چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳
۱۶:۰۶ - ۱۰ مهر ۱۳۹۸ کد خبر: ۹۸۰۷۰۲۵۸۸
موسیقی

معاون هنری وزیر ارشاد:

قانون ۱۰ درصد کنسرت‌ها ابلاغ شد اما آیین‌نامه اجرایی نداشت/ پیش‌بینی‌ها درباره موزه هنرهای معاصر تهران درست از آب درنیامد

سیدمجتبی حسینی,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,موسیقی
سیدمجتبی حسینی درباره قانون ۱۰ درصدی که باید از درآمد کنسرت‌ها به خزانه دولت واریز شود و نتیجه آن افزایش بهای بلیت کنسرت‌ها بوده، می‌گوید که این قانون ابلاغ شد اما آیین‌نامه اجرایی نداشت. مجتبی حسینی درباره وضعیت بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران هم می‌گوید پیش‌بینی‌ها درست از آب درنیامد و کار مرمت به درازا کشید.

به گزارش ایلنا، حوزه‌های موسیقی و تجسمی در چند ماه اخیر درگیر اتفاقات و حاشیه‌هایی بودند که هنرمندان، علاقه‌مندان و مخاطبان‌شان را دچار نگرانی‌هایی کرده است؛ از آن جمله قانون ۱۰ درصدی بود که باید از درآمد کنسرت‌ها به خزانه دولت واریز شود و نتیجه آن افزایش بهای بلیت کنسرت‌ها بوده است. از سویی به اعتقاد برخی ناظران، موسیقی درگیر مافیای واضحی شده که در آن، تهیه‌کنندگان‌اند که تصمیم می‌گیرند کدام خواننده امسال بولد شود و کدام بیست کنسرت بگذارد.

در حوزه تجسمی نیز قرار بود هشت ماه قبل بازسازی موزه هنرهای معاصر تمام شود اما عملا تاکنون بیش از یک سال و نیم است که به طول انجامیده و به نظر می‌رسد تا سال آینده هم به اتمام نرسد. چند صد کیلومتر آن طرف‌تر یعنی در اهواز هم موزه هنرهای معاصر با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند؛ چندی پیش خبری مبنی بر واگذاری موزه هنرهای معاصر اهواز به مدت هفت سال به بخش خصوصی منتشر شد اما بعد از گذشت چهار سال، خبرها از وضعیت بد گنجینه و تبدیل موزه هنرهای معاصر اهواز به سالن عروسی و رستوران دارد. همه اینها مواردی بود که با سیدمجتبی حسینی (معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) مطرح کردیم که مشروح این گفتگو را که در خبرگزاری ایلنا انجام شد، می‌توانید در ادامه بخوانید.

قانون ۱۰ درصد کنسرت‌ها بر بهای تمام شده بلیت تاثیر می‌گذارد

در بخش موسیقی هم چند ماه پیش اتفاقی افتاد که حاشیه‌هایی هم به همراه داشت؛ آن هم قانون ۱۰ درصدی بود که باید از کنسرت‌ها باید به خزانه دولت واریز شود. که پس از آن گفته شد سبک‌ها و گونه‌های موسیقی دسته‌بندی می‌شود تا این قانون تنها شامل موسیقی پاپ شود که این هم شدنی نیست. در کمیسیون فرهنگی مجلس هم جلسه‌ای برگزار شد تا این ماجرا رنگ و بوی شفاف‌تری بگیرد که باز هم اتفاقی نیفتاد. همزمان در برخی شهرها این ۱۰ درصد از درآمد کنسرت‌ها برداشت می‌شود.

قرار نیست در تمام شهرهای ایران این اتفاق بیفتد؛ تنها در ۹ شهری که معرفی شده‌اند این برداشت انجام می‌شود.

ولی اغلب کنسرت‌های ایران هم در همان ۹ شهر برپا می‌شود...

بله کلانشهرها لحاظ شده‌اند، چون زیرساخت‌های بیشتری دارند.

اما خیلی‌ها فکر می‌کنند این قانون درست نیست چون در نهایت آهنگساز، نوازنده و هنرمند آسیب می‌بینند.

بله این موضوع می تواند گروه‌های مختلفی را تحت تاثیر قرار دهد. این مساله ممکن است روی بهای تمام شده بلیت تاثیر بگذارد و مصرف‌کننده را تحت شعاع قرار دهد...

قانون می‌توانست مباحث کارشناسی بیشتر و بهتری را سپری کند

دولت در قبال دریافت این ۱۰ درصد چه خدماتی قرار است به جامعه موسیقی ارائه کند؟

آنچه تصویب شده این است که مابه‌ازای این ۱۰ درصدی که ستانده می‌شود خرج توسعه فرهنگی شهرهای کوچک‌تر شود و رویدادهای هنری در شهرهای کوچک‌تر توسعه پیدا کند.

اما خیلی‌ها توقع‌شان این است که با کمک دفتر موسیقی و کمیسیون فرهنگی مجلس این قانون لغو شود یا دست‌کم درصد کمتری دریافت شود. این موضوع در چه مرحله‌ای است؟

پیش‌بینی شده بود که این ۱۰ درصدی که ستانده می‌شود جای دیگری هزینه شود. اما من به‌عنوان یک شهروند علاقه‌مند به هنر فکر می‌کنم این قانون می‌توانست مباحث کارشناسی بیشتر و بهتری را سپری کند. از جمله حداقل تصحیح‌اش هم این بود که انواع هنری‌تر موسیقی از آن مستثنی شود؛ مانند موسیقی نواحی، ردیف دستگاهی یا کلاسیک که گاهی آنقدر مخاطب عام ندارند و نیازمند حمایت بیشتری هم هستند. بنابراین حداقل اصلاح چنین موضوعی است که اداره‌کل موسیقی و معاونت هنری، در این زمینه مستندات‌شان را جمع‌بندی و در اختیار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار داده‌اند که پیشنهادهای ما برای اصلاح این روند لحاظ شود.

این قانون ابلاغ شده اما آیین‌نامه اجرایی نداشته است

موضوع دیگر این است که این قانون ابلاغ شده اما آیین‌نامه اجرایی نداشته بنابراین می‌تواند در اجرایش هم اختلاف سلیقه‌هایی پیش بیاید که ادار‌ه‌کل موسیقی با همکاری نهادهای نظارتی مرتبط با موضوع، تلاش کردند به یک روال مشخصی برسند که در این ۹ شهر مامور به دریافت این ۱۰ درصد یک روش متحد هم عجالتا باشد. اما این قانون ۱۰ درصد در قانون بودجه سالانه کشور آمده و جزو احکام دائمی بودجه نیست. بنابراین اینکه در سال آینده تکرار شود منوط به این است که در قانون بودجه ۹۹ هم بیاید. ما به‌عنوان بخش تخصصی مرتبط، هم نظرات کارشناسی‌مان تا الان را خواهیم گفت هم مشکلاتی که بر سر اجرای درست چنین قانون یا قوانین مشابه هست را در اختیار مجلس خواهیم گذاشت تا نهاد قانون‌گذار برای سال ۹۹ مبانی بیشتری برای تصمیمش داشته باشد. قطعا ما در این زمینه آسیب‌های قانون را بیان می‌کنیم و ضرورت حمایت از هنر، هنرمندان و دوستداران هنر محور گزارش‌ها خواهد بود.

فقط بلیت کنسرت نبوده که گران شده؛ بقیه مخارج زندگی هم افزایش یافته است

در چند ماه اخیر و پس از این قانون، شاهد گران شدن بی‌سر و صدای قیمت بلیت کنسرت‌ها بودیم. شما به عنوان نهاد ناظر قرار است در این مساله ورود کنید؟

البته بررسی دلایل افزایش قیمت بلیت کنسرت با نگاه جامع ممکن است و ممکن است عوامل متعددی داشته باشد و یکی از عوامل هم این قانون باشد. فقط بلیت کنسرت نبوده که گران شده؛ بقیه مخارج زندگی هم افزایش یافته است. اما هیچ قاعده یا قانون مشخصی برای تعیین قیمت خدمات هنری در کشور وجود ندارد.

اما در سینما تعیین قیمت بلیت بر اساس قواعد مشخصی است.

مخاطبان تئاتر، کنسرت و تجسمی محدودتر از سینماست... و شرایط تولید، عرضه بازار و مخاطبان نیز متفاوت است.

معاونت هنری دستگاه مجری قانون است و در حال حاضر قانونی در زمینه مافیای موسیقی و نقش تهیه‌کنندگان خاص نیست که بخواهیم اجرایش کنیم و محدودیتی قائل شویم

موسیقی درگیر مافیای واضحی شده و تهیه‌کنندگان‌اند که تصمیم می‌گیرند کدام خواننده امسال بولد شود و کدام یک کنسرت بگذارد و در نهایت سود گران شدن بلیت کنسرت‌ها به جیب همان سه چهار نفر می‌رود.

ما دستگاه مجری قانونیم و در حال حاضر قانونی در این زمینه نیست که بخواهیم اجرایش کنیم و محدودیتی در هنرهای مختلف قائل شویم. چون امری کاملا تخصصی است و مخاطبانش از تخصصی نسبی برخوردارند بنابراین موضوعی جدید است که پیشینه ندارد. ضمن اینکه در همین مدت سایر هزینه‌های زندگی هم افزایش یافته است.

در نهایت شاید تصویب قانون جدیدی بتواند به این مشکلات پاسخ دهد.

بله می‌توان بررسی کرد که آیا باید قانونی در این زمینه باشد یا خیر. در این مورد بحث چنین قانونی هنوز طرح نشده است.

پیش‌بینی‌ها درخصوص موزه هنرهای معاصر تهران درست از آب درنیامد

در زمینه هنرهای تجسمی هم، قرار بود هشت ماه قبل بازسازی موزه هنرهای معاصر تمام شود اما عملا تاکنون بیش از یک سال و نیم است که به طول انجامیده و به نظر می‌رسد تا سال آینده هم به اتمام نرسد. با اینکه گمانه‌زنی‌هایی از اینکه پیمانکار مربوطه ممکن است نتواند کار را به سرانجام برساند مطرح شده بود اما پشت او ایستادید و الان تازه با پیمانکار جدیدی قرارداد بسته شده است؛ که او هم معلوم نیست چه می‌کند. قرار است چه اتفاقی برای گنجینه موزه بیفتد؟

موزه هنرهای معاصر تهران یکسری ایراد معماری و بنایی پیدا کرده بود که می‌توانست سلامت آثار را به خطر بیاندازد. یکی از این خطرات، افزایش سطح رطوبت در موزه بود. بخشی از رطوبت موزه صعودی و بخش دیگر نزولی بود چراکه نیمی از معماری و ساختار موزه در زمین قرار دارد. این رطوبت به اندازه‌ای بود که در برخی از گالری‌ها دیوارها بیشتر از نم و رطوبت بود. در کنار این، موضوع ساماندهی کانال‌های تاسیساتی طراحی شده که به ایمنی و رطوبت و تاسیسات کمک می‌کرد، مطرح بود همچنین بررسی و ساماندهی مخازن و ایمن بودن آن هم مدنظر قرار گرفت. در قوانین برای خرید آثار هنری، تشریفات عمومی مزایده و مناقصه متفاوت است و امکان اعمال صلاحیت‌های ثانویه مقدور است اما در انتخاب پیمانکار معماری و ساختمانی، با قواعدی کاملا مشخص و ریز روبه‌رو هستیم که بر اساس تشریفات موجود، پیمانکار موزه هنرهای معاصر انتخاب شد. این پیمانکار کار را آغاز کرد اما متاسفانه برنامه زمانبندی طراحی شده را نتوانست اجرایی کند ضمن آنکه تعمیر یک ساختمان، از نو ساختن آن دشوارتر است. چراکه حین عملیات با ایرادات جدیدی روبه‌رو می‌شوید.

معاونت هنری کارفرمای پروژه بازسازی و مرمت موزه هنرهای معاصر تهران نیست بلکه معاونت مدیریت توسعه منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کارفرمای این پروژه است. معاونت هنری به عنوان بهره‌بردار، نقش نظارتی ایفا می‌کند. معاونت هنری بیشتر نقش مشاور این مهم را دارد

مرمت و بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران بعد از ۴۰ سال انجام شده است و قطعا به تمام جزییات امر واقف بودید اما اکنون بیش از یک سال و نیم از آغاز بازسازی و مرمت موزه می‌گذرد و هنوز راه طولانی تا اتمام کار در پیش است. چطور شد که با چنین روندی درخصوص بازسازی موزه روبه رو شدید؟

فاز نخست مرمت و بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران، انجام شد و فاز دوم آن نیز توسط پیمانکار دیگری در حال انجام است. ما چند وسواس هم در این زمینه داشتیم؛ یکی اینکه تاکید داشتیم که آثار گنجینه از موزه خارج نشود. از این رو درصدد ساخت مخزن موقتی برآمدیم که تمام استانداردهای ضروری را دارا باشد و تمام آثار در مدت زمانی که موزه درحال مرمت و بازسازی است در این مخزن موقت در صحت و سلامت کامل به سر خواهند برد. اما گاهی اوقات پیش‌بینی‌ها درست درنمی‌آید و با آنچه محقق می‌شود، متفاوت است. نکته دیگری که باید به عنوان پیش‌فرض بدانید این است که معاونت هنری کارفرمای پروژه بازسازی و مرمت موزه هنرهای معاصر تهران نیست بلکه معاونت مدیریت توسعه منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کارفرمای این پروژه است. معاونت هنری به عنوان بهره‌بردار، نقش نظارتی ایفا می‌کند. معاونت هنری بیشتر نقش مشاور این مهم را دارد.

اگر در طول این چهل سال خیلی از این مرمت‌ها به موقع خودش انجام شده بود نیاز نبود تا امروز یک تعمیرات کلی انجام دهیم

در زمینه نظارت نقش ایفا کردید؟

ما نظارت بهره‌بردارانه می‌کنیم که مخزنی که درحال ساخت است به گونه‌ای تعمیر نشود که دو سال دیگر دچار مشکل شود اگر داریم خودمان را متحمل ریسک تاخیر تعمیر دو ساله می‌کنیم نباید اینطور باشد که دلشوره داشته باشیم که چند وقت بعد همین اتفاق تکرار شود. قصد ما برآن است،‌ حال که بازسازی و مرمت موزه هنرهای معاصر تهران حدود دو سال به طول انجامید، کار به گونه‌ای انجام نشود که با بازگشت آثار به گنجینه بازهم نگرانی از بابت سلامت آثار باقی بماند تا جمع‌بندی کار طوری باشد که خودمان از نتیجه راضی باشیم. این را هم بگویم اگر در طول این چهل سال خیلی از این مرمت‌ها به موقع خودش انجام شده بود نیاز نبود تا امروز یک تعمیرات کلی انجام دهیم. در خیلی از نهادها و تاسیسات هنری اینطور است که هزینه‌ای برای تعمیر و نگهداری‌شان نمی‌کنیم. آنقدر استفاده می‌کنیم تا متوقف شود و پس از آن تازه به فکر مرمت می‌افتیم. خیلی از ایرادها پیشامدهای پنهان بوده است و پشت صحنه بیشتر به تعمیر نیاز داشته و همین باعث شده در برنامه زمان‌بندی دچار تاخیر شویم. تمام تلاش ما این است که در همه قسمت‌ها تا حد ممکن تعجیل کنیم. الان در گنیجنه‌های موقت خود موزه و در وضعیتی کاملا ایمن و استاندارد نگهداری می‌شوند و مبانی امنیتی آن تائید شده است.

وضعیت موزه هنرهای معاصر اهواز نامعلوم است

 شهریور سال ۹۴ بود که خبر واگذاری موزه هنرهای معاصر اهواز به مدت هفت سال به بخش خصوصی منتشر شد اما امروز بعد از گذشت چهار سال، خبرها از وضعیت بد گنجینه و تبدیل موزه هنرهای معاصر اهواز به سالن عروسی و رستوران حکایت دارند. حتی مدیرکل فرهنگ و ارشاد خوزستان نیز اکنون، صلاحیت فردی که به عنوان بخش خصوصی زمام دار موزه هنرهای معاصر اهواز شده است را زیر سئوال برده است. اما مسئولان بازهم کاری انجام نمی‌دهند، یا آنکه کاری از دستشان بر نمی‌آید که انجام دهند، چراکه مجری بخش خصوصی قراردادی در اختیار دارد که به امضای مدیرکل وقت فرهنگ و ارشاد خوزستان در سال ۹۴ رسیده است. آیا همچنان قرار است موزه هنرهای معاصر اهواز در قالب سالن عروسی و رستوران فعالیت کند یا آنکه قرار است تدبیر دیگری درخصوص وضعیت این موزه اندیشیده شود؟

در دو سال گذشته مقرر شد که تمام قراردادهای ملی باید به تائید اداره‌کل حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برسد. قرارداد نوشته شده دارای محسنات و معایبی بوده که حاصلش این شده است. به نظرم موزه هنرهای معاصر اهواز می‌تواند یکی از بهترین گالری‌های ایران و فرصتی فوق العاده خوب برای کشور باشد و باید قدرش دانسته شود. در این زمینه گزارش دقیقی خدمت آقای وزیر ارائه دادم و خود ایشان در سفر اخیرشان به اهواز از این موزه با جزئیات بازدید و هیاتی را متشکل از مدیرکل امور استان‌ها، مدیرکل خوزستان و مدیرکل تجسمی، مدیرکل حقوقی و بنده مامور رسیدگی به این موضوع کردند و تاکنون دو جلسه برگزار کرده‌ایم تا ابعاد موضوع بررسی شود، اینکه چه ظرفیتی را می‌توانیم تخصیص دهیم، چطور می‌توانیم معایب را برطرف کنیم و... یک راه‌حل این است که منتظر باشیم مدت قرارداد سر برسد اما فکر می‌کنیم می‌توانیم از طرق دیگری این مشکل را برطرف کنیم تا زودتر موزه هنرهای معاصر اهواز به شبکه موزه هنرهای معاصر کشور بپیوندد.

یک راه‌حل این است که منتظر باشیم مدت قرارداد سر برسد اما فکر می‌کنیم می‌توانیم از طرق دیگری این مشکل را برطرف کنیم تا زودتر موزه هنرهای معاصر اهواز به شبکه موزه هنرهای معاصر کشور بپیوندد

یعنی می‌توانید فسخ قرارداد کنید؟

این دقیقا همان کاری است که این هیات وظیفه دارد تا راه‌های مختلف را بررسی کند و به چند پیشنهاد عملی برسد. فسخ قرارداد در قرارداد هم پیش‌بینی شده اما مسائل خودش را دارد.

مدت قرارداد چقدر است؟

فکر می‌کنم حدود سه سال دیگر از آن باقی مانده باشد.

  • 17
  • 1
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش