چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
۱۷:۲۱ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۳۰۵۴۹۰
موسیقی

حسین زمان:

جایگاه موسیقی در کشور ما مشخص نیست

اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,موسیقی,حسین زمان

هنرمند با هنر خود زندگی می‌کند، به آن نیاز دارد و نمی‌تواند هنر خود را کنار بگذارد. اما متأسفانه امروز می‌شنویم تعدادی از هنرمندان ما یا ممنوع ازکار هستند یا به دلیل نبود حمایت و پشتیبانی نمی‌توانند در این زمینه فعالیت کنند یا اینکه به‌دلیل لغو کنسرت‌ها مجبورند مدتی در انتظار اجرای برنامه‌های هنری خود باشند. حسین زمان نیز از این مورد مستثنی نبوده است. هنرمندی که سال های بسیاری زحمت کشیده و آثار زیبایی منتشر کرده و امروز به یک امیدی می‌خواهد بار دیگر فعالیت خود را ادامه بدهد. مسأله لغو کنسرت‌ها برای اکثریت خوانندگان وجود داشته است. ما مطیع و تابع قانون هستیم اما متأسفانه برخی یک فهرست به‌طور مثال ۳۰ نفر دارند که تنها تعدادی از نورچشمی‌ها می توانند اجازه فعالیت داشته باشند.

 

 کسانی که با آنها قرارداد بسته اند یا در برخی  شهرها به این علت است که عده‌ای نمی‌خواهند جوانان شادمانی داشته باشند مانع اجرای کنسرت می‌شوند. موسیقی خوب شنیدن یا فیلم خوب دیدن تنها تفریح مردم جامعه ما است و به عقیده من مانع شدن در این باره بسیار اشتباه است و صلاح نیست. مشکلات مالی و کاری آنها را افسرده کرده است و باید این تفریحات برای آنها گنجانده شود. من شخصاً ۵۰ سال برای موسیقی این مملکت زحمت کشیده‌ام اما امروز به‌دلیل حمایت نشدن دیگر نمی‌توانم فعالیت کنم. انتظارم از مسئولان این است در هنر آزادی به وجود آورند و هنر را سانسور نکنند. موسیقی ما بیمار شده است و هیچ اتفاق تازه‌ای در آن رخ نمی‌دهد.

 

فرهنگ و هنر هیچ گاه از سیاست جدا نبوده و از جزئی‌ترین کنش ها  تا موارد کلان سیاسی تأثیر‌گذار است؛ در حقیقت می‌تواند به نوعی راهبری سیاست را نیز در چنگ بگیرد. این فرهنگ در ساحت زندگی مردم شکل گرفته و مردم خاستگاه آن هستند اما گاهی قدرت و تفکرات سیاسی بر فرهنگ و هنر چیره گشته و مانع ادامه حرکت آن شده و حتی فعالیت برخی از هنرمندان به کناره‌گیری از حوزه سیاسی منوط شده است. حسین زمان نیز از این امر مستثنی نبوده و سال‌ها است که اجازه فعالیت هنری ندارد و در این سال‌ها از طریق فضای مجازی توانسته جسته گریخته آثار خود را منتشر کند. او از مسئولان فرهنگی این انتظار را دارد که بتواند به مانند گذشته مجوز کارهای خود را دریافت کند.

 

زمان می‌گوید حرمت موسیقی رعایت نمی‌شود، چتر سیاست بر سر موسیقی افراشته شده و استفاده ابزاری از موسیقی صورت می‌گیرد و آزادی کافی در اختیار هنرمندان عرصه موسیقی نیست و تنها با همت و پشتکار خود هنرمندان این مسیر ادامه پیدا کرده است.حسین زمان از جمله هنرمندان موسیقی پاپ است که در هشت سال دفاع مقدس به‌عنوان رزمنده در مناطق عملیاتی شرکت کرد و سالیان بعد در جرگه هنرمندان عرصه موسیقی قرار گرفت و توانست آثار خاطره انگیزی را در کارنامه هنری خود به ثبت برساند. گفت‌و‌گو با حسین زمان را در ادامه می‌خوانید.

 

به نظر شما آیا تا امروز جریانی به‌عنوان موسیقی اعتراضی در کشور ما یا در دنیا وجود داشته است؟

در دنیا بیشتر بوده و در ایران بعد از انقلاب کمتر. در ایران موسیقی بعد از انقلاب بشدت تحت کنترل بود و فضا برای عرضه موسیقی بسیار محدود. به خاطر  دلهره از برخوردهای شدید نیز هنرمندان کمتر به فضای اعتراضی نزدیک شده‌اند. خود من تنها در زمان دولت اصلاحات  توانستم آلبوم قصه شب را به بازار عرضه کنم که به لحاظ محتوایی شاید یکی از سیاسی‌ترین و اعتراضی‌ترین آثار بعد از انقلاب بود.

 

آیا موسیقی‌هایی که امروز تحت عنوان پاپ، راک یا رپ در کشور ما شنیده می‌شوند توانسته‌اند خود را به‌عنوان موسیقی اعتراضی معرفی کنند؟

همان طور که عرض کردم در عرصه موسیقی بعد از انقلاب، با توجه به کنترل و فشار‌های زیاد، هنرمندان بیشتر تلاش کرده‌اند در این عرصه بمانند و زیاد خطر نکنند. اما به ندرت کارهای تک اعتراضی داشته‌ایم ولی برندی تحت این عنوان وجود ندارد.

 

موسیقی اعتراضی در ترانه‌ها قابل مشاهده است یا ساخت موسیقی؟

ببیشتر در کلام نمود دارد ولی موسیقی هم می‌تواند کمک فراوانی به تفهیم کلام اعتراضی داشته باشد.

 

در یادداشت ترانه علیدوستی به عدم حضور در دریافت جایزه اسکار به حقوق اجتماعی اشاره شد که‌ ای کاش هنرمندان، فرهیختگان و روشنفکران نسبت به سلب حقوق‌ها و محدودیت‌ها حساس باشند؛ در واقع شما نیز اینگونه عمل کردید. به نظر شما هنرمندان در نشان دادن این مسیر به مردم چقدر می‌توانند مؤثر باشند؟

هنرمندان مورد توجه و اکثراً مورد علاقه مردم هستند و می‌توانند الگوهای جدی و تأثیر‌گذاری باشند. گاهی رفتار عملی یک هنرمند می‌تواند تأثیر ده‌ها سخنرانی و موعظه و مقاله را داشته باشد. در همین مدت اخیر حمایت چشمگیر هنرمندان از آقای روحانی به نظر من بسیار تأثیر‌گذار بود. هنرمندان با حمایت، اعتراض، تشویق و مخالفت‌های مدنی خود می‌توانند در بسیاری از فعل و انفعالات سیاسی و اجتماعی و فرهنگی مؤثر واقع شوند.

 

آیا هنرمند وظیفه دارد در فعالیت‌های سیاسی و به نفع مردم شرکت کند؟

حتماً. اگر نکند بی‌توجهی کرده و شاید بعضاً خیانت به مردم. ما هرچه داریم به برکت مردم است و به اعتبار حمایت‌های مردم. ما متعهدیم که با هنرمان به مردم و جامعه خدمت کنیم. وظیفه هنرمند آگاهی بخشی هنرمندانه است. وظیفه هنرمند تبیین زیبای واقعیت‌های زندگی است. هر جا پای منافع مردم در بین است هنرمندان باید خاضعانه و پر تلاش حضور داشته باشند.

 

 به گفته شما براساس یک خواسته متقابل، کارهایتان از صدا و سیما پخش نمی‌شود آیا بازهم تصمیم دارید آثارتان از صداو سیما پخش نشود؟

من سیاست‌های صدا و سیما را قبول ندارم. صدا و سیما را از مردم جدا می‌دانم. صداقتی در رفتارهای مسئولان صدا و سیما نمی‌بینم. برنامه‌های صدا و سیما را جهت‌دار و در خدمت گروهی خاص می‌دانم و لذا علاقه‌ای به همکاری با چنین سازمانی ندارم.

 

با توجه به تجربه شما در جبهه‌های جنگ کمی از موسیقی  دوران جنگ بگویید.

موسیقی زمان جنگ در انحصار صدا و سیما بود و به همین دلیل رشد چندانی طی سالهای جنگ نداشته است. تعدادی خواننده محدود در ساختاری محدود قادر به کار بودند. البته کارهای ارزشمندی هم صورت گرفت که بیشتر به استادان موسیقی ما همچون استاد شجریان و استاد شهرام ناظری تعلق داشت که آن آثار بسیار فاخر و ماندگار بودند.

 

آن دوران موسیقی با محدودیت‌های بسیاری مواجه بود اما بودند هنرمندانی چون زنده یاد لطفی، حسین علیزاده و استاد شجریان که در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی و چاووش فعالیت می‌کردند. با این حال موسیقی نتوانست راه خود را بازکند و تنها به شعار در تظاهرات و پخش تعدادی آثار سفارشی بسنده شد.

 

همانطور که گفتم بخشی از موسیقی دوران اول انقلاب و زمان جنگ که حاصل کار استادان بزرگ و دلسوز میهن همچون زنده یاد لطفی، حسین علیزاده، محمد رضا شجریان، شهرام ناظری و تعدادی دیگر، قابل دفاع بود و کارهای ارزشمند و ماندگاری از آن دوران باقی مانده است. بخش دیگر عمدتاً شامل تولیدات صدا و سیما بود که صرفاً به‌صورت مارش نظامی و سرودهای مناسبتی بود. اما مسأله حائز اهمیت نقش موسیقی در برانگیختن احساسات وطن دوستانه و ترغیب مردم به مشارکت در دفاع از کشور است.

 

 برخی معتقدند موسیقی ما به سمت سفارشی وفرمایشی شدن در حرکت است؛ آیا به تعبیر شما این کار هنر فروشی قلمداد می‌شود؟

هنر اگر ابزار تثبیت قدرت باشد، زبان نقادی آن بریده خواهد شد و هنرمندان به بلندگوهای یک دسته یا گروه خاص تبدیل می‌شوند. هنرمند باید آزاد بیندیشد و آزاد فکر کند و نباید هنرش را براحتی در اختیار اهداف غیر قرار دهد. هنری که در خدمت پول و قدرت باشد می‌شود هنر سفارشی و فرمایشی و نتیجه کار هنرمند چیزی نیست جز هنر فروشی.

 

 طی سال‌هایی که به‌صورت جدی فعالیت نداشتید آیا بازار موسیقی نظیر موسیقی پاپ و سنتی را هم رصد می‌کردید؟ ارزیابی‌تان چیست؟

بله من همواره موسیقی ایران و جهان را دنبال می‌کنم. متأسفانه موسیقی در ایران به خاطر محدودیت‌ها نرخ رشد خوبی در مقایسه با دیگر کشورها حتی کشورهای همسایه مثل ترکیه و برخی کشورهای عربی نداشته و این حق موسیقی ما نیست. بسیاری از هنرمندان جوان ما امکان حضور و رشد نمی‌یابند و چون نمی‌توانند از رانت استفاده کنند و سرمایه زیادی هم ندارند امکان حضور جدی در عرصه موسیقی پیدا نمی‌کنند.  ما استعدادهای بسیار زیاد و درخشانی داریم که به چشم نمی‌آیند و هرز می‌روند. بزرگترین مشکل ما این است که برخی از مقامات برای موسیقی ارزش و اعتبار قائل نیستند.

 

اگر بچه‌های ما از همان دوران دبستان و دبیرستان کم کم با مفاهیم موسیقی آشنا بشوند، همان اتفاقی که در اکثر کشورها می‌افتد، آگاهی موسیقایی آنها بالا می‌رود و به تبع آن سطح موسیقی کشور نیز بالا خواهد آمد. مدت‌ها بعد از انقلاب سعی کردیم موسیقی را از مردم مخفی کنیم و بعد سعی در کانالیزه کردن و کنترل بی‌رویه آن گرفتیم و امروز هم شاهد حملات برخی از تندروها هستیم. در چنین فضایی چه انتظاری از موسیقی کشور می‌توان داشت؟

 

آیا دراین کنسرت‌ها وجاهت موسیقایی رعایت می‌شود؟

با توجه به توضیحاتی که در پاسخ‌های قبلی دادم جایگاه موسیقی در کشور ما مشخص نیست. حمایت‌های لازم از موسیقی صورت نمی‌گیرد. ما هنوز یک سالن مناسب برای اجرای کنسرت در همین پایتخت نداریم. هیچیک از سالن‌ها دارای استانداردها و تجهیزات درخور اجرای زنده نیستند. برگزاری کنسرت‌ها دست تعدادی دلال است که از موسیقی هیچ نمی‌دانند و فقط به کسب و کار خود می‌اندیشند. ویژگی‌های یک موسیقی و اجرای خوب مشخص نیست و به خاطر همان فقر آگاهی ناشی از محدودیت‌های چند ده ساله موسیقی درست تعریف نشده است. ذائقه‌های موسیقایی خوب شکل نگرفته و با همه این نواقص نمی‌توان انتظار بالایی از اجرا‌های موسیقی داشت اگر چه تعدادی از دوستان هنرمند ما زحمات خود را می‌کشند و در همین فضای معوج کارهای قابل قبولی ارائه می‌کنند ولی متأسفانه تعداد چنین کنسرت‌هایی زیاد نیست.

 

موسیقی امروز  با اوایل انقلاب چه تفاوتی دارد؟

موسیقی اوایل انقلاب خلاصه می‌شد در تعدادی سرود انقلابی و مناسبتی و افراد دخیل در اینگونه تولیدات هم انگشت شمار بودند و عمدتاً هم تولیدات مرکز موسیقی صدا و سیما بودند. یعنی در واقع اکثریت قریب به اتفاق تولیدات، آثار دولتی بود و کمتر شاهد کارهایی از هنرمندان مستقل بودیم. از شروع انقلاب موسیقی ما جبراً از عقبه خود جدا شد و بخش وسیعی از پتانسیل موسیقایی کشور از کشور خارج شد و یکباره سازمان موسیقی کشور از هم پاشید. امروز آثار مستقل بیشتر است، تعداد هنرمندان عرصه موسیقی بسیار رشد کرده، تنوع سبک‌ها بسیار بیشتر از اوایل انقلاب است، ممیزی و محدودیت‌ها بسیار کمتر از اوایل انقلاب است ولی کماکان جایگاه موسیقی مهجور است، حرمت موسیقی رعایت نمی‌شود، چتر سیاست بر سر موسیقی افراشته شده است، استفاده ابزاری از موسیقی صورت می‌گیرد و آزادی کافی در اختیار هنرمندان عرصه موسیقی نیست. با همه نامهربانی‌ها موسیقی امروز ما با همت و پشتکار خود هنرمندان و مبارزه ایشان با مخالفان موسیقی تفاوت بسیار زیادی به لحاظ کمی و کیفی با موسیقی اول انقلاب دارد. ما تقریباً از سال ۷۵ دوباره برگشتیم به سال‌های ۵۶و۵۷ و ادامه کار را با بیست سال تأخیر شروع کردیم. باید اعتراف کنم موفقیت نسبی موسیقی پاپ در ایران کنونی مدیون موسیقی دهه پنجاه و هنرمندان آن دوره است.

 

در باره لغو کنسرت‌هایی که کم وبیش رخ می‌دهد صحبتی دارید؟

 علت اصلی لغو کنسرت‌ها اعمال قدرت عوامل خودسری است که فراقانونی عمل می‌کنند و تابع هیچ مقرراتی نیستند. البته عوامل تحریک نیز وجود دارند؛ مانند سخنرانی‌های افرادی که اصولاً با موسیقی مشکل دارند و آن را مضر به حال جامعه می‌دانند. متأسفانه مسئولان هم در تثبیت جایگاه موسیقی کوتاهی کرده‌اند و البته من بی‌توجهی هنرمندان عرصه موسیقی را در دفاع از هنر موسیقی نادیده نمی‌گیرم. اگر هنرمندان محکم بر سر مواضع خود بمانند و تن به فرمایشات ندهند بهتر و اصولی‌تر می‌توان با این زورگویی‌ها مقابله کرد.

 

حرف آخر.....

حرف آخر من بیشتر با اهالی هنر است. باید توجه داشته باشیم هنر متعهد، هنری است که در خدمت مردم است. باید دردها و رنج‌های مردم را بشناسیم و برای کاهش آنها تلاش کنیم. باید واقعیت‌های تلخ و شیرین جامعه را درک کنیم و هنرمندانه و زیبا آنها را بیان کنیم و با روشنگری در جهت تثبیت ارزش‌های انسانی گام برداریم. هنرمندان نباید فریب شعار انحرافی جدایی هنر از سیاست را بخورند. در زمانه‌ای که همه تلاش‌ها در عرصه سیاست صورت می‌گیرد تا آینده من و تو را رقم بزنند بی‌توجهی  به هنرمندان گناهی نابخشودنی است.

 

 

 

 

 

iran-newspaper.com
  • 9
  • 4
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
عبدالله دوم پادشاه اردن بیوگرافی عبدالله دوم پادشاه اردن به همراه عکس های خانواده اش

تاریخ تولد: ۳۰ ژانویه ۱۹۶۲ (۶۲ ساله)

محل تولد: عمان، اردن

سمت: پادشاه اردن (از سال ۱۹۹۹)

تاجگذاری: ۹ ژوئن ۲۰۰۰

ولیعهد: حسین بن عبدالله دوم

همسر: رانیا عبدالله (ازدواج ۱۹۹۳)

ادامه
محمدرضا احمدی بیوگرافی محمدرضا احمدی؛ مجری و گزارشگری ورزشی تلویزیون

تاریخ تولد: ۵ دی ۱۳۶۱

محل تولد: تهران

حرفه: مجری تلویزیون

شروع فعالیت: سال ۱۳۸۲ تاکنون

تحصیلات: کارشناسی حسابداری و تحصیل در رشته مدیریت ورزشی 

ادامه
رضا داوودنژاد بیوگرافی مرحوم رضا داوودنژاد

تاریخ تولد: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۵۹

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر

شروع فعالیت: ۱۳۶۵ تا ۱۴۰۲

تحصیلات: دیپلم علوم انسانی

درگذشت: ۱۳ فروردین ۱۴۰۳

ادامه
فرشید اسماعیلی بیوگرافی فرشید اسماعیلی فوتبالیست جوان ایرانی

تاریخ تولد: ۴ اسفند ۱۳۷۲

محل تولد: بندرلنگه، هرمزگان، ایران

حرفه: فوتبالیست

پست: هافبک هجومی

باشگاه کنونی: پیکان

قد: ۱ متر ۷۲ سانتی متر 

ادامه
رضا عطاران بیوگرافی رضا عطاران؛ ستاره سینمای کمدی ایران

تاریخ تولد: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۴۷

محل تولد: مشهد

حرفه: بازیگر، کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس، تدوین‌گر، خواننده

آغاز فعالیت: ۱۳۶۹ تا کنون

تحصیلات: دانشجوی انصرافی دانشکدهٔ هنرهای زیبای دانشگاه تهران 

ادامه
اسدالله شعبانی بیوگرافی اسدالله شعبانی شاعر و نویسنده آثار کودک

تاریخ تولد: ۴ تیر ۱۳۳۷

محل تولد: روستای بهادربیگ از توابع همدان

محل زندگی: تهران

حرفه: شاعر، نویسنده، منتقد ادبی، کارشناس بازنشسته کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

تحصیلات: فارغ التحصیل رشته زبان و ادبیات فارسی

آثار: خرمن شعر خردسالان، جستاری پیرامون شعر کودک در ایران، قصهٔ امشب، پولک ماه، دختر باغ آرزو، پرسه‌های شبانه

ادامه
ابومنصور موفق هروی ابومنصور موفق هروی؛ پدر داروشناسی فارسی

مشهور به: موفق هروی

متولد : قرن چهارم

محل تولد: احتمالا هرات

حرفه: پزشک و داروشناس ایرانی

آثار: کتاب الابنیه عن حقایق الادویه

ادامه
آزیتا حاجیان بیوگرافی آزیتا حاجیان بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: ۲۱ دی ۱۱۳۶

محل تولد: ملایر

حرفه: بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر

تحصیلات: لیسانس بازیگری و کارگردانی تئاتر از دانشگاه هنر

سال های فعالیت: ۱۳۵۴ تاکنون

ادامه
رید هستینگز بیوگرافی رید هستینگز؛ امپراطور محتوا و نتفلیکس

تاریخ تولد: ۸ اکتبر ۱۹۶۰

محل تولد: بوستون، ماساچوست، ایالات متحده آمریکا

حرفه: کارآفرین، مدیر ارشد اجرایی

شناخته شده برای: بنیانگذار نتفلیکس

تحصیلات: فارغ التحصیل دانشگاه استنفورد

دارایی: ۹/۴ میلیارد دلار

ادامه
دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی

دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی شهاب حسینی یکی از بهترین بازیگران سینمای ایران است که تا به حال در آثار فاخری مانند محیا، دلشکسته، شهرزاد و... به نقش آفرینی پرداخته است. این هنرمند در هر یک از هنرنمایی های خود دیالوگ های ماندگاری دارد که در ادامه این مقاله از سرپوش قصد داریم به بخشی از آنها اشاره کنیم. بیوگرافی کوتاه از شهاب حسینی سید شهاب الدین حسینی تنکابنی در ۱۴ بهمن ۱۳۵۲ در تهران به دنیا آمد. وی اصالتا تن کابنی است و تحصیلات عالیه خود را در رشته روانشناسی از دانشگاه تهران برای مهاجرت به کانادا ناتمام گذاشت. وی در سال ۱۳۷۳ با پریچهر قنبری ازدواج کرد و حاصل این پیوند دو فرزند پسر به نام های محمد امین و امیرعلی است. فعالیت هنری شهاب حسینی با تئاتر دانشجویی و سپس، گویندگی در رادیو شروع شد. از جمله جوایز این هنرمند می توان به موارد زیر اشاره کرد: - او برای بازی در شمعی در باد (۱۳۸۲) و رستگاری در هشت و بیست دقیقه (۱۳۸۳) نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشنواره فیلم فجر شد.  - حسینی در سال ۱۳۸۷ با بازی در فیلم سوپر استار جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر را دریافت کرد. -  او خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد جشنواره بین‌المللی فیلم برلین ۲۰۱۱ را به‌همراه گروه بازیگران فیلم جدایی نادر از سیمین کسب کرد. - او در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۶ نیز با ایفای نقش در فیلم فروشنده توانست جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم کن را به خود اختصاص بدهد. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی؛ درباره شهاب حسینی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی فیلم سینمایی دلشکسته در نقش امیرعلی: - هر کی ریــش گـذاشت مسلمـــون نیـست، هـــرکی پیـشونیش رو داغ کـــرد، مــرد خــدا نیست. - تو همه ی اعتقادا اشتباه میشه. همیشه ام یه عده گرگن تو لباس میش! -  من بنده آن دمم که ساقی گوید یک جام دگر بگیر و من نتوانم - ما فردا میایم خواستگاری، دیگه نمی خوام خواهرم باشی می خوام نفسم باشی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در فیلم دلشکسته سریال شهرزاد در نقش قباد: -شهرزاد نمی دونی بدون، من با تو چیزایی پیدا کردم که هیچوقت تو زندگیم نداشتم و نمی خوام از دستش بدم. - ما همه مهره های سوخته ایم که زیر دست بزرگ آقاییم. -  آره خب عمو جان حقیقت تلخه عموجان، شنیدنش همچین یه جاهایی از وجدان آدمو جز میده. -  میرم صاف وامیستم جلوی بزرگ آقا بش میگم بزرگ آقا من، زن من، خب؟! پا به ماهه! عین ۱۰-۱۲ ماهو میخوام بمونم ور دلش چی میگی شما؟ - قباد : فقط یه سوال، خیلی دلم می خواد جوابشو بدونم، تو هنوزم دلت باهاشه؟ شهرزاد : فراموشی زمان می بره، فقط فکر می کنم اگه من به هر دری زدم، و اونی نشد که می خواستم بشه، لابد قسمت خرافه نیست، هست واقعا - موقتیه این روزا شهرزاد، می گذره. این وسط تنها چیزی که مهمه اینه که من هنوز با همه ی وجودم دوست دارم. عاشقتم - قباد : سخته واسم دوری تو اینو بفهم، چطوری اینو بهت ثابت کنم؟ شهرزاد : دیر شده، برای ثابت کردنش خیلی خیلی دیر شده … حتی ملک جوانبخت هزار و یک شبم نبودی وگرنه من کم قصه و داستان به گوش تو نخوندم. عاشق بزدل عشقو هم زایل می کنه آقای قباد دیوانسالار -قباد : این کارو باهام نکن شهرزاد. اینطوری خردم نکن. من هنوز دوستت دارم، خیلی بیشتر از قبل. همه چیو خراب نکن شهرزاد : برو قباد، پشت سرتم دیگه نگاه نکن -  من چی کار به کسی داشتم، داشتم زندگیمو می کردم. با بدبختی خودم سر و کله می زدم. اصلا روحمم خبر داشت همچین کسی تو این دنیا زندگی می کنه؟ کی نشونم داد؟ شما. بعدشم که فرستادینم تو بهشت تازه می خواستم بفهمم زندگی یعنی چی؟ تازه طعمش داشت زیر دهنم مزه مزه می کرد که یقه مو گرفتین ترپ انداختینم وسط جهنم. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال شهرزاد سریال مدار صفر درجه در نقش حبیب پارسا: -تو را به جای همه دوست میدارم-تو را به خاطر عطر نان گرم برفی که اب میشود -برای بخشش اولین گناه-تو را برای دوست داشتن دوست میدارم-تو را به خاطر تمام کسانی که دوست نمیدارم دوست میدارم ...  - همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛همين  - مظفر:منوببخش ...یافراموش کن! حبیب:میبخشم...ولی فراموش نمیکنم!!!  -حبيب: فقط چرا فكر مي كنيد كه سفر اعزام ممكنه منتفي بشه؟ دكتر: اين مملكت پسرجان،سرزمين گسل و زلزله و پس لرزه است!آدم از فردا روزش - این و خداوند باید جواب بده ، باید جواب این سوال رو بده ! اگه تو این دنیا هیچ جایی برای آرامش وجود نداره ؛ و اگه تمام رویاهای ما از عشق ، عدالت و آزادی فقط ی خیال بیهودس! پس چرا ما رو آفرید ؟!... -ميدوني چيه تقي جان؟من بر خلاف مرحوم پدرم،ازسياست چيز زيادي نميدونم! همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛ همين دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال مدار صفر درجه سایر فیلم ها: -یه پایان تلخ بهتر از یه تلخی پایان ناپذیره ... (درباره الی) - میدونی برتر از عشق بی فرجام چیه؟فرجام بدون عشق... (برف روی شیروانی داغ) - من زندگی مو باختم حاج اقا منو از زندون می ترسونی؟برو از خدا بترس ... (جدای نادر از سیمین) - جنگ احساس مسولیته نه شلیکه گلوله ... (شوق پرواز) - هر چه تو اوج میگیری دنیا از دید تو بزرگتر می شود و تو از دید دنیا کوچکتر می شوی ... (شوق پرواز) - تو کویر ادم به خدا نزدیک تره چون اسمون به زمین نزدیک تره ... (پلیس جوان) - میدونی چیت حرص ادمو درمیاره؟اینکه حالت از من بده ولی حس واقعیتو بهم نمیگی خب چیه هر چی هست بیا به خودم بگو فکر میکنی چیزیمه؟فکر میکنی چون چیزیمه عرضه ندارم پس چون عرضه ندارم دیگه.....این منصفانه نیست چون من دارم سعی خودمو میکنم غلطی تا حالا نتونستم بکنم چون نمیتونم تمرکز کنم رو کاری ک باید بکنم نمیتونم تمرکز کنم چون همه ی وقتمو اون چرت وپرتا ی مزخرف و دغدغه های احمقانه پر کرده دانشکده ی مزخرف و شاگردای خنگ و... (پرسه در مه) گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش