سازی‌ها رخ داد، پرونده‌های قطور فساد بود و خالی شدن شهر از نیروهای فنی و متخصص. تا جایی که صدای اعضای شورای شهر هم درآمد که «در شهرداری افراد متخصصی نداریم و آنهایی که استخدام شده‌اند یا مداح هستند یا با مدرک‌های تحصیلی زیر دیپلم.»

این روزها زیر سایه حاکمیت یکدست و دولت انقلابی، خالص‌سازی‌ها دامنه خود در حوزه‌های متنوع و متعددتری گسترده‌اند؛ از اخراج اساتید از دانشگاه‌ها تا پاکسازی بیمارستان‌ها از پزشکان غیرخودی و گسیل روحانیون به سوی بانک‌ها.

حالا اما وزیر ارشاد خبر داده که وادی فرهنگ و هنر هم قرار است خود را به پیش‌قراولی خالص‌سازی برساند. «۴۰۰ نیروی جوان حزب‌اللهی بعد از دو سال کار جدی تا پایان تابستان وارد وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌شوند تا بدنه این وزارتخانه را تغییر دهند»؛ این خبری است که محمدمهدی اسماعیلی چهارشنبه شب در پایان یک مراسم مذهبی اعلام کرد؛ آن هم تنها چند روز پس از رسوایی اخلاقی مدیر کل ارشاد گیلان که خودش محصول همین نوع خالص‌سازی‌ها بوده است!

مدیریت فرهنگی با سلطه انگیزیسیون

جلال محمودزاده، نماینده مهاباد اخیرا در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی با اشاره به انتخاب وزرای دولت سیزدهم از میان دانش‌آموختگان دانشگاه‌های امام حسین، امام صادق و آستان قدس، به طعنه گفته است: «دایره انتخاب مدیران و وزرای دولت آقای رئیسی به حدی محدود و کوچک است که معمولا اگر وزیری یا معاون وزیری را می‌خواهند انتخاب کنند با کمبود نیرو رو به رو خواهند شد.»

خبر تازه اسماعیلی مبنی بر تزریق ۴۰۰ جوان حزب‌اللهی به بدنه وزارت ارشاد اما موید این نکته مهم است که دولت سیزدهم صرفا در سطح وزرا و معاون وزیر به سراغ یک طیف خاص نمی‌رود، بلکه پروژه خالص‌سازی عزم جزم کرده که در سطح پیاده‌نظام و رده‌های میانی نیز حلقه و دایره انتخاب را محدود به دوستان خاصه کند. به طوری که اگر تا امروز در سازمان‌ها و ادارات کارمندانی با گرایش‌های متنوع فکری و سیاسی زیر دست مدیری نزدیک به یک جریان خاص کار می‌کردند، زین پس کارمندان نیز باید در وفاداری و تقید به آن جریان خاص، یکدست باشند.

محمدمهدی اسماعیلی خود از دانش‌آموختگان دانشگاه امام صادق است و تحصیلات حوزوی را نیز تا پایان دوره سطح ادامه داده است. او در اظهارات چهارشنبه‌شب خود تصریح کرده: «این وزارتخانه تلاش کرده که همه منابع انسانی خود را از میان جبهه انقلاب و در سطوح مختلف از افراد شناخته شده، کارکرده و مورد وثوق انتخاب کند.» به گفته او «بدنه نیروی انسانی این وزارتخانه با یک کار سخت و پرمانع در آستانه یک تحول جدی قرار گرفته است.»

اینکه این نیروها چگونه گزینش شده و چگونه به استخدام وزارت فرهنگ درمی‌آیند مشخص نیست، اما استفاده اسماعیلی از عنوان «حزب‌اللهی»، گویای رویکرد آقای وزیر برای تغییر بدنه وزارتخانه است؛ رویکردی که تمرکزش بیش از تخصص و فن‌سالاری بر نوع خاصی از نگرش سیاسی در ایران است؛ آن هم در حوزه فرهنگ و هنر که بنایش بر خلاقیت و آزادی و تکثر اندیشه استوار است. 

محمد فاضلی، جامعه‌شناس در واکنشی به خبر وزیر ارشاد، به همین موضوع اشاره کرده و نوشته است: «محققان توسعه یکی از علل توسعه کشورها بالاخص در آسیا «ژاپن، کره و ...»  را دولت‌های با ظرفیت متکی بر انتخاب کارکنان با آزمون‌های سختگیرانه و شایسته‌گزین می‌دانند. اینجا وزیر ارشاد از استخدام ۴۰۰ جوان حزب‌اللهی تا پایان تابستان خبر داده است. با کدام آزمون و معیار انتخاب می‌شوند؟»

اولویت‌های انقلابی و تعارضش با توسعه فرهنگی

اما آیا توسعه در حوزه فرهنگ و هنر، به آن معنا که محمد فاضلی به آن اشاره کرده و مدنظر کشورهایی چون ژاپن و کره است، اولویت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت رئیسی نیز هست؟ 

در تاریخ وقتی می‌خواهند بگویند که پادشاهی قدر علم و هنر می‌دانست و کمر به رشد و تعالی آن می‌بست، شرح می‌دهند که چگونه هنرمندان و دانشمندان از شعرا و ادبا و معماران گرفته تا منجمان و پزشکان را از اقصی نقاط بلاد تحت سلطه خود فرامی‌خواند، تکریمشان می‌کرد و اسباب توسعه دانش و هنر را برای آنان فراهم می‌کرد؛ این رویکرد و عملکرد در واقع سندی بر اولویت هر حاکمیتی برای توسعه فرهنگ و هنر است.

اختصاص صندلی‌های وزارتخانه فرهنگ به یک جریان خاص اما نشانی است از اینکه اولویت در این وزارتخانه، توسعه فرهنگی به آن معنا نیست. خود اسماعیلی در اظهارات چهارشنبه شبش گفته است: «در دولت گذشته گفته می‌شد که ما قرار نیست افراد را به زور به بهشت ببریم، منظور این حرف در اجرا این بود که مدیریت فرهنگی خارج از حکمرانی دینی باید قرار گیرد.» این گفته را می‌توان در کانسپت کلی «حکومت اسلامی نباید بگذارد کسی مردم را به سمت جهنم ببرد» قرار داد که حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان در سخنرانی دهه محرمش بر آن تاکید کرد. 

گزارشی که اسماعیلی از کارنامه وزارتخانه‌اش ارائه می‌دهد نیز معرف اولویت‌های اوست. او در اظهارات خود راهیابی ۲۰ فیلم از جبهه انقلاب به جشنواره فیلم فجر را یادآور شده اما هیچ اشاره‌ای به اینکه جشنواره فجر پارسال یکی از بی‌رمق‌ترین دوره‌های جشنواره فجر از ابتدای انقلاب تاکنون بوده، نکرده است. 

او در ذکر دستاوردهای وزارتخانه‌اش،  به نمایشگاه کتاب هم پرداخته و گفته است «رهبر انقلاب بعد از سال‌ها امسال به نمایشگاه کتاب آمدند و بیش از «سه ساعت و نیم» حضور داشتند.... بیش از هزار و ۸۰۰ خواهر طلبه آموزش دیده در صحنه امر به معروف کردند.»

در این کارنامه اما اثری از دربرگیری همه آرا و اندیشه‌ها برای عرضه هنر که مقدمه شکوفایی در این عرصه است، دیده نمی‌شود و آنچه پررنگ است، غالب بودن نگاه سیاسی و ایدئولوژیک در مدیریت فرهنگی است. 

گذشته از نگاه سیاسی به نظر می‌رسد اقتصاد نیز از اولویت‌های وزیر ارشاد است و گویا رویکرد خالص‌سازی، ارتباط مستقیم با برخورداری مالی وزارتخانه نیز دارد؛ آنچنانکه اسماعیلی گفته است: «روزی که ما در وزارت فرهنگ کار را شروع کردیم بودجه کل این وزارتخانه هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بود، امروز این بودجه را با جهت‌گیری‌های درست به چند برابر افزایش داده‌ایم.» 

تصفیه‌سازی و آرمان انقلاب

اسماعیلی در بخش دیگری از گفته‌هایش اشاره کرده که از آغاز بنا را بر ریل‌گذاری و جهت‌گیری به سمت اهداف و آرمان‌های انقلاب گذاشته است؛ آرمانی که مبتنی بر گسترش عدالت بود، اما حالا این نوع گزینش‌ها و تصفیه‌سازی‌ها در تعارض مستقیم با عدالت قرار گرفته‌اند. 

احمدزیدآبادی در یادداشتی اشاره کرده که این نگاه، یعنی طبقه‌بندی جامعه به کاست‌های عقیدتی مختلف و توزیع حقوق و مزایا و امکانات میان آنها و محروم‌سازی کاست‌های دیگر.

او با بیان اینکه گویی «مناصب اداری این کشور، ارث پدری قشر خاصی از پیروان یک عقیده به نام حزب‌اللهی‌هاست و باقی اقشار و طبقات مردم، هیچ حق و حقوقی در این زمینه ندارند»، افزوده است: «آیا حق‌خوری و ظلم و تبعیضی زشت‌تر و استخوان‌سوزتر از این در دنیا یافت می‌‌شود؟ کدام عدالت یا انصاف حکم می‌کند که ۴۰۰ جوان حزب‌اللهی تا دو ماه دیگر جذب وزارت ارشاد شوند و همزمان جوانان مردم گروه گروه در پی یافتن شغلی راه آوارگی در بلاد غربت را در پیش گیرند؟»

آنچه که زیدآبادی آن را بی‌عدالتی آشکار می‌نامد، همان جریان یکدست‌سازی است که حالا دیگر منحصر به طبقات فوقانی حاکمیت نیست و ظاهرا قرار است در همه حوزه‌ها در سطوح خرد نیز به شکلی بی‌سابقه تسری پیدا کند.

مشخص نیست این حجم از تصفیه نیروها تا کجا ادامه داشته باشد؛ چه‌بسا که وزیر صمت همین روزها اعلام کند که تنها نانوایان حزب‌اللهی حق برخورداری از سهمیه آرد و روشن کردن تنور را دارند!

محبوبه ولی

  • 11
  • 1
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
محمدرضا احمدی بیوگرافی محمدرضا احمدی؛ مجری و گزارشگری ورزشی تلویزیون

تاریخ تولد: ۵ دی ۱۳۶۱

محل تولد: تهران

حرفه: مجری تلویزیون

شروع فعالیت: سال ۱۳۸۲ تاکنون

تحصیلات: کارشناسی حسابداری و تحصیل در رشته مدیریت ورزشی 

ادامه
رضا داوودنژاد بیوگرافی مرحوم رضا داوودنژاد

تاریخ تولد: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۵۹

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر

شروع فعالیت: ۱۳۶۵ تا ۱۴۰۲

تحصیلات: دیپلم علوم انسانی

درگذشت: ۱۳ فروردین ۱۴۰۳

ادامه
احسان قربان زاده بیوگرافی احسان قربان زاده؛ خواننده تازه کار موسیقی پاپ ایران

محل زندگی: تهران 

ملیت: ایرانی

حرفه: خواننده

سبک: پاپ و سنتی ایرانی

ساز: تنبک، باغلاما و گیتار

ادامه
فرامرز اصلانی بیوگرافی فرامرز اصلانی از تحصیلات تا شروع کار هنری

تاریخ تولد: ۲۲ تیر ۱۳۳۳

تاریخ وفات : ۱ فروردین ۱۴۰۳ (۷۸ سال)

محل تولد: تهران 

حرفه: خواننده، آهنگساز، ترانه‌سرا، نوازندهٔ گیتار 

ژانر: موسیقی پاپ ایرانی

سازها: گیتار

ادامه
عقیل بن ابی طالب زندگینامه عقیل بن ابی طالب؛ از صحابه پیامبر و امام علی (ع)

تاریخ تولد: ده سال بعد از عام الفیل

محل تولد: مکه

محل زندگی: مکه، مدینه

دلیل شهرت: صحابه و پسرعموی محمد

درکذشت: دوران حکومت معاویه، مدینه

مدفن: بقیع

ادامه
علیرضا مهمدی بیوگرافی علیرضا مهمدی؛ پدیده کشتی فرنگی ایران

تاریخ تولد: سال ۱۳۸۱ 

محل تولد: ایذه، خوزستان، ایران

حرفه: کشتی گیر فرندگی کار

وزن: ۸۲ کیلوگرم

شروع فعالیت: ۱۳۹۲ تاکنون

ادامه
حسن معجونی بیوگرافی حسن معجونی بازیگر کمدی سینمای و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حسن معجونی

نام کامل: محمد حسن معجونی

تاریخ تولد: ۲۸ دی ۱۳۴۷

محل تولد: زنجان، ایران

حرفه: بازیگر، کارگردان، طراح، مدرس دانشگاه

تحصیلات: رشتهٔ ادبیات نمایشی از دانشکده سینما تئاتر دانشگاه هنر

آغاز فعالیت: ۱۳۷۵ تاکنون

ادامه
ابراهیم بن جعفر ابی طالب زندگینامه ابراهیم بن جعفر ابی طالب

نام پدر: جعفر بن ابی طالب

سن تقریبی: بیشتر از ۵۰ سال

نسبت های مشهور: برادر محمد بن ابی طالب

ابراهیم بن جعفر ابی طالبزندگینامه ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب

زندگینامه ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب

ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب فرزند جعفر بن ابی طالب بوده است، برخی از افراد ایشان را همراه با محمد از نوه های جعفر می دانند که عمال بن زیاد وی را به شهادت رساند. برخی از منابع می گویند که ابراهیم و محمد هر دو از لشکر ابن زیاد فرار کرده بودند که بانویی در کوفه آنها را پناه می دهد، اما درنهایت سرشان توسط همسر این بانو که از یاران ابن زیاد بود از جدا شد و به شهادت رسیدند. 

ادامه
مریم طوسی بیوگرافی مریم طوسی؛ سریع ترین دختر ایران

تاریخ تولد: ۱۴ آذر ۱۳۶۷

محل تولد: تهران

حرفه: ورزشکار، دونده دوهای سرعت

تحصیلات: کارشناسی تربیت بدنی از دانشگاه تهران

قد: ۱ متر ۷۲ سانتی متر

ادامه
دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی

دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی شهاب حسینی یکی از بهترین بازیگران سینمای ایران است که تا به حال در آثار فاخری مانند محیا، دلشکسته، شهرزاد و... به نقش آفرینی پرداخته است. این هنرمند در هر یک از هنرنمایی های خود دیالوگ های ماندگاری دارد که در ادامه این مقاله از سرپوش قصد داریم به بخشی از آنها اشاره کنیم. بیوگرافی کوتاه از شهاب حسینی سید شهاب الدین حسینی تنکابنی در ۱۴ بهمن ۱۳۵۲ در تهران به دنیا آمد. وی اصالتا تن کابنی است و تحصیلات عالیه خود را در رشته روانشناسی از دانشگاه تهران برای مهاجرت به کانادا ناتمام گذاشت. وی در سال ۱۳۷۳ با پریچهر قنبری ازدواج کرد و حاصل این پیوند دو فرزند پسر به نام های محمد امین و امیرعلی است. فعالیت هنری شهاب حسینی با تئاتر دانشجویی و سپس، گویندگی در رادیو شروع شد. از جمله جوایز این هنرمند می توان به موارد زیر اشاره کرد: - او برای بازی در شمعی در باد (۱۳۸۲) و رستگاری در هشت و بیست دقیقه (۱۳۸۳) نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشنواره فیلم فجر شد.  - حسینی در سال ۱۳۸۷ با بازی در فیلم سوپر استار جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر را دریافت کرد. -  او خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد جشنواره بین‌المللی فیلم برلین ۲۰۱۱ را به‌همراه گروه بازیگران فیلم جدایی نادر از سیمین کسب کرد. - او در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۶ نیز با ایفای نقش در فیلم فروشنده توانست جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم کن را به خود اختصاص بدهد. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی؛ درباره شهاب حسینی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی فیلم سینمایی دلشکسته در نقش امیرعلی: - هر کی ریــش گـذاشت مسلمـــون نیـست، هـــرکی پیـشونیش رو داغ کـــرد، مــرد خــدا نیست. - تو همه ی اعتقادا اشتباه میشه. همیشه ام یه عده گرگن تو لباس میش! -  من بنده آن دمم که ساقی گوید یک جام دگر بگیر و من نتوانم - ما فردا میایم خواستگاری، دیگه نمی خوام خواهرم باشی می خوام نفسم باشی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در فیلم دلشکسته سریال شهرزاد در نقش قباد: -شهرزاد نمی دونی بدون، من با تو چیزایی پیدا کردم که هیچوقت تو زندگیم نداشتم و نمی خوام از دستش بدم. - ما همه مهره های سوخته ایم که زیر دست بزرگ آقاییم. -  آره خب عمو جان حقیقت تلخه عموجان، شنیدنش همچین یه جاهایی از وجدان آدمو جز میده. -  میرم صاف وامیستم جلوی بزرگ آقا بش میگم بزرگ آقا من، زن من، خب؟! پا به ماهه! عین ۱۰-۱۲ ماهو میخوام بمونم ور دلش چی میگی شما؟ - قباد : فقط یه سوال، خیلی دلم می خواد جوابشو بدونم، تو هنوزم دلت باهاشه؟ شهرزاد : فراموشی زمان می بره، فقط فکر می کنم اگه من به هر دری زدم، و اونی نشد که می خواستم بشه، لابد قسمت خرافه نیست، هست واقعا - موقتیه این روزا شهرزاد، می گذره. این وسط تنها چیزی که مهمه اینه که من هنوز با همه ی وجودم دوست دارم. عاشقتم - قباد : سخته واسم دوری تو اینو بفهم، چطوری اینو بهت ثابت کنم؟ شهرزاد : دیر شده، برای ثابت کردنش خیلی خیلی دیر شده … حتی ملک جوانبخت هزار و یک شبم نبودی وگرنه من کم قصه و داستان به گوش تو نخوندم. عاشق بزدل عشقو هم زایل می کنه آقای قباد دیوانسالار -قباد : این کارو باهام نکن شهرزاد. اینطوری خردم نکن. من هنوز دوستت دارم، خیلی بیشتر از قبل. همه چیو خراب نکن شهرزاد : برو قباد، پشت سرتم دیگه نگاه نکن -  من چی کار به کسی داشتم، داشتم زندگیمو می کردم. با بدبختی خودم سر و کله می زدم. اصلا روحمم خبر داشت همچین کسی تو این دنیا زندگی می کنه؟ کی نشونم داد؟ شما. بعدشم که فرستادینم تو بهشت تازه می خواستم بفهمم زندگی یعنی چی؟ تازه طعمش داشت زیر دهنم مزه مزه می کرد که یقه مو گرفتین ترپ انداختینم وسط جهنم. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال شهرزاد سریال مدار صفر درجه در نقش حبیب پارسا: -تو را به جای همه دوست میدارم-تو را به خاطر عطر نان گرم برفی که اب میشود -برای بخشش اولین گناه-تو را برای دوست داشتن دوست میدارم-تو را به خاطر تمام کسانی که دوست نمیدارم دوست میدارم ...  - همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛همين  - مظفر:منوببخش ...یافراموش کن! حبیب:میبخشم...ولی فراموش نمیکنم!!!  -حبيب: فقط چرا فكر مي كنيد كه سفر اعزام ممكنه منتفي بشه؟ دكتر: اين مملكت پسرجان،سرزمين گسل و زلزله و پس لرزه است!آدم از فردا روزش - این و خداوند باید جواب بده ، باید جواب این سوال رو بده ! اگه تو این دنیا هیچ جایی برای آرامش وجود نداره ؛ و اگه تمام رویاهای ما از عشق ، عدالت و آزادی فقط ی خیال بیهودس! پس چرا ما رو آفرید ؟!... -ميدوني چيه تقي جان؟من بر خلاف مرحوم پدرم،ازسياست چيز زيادي نميدونم! همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛ همين دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال مدار صفر درجه سایر فیلم ها: -یه پایان تلخ بهتر از یه تلخی پایان ناپذیره ... (درباره الی) - میدونی برتر از عشق بی فرجام چیه؟فرجام بدون عشق... (برف روی شیروانی داغ) - من زندگی مو باختم حاج اقا منو از زندون می ترسونی؟برو از خدا بترس ... (جدای نادر از سیمین) - جنگ احساس مسولیته نه شلیکه گلوله ... (شوق پرواز) - هر چه تو اوج میگیری دنیا از دید تو بزرگتر می شود و تو از دید دنیا کوچکتر می شوی ... (شوق پرواز) - تو کویر ادم به خدا نزدیک تره چون اسمون به زمین نزدیک تره ... (پلیس جوان) - میدونی چیت حرص ادمو درمیاره؟اینکه حالت از من بده ولی حس واقعیتو بهم نمیگی خب چیه هر چی هست بیا به خودم بگو فکر میکنی چیزیمه؟فکر میکنی چون چیزیمه عرضه ندارم پس چون عرضه ندارم دیگه.....این منصفانه نیست چون من دارم سعی خودمو میکنم غلطی تا حالا نتونستم بکنم چون نمیتونم تمرکز کنم رو کاری ک باید بکنم نمیتونم تمرکز کنم چون همه ی وقتمو اون چرت وپرتا ی مزخرف و دغدغه های احمقانه پر کرده دانشکده ی مزخرف و شاگردای خنگ و... (پرسه در مه) گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش