دوشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۳
۱۷:۰۵ - ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ کد خبر: ۱۴۰۳۰۶۱۳۵۰
فستیوال ها و جشنواره های هنری

فریدون جیرانی: مهرجویی قبل از شکست کامل اصلاحات در سال ۱۳۸۸ و بعد از توقیف سنتوری، فقط برای زنده ماندن فیلم ساخت

فریدون جیرانی,مراسم پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما
مراسم یادبود کیومرث پوراحمد و داریوش مهرجویی دوشنبه ۲۶ شهریور با حضور جمعی از اهالی سینما در خانه هنرمندان برگزار شد. 

به گزارش خبرآنلاین، مراسم اختتامیه «پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما» با حضور سینماگران دوشنبه ۲۶ شهریور در خانه هنرمندان برگزار شد. در این مراسم یاد کیومرث پوراحمد و داریوش مهرجویی گرامی داشته شد.

در ابتدای مراسم پژمان بازغی، رئیس انجمن صنفی بازیگران خانه سینما به‌عنوان گرداننده مراسم روی صحنه رفت، او درباره آیین «پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما» گفت: «فکر می‌کنم کسانی‌که هفته پاسداشت روز ملی سینما را دنبال کردند با من هم عقیده باشند که در این یک هفته کارهای خوبی انجام شد. آخرین بار سال ۱۳۹۸ جشن روز ملی سینما را برگزار کردیم، اما به‌دلیل شیوع ویروس کرونا و حوادث سال ۱۴۰۱ در این چند سال جشنی برگزار نشد. امسال اعضای خانه سینما تصمیم گرفتند جشن روز ملی سینما را میان مردم و با عنوان «پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما برگزار کنند.»

 در ادامه ویدئویی از هفته پاسداشت روز ملی سینما که در مراکز فرهنگی شهر تهران برگزار شد برای حضار به نمایش درآمد.

اندیشه در سینما کم شده است

بعد از پایان ویدیو کلیپ محمدمهدی عسگرپور، رئیس هیات مدیره خانه سینما گفت: «امروز ۲۶ شهریور مراسم اختتامیه پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما است، خانه سینما امسال تصمیم گرفت به‌جای برگزاری جشن به شیوه سنتی، روز ملی سینما را در کنار مردم با حضور سینماگران برگزار کند.»

او ادامه داد: «بعضی از همکاران سینماگر ما هم اعلام کردند به دلیل شرایط اجتماعی سال‌های گذشته امسال حال و حوصله چندانی برای برگزاری جشن ندارند، ماهم تلاش کردیم تا به عنوان یک نهاد صنفی شرایط را برای همه سینماگران فراهم کنیم.»

عسگرپور با اشاره به مصاحبه آقای بهشتی در خبرگزاری خبرآنلاین گفت: «آقای بهشتی نکته‌ای را از منوچهر محمدی گفتند، گویا ایشان هم از یکی از مدیران ارشاد نقل کرده بودند که «ما ابتذال را به اندیشه ترجیح می‌دهیم.» حالا من نمی‌خواهم جمله نقل شده آقای بهشتی را تکرار کنم، فقط می‌گویم در این موقعیت اندیشه در سینما کم شده و عرصه برای کسانی که به دنبال انتقال اندیشه هستند تنگ شده است.»

او بیان کرد: «الان اگر من بخواهم دوباره درباره فیلم‌های پر فروش صحبت کنم می‌گویند عسگرپور مخالف فروش در سینما است، اما نگرانی من از فروش بالای فیلم‌ها نیست، نگرانی من از حذف اندیشه در سینما است.»

عسگرپور گفت: «هدف از برگزاری پاسداشت فرهنگی روزر ملی سینما این است که مانند یک دفتر خاطراتمان را ورق بزنیم و فراموش نکنیم سینمای ما کجا بوده، نه در ۵۰ سال قبل بلکه در همین چند سال اخیر سینمای ما از کجا به کجا رسیده است.»

فریدون جیرانی,مراسم پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما

رئیس هیات مدیره خانه سینما با اشاره به درگذشت دو کارگردان سینمای ایران گفت: «امشب درباره دو هنرمند بزرگ در سینما صحبت می‌کنیم، هنرمندانی که پرونده فوتشان عجیب بود و هنوز هم حل نشده است، امیدوارم این پرونده‌ها به‌زودی حل شوند. همچنین لازم است که از زحمات خانم فرشته طائرپور برای خانه سینما و همکارانشان تشکر کنم، ایشان همواره نگران سینمای ایران بودند، روحشان شاد.»

 بعد از پایان سخنان محمد مهدی عسگرپور، کلیپ یادبودی از داریوش مهرجویی برای حضار به نمایش درآمد.

مهرجویی بعد از توقیف سنتوری فقط برای زنده ماندن فیلم ساخت

در ادامه فریدون جیرانی، کارگردان سینما روی صحنه آمد، او با اشاره به واکنش محمد خزایی، رئیس سازمان سینمایی به توئیت سعید حجاریان فعال سیاسی، گفت: «جمعه شب در برنامه تلویزیونی هفت آقای افخمی توئیت سعید حجاریان را کامل نخواند، توئیت کامل حجاریان این است: «کوچ بیضایی، خانه‌نشینی تقوایی، مرگ مشکوک پوراحمد و مهرجویی، و حالا، ۳۰۰ پرونده مفتوح!» اما آقای خزایی فقط به بخش دوم توئیت حجاریان درباره پرونده‌های مفتوح واکنش نشان داد و از کوچ بیضایی و خانه‌نشینی تقوایی و مرگ کیومرث پوراحمد و داریوش مهرجویی چیزی نگفت.»

جیرانی با اشاره به این‌که داریوش مهرجویی از نسل دوم سینما و کیومرث پوراحمد از نسل سوم سینما است به مرور زندگی مهرجویی پرداخت و گفت: «مهرجویی در سنتوری به‌صراحت حرفش را زد، انتقادش را کرد و بار دیگر مثل فیلم گاو پدیده شکست را مطرح کرد، قبل از شکست کامل اصلاحات در سال ۱۳۸۸ مهرجویی بعد از توقیف سنتوری فقط فیلم ساخت برای زنده ماندن، در جامعه‌ای که از حالت تعادل خارج شده بود.»

شاهد فضای سورئال مرگ مهرجویی بودم

در ادامه مراسم اختتامیه پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما، محسن امیر یوسفی، کارگردان با حضور مقابل حاضران در سالن اجتماعات خانه هنرمندان، درباره روز درگذشت داریوش مهرجویی گفت: «من در ساعت اولیه که خبر آن جنایت آمد به محمدشهر رفتم و شاهد آن فضای سورئال بودم، یادم هست که در مراسم درگذشت کیارستمی مهرجویی فریاد زد قاتلان میان ما هستند، شاید عده‌ای آن روز خرده گرفتند، ولی انگار او راست می‌گفت.»

امیریوسفی ادامه داد: «شش ماه بعد از فوت کیومرث پوراحمد آن اتفاقاً عجیب برای مهرجویی و همسرش ا رخ داد، بعد از این دو حادثه ما وارد فضای عجیبی شدیم، حالا با کارگردان‌هایی مواجه هستیم که از مرز رد می‌شوند، یا کارگردان‌هایی که دیگر نخواستند فیلم بسازند، همین وضعیت را در بازیگران هم داریم، امروز بازیگرانی هستند که پرونده قضایی دارند.»

این کارگردان با اشاره وعده‌های مطرح شده برای حل پرونده‌های قضایی سینماگران گفت: «وعده‌هایی برای حل مشکلات قضایی سینماگران داده شده اما ما چندان امیدوار نیستیم، به نظرم صادقانه‌ترین رفتار در وضعیت موجود را از طرف آقای صالحی وزیر ارشاد دیدیم که با اکراه این مسئولیت را قبول کرد، شاید می‌دانست که نمی‌گذارند کاری انجام شود، با این وجود ما هنوز امیدوار هستیم.»

در ادامه مراسم برای یادبود کیومرث پوراحمد ویدیویی از آثار او برای حضار پخش شد.

کسی‌که فیلم‌هایش همگی نشان از زندگی و امید دارد، چرا خودکشی کرده است؟

بعد از پخش ویدیوی یادبود کیومرث پوراحمد، ابوالحسن داوودی مقابل علاقه‌مندان به سینما در روی صحنه حاضر شد و گفت: «در این زمانه که لفظ استاد بی‌ارزش شده داریوش مهرجویی یک استاد واقعی بود.»

او ادامه داد: «وقتی خواستم به این مراسم بیایم گمان کردم در ازدحام جمعیت انتظار خواهم کشید و چهرهای زیادی را خواهم دید اما چنین اتفاقی نیفتاد. امیدوارم با توجه به رویکرد افزایش وفاق ملی پیگیری کنیم و متوجه شویم که چرا سینماگران قهر کردند چرا اصلاً مردم قهر کردند و بیشتر از اینکه این ماجرا برای ما مهم باشد، باید برای دولتمردان مهم باشد.»

ابوالحسن داوودی با اشاره به مرگ دو کارگردان سینمای ایران گفت: «بهتر است این سوال را بپرسیم که پشت این اتفاقات چه بوده است؟ در پس این ظن‌ها و سو ظن‌ها چه چیزی بود و نتیجه آن چه شده است؟ بنابراین بهتر است وضعیت موجود را آسیب شناسی کنیم؟»

او ادامه داد: «اصلاً تمام این شک‌ها را کنار بگذاریم و بپذیریم که کیومرث پوراحمد خودکشی کرده است، آیا این ماجرا برای خانه سینما جای سوال نیست که کسی‌که سیر فیلم‌هایش همگی نشان از زندگی و امید دارد، چرا خودکشی کرده است؟»

در ادامه آنونس فیلم‌های هامون از داریوش مهرجویی و بی‌بی چلچله از کیومرث پوراحمد برای حضار به نمایش درآمد.

هامون همسر ندارد، دردسر دارد

با پایان نمایس آنونس فیلم‌های سینمایی جابر قاسمعلی روی صحنه آمد و گفت: «مهرجویی در سال‌های دهه ۶۰ یک فیلم سوپر روشنفکرانه با بالاترین فلش بک را ساخته است، فیلم با این وضعیت انتظار می‌رود دیده نشود اما فیلم هامون در همان سال‌ها بالای ۶ میلیون تومان فروخت.»

او ادامه داد: «هامون مدیون آنونسش است که گفت «هامون همسر ندارد، دردسر دارد» که باعث شد خیل عظیمی از جمعیت این شاهکار را تماشا کنند.»

قاسمعلی بیان کرد: «مهرجویی یک فن سالار و دست ورز به تمام معنا در سینما بود و عمیقاً باور دارم مهرجویی پیش از آنکه یک کارگردان باشد یک فیلمنامه‌نویس بود و می‌دانست چگونه آثار را ایرانیزه کند. مهرجویی بومی بود و در تمام آثاراش این نگاه بومی را به شیوه کاملاً ایرانی اعمال می‌کرد.»

این فیلمنامه‌نویس درباره مهارت داریوش مهرجویی در نوشتن گفت: «۲۰ سال پیش یک‌بار یک نفر به من گفت مهرجویی که فیلمنامه‌نویس نیست، گفتم چرا چنین حرفی می‌زنی؟ توضیح داد چون تمام آثارش را از ادبیات می‌نویسد. اما به عقیده من مهرجویی فیلمنامه‌نویس قهاری بود، او می‌دانست چگونه یک قصه را به فیلم‌نامه تبدیل کند. امیدوارم که روح کیومرث پوراحمد، داریوش مهرجویی و همسرش در آرامش باشد.»

پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما به شهرستان‌ها هم برود

در ادامه مراسم پژمان بازغی از برگزار کنندگان آیین «پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما» تشکر کرد. او گفت: «از شادمهر راستین، دبیر اجرایی پاسداشت فرهنگی سینما تشکر می‌کنم و امیدوارم این مراسم در سال‌های آینده علاوه بر تهران در سایر شهرها هم برگزار شود.»

بازغی همچنین از فیلم‌خانه ملی ایران، خبرگزاری خبرآنلاین، موزه بتهوون (چمن‌آرا)، نشر ثالث، نشر چشمه، نشر گیلگمش، مجموعه فرهنگی راوی، مجموعه فرهنگی آپ‌آرت‌مان، مجموعه فرهنگان فرشته، مجموعه فرهنگی کاژه، سینماتک و خانه هنرمندان تشکر کرد.

امیدوارم به سینمای خوب آقای کیومرث پوراحمد و داریوش مهرجویی برگردیم

در پایان مراسم بعد از نمایش ویدیوی جشن خانه سینما در سال‌های گذشته علیرضا حسینی، عضو هیات رئیسه خانه سینما روی صحنه آمد و گفت: «کلیپ آخر که پخش شد دلمان خواست که چرا دیگر از این جشن‌ها نداریم، دو سال شیوع ویروس کرونا و حوادث سال ۱۴۰۱ سبب شد همکاران خانه سینما بگویند تا وقتی مردم حال خوبی ندارند با برگزاری جشن مخالف هستند.»

او ادامه داد: «بعد از منتفی شدن برگزاری جشن روز ملی خانه سینما، جمع‌بندی اعضای خانه سینما این شد که به مدت یک هفته پاسداشت فرهنگی در سطح شهر تهران برگزار کنیم و آقای شادمهر راستین هم دبیر اجرای این برنامه شدند.»

حسینی گفت: «در این یک هفته، چهارده برنامه داشتیم، که شامل رونمایی از کتاب، برگزاری پنل‌های تخصصی بود. در این مدت بیش از دو هزار خبر درباره پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما توسط رسانه‌ها منتشر شد.»

او با بیان این‌که «در اولین فرصت برنامه‌ریزی می‌کنیم که مجدد جشن خانه سینما را برگزار کنیم.» گفت: «امیدوارم به سینمای خوب آقای کیومرث پوراحمد و داریوش مهرجویی برگردیم، سینما می‌تواند با زبان ساده و به دور از ابتذال با مردم صحبت کند. لازم به ذکر است تعداد ۲۱ پرونده باز از هنرمندان سینمایی و پنج پرونده باز از دیگر هنرمندان توسط خانه سینما در حال پیگیری است.»

خانه سینما با همکاری مراکز فرهنگی هفته پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما را از ۱۸ تا ۲۶ شهریور در مراکز فرهنگی شهر برگزار کرد.

  • 11
  • 1
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش