جمعه ۲۲ تیر ۱۴۰۳
۱۹:۰۴ - ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۱۱۰۵۲۳۷
فستیوال ها و جشنواره های هنری

«شبی که ماه کامل شد» رکورددارسیمرغ‌ها

مراسم پایانی جشنواره‌ی فیلم فجر/ الناز شاکردوست بهترین بازیگر زن؛ هوتن شکیبا بهترین بازیگر مرد

اختتامیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,جشنواره
جشنواره‌ی فیلم فجر با رکوردداری فیلم «شبی که ماه کامل شد» و اهدای سیمرغ مردمی به فیلم «متری شش و نیم» به سکانس پایانی رسید.

به گزارش ایسنا، در این مراسم که شامگاه ۲۲ بهمن ماه با اجرای محمدرضا شهیدی‌فر در حال برگزاری است، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین انتظامی سرپرست سازمان سینمایی، سید صادق موسوی مدیرعامل انجمن سینمای جوان، علیرضا تابش مدیرعامل فارابی، سید محمد طباطبایی نژاد مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، جمشید مشایخی، علی نصیریان، منوچهر شاهسواری، نرگس آبیار، هوتن شکیبا، محمد حسین قاسمی، فرشته صدرعرفایی، غلامرضا موسوی، جواد عزتی، امین حیایی، الناز شاکردوست، بهنوش طباطبایی، فرشته طائرپور، نیلوفر خوش خلق، سعید روستایی و … حضور داشتند.

 

محمود واعظی رییس دفتر رییس جمهور و علی جنتی وزیر سابق وزارت ارشاد هم از حاضران این مراسم است.

 

جمعی از خانواده‌های شهدای دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و مدافعان حرم در این مراسم حاضرند.

 

مرضیه هاشمی خبرنگار بازداشت شده پرس tv توسط آمریکا که به تازگی آزاد شده هم از حاضران مراسم است.

 

ابراهیم داروغه‌زاده دبیر جشنواره‌ی فیلم فجر سخنانی را مطرح کرد.

 

در ادامه آنونس فیلم‌های نگاه نو، مستند و فیلم کوتاه پخش شد.

 

کلیپ داوران بخش نگاه نو پخش شد و در ادامه برگزیدگان این بخش با حضور آیدا پناهنده، محمد آفریده، حبیب احمدزاده و مازیار میری داوران این بخش معرفی شدند:

 

سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه اهدا شد به «بچه خور» به کارگردانی محمد کارت.

محمد کارت با ابراز خوشحالی از دریافت این جایزه از همکارانش قدردانی کرد و گفت: امیدوارم همیشه حضور جدی فیلم کوتاه و مستند در جشنواره فجر ادامه داشته باشد.

 

در ادامه سیمرغ بلورین بهترین فیلم مستند به «بهارستان خانه ملت» به کارگردانی بابک بهداد اهدا شد.

 

بابک بهداد گفت: سینمای مستند جسور و خلاق است و سینمای داستانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. ما مستندسازان موفقی، در عرصه جهانی داریم اما متاسفانه مورد کم توجهی قرار می‌گیرند.

 

سیمرغ بلورین بهترین فیلم سینمایی «نگاه نو» اهدا شد به فیلم «مسخره باز» به کارگردانی همایون غنی‌زاده. 

یال محمد یک مهاجر افغانستانی که به جای برگزیده این بخش روی سن آمد متنی را خواند و گفت: من "خیال محمد" نزد آقای غنی زاده کار می‌کنم و از ایشان خواسته بودم اگر امروز توانست از مشکلات ما بگوید و او هم گفت که خودم بیایم. اما دیدم شما هم خودتان مشکلاتی دارید و امروز برای امید باید حرفهای خوب بزنیم ‌و می‌خواهم از این فرصت استفاده کنم و از مردم ایران قدردانی کنم ‌و برایتان آرزوی عبور از مشکلات کنم تا دوباره رنگ آرامش ببینید.

 

او متن خود را اینطور ادامه داد: کارگردان موفق برگزیده باید موفق شده باشد که نگاه نو و جدیدی را در جشنواره تزریق کرده باشد. حال آن‌که آن‌چه می‌بینیم حکایت از عدم موفقیت اینجانب، کارگردان «مسخره‌باز» در تزریق نگاه نو به جشنواره است.

 

لذا ضمن خرسندی و قدردانی از ایجاد فرصت حضورم در جشنواره امسال، اینجانب همایون غنی‌زاده از پذیرفتن این جایزه، یعنی نگاه نو معذورم. امید که در دوره‌های دیگر، کارگردان مقبول‌تری برای این جشنواره باشم.

 

نامزدهای بخش نگاه نو عبارتند از:

جان‌دار حسین امیری دوماری و پدرام پورامیری

حمال طلا به کارگردانی تورج اصلانی

دیدن این فیلم جرم است به کارگردانی رضا زهتابچیان

روزهای نارنجی به کارگردانی آرش لاهوتی

مسخره‌باز به کارگردانی همایون غنی‌زاده

 

تقدیر از ۲۳ آزاده دفاع مقدس با سخنان متفاوت گوهر خیراندیش 

در بخش بعدی این مراسم پس از پخش بخش‌هایی از فیلم ۲۳ نفر، از آزادگان همان گروه ۲۳ نفر که در زمان جنگ اسیر بودند، قدردانی شد.

 

تعدادی از آزادگان به همراه بازیگران نوجوانی که نقش آنها را در ۲۳ نفره بازی کردند بر روی صحنه حضور پیدا کردند.

 

این گروه اسرای نوجوانی بودند که در زمان جنگ به اسارت گرفته شده بودند.

 

این قدردانی با حضور سید عباس صالحی وزیر ارشاد، حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی، ابراهیم داروغه‌زاده دبیر جشنواره، گوهر خیراندیش،حبیب احمدزاده و منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما انجام شد.

 

در این بخش برخی از آزادگان خودشان حضور نداشتند و فرزندانشان به جای آن‌ها به مراسم آمده بودند که ملا صالح نیز در بین آن‌ها حضور داشت.

 

گوهر خیراندیش که به همراه منوچهر شاهسواری و حبیب احمدزاده در این بخش برای تقدیر به جایگاه آمد، ضمن اشاره به دردی که در پا داشت یادآور شد: رفت بودم سینما فیلم‌ «قصر شیرین» را تماشا ‌کند، به فیلمی جنگی رسیدم که خواستم از درد پا چُرتی بزنم ‌ولی نتوانستم و فکر می‌کردم شاهد یک فیلم با استانداردهای جهانی هستم.‌

 

این بازیگر ادامه داد: من مطمئنم این‌ فیلم با جذابیتی که دارد پرفروش می‌شود و در تمام فیلم‌ خودم اشک ریختم. "ملاصالح" عزیز در سه دوران اسارت دیده و شکنجه شده و حالا من سر تعظیم فرود می‌آورم در مقابل ایشان.‌ البته قبل آمدن به من گفتند نکند دوباره ‌مثل یزد بروی و ملاصالح را ببوسی. ولی گفتم خیالتان راحت باشد، من دیگر توجیه شده‌ام.‌ همان سالی توجیه شدم که تحت‌تاثیر زمان پس از فوت جمشید اسماعیل خانی (همسرش) هنگام اهدای جایزه‌ای کارگردان جوانی را بوسیدم و قاضی محترم یزدی با لهجه شیرینشان فرمودند: این‌ چه کاری بود کردی؟ نمی‌شود هرکس را ببوسی بگویی پسرم بود. به همین دلیل من این قهرمان‌ها را از طرف ‌خودم و مادرم از دور می‌بوسم.

 

اهدای سیمرغ نگاه ملی به ۲۳ نفر 

سپس‌ با حضور ‌وزیر ارشاد و سرپرست سازمان سینمایی سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه ملی به فیلم «۲۳ نفر» و مجتبی فرآورده ‌و مهدی جعفری تهیه‌کننده و کارگردان فیلم تعلق گرفت.

 

مجتبی فرآورده پس از دریافت این‌ جایزه ضمن تبریک‌ چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی گفت: من این‌جایزه را به کسانی که ۸ سال و ۷ ماه و ۱۷ روز اسارت را تحمل کردند تا ما در آرامش زندگی کنیم تقدیم‌ می کنم.

 

برندگان:

سیمرغ بلورین آرای مردمی جشنواره‌ی فیلم فجر به فیلم «متری شش و نیم» به تهیه‌کنندگی سیدجمال ساداتیان اهدا شد.

 

منوچهر شاهسواری پیش از اهدای جایزه در سخنانی گفت: سینمای ایران‌ مرهم همه زخم هاست و ما زخم نمی‌زنیم. آنکه زخم میزند حتما به عقوبت کارش می‌رسد.‌

 

او پنج فیلم برتر را با آرا به این ترتیب اعلام کرد:

۷۸ درصد و نیم در رده پنجم برای ماجرای نیمروز رد خون

«شبی که ماه کامل شد»

فیلم «تختی» ۸۴ و  درصد

سرخپوست ۸۶ و درصد

متری شش و نیم ۸۸ و ۲۵ درصد 

 

ساداتیان تهیه کننده بهترین فیلم از نگاه مردمی گفت: این فیلم خیلی زحمت داشت و نتیجه طرز تفکر کارگردان جوانش سعید روستایی بود.

 

او در ادامه از عوامل فیلمش که در سالن حاضر بودند،خواست تا به روی صحنه بیایند.

 

هومن بهمنش هم که مدیر فیلمبرداری این فیلم است پس از حضور ‌به همراه همکارانش روی سن،گفت: برای من جالب بود که این دوره پیام‌های زیادی از سوی مردم برای توجه به فیلمبرداری می‌شنیدم ‌و این باعث شد به تغییر حرفه‌ام‌ فکر نکنم.

 

سعید روستایی هم خطاب به وزیر ارشاد مطرح کرد: من پشت دستم را داغ می‌کنم که از این به بعد، پلیس حتی از پشت دوربینم هم رد نشود.

 

سیمرغ بهترین فیلم به «شبی که ماه کامل شد» به تهیه‌کنندگی محمدحسین قاسمی اهدا شد

محمد قاسمی تهیه‌ کننده فیلم «شبی که ماه کامل شد» جایزه خود را به اعظم محسن دوست (مادر کارکتر فیلمش) تقدیم کرد.

 

دیگر نامزدهای این بخش عبارتند از:

«سرخپوست» به تهیه کنندگی مجید مطلبی

غلامرضا تختی به تهیه‌کنندگی سعید ملکان

متری شیش و نیم به تهیه‌کنندگی سیدجمال ساداتیان

ماجرای نیمروز: رد خون به تهیه‌کنندگی سیدمحمود رضوی

قصر شیرین به تهیه‌کنندگی سیدرضا میرکریمی

 

سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به نرگس آبیار برای فیلم «شبی که ماه کامل شد» اهدا شد

نرگس آبیار پس از دریافت سیمرغ بهترین کارگردانی گفت: یک دلخوری که همیشه داشتم این بود که در کشور خودم نامزد کارگردانی نشدم و الان خوشحالم. می‌دانم با این جوایز امشب دوستان همکار دیگرم که جایزه نگرفتند غمگین می‌شوند ولی می‌خواهم بگویم، این جایزه برای همه دوستان کارگردان هست. همچنین از مادر فائزه و شهاب(کاراکترهای فیلمش) واقعی که در اینجا حاضر است تشکر می‌کنم.

 

دیگر نامزدهای این بخش عبارتند از:

بهرام توکلی برای غلامرضا تختی

نیما جاویدی برای فیلم سرخپوست

سعید روستایی برای فیلم متری شیش و نیم

سیدرضا میرکریمی برای فیلم قصر شیرین

محمدحسین مهدویان برای فیلم ماجرای نیمروز: ردخون

 

سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیات داوران به فیلم «سرخپوست» به کارگردانی نیما جاویدی اهدا شد

نیما جاویدی در مراسم حضور نداشت و مدیر تولید جایزه‌اش را به نمایندگی گرفت و از مردم تشکر کرد که به این فیلم توجه کردند.  

 

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد به «هوتن شکیبا» برای فیلم «شبی که ماه کامل شد» اهدا شد

هوتن شکیبا بهترین بازیگر نقش اول مرد گفت: خیلی از گرفتن این جایزه خوشحالم و خوشحالی بزرگتری دارم از اینکه خانواده من مدام در حال بزرگ شدن است؛ از خانواده تئاتر که ۱۶ سال از آن ها یاد گرفتم و بعد خانواده «شبی که ماه کامل شد» و بعد خانواده سینما که مرا درون خود پذیرفتند.

 

او از داوران تشکر کرد که او را در کنار اسامی چون حامد بهداد،امین حیایی،پیمان معادی،نوید محمدزاده قرار دادند.

 

دیگر نامزدهای این بخش عبارتند از:

حامد بهداد برای فیلم قصر شیرین

امین حیایی برای درخونگاه

پیمان معادی برای متری شیش و نیم

نوید محمدزاده برای فیلم سرخپوست

 

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن به الناز شاکردوست برای فیلم «شبی که ماه کامل شد» اهدا شد

الناز شاکردوست پس از دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن در حالی که هیجان زده بود، گفت: خدا را شکر کرد! همیشه فکر می‌کردم این مسیر را با دویدن می‌آیم، گرچه نیامدم ولی بالاخره رسیدم. تشویق‌های شما ارزش این همه جنگیدن را داشت.

 

او با اشاره به نقش‌اش در فیلم «شبی که ماه کامل شد» ادامه داد: فائزه نماینده همه زن‌هایی است که برای فرزندان‌شان تلاش می‌کنند و امیدوارم هیچ عاشقی قربانی سیاست‌ها نشود.

 

وی گفت: مادر فائزه که نقش او را بازی کردم، خانم اعظم محسن دوست الان در جمع ماست. (تشویق حاضران را به دنبال داشت)

 

الناز شاکردوست گفت: من با احترام به تمام کاندیداها به همه آنها تبریک می‌گویم و امیدوارم بتوانم امانتدار خوبی باشم‌.

 

او همچنین از نرگس آبیار قدردانی کرد و افزود: ممنونم که در تاریکترین روزهای زندگی‌ام، این نقش را به من پیشنهاد دادید.

 

دیگر نامزدهای این بخش عبارتند از:

مهناز افشار برای فیلم قسم

ژاله صامتی برای فیلم درخونگاه

بهنوش طباطبایی برای ماجرای نیمروز: رد خون

فاطمه معتمدآریا برای فیلم بنفشه آفریقایی

 

سیمرغ بلورین بهترین نقش مکمل مرد به علی نصیریان برای فیلم «مسخره باز» اهدا شد

باشه آهنگر برای معرفی بهترین بازیگر نقش مکمل مرد گفت: اعتراف می‌کنم که خیلی انتخاب سختی بود و باعث افتخار من است که آقای علی نصیریان ‌را دعوت کنم اینجا حاضر شوند.‌

 

نصیریان هم که اخیرا همسرش را از دست داده است،در سخنانی مطرح کرد: من تا به حال سیمرغ نگرفتم و انتظار هم نداشتم‌ اما آقایان لطف کردند یک جایزه درجه دوم (سیمرغ نقش مکمل) به من دادند.

 

او ادامه‌داد: من با کمال میل می‌پذیرم ولی این را بگویم که حس قرص و محکمی داشتم که با وجود مشکلاتم حتما بیایم تا از این تریبون بگویم که من آدم سعادتمندی بودم که با همایون که جای  نوه من است، در این سن کار کنم. وقتی سناریو مسخره باز را خواندم خیلی برایم جذاب بود و این شانس من بود که من پیرمرد بتوانم در یک کار خلاقانه و شکننده چهارچوب‌های معمول، بازی کنم. من برای همایون غنی‌زاده اتیه بسیار درخشانی می‌بینم و از هیات داوران و تماشاگران این فیلم تشکر می‌کنم.

 

جمشید مشایخی هم که در سالن حضور داشت میکرفون به دست گرفت و درگذشت همسر علی نصیریان را تسلیت گفت و او را به آغوش گرفت و گفت: ایشان قسمتی از وجودش را از دست داده. نمی‌خواستم تسلیت بگویم ‌ولی مجبورم. من عاشق او هستم و سالها با هم کار کردیم.

 

دیگر نامزدهای این بخش عبارتند از:

آرمین رحیمیان شبی که ماه کامل شد

نوید محمدزاده متری شیش و نیم

حسن پورشیرازی قسم

یونا تدین قصر شیرین

جواد عزتی ماجرای نیمروز: رد خون

 

سیمرغ بلورین بهترین نقش مکمل زن به فرشته صدرعرفایی برای فیلم «شبی که ماه کامل شد» اهدا شد

 

فرشته صدرعرفایی پس از دریافت جایزه بهترین نقش مکمل زن گفت: از نرگس آبیار و ایمان امیدواری تشکر می‌کنم که خیلی زحمت کشید و آرزو می‌کنم دنیای ما دنیای عشق در برابر تکفیر، صلح در برابر جنگ و دوستی در برابر دشمنی باشد.

 

دیگر نامزدهای این بخش عبارتند از:

زهره عباسی ناگهان درخت

ژیلا شاهی قصر شیرین

نیوشا علیپور قصر شیرین

پانته‌آ پناهی‌ها درخونگاه

 

سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه به محسن قرایی و محمد داودی برای فیلم «قصر شیرین» اهدا شد

 

دیگر نامزدهای این بخش عبارتند از:

محسن تنابنده برای قسم

نیما جاویدی سرخپوست

پرویز شهبازی طلا

نرگس آبیار و مرتضی اصفهانی برای شبی که ماه کامل شد

 

سیمرغ بلورین بهترین انیمیشن به «آخرین داستان» به کارگردانی اشکان رهگذر اهدا شد

(این بخش نامزدی نداشت)

 

سیمرغ بلورین بهترین فیلم به «مسخره‌باز» به کارگردانی همایون غنی‌زاده «هنر و تجربه» اهدا شد 

همایون غنی زاده گفت: در یک شب دو سیمرغ گرفتم؛ جایزه اول را دوست نداشتم. معادلات جشنواره را هم پذیرفتم ولی در بخش نگاه نو، فیلم من موفق نشده، نگاهی نو به جشنواره تزریق کند. از آقای میری و هیات داوران تشکر می‌کنم اما اجازه دهید جایزه «نگاه نو» را نپذیرم و سلیقه خودم را داشته باشم اما جایزه «هنر و تجربه» را می‌پذیرم.

 

سیمرغ جلوه‌های ویژه میدانی به ایمان کرمیان برای فیلم «ماجرای نیمروز: رد خون» اهدا شد

 

نامزدهای دیگر این بخش عبارتند از:

محسن روزبهانی برای فیلم« ۲۳ نفر»

ایمان کرمیان برای فیلم «سمفونی نهم»

آرش آقابیگ برای فیلم «شبی که ماه کامل شد»

ارشا اقدسی برای فیلم «قسم»

 

سیمرغ جلوه‌های بصری به جواد مطوری برای فیلم «مسخره‌باز»اهدا شد

نامزدهای دیگر این بخش عبارتند از:

محسن خیرآبادی، رضا میثاقی، شهاب نجفی برای فیلم غلامرضا تختی

هادی اسلامی و امیرسحر خیز برای ۲۳ نفر

جواد مطوری برای سرخپوست

سینا قویدل برای ماجرای نیمروز رد خون

 

سیمرغ بلورین چهره پردازی ایمان امیدواری به برای فیلم «شبی که ماه کامل شد» اهدا شد

 

دیگر نامزدهای این بخش عبارتند از:

مجید اسکندری برای سمفونی نهم

شهرام خلج برای ماجرای نیمروز: ردخون

سعید ملکان برای غلامرضا تختی

ایمان امیدواری برای مسخره باز

عباس عباسی برای ۲۳ نفر

 

سیمرغ بهترین طراحی لباس به محمدرضا شجاعی برای فیلم «ماجرای نیمروز: رد خون» اهدا شد

 

دیگر نامزدهای این بخش عبارتند از:

مشکین مهرگان برای فیلم سمفونی نهم

محمدرضا شجاعی برای فیلم شبی که ماه کامل شد

امیر ملکپور برای فیلم غلامرضا تختی

الهام معینی برای فیلم مسخره باز

 

سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه به کیوان مقدم برای فیلم «غلامرضا تختی» اهدا شد

 

دیگر نامزدهای این بخش عبارتند از:

سهیل دانش برای مسخره باز

محمدرضا شجاعی برای شبی که ماه کامل شد

محسن نصرالهی برای فیلمهای متری شیش و نیم و سرخپوست

کامیاب امینی عشایری برای ۲۳ نفر

 

سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری به ایرج شهزادی برای فیلم «متری شیش و نیم» اهدا شد

ایرج شهزادی پس از دریافت جایزه خود با تشکر از همکارانش در فیلم «متری شش و نیم‌» از سازندگان دو فیلم «سرخپوست» و «ناگهان درخت» نیز قدردانی کرد.

 

 

دیگر نامزدهای این بخش عبارتند از:

مسیح سراج برای پالتو شتری

بهمن اردلان برای ۲۳ نفر

منصور شهبازی برای طلا

مهدی ابراهیم زاده برای قسم

 

سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری به مهرشاد ملکوتی برای فیلم «ماجرای نیمروز: رد خون» اهدا شد

 

دیگر نامزدهای این بخش عبارتند از:

امیرحسین قاسمی برای فیلم متری شیش و نیم

حسین ابوالصدق برای فیلم سمفونی نهم

امیرحسین قاسمی برای فیلم غلامرضا تختی

آرش قاسمی برای فیلم شبی که ماه کامل شد

 

سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن به امین هنرمند برای فیلم«قصرشیرین» اهدا شد

 

دیگر نامزدهای این بخش عبارتند از:

پیمان یزدانیان برای متری شیش و نیم و بنفشه آفریقایی

افشین عزیزی برای غلامرضا تختی

مسعود سخاوت دوست برای شبی که ماه کامل شد

کریستف رضاعی برای ناگهان درخت و سال دوم دانشکده من

 

سیمرغ بلورین بهترین تدوین به بهرام دهقانی برای فیلم «متری شیش و نیم» اهدا شد

 

دیگر نامزدهای این بخش عبارتند از:

محمدرضا مویینی برای فیلم سمفونی نهم

خشایار موحدیان برای قسم

محمد نجاریان برای ماجرای نیمروز: رد خون

میثم مولایی برای فیلم غلامرضا تختی

 

سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری به حمید خضوعی ابیانه برای فیلم «غلامرضا تختی» اهدا شد

محمود کلاری پیش از اهدای جایزه در سخنانی خطاب به همکارانش گفت: سطح فیلم برداری سینمای ایران به استانداردهای جهانی رسیده و کار همه شما عالی بود و من فقط توانستم تلاش کنم یک نامزد بیشتر داشته باشیم.

 

حمید خضوعی ابیانه به دلیل سفر در مراسم حضور نداشت و نماینده‌اش جایزه را دریافت کرد.

 

دیگر نامزدهای این بخش عبارتند از:

هومن بهمنش برای متری شیش و نیم

شهرام نجاریان برای خون خدا

علی قاضی برای مسخره باز

هادی بهروز برای ماجرای نیمروز: رد خون

مسعود سلامی آشفته‌گی

 

وزیر ارشاد پیام حسن روحانی را به جشنواره‌ی فیلم فجر قرائت کرد

در ادامه ‌وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در جایگاه، ‌بخشی از پیام ‌حسن روحانی رییس جمهوری را که پیش از این منتشر شده بود، قرائتی کرد.

 

حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در پیامی به سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، بر لزوم افزایش سهم ایران از صنعت جهانی سینما تاکید کرد.

 

متن کامل پیام حسن روحانی بدین شرح است:

«بسم‌الله الرحمن الرحیم

هنر هفتم، زبانی گویا برای انتقال مفاهیم و از کارآمدترین ابزارهای توسعه فرهنگی است. صنعت سینما، زبان مشترک همه انسان‌ها و بلکه نسل‌ها، و یکی از قدرتمندترین وسایل ارتباطی جهان است که به دلیل درهم‌تنیدگی‌ با ذوق، سلیقه، هنر و نبوغ انسانی، می‌تواند در پیچیده‌ترین لایه‌های روح انسان‌ها نفوذ کند و کاری که از هزاران صفحه متن و سخنرانی برنمی‌آید را در چند لحظه بر جان مخاطب بنشاند. قابلیت‌های فراوان این هنر جامع و صنعت جهانی، سرچشمه بسیاری از روشنایی و دانایی‌هایی است که می‌تواند جامعه‌ها را به دنیایی بهتر و فرداهای روشن‌تر، رهنمون کند.

 

بهره‌وری از آثار ارزشمند سینما اما نیازمند شناخت هوشمندانه، نگرش عمیق و مواجهه خردمندانه با این پدیده جهان‌شمول است که به‌ویژه امروز، از پیچیده‌ترین و موثرترین مظاهر حرکت فرهنگی به‌شمار می‌رود. تلاش‌های مجدانه هنرمندان فهیم، فروتن، مردمی و صاحب سبک ما، خوشبختانه باورهای سنتی و کهنه در مواجهه با سینما را به حاشیه رانده و الگویی واقع‌بینانه و پیشرو برای این مواجهه، ایجاد کرده است. الگویی که هم پاسدار ارزش‌های دینی و ملی ماست، هم روایتگر طبع هنرمند ایرانیان و فرهنگ زنده و مبتکر ایرانی است؛ و نیز واجد بالاترین استانداردها که می‌تواند صدرنشین رقابت در عرصه‌های بین‌المللی باشد.

 

در چهل‌سالگی انقلاب شکوهمند اسلامی، سینمای ایران به همت سینماگران و فعالان این عرصه، به درخت ریشه‌دار و پرشاخ‌وبرگی تبدیل شده که از اعتباری جهانی برخوردار است و ثمرات آن از مهم‌ترین نمادهای بلوغ ملت ایران به شمار می‌رود. این سینمایِ نجیب و بالنده، در بُعد هنری تجلی‌گاه نبوغ جوانان ایرانی، در بُعد پیام، ابزار انتقال عالی‌ترین مفاهیم انسانی و در بُعد صنعتی، زمینه‌ساز تحولی فرهنگ‌پایه و جامعه‌محور بوده و خواهد بود.

 

شجره تنومند سینمای ایران برای ادامه ثمردهی و در امان ماندن از گزند آفات زمانه، بیشتر از همه به مراقبت و مواظبت خودِ اهالی محترم سینما، اهتمام دولت به‌ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همراهی مخاطبان گوهرشناس خود نیاز دارد. تهی شدن از معنا، فراموشی ارزش‌ها، فاصله گرفتن از دغدغه‌های مردم، زمان‌نشناسی، انفعال در برابر سختی‌ها، و اختلال در تشخیص ضرورت‌ها و نیازها، از جمله خطرات در مسیر بالندگی سینمای ملی ما است. مهم‌ترین سد در برابر خطرات بینشی و مدیریتی، بی‌تردید خود سینماگرانند که برای حال و آینده سینما، دلسوزترین و برای اداره آن شایسته‌ترین‌ به‌شمار می‌روند. این باور مبنایی دولت تدبیر و امید در عرصه مدیریت فرهنگی و هنری است که اینجانب، هیچ‌گاه از آن عدول نخواهم کرد.

 

در روزهایی که بدخواهان ایران و ایرانی، با تمام توان و همه ابزارهای سخت و نرم خود در مقابل این ملت صف‌آرایی کرده‌اند و بیش از همه، برای صدمه به «امید» آنها کمر بسته‌اند، سینما در عین تعهد به بازنمایی دغدغه‌های مردم، می‌تواند در این مصاف سرنوشت‌ساز به همراهی ملت بیاید و با امیدآفرینی هنرمندانه و هوشمندانه، محرم و مرهم مردم باشد و عبور از دشواری‌های فعلی را آسان‌تر کند. سینمای ایران می‌تواند در عین آموزندگی و ایجاد سرگرمی، با اشتغال‌زایی عظیم، در عرصه اقتصادی هم نقش‌آفرین باشد و هم با ترمیم شکاف‌ها و تقویت ارزش‌های مشترک، وحدت‌آفرینی کند. فعالان این سینما می‌توانند با آثار خود برای هم‌میهنان، آرامش مناسبی در برابر التهاب‌آفرینان بسازند. مردمی که بزرگترین سرمایه و پشتوانه سینما هستند.

 

جشنواره فیلم فجر، نه تنها مهم‌ترین رویداد سینمایی کشور است، بلکه می‌تواند فرصتی مغتنم برای انتقال پیام بلوغ، رشد و پویایی ایران اسلامی به جهانیان باشد. نیل به این هدف البته مستلزم افزایش سهم ایران از صنعت جهانی سینماست و برای این کار باید چه از نظر نیروی انسانی، چه از نظر فناوری و تجهیزات، و چه از نظر بسترهای آفرینش هنری، هر روز گامی به پیش برداریم و با دیروزمان متفاوت باشیم.

 

اینجانب ضمن گرامیداشت شهدای هنرمند و یاد بزرگان شهیر سینمای ایران، که امروز در میان ما نیستند، و با قدردانی از همه دست اندرکاران این رویداد شگرف فرهنگی، مقدم همه سینماگران را در این جشنواره باشکوه پاس می‌دارم و توفیق آنان را در خلق آثار فاخر و جذاب در راستای خواست مردم، تحقق اهداف اصیل انقلاب و توسعه ایران عزیز، مسالت دارم.»

 

بیانیه‌ی هیات داوران بخش سودای سیمرغ

در ادامه مراسم پایانی جشنواره‌ی فیلم فجر از پوران درخشنده، ریما رامین‌فر،دکتر محمد احسانی،محمد علی باشه آهنگر،محمد بزرگ‌نیا،مهرزاد دانش و محمود کلاری به عنوان داوران بخش سودای سیمرغ دعوت شد تا به روی صحنه بیایند.

 

داوران بر روی صندلی‌های که  روی سن در نظر گرفته شده بود، نشستند.

 

مهرزاد دانش به نمایندگی از هیات داوران بیانیه‌ای را قرائت کرد. 

 

حاشیه‌نگاری:

لحظات پیش از شروع آیین پایانی جشنواره فیلم فجر در برج میلاد، ازدحام زیاد مردم در بیرون از سالن و نیز داخل مرکز همایش‌های "برج میلاد" شلوغی و هرج و مرج زیادی را ایجاد کرده بود.

 

این ازدحام همانند سال گذشته باعث شده، دست اندرکاران به بحث و جدل با کسانی بپردازند که مشخص نیست چطور کارت ورود دارند و هیچ تذکری هم برای ننشستن در جایگاه ویژه اهالی رسانه را نمی‌پذیرند.

 

همچنین این مراسم در حالی آغاز شد که تعداد زیادی از مردم علاقه مند به حضور در مراسم از ساعت‌ها قبل پشت درهای مرکز همایش‌ها به انتظار ایستاده‌اند که بتوانند کارت ورود به اختتامیه را پیدا کنند.

 

علی نصیریان از هنرمندانی است که حضورش در سالن های احتمال جایزه گرفتنش را تقویت می‌کند.‌

 

علی ربیعی وزیر سابق کار نیز که نامش به عنوان یکی از گزینه‌های جانشینی وزیر ارشاد پس از استعفا مطرح شده نیز در این مراسم حضور دارد.

 

سعید سهیلی به دلیل بیماری به عنوان داور بخش نگاه نو حضور نداشت.

 

پیش از اهدای جایزه بهترین تدوین، شهیدی فر درخواست کرد فیلمسازان برای تبلیغ و معرفی فیلم بیشتر از هفت دقیقه در اختیار قرار دهند چون در شب های گذشته هم فقط سکانس های تکراری از فیلم ها پخش شده است.

 

 

  • 16
  • 4
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش