شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
۱۶:۱۷ - ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ کد خبر: ۱۴۰۰۰۶۲۴۸۲
فیلم و سینمای جهان

چشم امید گیشه به «ونوم» و «جیمز باند»

مجموعه‌ سینمایی محبوب «ونوم» و «جیمز باند»,آمار فروش گیشه
گیشه کرونازده سینمای جهان چشم امید به قسمت جدید از دو مجموعه‌ سینمایی محبوب «ونوم» و «جیمز باند» دوخته تا پاییز امسال رونق را به بازار تماشای فیلم در سینماها برگردانند.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع‌رسانی ورایتی، فیلم شانگ‌چی و افسانه ده حلقه طی سه هفته گذشته در مسیری نسبتا هموار گیشه را به تسخیر خود درآورد. این فیلم از دنیای سینمایی مارول که با نمایش اولین ابرقهرمان آسیایی تاریخ‌ساز شد، پایانی هیجان‌انگیز را برای گیشه پرفرازونشیب تابستانی سینماها رقم زد.  

فیلم شانگ‌چی نقش خود را برای ترغیب مخاطبان به تماشای فیلم روی پرده سینماها به شکلی تمام و کمال انجام داد. این فیلم از ۳ سپتامبر (۱۲ شهریور) که در آمریکا اکران شد، تاکنون ۱۷۶ میلیون دلار فروش کرده که آن را به دومین فیلم پرفروش دوران شیوع کرونا تبدیل می‌کند. همچنین پیش‌بینی می‌شود این فیلم به‌زودی به اولین فیلم در گیشه آمریکا تبدیل شود که میزان بلیت فروشی آن در دوران کرونا از ۲۰۰ میلیون دلار عبور کرده است.

دلیل سلطه فیلم شانگ چی بر گیشه آمریکا این است که در این مدت هیچ فیلم جدیدی به سینماها نیامده که بتواند جایش را بگیرد. در هفته‌های پس از اکران این فیلم ابرقهرمانی، فیلم‌های جدیدی چون فیلم ترسناک بدخیم، فیلم اکشن و مهیج کاپ شاپ و وسترن گریه کن ماچو روی پرده سینماها رفتند اما هیچکدام تهدیدی جدی برای ماجراجویی‌های سینمایی سیمو لیو در فیلم شانگ چی نبودند.

استقبال از این فیلم کام مدیران دیزنی را که تصمیم گرفتند فیلم‌های جدیدشان را با وجود تداوم شیوع کرونا تنها در سینماها اکران کنند، شیرین کرد؛ اما شانگ چی به‌تنهایی نمی‌تواند ورق را برای گیشه و سالن‌های سینمایی برگرداند. در شرایط مطلوب، مخاطب برای دیدن یک فیلم به سینما رفته و در آنجا تیزری می‌بیند که وی را به بازگشت دوباره به سینما ترغیب می‌کند. اما در شرایطی که بین اکران فیلم‌های بزرگ هفته‌ها فاصله است، چنین امری به راحتی محقق نمی‌شود. این رکود چندان بی‌سابقه نیست، حتی پیش از شیوع کرونا نیز ماه‌های اوت و سپتامبر (مرداد و شهریور) همیشه ماه‌های آرام و راکدی در گیشه بودند. در دوران کرونا، شیوع گونه دلتای ویروس یک مانع جدید و مهم در مسیر احیای کسب و کار سینماهاست.

دیوید گراس رئیس شرکت فرانچایز اینترتیمنت ریسرچ در این باره می‌گوید: قبل از چهارم ژوئیه (۱۳ تیر ۱۴۰۰)، همه گیری کرونا در مسیر مهار بود؛ اما شیوع گونه دلتا و بازگشایی‌های زودرس قاعده بازی را تغییر داد. با توجه به سرسختی گونه دلتا و مقاومت جمع بالایی از مردم در برابر واکسیناسیون، مهار دوباره ویروس زمان می‌برد. صنعت سینماداری با وجود این شرایط بحرانی به بهبود ادامه خواهد داد اما به شرط آن که کرونا مهار شود.  

آزمون بعدی برای صنعت سینما، اکران فیلم ونوم ۲: بگذار قتل عام شود و فیلم زمانی برای مردن نیست از مجموعه جیمز باند است که به ترتیب اول و هفتم اکتبر (۹ و ۱۵ مهر) روی پرده سینماها خواهند رفت. آیا اکران پشت هم این دو فیلم برگ آنقدر قدرت دارد که مردم را به سینماها برگرداند و رونق گیشه را تا پایان سال جاری میلادی حفظ کند؟ صاحب‌نظران صنعت سینما اطمینان دارند اکران این دو فیلم در اوایل ماه اکتبر زمینه را برای یک فصل پاییزی شلوغ و پررونق فراهم خواهد کرد.

به گفته پل درگارابدین تحلیلگر ارشد رسانه از شرکت کام اسکور، ونوم: بگذار قتل عام شود و زمانی برای مردن نیست می‌توانند مخاطبان بین ۱۸ تا ۳۰ سال را به سینماها بکشانند، مخاطبانی که عامل احیای گیشه در بخش پایانی تابستان بودند.  

در ماه‌هایی که صنعت سینما تلاش‌های خود برای بازگشت به بازی را از سر گرفت، فیلم‌هایی که مخاطبان جوان و مردان را هدف گرفتند مثل سریع و خشن ۹، گودزیلا در برابر کونگ و مرد آزاد در مقایسه با فیلم‌هایی که مخاطبان سن بالاتر داشتند، بیشتر بلیت فروختند. این مسأله از همه بیشتر می‌تواند به نفع ونوم ۲ تمام شود که در آن تام هاردی به نقش شخصیت منفی کلاسیک فیلم‌های مرد عنکبوتی برگشته و این بار برای رویارویی با یک قاتل زنجیره‌ای صاحب قدرت‌های ویژه به نام کارنِج (با بازی وودی هارلسون) آماده می‌شود. 

علاوه براین، نظر به آن که فیلم بیوه سیاه با بازی اسکارلت جوهانسون با ۱۸۲ میلیون دلار فروش، همچنان عنوان پرفروش‌ترین فیلم سال را در اختیار دارد، این نظریه که مخاطبان از ابرقهرمانان دنیای مارول خسته شده‌اند خود به خود رد می‌شود.  

اگرچه فیلم زمانی برای مردن نیست دایره مخاطبان گسترده‌ای دارد اما بیشتر مخاطبان هدف آن رنج سنی بالایی دارند. این مسأله می‌تواند برای فیلم جدید دنیل کریگ مشکل ساز شود چون مخاطبان سن بالاتر در بازگشت به سالن‌های سینما از همه محتاط‌تر بوده‌اند. فیلم‌های جدیدی چون چشم‌های تامی فی، شمارنده کارت و خاطره پردازی با بازی هیو جکمن که در گیشه عملکرد چندان موفقی نداشتند، همگی مخاطبان هدف بزرگسال داشتند.

در مورد فیلم زمانی برای مردن نیست، مدیران بازاریابی با چالش دیگری هم مواجه هستند و باید کاری کنند که تنور سرد شده ماجراجویی جیمز باند دوباره گرم شود. این فیلم مهیج و جاسوسی ابتدا قرار بود در سال ۲۰۲۰ اکران شود و اولین فیلم بزرگی بود که با شیوع کرونا، اکران خود را به تعویق انداخت. حالا تقریبا یک سال از زمانی که بیلی آیلیش خواننده آمریکایی برای خواندن ترانه این فیلم جایزه گرمی را از آن خود کرد، می‌گذرد و می‌توان گفت این فیلم جذاب دیگر کهنه شده است. با وجود این، زمانی برای مردن نیست پنجمین و آخرین بازی دنیل کریگ در نقش جیمز باند است بدین ترتیب علاقه‌مندان به مامور ۰۰۷ مشتاقانه منتظر تماشای این فیلم و وداع با کریگ هستند.

یک مانع احتمالی دیگر نیز بر سر راه این دو فیلم تجاری وجود دارد؛ ونوم ۲ و زمانی برای مردن نیست هر دو قسمتی از مجموعه های سینمایی هستند که به‌شدت برای سوددهی به گیشه بین‌المللی متکی هستند. اما در خارج از آمریکا چشم انداز تماشای فیلم در سینماها غیرقابل پیش‌بینی و ناپایدار بوده است؛ در بسیاری کشورها هنوز محدودیت ظرفیتی در سینماها اجرا می شود و در کشورهایی چون فرانسه، ایتالیا و آلمان، ارائه گواهی واکسیناسیون برای ورود به سالنهای سینما ضروری است. همزمان، در کشورهایی چون کره، ژاپن، استرالیا و بیشتر کشورهای آسیای جنوب شرقی مقررات پیشگیرانه سفت و سختی اجرا می شود و در نتیجه آن برخی سینماها تعطیل هستند و آنها که هنوز باز اند نیز ساعات فعالیتشان محدود است.

در خارج از آمریکا، وجود بازارهای سینمایی بزرگی چون چین، ژاپن و انگلیس برای سوددهی فیلم‌های بزرگ که با بودجه های هنگفت ساخته می شوند، ضروری است. قسمت اول ونوم سال ۲۰۱۸ در خارج از آمریکا ۶۵۰ میلیون دلار فروش کرد و آخرین قسمت از مجموعه جیمز باند، اسپکتر، در سال ۲۰۱۵ از گیشه بین الملل ۸۸۰ میلیون دلار درآمد داشت. تا به این جای کار هیچ فیلمی در دوران شیوع کرونا نتوانسته به چنین فروشی دست یابد. فقط فیلم سریع و خشن ۹ در گیشه بین الملل بیش از ۵۰۰ میلیون دلار فروش کرده است که آن هم مربوط به پیش از زمانی است که گونه جدید کرونا به تهدیدی جدی برای سلامت جامعه تبدیل شده بود.

نکته مثبت ماجرا آنجاست که فیلم زمانی برای مردن نیست برخلاف بیشتر فیلم‌های هالیوودی که شانس اکران در بزرگترین بازار سینمایی جهان را پیدا نکردند، یک تاریخ اکران تعیین شده برای نمایش در چین دارد و قرار است چنین شانسی به ونوم ۲ نیز داده شود. فیلم ونوم در سال ۲۰۱۸، بیشتر از هر بازار سینمایی دیگری از جمله گیشه امریکای شمالی (۲۰۳ میلیون دلار) در چین (۲۶۹ میلیون دلار) فروش کرد. چین همچنین یک بازار بین المللی مهم برای مجموعه جیمز باند نیز هست و پس از انگلیس بیشترین میزان فروش برای فیلم اسپکتر را داشت.

اگرچه گیشه سینماها پاییز و زمستان امسال نسبت به همیشه سبک‌تر و خلوت‌تر است اما فیلم‌های گیشه پسندی وجود دارد که انتظار می رود سالن‌های سینما را پر کنند و کمک کنند گیشه سال ۲۰۲۱ را با دست پر به پایان برساند. از جمله این فیلم‌ها می توان به فیلم جاودانه‌ها از دیزنی (۱۴ آبان ۱۴۰۰)، شکارچیان روح: افترلایف از سونی (۲۸ آبان)، داستان وست ساید ساخته استیون اسپیلبرگ (۱۹ آذر)، اسپایدرمن: راهی به خانه نیست از سونی (۲۶ آذر)، ماتریکس: رستاخیز از استودیو برادران وارنر (۱ دی) و انیمیشن خانوادگی آواز ۲ از یونیورسال (۱ دی) اشاره کرد.

  • 11
  • 6
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش