پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
۱۷:۳۴ - ۲۱ شهریور ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۶۰۵۱۱۶
موسیقی

حسین علیزاده:

هنرمندان سرشناس نباید در پیچ و خم دریافت مجوز گرفتار شوند

حسین علیزاده,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,موسیقی
حسین علیزاده از روند صدور مجوز برای هنرمندان سرشناس گلایه‌مند است و معتقد است که این گروه از هنرمندان که مردم سرِ اسمشان قسم می‌خورند نباید در پیچ و خم دریافت مجوز گرفتار شوند.

به گزارش تسنیم،چهار دهه فعالیت مستمر در حوزه موسیقی، آن هم همیشه در اوج، حاصل تلاش‌های حسین علیزاده تا به امروز است. او همیشه خودش بوده و هست. هرگز زیر بار هیچ منتی نرفت. حرفش را همیشه زده و می‌زند. انتقادهای بسیاری به اوضاع موسیقی در ایران دارد اما هول برش نمی‌دارد که به ناگاه شوالیه‌ی فرانسوی موسیقی ایران شود. معمولا در جشنواره‌های دولتی حاضر نمی‌شود اما وقتی ببیند جشنواره‌ای کارش را درست انجام می‌دهد، یک پای ثابتش می‌شود.

 

علیزاده اکنون چند سال است که از داورانِ ثابت جشنواره موسیقی جوان است. علیزاده معتقد است که این جشنواره مهم‌ترین اتفاق در حوزه موسیقی طی چهار دهه گذشته بوده است.

 

پرداختن به نوجوانان و جوانان و تشویق آنان برای فراگیری موسیقی جدی از کارهای بزرگی است که در جشنواره موسیقی جوان انجام شده است. حسین علیزاده هم تمام قد پشت این حرکت مهم ایستاده و جشنواره را حمایت می‌کند. در کنار علیزاده چندین استاد دیگر هم حضور دارند که شرکت‌کنندگان در جشنواره موسیقی جوان را قضاوت می‌کنند.

 

ساعتی با حسین علیزاده هم‌صحبت شدیم تا دیدگاه‌های او را درباره اوضاع کنونی جشنواره موسیقی جوان و همچنین اوضاع کنونی موسیقی ایرانی جویا شویم.

در ادامه حاصل گفت‌وگو با حسین علیزاده را می‌خوانید:

تسنیم: تا امروز که ما با شما صحبت می‌‌کنیم، داوری بخش‌های نوازندگی تار، سه‌تار و بخش ویژه موسیقی دستگاهی را در کنار دیگر داوران انجام داده‌اید. اوضاع جشنواره و کیفیت شرکت‌کنندگان را چگونه ارزیابی می‌کنید.

 

خیلی از صحبت‌هایی که می‌کنم از طرف دوستان عزیزی است که در این جشنواره با هم همکاری داشته‌ایم. هر ساله تعداد بیشتری از نظر آماری در جشنواره شرکت می‌کنند. امروز هم مرحله ردیف دستگاهی موسیقی ایرانی بود و باید به برخی از این بچه‌ها تبریک گفت که در سن‌های خیلی کم گاهی اطلاعات موسیقی‌شان به اندازه کسی است که دکترای موسیقی دارد. این ماجرا هم بسیار حساس است چرا که در سن‌های پایین به این حجم از اطلاعات رسیده‌اند. اگر این مسیر را درست بروند در آینده هم می‌توانند هنرمندان بزرگی در ایران باشند و سفیران خیلی خوبی از موسیقی ایران در دنیا باشند.

 

تسنیم: چقدر امکان دارد که این بچه‌ها به خودشان غَره شوند و دیگر تلاشی برای پیشرفت نکنند.

اگر این بچه‌ها از همین الان به خودشان غَره شوند و فکر کنند کار تمام است؛ از همان‌جا انحراف آغاز می‌شود. کسی ممکن است سالیان سال کار کند و در سن‌های بالاتر به درکی از موسیقی برسد و ردیف‌های موسیقی دستگاهی ایران را یاد بگیرد. اما این بچه‌ها در سن‌ پایین این کار را کرده‌اند و این امکان را دارند که هر چه بیشتر به عمق بروند. آنان مانند کسی هستند که زود سواددار شده‌اند و می‌تواند در ادامه کتاب‌های بیشتری بخوانند و اطلاعات بیشتری داشته باشد. اگر کودکی باشیم که سواددار شویم در حدی که بتوانیم اسم و فامیل خودمان را بنویسیم، همه ما را تشویق می‌کنند اما اگر در همان حد بمانیم؛ در جا زده‌ایم.

 

ما از این جوانان قدردانی و تشویق می‌کنیم به امید این که این بچه‌ها تا آخر عمرشان همین‌گونه تلاش و کوشش کنند. چرا که موسیقی هیچ گاه تمام شدن ندارد.

 

تسنیم: سطح کیفی جشنواره را در حال پیشرفت می‌بینید؟ آیا به برندگان دوره‌های گذشته توصیه می‌کنید که در دوره‌های بعدی جشنواره هم شرکت کنند؟

خود این بچه‌ها انتظار و سطح جشنواره را عوض می‌کنند. کسی که امسال به عنوان پدیده به جشنواره می‌آید، معلوم است که این سطح را از سال گذشته ارتقاع داده است. چون رقابت است و انتظار ما تا جای خاص بوده است. کسی که می‌آید و سطح را ارتقاع می‌دهد، در سال‌های بعدی ممکن است دیگر به خودش نرسد.

 

خانواده برخی از جوانان که استعدادهای خیلی خوبی هم هستند، از من می‌پرسند که آیا بچه‌مان در دوره‌های بعدی جشنواره شرکت کند یا خیر، من همیشه گفته‌ام که هر دوره‌ای که دوست داشتید شرکت کنید، ولی برای اول شدن شرکت نکنید. چرا که شرکت‌کنندگان جدید سطح رقابت در سال‌های گذشته را دیده و با کیفیتی می‌آیند که ممکن است از سطح کیفی سال گذشته بالاتر باشند.

 

این یک رقابت است که به صورت تصاعدی بالا می‌رود. خود این بچه‌ها هستند که همواره انتظار ما را بالا می‌برند. وقتی در رشته‌ای نفر اول اعلام نمی‌شود این یعنی که سطح انتظار ما بالاتر از شرکت کنندگان بوده است. گاهی هم برخی از شرکت کنندگان با سطحی از تسلط ظاهر می‌شوند که در انتظار ما نیست؛ پس ما ملاک را برای برگزیدن نفر اول از سطح بهترین شرکت کننده آغاز می‌کنیم.

 

تسنیم: یک روز از یازدهمین جشنواره موسیقی جوان به رقابت شرکت‌کنندگان در عرصه ردیف موسیقی ایرانی اختصاص داشت که شما از داوران این بخش هم بودید. رقابت شرکت‌کنندگان در این بخش را چگونه دیدید. به نظرتان شرکت کنندگان در جشنواره، تعبیر درستی از ردیف در موسیقی ایرانی دارند؟

خیلی باید سعی کرد که تعبیر غلطی که نسبت به ردیف، بعد از انقلاب اسلامی ارائه شده را تغییر داد. زمانی مرکز حفظ و اشاعه به وجود آمد تا ردیف را احیا کند و جوانان را به سمت ردیف تشویق کند. ما هم از هنرجویان همان زمانِ مرکز حفظ و اشاعه بودیم.

 

آن زمان پرداختن به ردیف معنایش این نبود که ما تمام ذهنیت هنرمندان جوان را معطوف به یک سری الگو کنیم. تا زمانی که برای یادگیریِ «ردیف» آموزش آکادمیک در نظر گرفته نشده بود، «ردیف» در درون هنرمندان می‌جوشید. یعنی هر شخصی وقتی به درجه‌ای از استادی می‌رسید لازمه‌اش حفظ روایتی به خصوص از ردیف نبود؛ بلکه خودش می‌شد روایتی جدید از ردیف.

 

اما از نگاهی غلط اینگونه شد که همه می‌خواهند یک روایت از ردیف را طوطی‌وار بنوازند و حتی نتوانند تجزیه و تحلیلش کنند و جنبه‌های خلاقانه‌اش را کسب کنند. به همین دلیل نگاهی دُگم نسبت به ردیف پیش آمد.

ما باید برنامه‌ریزی کنیم تا این نگاه نادرست را تغییر دهیم. در هر رشته‌ای که بخواهد نگاهی نادرست تغییر کند لازمه‌اش اتفاق نظر و بحث و منطق است.

 

موسیقی هنری است که سرچشمه‌اش از مردم و تاریخ و جامعه است و نمی‌تواند جدا از این‌ها باشد. پس نمی‌توان گفت که موسیقی تنها یک سری ملودی است که باید آنها را یاد بگیرید. باید دید کسی که این ملودی‌ها را یاد می‌گیرد به چه دردش می‌خورد و در نهایت چه می‌خواهد بکند. در نهایت هنرمند باید به بیان درونی و شخصی خودش برسد و گرفته‌هایش از جامعه و از زندگی را با داشته‌هایش از موسیقی بیان کند.

 

اگر ما بخواهیم ردیف را مرتب تکرار کنیم، می‌توانیم بگوییم که ما یک حافظ ردیف هستیم. درست مانند کسی که حافظ قرآن است. کسی که حافظ قرآن است لزوما مفسر قرآن نیست. کسی هم که مفسر قرآن نیست نمی‌تواند در مباحث فلسفی و عرفانی و دینی قرآن ورود کند و فقط می‌تواند قرآن را از حفظ بخواند.

 

در سال‌های گذشته بیشتر با ردیف اینگونه برخورد شده است. امیدوارم جشنواره روزی خودش را از این قالب جدا کند. ما سعی‌مان را می‌کنیم اما هنوز این موضوع آنقدر حاکم است که اجازه نداده جشنواره کاملا از این موضوع جدا شود.

 

تسنیم: هفته گذشته کیهان کلهر و «رامبرانت تریو» در تهران کنسرتی را برگزار کردند که همه‌اش براساس بداهه‌نوازی بود. کلهر و این گروه اساسِ بداهه‌هایشان را نغمه‌هایی از موسیقی شرق قرار داده بودند. در بخشی از این کنسرت گوشه «چارپاره» دستمایه کلهر و دوستانش قرار گرفته بود تا اجرایی به غایت زیبا داشته باشند. در واقع این نوع برخورد کلهر با ردیف شاید همان منظور شماست که می‌گویید باید ردیف را درک کرد و از آن به خلاقیت و بیان شخصی رسید.

کسانی که به سطح کلهر می‌رسند عصاره‌ی موسیقی ایرانی می‌شوند که در واقع تمام ادبیاتشان از ردیف نشات می‌گیرد. اگر آدم خلاقی هم باشند از جز‌به جزء ردیف استفاده می‌کنند. ردیف فقط گوشه نیست. ردیف ساختمان بسیار عظیمی است که از جزئیات بسیاری تشکیل شده است. هر کدام از جزئیات این ساختمان هم می‌تواند پایه‌ای برای شکل‌گیری اثری بزرگ باشد.

 

حال اگر به حفظ کردن طوطی‌وار ردیف تکیه کنیم، فقط حفظ می‌کنیم و اتفاق دیگری نمی‌افتد.

 

تسنیم: در بخش نوازندگیِ سازهای تار و سه‌تار اوضاع و کیفیت شرکت‌کنندگان را چگونه دیدید؟

در سن‌های خیلی کم اتفاق‌های بزرگی افتاده است. ما از ۱۰ ساله و ۱۲ ساله داشتیم که تکنیک تارنوازیشان و اطلاعاتشان عالی بود. هر چه به سن‌های بالاتر می‌رسیم این سطح پایین می‌آید. در سن‌های بالاتر شاید بچه‌ها احساس رقابت چندانی نمی‌کنند و هدف‌شان از دنبال کردن موسیقی را نمی‌دانند. شاید هم معلمانشان تشویق‌شان نمی‌کنند.

 

نظرمن این است که رنج سنی شرکت در جشنواره را باید پایین بیاوریم. یعنی حداکثر سن شرکت در جشنواره ۲۵ سال باشد. انگیزه شرکت و حس رقابت در سن‌های پایین بیشتر است. سن‌های بالا نمی‌آیند خودشان را در چنین جشنواره‌ای محک بزنند. یعنی ترجیح می‌دهند که اطلاعاتشان از کسانی که در جشنواره هستند کمتر بماند اما این مسئله نمایان نشود. عیبی هم ندارد و من نمی‌گویم همه باید بیایند شرکت کنند. من خودم هم بودم شرکت نمی‌کردم چرا که مسابقه در موسیقی را نمی‌پسندم.

 

اگر محدوده سنی را پایین بیاوریم خیلی از مسائل حل می‌شود.

 

تسنیم: برگزاری این جشنواره بر آینده موسیقی ایرانی چه تاثیری می‌گذارد.

همه چیز به هم بستگی دارد. جشنواره موسیقی و حفظ و حراست از موسیقی به برنامه‌ریزی‌های کلان برمی‌گردد.

 

تسنیم: نگاه  به موسیقی و برنامه‌ریزی‌ها برای پیشرفت موسیقی را چطور می‌بینید؟ آیا به پیشرفت موسیقی جدی در ایران امیدی است؟

اگر نگاه به موسیقی نگاه حال حاضر باشد، متاسفانه موسیقی خیلی کند حرکت خواهد کرد و اگر هم حرکتی باشد براساس دلسوزی افراد خواهد بود. همیشه گفته‌ام که مسئولان باید بیایند و در تمام زمینه‌ها به بررسی عملکرد کشور در ۴۰ سال گذشته بپردازند و ببینند از کجا به کجا رسیده‌ایم. برای این کار هم باید تمام اهل فن را دور هم جمع کرد.شخصا از نهادهای دولتی هیچ انتظاری ندارم. چرا که هر انتظاری داشته‌ایم واهی بوده است.

باید سطح آگاهی عمومی نسبت به هنر را بالا برد. هر مسئولی که هر جا می‌نشیند باید شایستگی ارتقای  این جریان را داشته باشد. ما ملت ایرانیم و ایران مال ماست. ما فرزندان همین ملت ایران هستیم. تا وقتی که هنرمندانی که مردم سرِ نامشان قسم می‌خورند؛ مجبور به مجوز گرفتن هستند،من انتظاری اصلا ندارم و معتقدم ارتقایی در این زمینه صورت نگرفته است.

 

ارتقا تنها می‌تواند توسط هنرمندان و به خواست مردم صورت گیرد. مگر اینکه خیلی به ندرت به مواردی مانند جشنواره موسیقی جوان نگاه کنیم. در این جشنواره اشخاصی در مراکز تصمیم‌گیری دولتی هستند که درست و خوب فکر می‌کنند و نتیجه‌اش همین جشنواره است اما در دیگر حوزه‌ها هرگز اینچنین نیست.

 

تسنیم: شما در جلسه تنظیم سند چشم‌انداز موسیقی حضور داشتید. تکلیف آن سند به کجا انجامید.

من فقط در جلسه حضور داشتم و نظراتم را گفتم دیگر خبر ندارم این سند در چه وضعیتی است.

 

تسنیم: در حال حاضر انحراف‌هایی در حوزه موسیقی وجود دارد و برخی از هنرمندان موسیقی ایرانی از راه اصالت‌ها فاصله گرفته‌اند، اما باز هم کارهایشان را به نام موسیقی اصیل و موسیقی ایرانی ارائه می‌کنند. برای این که جوانان نسل‌های بعدی موسیقی اصیل را به درستی حفظ کنند و با مخاطبشان روراست باشند، چه باید کرد.

ما نباید برای همه دیکته کنیم که همه یک جور موسیقی را دنبال کنند و مردم هم فقط یک جور موسیقی دوست داشته باشند. تنها اغتشاش بد است. حتی بقالی هم که می‌روید روی کالاهایش باید تمام ویژگی‌هایش نوشته شده باشد. در تمام دنیا نوع موسیقی‌های مختلف مشخص است. شما وقتی موسیقی پاپ می‌شنوید نمی‌گویید چون ردیف میرزاعبدلله در آن نیست، پس موسیقی خوبی نبود. همه چیز جای خودش هست. مراکز فرهنگی و هنری از موسیقی‌های هنری حمایت می‌کنند. مُعرف فرهنگ یک ملت چیزی است که در تاریخش ریشه دارد. این هنر از سلیقه روز مردم جداست. سلیقه روز مردم را با تبلیغ می‌شود عوض کرد یا در آن نفوذ کرد و می‌شود با همین سلیقه روز مردم پول درآورد. هیچ کدام از این‌ها هم ایرادی ندارد. بخش موسیقی تجاری را می‌توانیم تفکیک کنیم.

 

یک بار دیگر هم این حرف‌ها را زدم اما خیال کردند چیز بدی می‌گویم. در هر کشوری حتی در کشورهای نه چندان پیشرفته انواع موسیقی‌ها تفکیک شده‌اند. در امریکا وقتی درس موسیقی می‌خوانید باید همه بخش‌ها و انواع موسیقی را آشنا شوید تا در ادامه رشته تخصصی خودتان را انتخاب کنید. مثلا می‌روید موسیقی پاپ می‌خوانید یا این که موسیقی جهانی را برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کنید. آنها بر عکس ما به موسیقی دیگر ملل «موسیقی جهانی» می‌گویند. در حالی که ما موسیقی جهانی را موسیقی غربی می‌دانیم.

 

در نهایت باید بگویم که کالای هنری را باید به مردم به درستی عرضه کنیم.

 

بسیاری از جوانانی که در عرصه موسیقی در حال حاضر فعالیت می‌کنند بسیار با استعدادند و خیلی از آنان ذوق بسیاری دارند. اما سکوت کنند. این یکی را حداقل یاد بگیرند. کاری که خودش باید در جامعه تاثیر بگذارد، کارش را می‌کند. البته منظور از جامعه، مردمی نیست که هیچ چیزی از موسیقی نمی‌دانند. جامعه هم تقسیم‌بندی‌های مختلف دارد. باید به نظرات ارزشمند اهمیت داد. این که بگوییم فقط مردم مهم‌اند درست نیست. این کار باعث می‌شود که شما هر کجا به نفعتان باشد مردم را به  عاریت بگیرید و هر کجا به نفعتان نباشد بگویید مردم درک نمی‌کنند چون تخصص ندارند. این سواستفاده از مردم است.

 

همه جوانانی که در عرصه موسیقی فعالیت می‌کنند، قطعا استعداد دارند. اما باید سکوت کنند. چرا فکر می‌کنند درباره موسیقی‌ای که قرار است بر جامعه تاثیر بگذارد، اینقدر باید حرف بزنند.

 

 

 

 

 

  • 17
  • 4
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
عبدالله دوم پادشاه اردن بیوگرافی عبدالله دوم پادشاه اردن به همراه عکس های خانواده اش

تاریخ تولد: ۳۰ ژانویه ۱۹۶۲ (۶۲ ساله)

محل تولد: عمان، اردن

سمت: پادشاه اردن (از سال ۱۹۹۹)

تاجگذاری: ۹ ژوئن ۲۰۰۰

ولیعهد: حسین بن عبدالله دوم

همسر: رانیا عبدالله (ازدواج ۱۹۹۳)

ادامه
محمدرضا احمدی بیوگرافی محمدرضا احمدی؛ مجری و گزارشگری ورزشی تلویزیون

تاریخ تولد: ۵ دی ۱۳۶۱

محل تولد: تهران

حرفه: مجری تلویزیون

شروع فعالیت: سال ۱۳۸۲ تاکنون

تحصیلات: کارشناسی حسابداری و تحصیل در رشته مدیریت ورزشی 

ادامه
رضا داوودنژاد بیوگرافی مرحوم رضا داوودنژاد

تاریخ تولد: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۵۹

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر

شروع فعالیت: ۱۳۶۵ تا ۱۴۰۲

تحصیلات: دیپلم علوم انسانی

درگذشت: ۱۳ فروردین ۱۴۰۳

ادامه
رضا عطاران بیوگرافی رضا عطاران؛ ستاره سینمای کمدی ایران

تاریخ تولد: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۴۷

محل تولد: مشهد

حرفه: بازیگر، کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس، تدوین‌گر، خواننده

آغاز فعالیت: ۱۳۶۹ تا کنون

تحصیلات: دانشجوی انصرافی دانشکدهٔ هنرهای زیبای دانشگاه تهران 

ادامه
اسدالله شعبانی بیوگرافی اسدالله شعبانی شاعر و نویسنده آثار کودک

تاریخ تولد: ۴ تیر ۱۳۳۷

محل تولد: روستای بهادربیگ از توابع همدان

محل زندگی: تهران

حرفه: شاعر، نویسنده، منتقد ادبی، کارشناس بازنشسته کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

تحصیلات: فارغ التحصیل رشته زبان و ادبیات فارسی

آثار: خرمن شعر خردسالان، جستاری پیرامون شعر کودک در ایران، قصهٔ امشب، پولک ماه، دختر باغ آرزو، پرسه‌های شبانه

ادامه
ابومنصور موفق هروی ابومنصور موفق هروی؛ پدر داروشناسی فارسی

مشهور به: موفق هروی

متولد : قرن چهارم

محل تولد: احتمالا هرات

حرفه: پزشک و داروشناس ایرانی

آثار: کتاب الابنیه عن حقایق الادویه

ادامه
آزیتا حاجیان بیوگرافی آزیتا حاجیان بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: ۲۱ دی ۱۱۳۶

محل تولد: ملایر

حرفه: بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر

تحصیلات: لیسانس بازیگری و کارگردانی تئاتر از دانشگاه هنر

سال های فعالیت: ۱۳۵۴ تاکنون

ادامه
رید هستینگز بیوگرافی رید هستینگز؛ امپراطور محتوا و نتفلیکس

تاریخ تولد: ۸ اکتبر ۱۹۶۰

محل تولد: بوستون، ماساچوست، ایالات متحده آمریکا

حرفه: کارآفرین، مدیر ارشد اجرایی

شناخته شده برای: بنیانگذار نتفلیکس

تحصیلات: فارغ التحصیل دانشگاه استنفورد

دارایی: ۹/۴ میلیارد دلار

ادامه
احسان قربان زاده بیوگرافی احسان قربان زاده؛ خواننده تازه کار موسیقی پاپ ایران

محل زندگی: تهران 

ملیت: ایرانی

حرفه: خواننده

سبک: پاپ و سنتی ایرانی

ساز: تنبک، باغلاما و گیتار

ادامه
دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی

دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی شهاب حسینی یکی از بهترین بازیگران سینمای ایران است که تا به حال در آثار فاخری مانند محیا، دلشکسته، شهرزاد و... به نقش آفرینی پرداخته است. این هنرمند در هر یک از هنرنمایی های خود دیالوگ های ماندگاری دارد که در ادامه این مقاله از سرپوش قصد داریم به بخشی از آنها اشاره کنیم. بیوگرافی کوتاه از شهاب حسینی سید شهاب الدین حسینی تنکابنی در ۱۴ بهمن ۱۳۵۲ در تهران به دنیا آمد. وی اصالتا تن کابنی است و تحصیلات عالیه خود را در رشته روانشناسی از دانشگاه تهران برای مهاجرت به کانادا ناتمام گذاشت. وی در سال ۱۳۷۳ با پریچهر قنبری ازدواج کرد و حاصل این پیوند دو فرزند پسر به نام های محمد امین و امیرعلی است. فعالیت هنری شهاب حسینی با تئاتر دانشجویی و سپس، گویندگی در رادیو شروع شد. از جمله جوایز این هنرمند می توان به موارد زیر اشاره کرد: - او برای بازی در شمعی در باد (۱۳۸۲) و رستگاری در هشت و بیست دقیقه (۱۳۸۳) نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشنواره فیلم فجر شد.  - حسینی در سال ۱۳۸۷ با بازی در فیلم سوپر استار جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر را دریافت کرد. -  او خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد جشنواره بین‌المللی فیلم برلین ۲۰۱۱ را به‌همراه گروه بازیگران فیلم جدایی نادر از سیمین کسب کرد. - او در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۶ نیز با ایفای نقش در فیلم فروشنده توانست جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم کن را به خود اختصاص بدهد. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی؛ درباره شهاب حسینی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی فیلم سینمایی دلشکسته در نقش امیرعلی: - هر کی ریــش گـذاشت مسلمـــون نیـست، هـــرکی پیـشونیش رو داغ کـــرد، مــرد خــدا نیست. - تو همه ی اعتقادا اشتباه میشه. همیشه ام یه عده گرگن تو لباس میش! -  من بنده آن دمم که ساقی گوید یک جام دگر بگیر و من نتوانم - ما فردا میایم خواستگاری، دیگه نمی خوام خواهرم باشی می خوام نفسم باشی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در فیلم دلشکسته سریال شهرزاد در نقش قباد: -شهرزاد نمی دونی بدون، من با تو چیزایی پیدا کردم که هیچوقت تو زندگیم نداشتم و نمی خوام از دستش بدم. - ما همه مهره های سوخته ایم که زیر دست بزرگ آقاییم. -  آره خب عمو جان حقیقت تلخه عموجان، شنیدنش همچین یه جاهایی از وجدان آدمو جز میده. -  میرم صاف وامیستم جلوی بزرگ آقا بش میگم بزرگ آقا من، زن من، خب؟! پا به ماهه! عین ۱۰-۱۲ ماهو میخوام بمونم ور دلش چی میگی شما؟ - قباد : فقط یه سوال، خیلی دلم می خواد جوابشو بدونم، تو هنوزم دلت باهاشه؟ شهرزاد : فراموشی زمان می بره، فقط فکر می کنم اگه من به هر دری زدم، و اونی نشد که می خواستم بشه، لابد قسمت خرافه نیست، هست واقعا - موقتیه این روزا شهرزاد، می گذره. این وسط تنها چیزی که مهمه اینه که من هنوز با همه ی وجودم دوست دارم. عاشقتم - قباد : سخته واسم دوری تو اینو بفهم، چطوری اینو بهت ثابت کنم؟ شهرزاد : دیر شده، برای ثابت کردنش خیلی خیلی دیر شده … حتی ملک جوانبخت هزار و یک شبم نبودی وگرنه من کم قصه و داستان به گوش تو نخوندم. عاشق بزدل عشقو هم زایل می کنه آقای قباد دیوانسالار -قباد : این کارو باهام نکن شهرزاد. اینطوری خردم نکن. من هنوز دوستت دارم، خیلی بیشتر از قبل. همه چیو خراب نکن شهرزاد : برو قباد، پشت سرتم دیگه نگاه نکن -  من چی کار به کسی داشتم، داشتم زندگیمو می کردم. با بدبختی خودم سر و کله می زدم. اصلا روحمم خبر داشت همچین کسی تو این دنیا زندگی می کنه؟ کی نشونم داد؟ شما. بعدشم که فرستادینم تو بهشت تازه می خواستم بفهمم زندگی یعنی چی؟ تازه طعمش داشت زیر دهنم مزه مزه می کرد که یقه مو گرفتین ترپ انداختینم وسط جهنم. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال شهرزاد سریال مدار صفر درجه در نقش حبیب پارسا: -تو را به جای همه دوست میدارم-تو را به خاطر عطر نان گرم برفی که اب میشود -برای بخشش اولین گناه-تو را برای دوست داشتن دوست میدارم-تو را به خاطر تمام کسانی که دوست نمیدارم دوست میدارم ...  - همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛همين  - مظفر:منوببخش ...یافراموش کن! حبیب:میبخشم...ولی فراموش نمیکنم!!!  -حبيب: فقط چرا فكر مي كنيد كه سفر اعزام ممكنه منتفي بشه؟ دكتر: اين مملكت پسرجان،سرزمين گسل و زلزله و پس لرزه است!آدم از فردا روزش - این و خداوند باید جواب بده ، باید جواب این سوال رو بده ! اگه تو این دنیا هیچ جایی برای آرامش وجود نداره ؛ و اگه تمام رویاهای ما از عشق ، عدالت و آزادی فقط ی خیال بیهودس! پس چرا ما رو آفرید ؟!... -ميدوني چيه تقي جان؟من بر خلاف مرحوم پدرم،ازسياست چيز زيادي نميدونم! همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛ همين دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال مدار صفر درجه سایر فیلم ها: -یه پایان تلخ بهتر از یه تلخی پایان ناپذیره ... (درباره الی) - میدونی برتر از عشق بی فرجام چیه؟فرجام بدون عشق... (برف روی شیروانی داغ) - من زندگی مو باختم حاج اقا منو از زندون می ترسونی؟برو از خدا بترس ... (جدای نادر از سیمین) - جنگ احساس مسولیته نه شلیکه گلوله ... (شوق پرواز) - هر چه تو اوج میگیری دنیا از دید تو بزرگتر می شود و تو از دید دنیا کوچکتر می شوی ... (شوق پرواز) - تو کویر ادم به خدا نزدیک تره چون اسمون به زمین نزدیک تره ... (پلیس جوان) - میدونی چیت حرص ادمو درمیاره؟اینکه حالت از من بده ولی حس واقعیتو بهم نمیگی خب چیه هر چی هست بیا به خودم بگو فکر میکنی چیزیمه؟فکر میکنی چون چیزیمه عرضه ندارم پس چون عرضه ندارم دیگه.....این منصفانه نیست چون من دارم سعی خودمو میکنم غلطی تا حالا نتونستم بکنم چون نمیتونم تمرکز کنم رو کاری ک باید بکنم نمیتونم تمرکز کنم چون همه ی وقتمو اون چرت وپرتا ی مزخرف و دغدغه های احمقانه پر کرده دانشکده ی مزخرف و شاگردای خنگ و... (پرسه در مه) گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش