جمعه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
۰۸:۱۰ - ۰۸ اسفند ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۱۲۰۲۰۳۳
فیلم و سینمای جهان

سلیقه مخاطبان در حال تغییر است

جنگ تکنولوژی و سینمای سنتی

نتفلیکس و هالیوود,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,اخبار سینمای جهان

به گزارش دنیای اقتصاد، مراسم اسکار امسال ثابت کرد که نفوذ تکنولوژی به صنعت سینما نه تنها می‌تواند موفق و جریان‌ساز باشد، بلکه افق جدیدی پیش‌روی فعالان این عرصه می‌گشاید. به هر حال و با وجود انتقادهای مختلف، نتفلیکس با «روما» سه جایزه مهم اسکار را گرفت تا هشدار جدی برای سینمای سنتی هالیوود باشد. این کمپانی بزرگ پخش آنلاین فیلم و ویدئو، سخاوتمندانه سرمایه لازم را برای تهیه فیلم سیاه و سفیدی فراهم کرد که شخصیت اصلی آن خدمتکار محلی یک خانه بزرگ و نسبتا اشرافی است و دست آخر در حالی سه جایزه اسکار گرفت که ظاهرا چندان اعتنایی هم به نظر داوران آکادمی نداشت. «روما» با سه جایزه بهترین کارگردانی و بهترین فیلمبرداری برای «آلفونسو کوآرون» و البته اسکار باارزش بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان، بی‌شک یکی از موفق‌ترین‌های مراسم اسکار امسال بود.

 

نتفلیکس رقیب هالیوود

شاید به همین دلیل هم بود که نشریات تجاری هالیوود بلافاصله عکس‌العمل نشان داده و تلاش کردند دلایل توجه اعضای آکادمی به «روما» را پیدا کرده و نگرانی خود را از ساخت چنین فیلم‌های پرخرجی با پشتوانه شرکت‌هایی مانند نتفلیکس و شیوه پخش آن، اعلام کنند. در همین راستا نشریه شناخته‌شده هالیوود ریپورتر نوشت: «بعضی استودیوهای فیلم‌سازی قدیمی نگرانی جدی خود را درباره فیلم‌هایی اعلام کرده‌اند که متعلق به سالن‌های سینما نبوده و در خانه‌ها نمایش داده می‌شوند. آنها خواهان توجه اعضای آکادمی اسکار به چنین مواردی شده‌اند.»

 

«پیتر هاموند» یکی از ستون‌نویس‌های وب‌سایت خبری هالیوود هم معتقد است که جریانی در پشت پرده صنعت فیلم‌سازی هالیوود وجود دارد که به شدت نگران از پا انداختن صنعت سنتی سینمای هالیوود توسط بازیگران نوپایی مانند نتفلیکس است. او می‌گوید: «این نگرانی با یک زلزله شروع شده است و ممکن است با توفانی ویرانگر به پایان برسد.» در واقع این دغدغه‌ها واکنشی کاملا طبیعی و منطقی به نظر می‌رسند، چرا که حالا نتفلیکس با جوایز مهمی که به‌دست آورده، جایگاه خوبی در صنعت سینما پیدا کرده است که امکان کار با کارگردانان و بازیگران درجه اول دنیا برای پروژه‌های بعدی را به این شرکت می‌دهد.

 

«تد ساراندوس» مدیر ارشد بخش محتوای شرکت نتفلیکس در این مورد گفته است: «برخلاف تمام شایعات و حواشی که پیرامون شرکت ما و فیلم روما شکل گرفت، اما در نهایت یک فیلم سیاه و سفید با زبان اسپانیولی و بازیگران نه‌چندان شناخته شده، توانست سه جایزه مهم اسکار را دریافت کند و این نشان می‌دهد که حالا مخاطبان زیادی در سراسر دنیا منتظر تماشای این فیلم هستند.»

 

«استیون اسپیلبرگ» کارگردان معروف سینما یکی از منتقدان مهم این جریان است و اعتراضش را در مصاحبه‌ای با ITV News در سال گذشته اعلام کرد و گفت فیلم‌هایی که از طریق سرویس‌های پخش آنلاین فیلم ساخته و ارائه می‌شوند، نباید در اسکار پذیرفته شوند. اسپیلبرگ در این مصاحبه گفت: «وقتی فیلمی با فرمت تلویزیونی ساخته می‌شود، یک فیلم تلویزیون است و اگر برنامه خوبی است، می‌تواند در جوایز «امی» (Emmy) شرکت کند، نه اسکار.

 

به نظر من فیلم‌هایی که نمایش محدودی در دو سالن و برای کمتر از یک هفته دارند، شایستگی نامزد شدن را برای دریافت جایزه اسکار ندارند.» این در حالی است که زمزمه‌هایی درباره تطمیع کردن اعضای آکادمی اسکار توسط نتفلیکس هم شنیده می‌شود. هر چند این آکادمی قویا این موضوع را تکذیب کرده، اما شایعه‌هایی درباره هزینه حدود ۳۰ میلیون دلاری شرکت نتفلیکس برای این کار منتشر شده است.

 

رقابت پلت‌فرم‌های ویدئویی بر سر محتوا

موفقیت نتفلیکس در سال‌های اخیر باعث شد تا توجه دیگر شرکت‌های بزرگ تکنولوژی به این عرصه جلب شود. درست به همین دلیل هم هست که خبرهایی درباره معرفی و رونمایی از سرویس استریم یا پخش آنلاین ویدئویی شرکت اپل در بهار امسال منتشر شده است. اپل هم تایید کرده که این شرکت روی تولید محتوای اورجینال سرمایه‌گذاری کرده است، چون معتقد است عادت‌های تماشای فیلم و ویدئو در مردم در حال تغییر است. با این اوصاف شاید باید منتظر غلبه اپل بر پلت‌فرم استریم شرکت‌های بزرگ و مهمی مانند دیزنی یعنی پلت‌فرم دیزنی پلاس باشیم.

 

این جریان درست مانند رقابت میان استودیوهای بزرگ فیلم‌سازی در دهه ۱۹۳۰ بر سر فیلمنامه و شناسایی بهترین استعدادها است. به این ترتیب احتمالا رقابت جدی در زمینه استریم یا پخش آنلاین فیلم ویدئو بین شرکت‌های بزرگ تکنولوژی مانند نتفلیکس، آمازون و اپل شکل می‌گیرد و این شرکت‌ها به تدریج استودیوهای سنتی و قدیمی مهمی مانند دیزنی و بی‌بی‌سی را تحت فشار خواهند گذاشت. در این میان اما برنده آن شرکتی است که بتواند در زمینه تولید محتوا پیشتاز باشد. مخاطبان و بینندگان طبیعتا به سمت پلت‌فرمی با محتوای بهتر و متنوع‌تر جذب می‌شوند.

 

شرکت نتفلیکس هم با آگاهی از این موضوع در سال ۲۰۱۸ برای تولید محتوای اورجینال ۱۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرد. چنین سرمایه‌گذاری در کنار بیش از ۱۳۰ میلیون نفر کاربر در ۱۹۰ کشور جهان باعث شده است سود سهام نتفلیکس بیشتر و بیشتر شود، تا جایی که این شرکت اخیرا اعلام کرد سود سهام آن سه برابر شده و به ۴۰۳ میلیون دلار رسیده است.

 

شرکت دیزنی اما ظاهرا خیلی دیر متوجه تهدید نتفلیکس شده و حالا برای جبران زمان از دست رفته، در حال حذف محتوای مربوط به دیزنی و زیرمجموعه‌هایش از پلت‌فرم نتفلیکس است. با این حال اما این اقدام دیزنی احتمالا ضربه چندان مهم و تاثیرگذاری به نتفلیکس نمی‌زند، چون این شرکت با در اختیار داشتن کاربران زیادی در سراسر دنیا، دیر یا زود ناچار به صرف هزینه‌های کلان برای تولید محتوای اورجینال و اختصاصی خودش بود. هر چند عرصه تولید محتوا برای پلت‌فرم‌های استریم ویدئو، چالش‌ها و مشکلات ناشناخته‌ای دارد که ویژگی طبیعی هر تجارت جدید و نوپایی هستند. به هر حال اما با افزایش تقاضا برای محتوا روی پلت‌فرم‌های استریم ویدئو، چنین شرکت‌هایی ناچارند قدم در این راه بگذارند.

 

جنگ رقابتی برای تولید محتوای اورجینال و اختصاصی نشان می‌دهد که قدرت در صنعت سرگرمی همچنان میان دو نقطه سازندگان و مخاطبان در تغییر است. مخاطبان به دنبال محتوای مورد نظرشان هستند و چندان اهمیتی به آنکه این محتوا را کدام پلت‌فرم و سازنده منتشر می‌کند، نمی‌دهند. برای سازندگان هم محتوا نقش کلیدی دارد و می‌تواند سرویس‌های آنها را زنده نگه دارد. ایده‌های اورجینال و اختصاصی همیشه پرطرفدارتر و ارزشمندتر بوده‌اند.

 

به این ترتیب است که حالا اپل به‌عنوان بازیگر تازه‌وارد این عرصه، اهمیت زیادی به تولید محتوای اختصاصی داده و آن را به مثابه برگ برنده خود در این عرصه رقابتی می‌بیند. اپل حالا به دنبال کاهش چشمگیر درآمدش از فروش آی‌فون‌ها که سال‌ها مهم‌ترین و بزرگ‌ترین منبع درآمدی این شرکت بوده است، به دنبال جریان تجاری تازه و پرطرفداری است که آینده روشن و چشم‌انداز رو به رشدی دارد.

 

ندا لهردی

 

  • 13
  • 5
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
محمدرضا احمدی بیوگرافی محمدرضا احمدی؛ مجری و گزارشگری ورزشی تلویزیون

تاریخ تولد: ۵ دی ۱۳۶۱

محل تولد: تهران

حرفه: مجری تلویزیون

شروع فعالیت: سال ۱۳۸۲ تاکنون

تحصیلات: کارشناسی حسابداری و تحصیل در رشته مدیریت ورزشی 

ادامه
رضا داوودنژاد بیوگرافی مرحوم رضا داوودنژاد

تاریخ تولد: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۵۹

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر

شروع فعالیت: ۱۳۶۵ تا ۱۴۰۲

تحصیلات: دیپلم علوم انسانی

درگذشت: ۱۳ فروردین ۱۴۰۳

ادامه
احسان قربان زاده بیوگرافی احسان قربان زاده؛ خواننده تازه کار موسیقی پاپ ایران

محل زندگی: تهران 

ملیت: ایرانی

حرفه: خواننده

سبک: پاپ و سنتی ایرانی

ساز: تنبک، باغلاما و گیتار

ادامه
فرامرز اصلانی بیوگرافی فرامرز اصلانی از تحصیلات تا شروع کار هنری

تاریخ تولد: ۲۲ تیر ۱۳۳۳

تاریخ وفات : ۱ فروردین ۱۴۰۳ (۷۸ سال)

محل تولد: تهران 

حرفه: خواننده، آهنگساز، ترانه‌سرا، نوازندهٔ گیتار 

ژانر: موسیقی پاپ ایرانی

سازها: گیتار

ادامه
عقیل بن ابی طالب زندگینامه عقیل بن ابی طالب؛ از صحابه پیامبر و امام علی (ع)

تاریخ تولد: ده سال بعد از عام الفیل

محل تولد: مکه

محل زندگی: مکه، مدینه

دلیل شهرت: صحابه و پسرعموی محمد

درکذشت: دوران حکومت معاویه، مدینه

مدفن: بقیع

ادامه
علیرضا مهمدی بیوگرافی علیرضا مهمدی؛ پدیده کشتی فرنگی ایران

تاریخ تولد: سال ۱۳۸۱ 

محل تولد: ایذه، خوزستان، ایران

حرفه: کشتی گیر فرندگی کار

وزن: ۸۲ کیلوگرم

شروع فعالیت: ۱۳۹۲ تاکنون

ادامه
حسن معجونی بیوگرافی حسن معجونی بازیگر کمدی سینمای و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حسن معجونی

نام کامل: محمد حسن معجونی

تاریخ تولد: ۲۸ دی ۱۳۴۷

محل تولد: زنجان، ایران

حرفه: بازیگر، کارگردان، طراح، مدرس دانشگاه

تحصیلات: رشتهٔ ادبیات نمایشی از دانشکده سینما تئاتر دانشگاه هنر

آغاز فعالیت: ۱۳۷۵ تاکنون

ادامه
ابراهیم بن جعفر ابی طالب زندگینامه ابراهیم بن جعفر ابی طالب

نام پدر: جعفر بن ابی طالب

سن تقریبی: بیشتر از ۵۰ سال

نسبت های مشهور: برادر محمد بن ابی طالب

ابراهیم بن جعفر ابی طالبزندگینامه ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب

زندگینامه ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب

ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب فرزند جعفر بن ابی طالب بوده است، برخی از افراد ایشان را همراه با محمد از نوه های جعفر می دانند که عمال بن زیاد وی را به شهادت رساند. برخی از منابع می گویند که ابراهیم و محمد هر دو از لشکر ابن زیاد فرار کرده بودند که بانویی در کوفه آنها را پناه می دهد، اما درنهایت سرشان توسط همسر این بانو که از یاران ابن زیاد بود از جدا شد و به شهادت رسیدند. 

ادامه
مریم طوسی بیوگرافی مریم طوسی؛ سریع ترین دختر ایران

تاریخ تولد: ۱۴ آذر ۱۳۶۷

محل تولد: تهران

حرفه: ورزشکار، دونده دوهای سرعت

تحصیلات: کارشناسی تربیت بدنی از دانشگاه تهران

قد: ۱ متر ۷۲ سانتی متر

ادامه
دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی

دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی شهاب حسینی یکی از بهترین بازیگران سینمای ایران است که تا به حال در آثار فاخری مانند محیا، دلشکسته، شهرزاد و... به نقش آفرینی پرداخته است. این هنرمند در هر یک از هنرنمایی های خود دیالوگ های ماندگاری دارد که در ادامه این مقاله از سرپوش قصد داریم به بخشی از آنها اشاره کنیم. بیوگرافی کوتاه از شهاب حسینی سید شهاب الدین حسینی تنکابنی در ۱۴ بهمن ۱۳۵۲ در تهران به دنیا آمد. وی اصالتا تن کابنی است و تحصیلات عالیه خود را در رشته روانشناسی از دانشگاه تهران برای مهاجرت به کانادا ناتمام گذاشت. وی در سال ۱۳۷۳ با پریچهر قنبری ازدواج کرد و حاصل این پیوند دو فرزند پسر به نام های محمد امین و امیرعلی است. فعالیت هنری شهاب حسینی با تئاتر دانشجویی و سپس، گویندگی در رادیو شروع شد. از جمله جوایز این هنرمند می توان به موارد زیر اشاره کرد: - او برای بازی در شمعی در باد (۱۳۸۲) و رستگاری در هشت و بیست دقیقه (۱۳۸۳) نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشنواره فیلم فجر شد.  - حسینی در سال ۱۳۸۷ با بازی در فیلم سوپر استار جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر را دریافت کرد. -  او خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد جشنواره بین‌المللی فیلم برلین ۲۰۱۱ را به‌همراه گروه بازیگران فیلم جدایی نادر از سیمین کسب کرد. - او در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۶ نیز با ایفای نقش در فیلم فروشنده توانست جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم کن را به خود اختصاص بدهد. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی؛ درباره شهاب حسینی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی فیلم سینمایی دلشکسته در نقش امیرعلی: - هر کی ریــش گـذاشت مسلمـــون نیـست، هـــرکی پیـشونیش رو داغ کـــرد، مــرد خــدا نیست. - تو همه ی اعتقادا اشتباه میشه. همیشه ام یه عده گرگن تو لباس میش! -  من بنده آن دمم که ساقی گوید یک جام دگر بگیر و من نتوانم - ما فردا میایم خواستگاری، دیگه نمی خوام خواهرم باشی می خوام نفسم باشی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در فیلم دلشکسته سریال شهرزاد در نقش قباد: -شهرزاد نمی دونی بدون، من با تو چیزایی پیدا کردم که هیچوقت تو زندگیم نداشتم و نمی خوام از دستش بدم. - ما همه مهره های سوخته ایم که زیر دست بزرگ آقاییم. -  آره خب عمو جان حقیقت تلخه عموجان، شنیدنش همچین یه جاهایی از وجدان آدمو جز میده. -  میرم صاف وامیستم جلوی بزرگ آقا بش میگم بزرگ آقا من، زن من، خب؟! پا به ماهه! عین ۱۰-۱۲ ماهو میخوام بمونم ور دلش چی میگی شما؟ - قباد : فقط یه سوال، خیلی دلم می خواد جوابشو بدونم، تو هنوزم دلت باهاشه؟ شهرزاد : فراموشی زمان می بره، فقط فکر می کنم اگه من به هر دری زدم، و اونی نشد که می خواستم بشه، لابد قسمت خرافه نیست، هست واقعا - موقتیه این روزا شهرزاد، می گذره. این وسط تنها چیزی که مهمه اینه که من هنوز با همه ی وجودم دوست دارم. عاشقتم - قباد : سخته واسم دوری تو اینو بفهم، چطوری اینو بهت ثابت کنم؟ شهرزاد : دیر شده، برای ثابت کردنش خیلی خیلی دیر شده … حتی ملک جوانبخت هزار و یک شبم نبودی وگرنه من کم قصه و داستان به گوش تو نخوندم. عاشق بزدل عشقو هم زایل می کنه آقای قباد دیوانسالار -قباد : این کارو باهام نکن شهرزاد. اینطوری خردم نکن. من هنوز دوستت دارم، خیلی بیشتر از قبل. همه چیو خراب نکن شهرزاد : برو قباد، پشت سرتم دیگه نگاه نکن -  من چی کار به کسی داشتم، داشتم زندگیمو می کردم. با بدبختی خودم سر و کله می زدم. اصلا روحمم خبر داشت همچین کسی تو این دنیا زندگی می کنه؟ کی نشونم داد؟ شما. بعدشم که فرستادینم تو بهشت تازه می خواستم بفهمم زندگی یعنی چی؟ تازه طعمش داشت زیر دهنم مزه مزه می کرد که یقه مو گرفتین ترپ انداختینم وسط جهنم. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال شهرزاد سریال مدار صفر درجه در نقش حبیب پارسا: -تو را به جای همه دوست میدارم-تو را به خاطر عطر نان گرم برفی که اب میشود -برای بخشش اولین گناه-تو را برای دوست داشتن دوست میدارم-تو را به خاطر تمام کسانی که دوست نمیدارم دوست میدارم ...  - همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛همين  - مظفر:منوببخش ...یافراموش کن! حبیب:میبخشم...ولی فراموش نمیکنم!!!  -حبيب: فقط چرا فكر مي كنيد كه سفر اعزام ممكنه منتفي بشه؟ دكتر: اين مملكت پسرجان،سرزمين گسل و زلزله و پس لرزه است!آدم از فردا روزش - این و خداوند باید جواب بده ، باید جواب این سوال رو بده ! اگه تو این دنیا هیچ جایی برای آرامش وجود نداره ؛ و اگه تمام رویاهای ما از عشق ، عدالت و آزادی فقط ی خیال بیهودس! پس چرا ما رو آفرید ؟!... -ميدوني چيه تقي جان؟من بر خلاف مرحوم پدرم،ازسياست چيز زيادي نميدونم! همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛ همين دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال مدار صفر درجه سایر فیلم ها: -یه پایان تلخ بهتر از یه تلخی پایان ناپذیره ... (درباره الی) - میدونی برتر از عشق بی فرجام چیه؟فرجام بدون عشق... (برف روی شیروانی داغ) - من زندگی مو باختم حاج اقا منو از زندون می ترسونی؟برو از خدا بترس ... (جدای نادر از سیمین) - جنگ احساس مسولیته نه شلیکه گلوله ... (شوق پرواز) - هر چه تو اوج میگیری دنیا از دید تو بزرگتر می شود و تو از دید دنیا کوچکتر می شوی ... (شوق پرواز) - تو کویر ادم به خدا نزدیک تره چون اسمون به زمین نزدیک تره ... (پلیس جوان) - میدونی چیت حرص ادمو درمیاره؟اینکه حالت از من بده ولی حس واقعیتو بهم نمیگی خب چیه هر چی هست بیا به خودم بگو فکر میکنی چیزیمه؟فکر میکنی چون چیزیمه عرضه ندارم پس چون عرضه ندارم دیگه.....این منصفانه نیست چون من دارم سعی خودمو میکنم غلطی تا حالا نتونستم بکنم چون نمیتونم تمرکز کنم رو کاری ک باید بکنم نمیتونم تمرکز کنم چون همه ی وقتمو اون چرت وپرتا ی مزخرف و دغدغه های احمقانه پر کرده دانشکده ی مزخرف و شاگردای خنگ و... (پرسه در مه) گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش