سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
۱۳:۴۷ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ کد خبر: ۹۸۰۵۰۶۵۷۴
موسیقی

مخالف اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی با ساز و آواز خیابانی

ساز و آواز خیابانی,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,موسیقی
سازی به دست می گیرد و در کوچه ها و خیابان ها به راه می افتد، آهنگ و صدایش بد نیست اما آنگونه که موسیقی را به حراج می گذارد، زیبنده به نظر نمی رسد و خیلی ها نمی پسندند.

پاتوق تک نوازان خیابانگرد بیشتر محلات بالای شهر و مجتمع های تجاری است، ویولن یا آکوردئونی به دست می گیرند و آهنگ های قدیمی را می خوانند تا دل مردم را به دست آورده و نان شب خود را فرهم کنند، مردم هم آنان را ناامید نمی کنند و هر کس بسته به توان خود پولی به آنها می دهد.

جدا از تک نوازان که سالهاست گشت نوازندگی خود را کوچه ها و محلات قرار داده اند، به تازگی نوجوانان و جوانان به صورت گروه های دو یا سه نفره گیتاری در دست گرفته و در گوشه ای از خیابان بساط نوازندگی پهن می کنند. 

شکل و شمایل آنان بیشتر شبیه خوانندگان خیابانی در فیلم های خارجی است، همان مدل مو و لباس را دارند و گاهی نقش و نگارهایی نیز بر تنشان دیده می شود، مشخص نیست قصد کسب درآمد دارند یا فقط می خواهند به نوعی هنجارشکنی را به نمایش بگذراند و بگویند آدم های متجددی هستند.

اگر یک روز عصر تابستان راسته خیابان امامت یا احمدآباد مشهد را پیاده طی کنید، چشمتان به گروه های مختلف که ساز و آواز خیابانی اجرا می کنند، می افتد که با گیتار سعی در جلب توجه مردم دارند.

از یک دیدگاه بروز این نوع حرکات و هیجانات نوجوانان را شاید بتوان به حساب علاقه آنان به موسیقی و نداشتن جایی برای نشان دادن استعدادشان دانست اما از دیدگاه دیگر می توان به تمایل شدید آنان به خودنمایی یا اصرارشان بر هنجارشکنی در شهر مذهبی مانند مشهد اشاره داشت.

به راه افتادن موج جدیدی از اجراهای خیابانی در مشهد

یک فعال عرصه موسیقی در این باره به ایرنا گفت: در اقوام و کشورهای مختلف همواره نوازندگانی هستند که اجرای خیابانی یا بیرونی دارند و در ملاء عام به نوازندگی و آواز خوانی می پردازند و این یک امر طبیعی در همه کشورهاست.

مجتبی قیطاقی افزود: در مشهد نیز از سالها پیش دو یا سه تک نواز محلات را در شبهای خاصی می گشتند و ساز می زدند و هنوز هم این افراد که خوش نواز و خوش آواز هستند، گهگاه در تاریکی شب در اطراف دیده می شوند، سازی می زنند و از کمکهای مالی مردم نیز بی نصیب نمی مانند.

وی اظهار داشت: اخیرا شاهد موج جدیدی از اجراهای خیابانی در مشهد هستیم که نوجوانان و جوانان به راه انداخته اند و همگی نوازنده گیتار هستند، حرفه ای هم ساز نمی زنند و آموخته های آنان از موسیقی در حد چند جلسه کلاس آموزشی است.

رئیس انجمن موسیقی خراسان رضوی گفت: این نوجوانان اغلب جمع دوستانه ای تشکیل می دهند که یکی گیتار می زند و دیگری آواز می خواند و گاهی اوقات کمکهای مردم را نیز جمع می کنند، در مجموع کار آنها ارزش موسیقی ندارد.

قیطاقی افزود: بسیاری هستند که در خانه خود می نوازند و آواز می خوانند و مانند این گروه ها به خیابان نمی آیند، این گروه آماتورهایی هستند که قادر به اجرای صحنه ای نبوده و حتی نمی توانند نیم ساعت درباره سازشان توضیح دهند.

وی اظهار داشت: با این حال اجرای خیابانی یک ناهنجاری یا حرکت خلاف عرف محسوب نمی شود زیرا گروه های حرفه ای در تهران مانند ارکستر با دریافت مجوز از مراجع ذیصلاح در ایستگاه های مترو یا نقاط دیگر اجرای خیابانی دارند.

هیچ منعی برای اجرای موسیقی در آموزشگاه ها نیست

رئیس انجمن موسیقی خراسان رضوی گفت: اجرای موسیقی در خیابان اگر مطابق با فرهنگ و عرف جامعه ایرانی باشد، خوب است اما اینکه گروه های دو یا سه نفره از نوجوانان در گذرگاه های شلوغ، خیابان ها و مجتمع های تجاری و حتی پل های عابر پیاده شروع به نوازندگی آن هم به صورت غیرحرفه ای نمایند، خلاف عرف است.

قیطاقی افزود: گروه های حرفه ای مشکلی برای اجرا در کارگاه ها یا آموزشگاه های سطح شهر ندارند و کارگاه های زیر پوشش این انجمن ۱۶۰ تا ۲۰۰ مخاطب را پاسخ می دهند.

وی اظهار داشت: کار گروه های موسیقی خیابانی حرفه ای و در حدی نیست که اجرای عمومی داشته باشد زیرا اگر حرفه ای بودند تقاضای اجرا به انجمن موسیقی استان می دادند.

وی با تاکید بر اینکه بستر اجرای موسیقی برای گروه ها توسط انجمن موسیقی خراسان رضوی فراهم است گفت: اگر سری به بوستان ملت مشهد بزنید، شاید بیش از ۲۰ گروه دو یا سه نفره ببینید که دور هم ساز می زنند و آواز می خوانند و میانگین سنی همه آنان نیز ۱۷ تا ۱۹ سال است و از موسیقی به عنوان بهانه ای برای دور هم بودن استفاده می کنند.

قیطاقی افزود: گرچه در رفتار این نوجوانان می توان به نوعی هم ذات پنداری با نوجوانان غربی را نیز دید، با این حال اگر این گروه ها حرفه ای کار کنند، بستر اجرا برای آنان در هر آموزشگاه یا کارگاهی که مراجعه کنند، فراهم است.

وی اظهار داشت: در مجموع اجرای خیابانی منافاتی با فرهنگ ایرانی ندارند همان طور که سازهای خاصی مانند سرنا، جزو سازهای بیرونی به شمار می رود و همواره در محیط باز نواخته شده است.

وی گفت: گروه های نوظهور موسیقی در مشهد اگر فکر می کنند کار آنان ارزش اجرای صحنه ای دارد باید تقاضای خود را به آموزشگاه ها ارائه دهند و این شیوه اجرا از سوی آنان ارزش حرفه ای نداشته و با فرهنگ ایرانی منافات دارد.

آیین نامه جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای فعالیت گروه های موسیقی

مسئول گروه هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در این باره به ایرنا گفت: اخیرا شیوه نامه ای برای فعالیت گروه های موسیقی آزاد در سالن های غذاخوری، کافی شاپ ها، هتل ها و سفره خانه ها از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر شده است.

جواد روشندل افزود: از آنجا که هنوز این شیوه نامه یا آیین نامه جدید است، بستر اجرای آن فراهم نشده ، هرچند دو یا سه مورد تقاضا نسبت به فعالیت گروه های موسیقی در هتل ها دریافت کرده ایم.

وی اظهار داشت: اکنون شاهد گروه های دو یا سه نفره یا تک نوازان در مشهد هستیم که برخی از آنها حرفه ای می نوازند و می خوانند و برخی آماتور هستند و سطح نازلی از موسیقی را ارائه می دهند.

وی گفت: این گروه های خیابانی هرچند چینش منظمی دارند اما از ویژگی های اجرای موسیقی برخوردار نیستند به این معنا که هیچ رقص نور یا صوتی آنها را همراهی نمی کند و فقط استعدادشان در نواختن یا خواندن می تواند دیگران را به سوی خود جلب کند. 

روشندل افزود: موسیقی زیرزمینی متفاوت از موسیقی خیابانی است، موسیقی زیرزمینی از نظر محتوایی یا ساز یا آواز مشمول دریافت مجوز نمی شود و از آنجا که سطح نازلی از موسیقی را ارائه می دهد، در همان زیرزمین می ماند.

وی اظهار داشت: شاید بتوان گروه های نوظهور خیابانی در مشهد را پدیده جدیدی دانست که اگر استعدادی در زمینه موسیقی یا آواز داشته باشند، درهای انجمن موسیقی برای ارزیابی و تقویت هنر این گروه ها باز است و منعی برای اجرای هدفمند و شایسته آنها وجود ندارد. 

وی با اشاره به سابقه درخشان خراسان در موسیقی سنتی و مقامی گفت: هم اکنون ۵۰ آموزشگاه موسیقی و هشت آموزشگاه ویژه موسیقی مقامی در استان خراسان رضوی فعالیت دارند.

  • 15
  • 5
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
علی نصیریان بیوگرافی علی نصیریان؛ پیشکسوت صنعت بازیگری ایران

تاریخ تولد: ۱۵ بهمن ۱۳۱۳

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر، نویسنده و کارگردان

آغاز فعالیت: ۱۳۲۹ تاکنون

تحصیلات: دانش آموخته مدرسه تئاتر در رشته هنرپیشگی

ادامه
رودریگو هرناندز بیوگرافی «رودریگو هرناندز»؛ ستاره ای فراتر از یک فوتبالیست | هوش و تفکر رمز موفقیت رودری

تاریخ تولد: ۲۲ ژوئن ۱۹۹۶

محل تولد: مادرید، اسپانیا

حرفه: فوتبالیست 

پست: هافبک دفاعی

باشگاه: منچسترسیتی

قد: ۱ متر ۹۱ سانتی متر

ادامه
بیژن بنفشه خواه بیوگرافی بیژن بنفشه خواه بازیگر خوش سابقه سینمای ایران

تاریخ تولد: ۱ فروردین ۱۳۵۲

محل تولد: دروازه شمیران، تهران، ایران

حرفه: بازیگر

آغاز فعالیت: ۱۳۷۳

تحصیلات: فارغ‌التحصیل رشته نمایش از دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد

ادامه
یان کوم بیوگرافی یان کوم؛ بنیانگذار برنامه واتس اپ

تاریخ تولد: ۲۴ فوریه ۱۹۷۶

محل تولد: اوکراین، کی یوف

ملیت: آمریکایی

حرفه: تاجر، برنامه نویس، کارآفرین

دلیل شهرت: راه اندازی واتساپ

ثروت: ۱۵/۱ میلیارد دلار

ادامه
جلال الدین مارشاریپوف بیوگرافی جلال الدین مارشاریپوف بازیکن قوی ازبکی

تاریخ تولد: ۱ سپتامر ۱۹۹۳

محل تولد: گرگانج، ازبکستان

حرفه: فوتبالیست

پست: وینگر

باشگاه کنونی: استقلال تهران

قد: ۱ متر ۷۲ سانتی متر

ادامه
بیوگرافی و اشعار عثمان بختیاری زندگینامه عثمان بختیاری شاعر سده پنجم و ششم

تاریخ تولد: بین سال های ۴۵۷ تا ۴۶۹ هجری قمری

ملیت: ایرانی

زمینه فعالیت: شاعر و حماسه سرا

آثار: شهریار نامه - هنرنامه یمینی

وفات: بین سال‌ های ۵۱۲ تا ۵۴۸

ادامه
ابو حتوف بن حارث انصاری زندگینامه ابوحتوف بن حارث انصاری از دشمنی با امام علی تا شهادت در کربلا

محل زندگی: کوفه

دوران زندگی: همزمان با دوران زندگی امام حسین (ع)

از یاران: امام حسین (ع)

شهادت: روز دهم محرم

ابو حتوف بن حارث انصاری در سپاه عمر سعدزندگینامه ابو حتوف بن حارث انصاری

ادامه
محمد نادری بیوگرافی محمد نادری بازیگر سینما و تلویزیون

تاریخ تولد: ۱۰ تیر ۱۳۵۷

محل تولد: اردبیل

حرفه: بازیگر، فیلمنامه نویس، صدا پیشه، مجری

تحصیلات: کارشناسی ارشد کارگردانی تئاتر از دانشگاه تربیت مدرس

آغاز فعالیت: ۱۳۸۸ تاکنون

ادامه
محمد بن راشد آل مکتوم بیوگرافی محمد بن راشد آل مكتوم حاکم موفق دبی

تاریخ تولد: ۱۵ ژوئیه ۱۹۴۵

محل تولد: دبی

ملیت: امارات متحده عربی

لقب: والاحضرت شیخ محمد

حرفه: حاکم دبی

ادامه
دیالوگ های آنشرلی

دیالوگ های آنشرلی در این مقاله از سرپوش به بررسی جذابیت های دیالوگ های آنشرلی در سینما و تئاتر می‌پردازیم. آنشرلی، با تاریخچه‌ای غنی در حوزه فرهنگ و هنر، دارای دیالوگ‌هایی است که علاوه بر ارتقاء داستان، به عنوان نمونه‌هایی برجسته از زبان هنری در این صنایع شناخته می‌شوند. اثر آنشرلی  کتاب "آنشرلی" نوشته لوسی ماد مونتگمری، داستان دختری به نام آن شرلی است که در یتیم خانه بزرگ شده و به یک خانواده ثروتمند در شهر مونک هاوس نیو برونزویک در کانادا فروخته می شود. آن شرلی دختری کنجکاو، مهربان و خلاق است که با دیالوگ های خود، شخصیتی دوست داشتنی و ماندگار در ذهن خوانندگان ایجاد کرده است. انیمیشن آنشرلی انیمیشن "آنشرلی" که در سال ۱۹۷۹ در ژاپن ساخته شده است، اقتباسی از رمان "آن در گرین گیبلز" نوشته لوسی ماد مونتگمری است. این انیمیشن، داستان دختری به نام آن شرلی را روایت می کند که در یتیم خانه بزرگ شده و به یک خانواده ثروتمند در شهر مونک هاوس نیو برونزویک در کانادا فروخته می شود. شخصیت های آنشرلی شخصیت های اصلی انیمیشن آنشرلی عبارتند از: آن شرلی: دختری کنجکاو، مهربان و خلاق که با موهای قرمز و شخصیت دوست داشتنی خود، یکی از محبوب ترین شخصیت های ادبیات کودکان است. مریلا کاترین کاتبرت: خواهر بزرگ تر ماتیو کاتبرت که با برادرش در مزرعه گرین گیبلز زندگی می کند. مریلا زنی سخت کوش و جدی است که در ابتدا از حضور آن شرلی در خانه خود خوشحال نیست. ماتیو کاتبرت: برادر کوچک تر مریلا که مردی مهربان و ساده دل است که به سرعت با آن شرلی دوست می شود. دیانا براری: دختر همسایه کاتبرت ها که با آن شرلی دوست می شود. دیانا دختری مهربان و ساده دل است که به سرعت با آن شرلی دوست می شود. دیالوگ های انیمیشن آنشرلی داستان انیمیشن آنشرلی داستان انیمیشن آنشرلی، همانند داستان رمان، از این قرار است که آن شرلی، دختری یتیم که در یتیم خانه بزرگ شده است، توسط خواهر و برادری به نام های مریلا و ماتیو کاتبرت به فرزندخواندگی پذیرفته می شود. مریلا و ماتیو، آن شرلی را برای کمک به انجام کارهای خانه و مزرعه می خواهند. آن شرلی، با موهای قرمز آتشین و شخصیت دوست داشتنی خود، به سرعت با مریلا و ماتیو و همچنین با همسایه آنها، دیانا براری، دوست می شود. آن شرلی، با ماجراجویی ها و شیطنت های خود، زندگی کاتبرت ها را زیر و رو می کند و به آنها یاد می دهد که چگونه از زندگی لذت ببرند. نکات مثبت آنشرلی انیمیشن آنشرلی، از جمله انیمیشن های ماندگار و خاطره انگیزی است که با داستان جذاب و شخصیت های دوست داشتنی خود، مخاطبان زیادی را به خود جذب کرده است. از جمله نکات مثبت این انیمیشن می توان به موارد زیر اشاره کرد: - داستان انیمیشن آنشرلی، همانند داستان رمان، داستانی جذاب و پرکشش است که مخاطبان را از ابتدا تا انتها درگیر خود می کند. - شخصیت های انیمیشن آنشرلی، از جمله آن شرلی، مریلا، ماتیو و دیانا، شخصیت هایی دوست داشتنی هستند که مخاطبان با آنها ارتباط برقرار می کنند. - انیمیشن آنشرلی، پیام های مثبتی مانند اهمیت خانواده، دوستی و امید را به مخاطبان خود منتقل می کند. دیالوگ های شخصیت آنشرلی دیالوگ های آنشرلی دیالوگ های آنشرلی، بیانگر شخصیت او هستند. او دختری کنجکاو و ماجراجو است که همیشه به دنبال یادگیری چیزهای جدید است. این ویژگی در دیالوگ های او به وضوح دیده می شود. برای مثال، در یکی از دیالوگ ها، آنشرلی از معلم خود می پرسد: "حتی اگر دنیا بد باشد، همیشه چیزهای خوب هم وجود دارد." " تصور اینکه شما یک ملکه هستید واقعا عالی است. شما بدون هیچ گونه ناراحتی از آن لذت می برید و هر زمان که بخواهید می توانید از ملکه بودن دست بردارید، کاری که در زندگی واقعی نمی توانید انجام دهید." "این یک چیز خوب در مورد این جهان است ... همیشه بهارهای بیشتری وجود دارد." "وقتی فکر می‌کنم قرار است اتفاق خوبی بیفتد، به نظر می‌رسد که بر روی بال‌های انتظار پرواز می‌کنم. و سپس اولین چیزی که متوجه می شوم با یک ضربت به زمین می افتم. اما واقعاً ماریلا، قسمت پرواز تا زمانی که ادامه دارد با شکوه است... مثل اوج گرفتن در غروب خورشید است. من فکر می‌کنم که تقریباً تاوان ضربه را می‌پردازد." "خب، نمی توان یکدفعه عادت دختر بچه بودن را کنار گذاشت." "شاید... شاید... عشق به طور طبیعی از یک دوستی زیبا آشکار شد، مانند گل رز طلایی که از غلاف سبزش می لغزد."  "این یک ایده دوست داشتنی است، دایانا؛ زندگی کردن به گونه ای که نامت را زیبا کنی، حتی اگر در آغاز زیبا نبود... آن را در افکار مردم برای چیزی آنقدر دوست داشتنی و دلپذیر قرار می دهد که هرگز به تنهایی به آن فکر نمی کنند." "شاید، به هر حال، عاشقانه مانند یک شوالیه که سوار اسب می‌شود، با شکوه و هیاهوی وارد زندگی انسان نشده باشد. شاید مثل یک دوست قدیمی از راه‌های آرام به سمت آدم خزید..." "خب، همه ما اشتباه می کنیم، عزیزم، پس فقط آن را پشت سر بگذار. ما باید از اشتباهات خود پشیمان باشیم و از آنها درس بگیریم، اما هرگز آنها را با خود به آینده منتقل نکنیم." "من معتقدم که زیباترین و شیرین ترین روزها، روزهایی نیستند که در آن اتفاقات بسیار باشکوه یا شگفت انگیز یا هیجان انگیزی رخ دهد، بلکه فقط روزهایی هستند که لذت های کوچک ساده ای را به ارمغان می آورند و به آرامی یکدیگر را دنبال می کنند، مانند مرواریدهایی که از یک رشته می لغزند." "من از دوستی بسیار سپاسگزارم. زندگی را بسیار زیبا می کند." "این بدترین دوران بزرگ شدن است و من در حال درک آن هستم. چیزهایی که در دوران کودکی خیلی می‌خواستی، وقتی به آنها دست پیدا می‌کردی، به نظرت چندان شگفت‌انگیز به نظر نمی‌رسند." "آیا خوب نیست که فکر کنیم فردا روز جدیدی است که هنوز هیچ اشتباهی در آن وجود ندارد." دیالوگ های ماندگار آنشرلی "این خیلی خوب است که در مورد غم ها بخوانید و تصور کنید که قهرمانانه از طریق آنها زندگی می کنید، اما وقتی واقعاً آنها را دارید، خیلی خوب نیست" "خیلی آسان است که شرور باشی بدون اینکه بدانی." "اما واقعاً ماریلا، نمی‌توان در چنین دنیای جالبی برای مدت طولانی غمگین ماند، می‌تواند؟" "زندگی ارزش زیستن را دارد تا زمانی که خنده در آن باشد." "تجربه من این بوده است که شما تقریباً همیشه می توانید از چیزهایی لذت ببرید، اگر تصمیم خود را محکم بگیرید که این کار را انجام دهید." "دنیای قدیمی عزیز تو بسیار دوست داشتنی هستی و من خوشحالم که در تو زنده هستم." "چرا مردم باید برای دعا زانو بزنند؟ اگر واقعاً می خواستم دعا کنم به شما می گویم که چه کار می کردم. من به تنهایی یا در جنگل های عمیق و عمیق به یک میدان بزرگ بزرگ می رفتم و به آسمان - بالا - بالا - بالا - به آن آسمان آبی دوست داشتنی نگاه می کردم که انگار پایانی برای آن وجود ندارد. آبی بودن و سپس من فقط یک دعا را احساس می کنم." "این یکی از مزایای سیزده سالگی است که شما خیلی بیشتر از زمانی که فقط دوازده ساله بودید می دانید" "تا زمانی که نمردی هرگز از غافلگیر شدن در امان نیستی" "کیک‌ ها یک عادت وحشتناک دارند که وقتی می‌ خواهید خوب باشند بد می‌ شوند" "آنه تمام عاشقانه هایت را رها نکن اندکی از آن چیز خوبی است البته نه زیاد اما کمی از آن را حفظ کن" دیالوگ های زیبای آنشرلی سخن پایانی درباره دیالوگ های آنشرلی دیالوگ های آنشرلی، بخشی از جذابیت این شخصیت دوست داشتنی هستند. این دیالوگ ها، شخصیت، امید، خوش بینی و عشق به طبیعت آنشرلی را به خوبی بیان می کنند. گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش