جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
۱۳:۲۶ - ۲۴ مهر ۱۳۹۸ کد خبر: ۹۸۰۷۰۵۹۰۳
موسیقی

گفت‌وگو با امیرعلی حنانه در ۳۰ سالگی مرگ استاد مرتضی حنانه

کاشف گام‌های گمشده

امیرعلی حنانه,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,موسیقی
حنانه، موسیقی ایران را با کیفیتی بالا در جهان مطرح کرد.

۳۰ سال از مرگ مرتضی حنانه، موسیقیدان صاحب سبک و مبدع ایرانی می‌گذرد. حنانه که تحصیلات موسیقیایی خود را در ایتالیا به پایان رسانده بود پس از بازگشت به ایران، به ابداعاتی عمیق در هنر موسیقی ایران دست زد که به جریان‌سازی‌های عمده‌ای در این حوزه منجر شد. علاوه بر این آثار مکتوبی مانند کتاب «گام‌های گمشده» را تدوین کرده‌اند. امیرعلی حنانه، فرزند استاد مرتضی حنانه در ۳۰ سالگی درگذشت پدر، از تاثیرگذاری‌های وی در هنر موسیقی ایران و جایگاه پدرش در میان اساتید برتر موسیقی کشور می‌پردازد.

جنگ جهانی دوم در ایران، به توقف فعالیت‌های موسیقیایی منجر شد. در این میان، مرتضی حنانه چه نقشی در احیای موسیقی در آن دوره زمانی داشت؟

زمانی که آقای پرویز محمود به ایران آمدند و با همکاری پدر بنده، ارکستر سمفونیک تهران را در سال ۱۳۲۸ پایه‌گذاری کردند، مرتضی حنانه نیز به همراه چند تن دیگر، ارکستر سمفونیک تهران را در حالی که منفعل بود و فعالیت هنری خاصی صورت نمی‌داد، بنا نهاد. قطعا در آن زمان که ارکستر سمفونیک پایه‌گذاری شد، موسیقی کارکرد خود را از دست داده بود. در آن زمان، ایشان سومین رهبر ارکستر سمفونیک تهران و در واقع اولین رهبر رسمی ارکستر سمفونیک تهران بودند. مهم‌ترین دستاورد ایشان در ارکستر سمفونیک این بود که ارکستر را زیر مجموعه وزارت فرهنگ و هنر درآوردند، به این معنی که از این به بعد، ارکستر سمفونیک رسما زیر نظر یک اداره و وزارتخانه فعالیت می‌کرد. آغاز فعالیت ارکستر سمفونیک مجموعه وزارت فرهنگ و هنر در سال ۱۳۳۱ و هنگام برگزاری مراسمی در بزرگداشت ابن سینا رخ داد. البته موسیقی پیش از این هم جریان داشت اما ارکستر سمفونیک توسط مرتضی حنانه و چند نفر دیگر، نقش خود را پیدا کرد و این افراد پایه‌های موسیقی ایران را بنا نهادند.

مرتضی حنانه از نقطه نظرات خود در برابر سنت‌پرستان دفاع می‌کرد. نقطه نظرات مرتضی حنانه چه بود و سنت‌پرستان چه رویکردی در مقابل آن داشتند؟

کاربرد اصطلاح سنت‌پرستان چندان صحیح به نظر نمی‌رسد. ما در ایران یک سنت موسیقی داریم که به اشتباه به آن موسیقی سنتی ایران می‌گویند. همچنین موسیقی ایرانی یک وجه جهانی دارد که در قالب بین‌المللی به صورت ارکستر سمفونیک فعالیت می‌کند. نوع دیدگاه و آهنگ‌سازی مرتضی حنانه در موسیقی ایران عمدتا پولی‌فونی بوده است و ایشان هستند که این سبک را ابداع کرده‌‎اند.

اگر دقت کنید می‌بینید تا سال‌های ۴۰ و ۴۱ کسی جرات نمی‌کرد در موسیقی ایران به صورت پولی‌فونی، آهنگسازی کند، آن هم به صورتی که افراد با یکدیگر نوعی ارتباط منطقی داشته باشند، چرا که این دیدگاه وجود نداشت، اما مرتضی حنانه پایه موسیقی پولی‌فونی را در موسیقی ایرانی بنا نهاد و در جهان مطرح کرد. سنت‌پرستانی که شما به آن اشاره کردید مدل سنتی موزیکال در ایران هستند که مواضع‌شان، مسئله داخلی محسوب می‌شود. در واقع، در خارج از کشور به این نوع موسیقی نمی‌توان به عنوان یک موسیقی ایرانی نگاه کرد. در خارج از کشور باید ایده ایرانی را به زبان بین‌المللی نشان داد و این کاری است که مرتضی حنانه آن را برای اولین بار انجام داد.

یکی دیگر از دستاوردهای مهم ایشان این بود که برای اولین بار به عنوان نفر نخست، موسیقی فیلم را در ایران نوشتند. مرتضی حنانه جزو اولین کسانی بود که ارکستر فارابی را بنا نهاد و برای بار دوم در رادیو ایران، این ارکستر را بنیان‌گذاری کرد.

به ارکستر فارابی اشاره کردید. این ارکستر چگونه از سوی ایشان شکل گرفت؟

مرتضی حنانه زمانی به ایران بازگشت که ارکستر سمفونیک، کارهای دیگری انجام می‌داد. مثلا موسیقی کلاسیک اروپایی اجرا می‌کرد و حاضر به اجرای آثار و قطعات موزیسین‌های ایرانی نبود. رهبر ارکستر سمفونیک ایران در سال ۱۳۴۰ مرحوم سنجری بودند، در حالی که پدر من رسما بیکار ماندند و به راه‌های جدید درباره موسیقی ایران فکر می‌کردند. در همین دوره بود که ایشان شروع به آهنگسازی کردند که حاصل فعالیت‌های آن منجر به خلق نوعی هارمونی جدید به نام «هارمونی زوج» شد، اما متاسفانه به نتیجه‌ای نرسیدند و از این بابت خودشان هم ناراحت بودند.

مرتضی حنانه هارمونی زوج و پولی‌فونی جدیدی را که بر مبنای مدهای موسیقی ایرانی بنا نهاده می‌شود تنظیم کردند و در رادیو، ارکستر جدیدی به نام ارکستر فارابی را به همراه آقایان فریدون فرزانه، فریدون ناصری و ... تاسیس کردند. در این ارکستر، آثار موسیقیدان‌های ایرانی به اجرا در می‌آمد و موزیسین‌های ما یک پلتفرم پیدا می‌کردند تا بتوانند آثار خود را در ارکستر فارابی در رادیو بشنوند. به ثبت رسیدن ارکستر فارابی در رادیو که توسط مرتضی حنانه صورت گرفت، دستاورد بسیار مهمی در موسیقی ایران بود که مدتی بعد آقای فرهاد فخرالدینی، این کار را در ارکستر ملی که ادامه همان تشکل پدر من بود، پی گرفتند.

به هارمونی زوج اشاره کردید، آیا این مسئله حاصل دغدغه ایشان در چندصدایی کردن موسیقی ایران بود؟

هارمونی زوج حاصل نگرش ایشان بود، چرا که هر فردی، نگرش یا صحبتی دارد. در واقع انسان باید بر مبنای چیزی حرف بزند. اگر من امروز بر مبنای فکر آهنگسازی کنم هیچ فایده‌ای ندارد. مبنای پدر من چیز دیگری تحت عنوان مد بود. مدها دستگاه‌های ایرانی هستند و هر دستگاه ایرانی می‌تواند یک ضد دستگاه داشته باشد که با آن تلفیق شود. آهنگ‌ساز می‌تواند بر مبنای دو مد، هارمونی را به نام هارمونی زوج ایجاد کند که فواید خود را دارد. من تا به امروز این کتاب را هم تنظیم کرده‌ام اما به دلایل زیاد موفق به انتشار آن نشده‌ام. هارمونی زوج دستاورد بزرگی در موسیقی مودال ایرانی بود، در واقع بر مبنای دستگاه‌های موسیقی ایران پایه‌گذاری شده بود تا بتواند موسیقی ایران را در قالب زبان بین‌المللی و جهانی نشان دهد، نه این که به عنوان مثال قرار باشد با یک ساز تار یا سه تار، موسیقی ایرانی را به جهان نشان دهند.

مرتضی حنانه علاوه بر موسیقی، به دوبله فیلم‌های ایتالیایی به زبان فارسی هم می‌پرداخت. چه شد که ایشان سراغ کار دوبله هم رفتند؟

بله. پایه‌گذار دوبله در سینمای ایران هم مرتضی حنانه بود. زمانی که ایشان در ایتالیا تحصیل می‌کردند به دوبله فیلم‌های ایتالیایی به فارسی هم مشغول بودند. پدرم در این زمینه هم بدعت‌گذار بود، اما در این مورد از ایشان کم صحبت کرده‌اند. رشته اصلی ایشان دوبله نبود، اما موسیقی فیلم را به خوبی می‌شناخت. ایشان در کار دوبله هم تسلط داشتند که در این مورد می‌توانم به اثر «توتو» در سال ۱۳۳۸ که صدای پدرم روی آن فیلم است، اشاره کنم.

- چرا قطعه «کاپریس برای پیانو و ارکستر»، «کاپریس لعنتی» گفته می‌شود؟

«کاپریس» اثری برای پیانوی سلو در ارکستر سمفونیک است که عنوانی آزاد و نه رسمی محسوب می‌شود. ایشان نمی‌خواستند نام ‌اثرشان، عنوانی رسمی داشته باشد، چرا که نگرش ایشان در زمان خود، نگرشی راحت‌تر و مدرن‌تر بود. اثر «کاپریس» آن طوری که ایشان می‌خواست از آب درنیامد. دقیقا به یاد دارم نوشتن این اثر در سال ۱۹۵۶/۱۳۳۴ در رم آغاز شد و در سال ۱۹۸۶/۱۳۶۵ در تهران به پایان رسید. مرتضی حنانه سه بار این قطعه را در طول زندگی خود احیا کرد و هر سه هم بار هم آن طور که می‌خواست از آب درنیامد، به همین دلیل در آخر هم اسم این قطعه را «کاپریس لعنتی» بر این اساس که یک کار لعنت‌شده بود گذاشت.

هم‌زمان با فعالیت ایشان در ایران، اپرا هم در حال شکل‌گیری و اجرای برنامه بود. چرا ایشان با اپرا مخالف بودند؟

اپرا سبک ایرانی نیست و فرم و مبنای آن اروپایی قلمداد می‌شود. قطعا آهنگسازی که به دنبال حرف جدید در موسیقی ایرانی است لزومی ندارد کار خود را بر مبنای موسیقی غرب در قرن شانزدهم ایتالیا بنویسد. زمانی که دیدگاه از ابتدا متفاوت است، دیگر لزومی به استناد کردن دیده نمی‌شود.

به عنوان پسر استاد مرتضی حنانه، نکات شنیده نشده یا کمتر شنیده شده‌ای از زندگی ایشان دارید؟

من از روزی که پدرم فوت کردند بسیار زحمت کشیده‌ام. بعد از ده سال تحصیل به ایران بازگشتم. از روزی که بازگشتم، به جای آنکه مرا کمک کنند تا راه ارزشمند پدرم هموار شود، شاگردان ایشان به سراغ من می‌آمدند و برخی ادعاها را مطرح‌کردند، انگار ارث پدرشان را می‌خواستم، دقیقا برعکس شده بود.

سوءتفاهم بزرگی شکل گرفت، چرا که حتی در حوزه موسیقی خیلی چیزها درباره ما نوشتند و انتقادهای بی‌خودی مطرح ‌کردند. هر دفعه زنگ می‌زدند که چه زمانی آثار ایشان چاپ خواهد شد. من بعد از ۳۰ سال نمی‌خواهم در این مورد صحبت کنم و زمانش هم نیست، ولی متوجه شدیم زمانی که ایشان در بیمارستان بستری بودند اتفاقاتی رخ داده بود و باعث شده بود کسانی ادعا کنند که جناب حنانه آثار خود را به ما بخشیده است و از یک امضایی که من ندیده‌ام صحبت می‌کردند.

اما متوجه شدیم کسانی که این حرف‌ها را می‌زدند هیچ وقت ادعایشان را به بنده نمی‌گفتند و همیشه پشت سر من این ادعاها را داشتند. شخصی که نمی‌خواهم نامش را ببرم این کارها را انجام می‌داد، به شخص من سند یا مدرکی نشان نمی‌داد، بلکه کاغذی را به دیگران نشان می‌داد. ما دیدیم اگر بخواهیم دنبال این کارها برویم باید ۲۵ سال وقت‌مان را در دادگاه‌ها بگذرانیم تا این مسئله تمام شود.

همه فکر می‌کردند من نمی‌خواهم آثار ایشان را منتشر کنم، در حالی که من تا جایی که می‌توانستم زحمت خود را کشیده‌ام. ویژگی بزرگ کارها و آثار ایشان این بود که آثار نوشته شده بر مبنای موسیقی ایران را در زبان بین‌المللی به راحتی با کیفیت بسیار بالایی ارائه داده‌اند. با این وجود، امروز ارکستر سمفونیک ایران اثری از ایشان را اجرا نمی‌کند، یا نمی‌خواهد اجرا کند، نمی‌دانم واقعیت آن چیست. متاسفانه جو بخل و حسادت باعث شده است که ما نتوانیم به موقع کار خود را انجام دهیم. از نظر شخص بنده، امروز ارزش‌های والای انسانی در این میان از بین رفته است.

من وقتی به ایران بازگشتم خود را در میان یک میدان جنگ دیدم و به جای اینکه همه دست به دست هم بدهیم تا کار را منتشر کنیم، مدتی حالت جنگ و ستیزه‌جویی طولانی‌مدت پیش آمد و من متوجه شدم کرامت انسانی زیر سوال رفته است، چرا که همه مدعی آثار پدرم بودند، در نتیجه کارها همچنان باقی ماند و سال‌ها گذشت و این موضوع دیگر به نظر من کاملا بی‌ارزش شد. امروز هم هر کس می‌تواند به راحتی و طبق قوانین کپی‌رایت که ما نداریم، هر چیزی را به نام خود منتشر کند که این خیلی بد است، ولی ممکن است از امروز به بعد اتفاقی بیفتد.

hamdelidaily.ir
  • 15
  • 3
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۹
غیر قابل انتشار: ۱۳
جدیدترین
قدیمی ترین
خیلی ممنون بابت این مصاحبه . امیدوارم هر چه زودتر آثار استاد حنانه اعم از موسیقی و کتاب منتشر شود.
مشاهده کامنت های بیشتر
محمدرضا احمدی بیوگرافی محمدرضا احمدی؛ مجری و گزارشگری ورزشی تلویزیون

تاریخ تولد: ۵ دی ۱۳۶۱

محل تولد: تهران

حرفه: مجری تلویزیون

شروع فعالیت: سال ۱۳۸۲ تاکنون

تحصیلات: کارشناسی حسابداری و تحصیل در رشته مدیریت ورزشی 

ادامه
رضا داوودنژاد بیوگرافی مرحوم رضا داوودنژاد

تاریخ تولد: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۵۹

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر

شروع فعالیت: ۱۳۶۵ تا ۱۴۰۲

تحصیلات: دیپلم علوم انسانی

درگذشت: ۱۳ فروردین ۱۴۰۳

ادامه
فرامرز اصلانی بیوگرافی فرامرز اصلانی از تحصیلات تا شروع کار هنری

تاریخ تولد: ۲۲ تیر ۱۳۳۳

تاریخ وفات : ۱ فروردین ۱۴۰۳ (۷۸ سال)

محل تولد: تهران 

حرفه: خواننده، آهنگساز، ترانه‌سرا، نوازندهٔ گیتار 

ژانر: موسیقی پاپ ایرانی

سازها: گیتار

ادامه
علیرضا مهمدی بیوگرافی علیرضا مهمدی؛ پدیده کشتی فرنگی ایران

تاریخ تولد: سال ۱۳۸۱ 

محل تولد: ایذه، خوزستان، ایران

حرفه: کشتی گیر فرندگی کار

وزن: ۸۲ کیلوگرم

شروع فعالیت: ۱۳۹۲ تاکنون

ادامه
ابراهیم بن جعفر ابی طالب زندگینامه ابراهیم بن جعفر ابی طالب

نام پدر: جعفر بن ابی طالب

سن تقریبی: بیشتر از ۵۰ سال

نسبت های مشهور: برادر محمد بن ابی طالب

ابراهیم بن جعفر ابی طالبزندگینامه ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب

زندگینامه ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب

ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب فرزند جعفر بن ابی طالب بوده است، برخی از افراد ایشان را همراه با محمد از نوه های جعفر می دانند که عمال بن زیاد وی را به شهادت رساند. برخی از منابع می گویند که ابراهیم و محمد هر دو از لشکر ابن زیاد فرار کرده بودند که بانویی در کوفه آنها را پناه می دهد، اما درنهایت سرشان توسط همسر این بانو که از یاران ابن زیاد بود از جدا شد و به شهادت رسیدند. 

ادامه
مریم طوسی بیوگرافی مریم طوسی؛ سریع ترین دختر ایران

تاریخ تولد: ۱۴ آذر ۱۳۶۷

محل تولد: تهران

حرفه: ورزشکار، دونده دوهای سرعت

تحصیلات: کارشناسی تربیت بدنی از دانشگاه تهران

قد: ۱ متر ۷۲ سانتی متر

ادامه
زهرا گونش بیوگرافی زهرا گونش؛ والیبالیست میلیونر ترکی

چکیده بیوگرافی زهرا گونش

نام کامل: زهرا گونش

تاریخ تولد: ۷ جولای ۱۹۹۹

محل تولد: استانبول، ترکیه

حرفه: والیبالیست

پست: پاسور و دفاع میانی

قد: ۱ متر و ۹۷ سانتی متر

ادامه
سوگل خلیق بیوگرافی سوگل خلیق بازیگر جوان سینمای ایران

تاریخ تولد: ۱۶ آبان ۱۳۶۷

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر

آغاز فعالیت: ۱۳۸۷ تاکنون

تحصیلات: لیسانس کارگردانی تئاتر از دانشگاه هنر تهران

ادامه
شیگرو میاموتو سفری به دنیای بازی های ویدیویی با شیگرو میاموتو

تاریخ تولد: ۱۶ نوامبر ۱۹۵۲

محل تولد: سونوبه، کیوتو، ژاپن 

ملیت: ژاپنی

حرفه: طراح بازی های کامپیوتری و نینتندو 

تحصیلات: کالج هنر کانازاوا

ادامه
دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی

دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی شهاب حسینی یکی از بهترین بازیگران سینمای ایران است که تا به حال در آثار فاخری مانند محیا، دلشکسته، شهرزاد و... به نقش آفرینی پرداخته است. این هنرمند در هر یک از هنرنمایی های خود دیالوگ های ماندگاری دارد که در ادامه این مقاله از سرپوش قصد داریم به بخشی از آنها اشاره کنیم. بیوگرافی کوتاه از شهاب حسینی سید شهاب الدین حسینی تنکابنی در ۱۴ بهمن ۱۳۵۲ در تهران به دنیا آمد. وی اصالتا تن کابنی است و تحصیلات عالیه خود را در رشته روانشناسی از دانشگاه تهران برای مهاجرت به کانادا ناتمام گذاشت. وی در سال ۱۳۷۳ با پریچهر قنبری ازدواج کرد و حاصل این پیوند دو فرزند پسر به نام های محمد امین و امیرعلی است. فعالیت هنری شهاب حسینی با تئاتر دانشجویی و سپس، گویندگی در رادیو شروع شد. از جمله جوایز این هنرمند می توان به موارد زیر اشاره کرد: - او برای بازی در شمعی در باد (۱۳۸۲) و رستگاری در هشت و بیست دقیقه (۱۳۸۳) نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشنواره فیلم فجر شد.  - حسینی در سال ۱۳۸۷ با بازی در فیلم سوپر استار جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر را دریافت کرد. -  او خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد جشنواره بین‌المللی فیلم برلین ۲۰۱۱ را به‌همراه گروه بازیگران فیلم جدایی نادر از سیمین کسب کرد. - او در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۶ نیز با ایفای نقش در فیلم فروشنده توانست جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم کن را به خود اختصاص بدهد. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی؛ درباره شهاب حسینی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی فیلم سینمایی دلشکسته در نقش امیرعلی: - هر کی ریــش گـذاشت مسلمـــون نیـست، هـــرکی پیـشونیش رو داغ کـــرد، مــرد خــدا نیست. - تو همه ی اعتقادا اشتباه میشه. همیشه ام یه عده گرگن تو لباس میش! -  من بنده آن دمم که ساقی گوید یک جام دگر بگیر و من نتوانم - ما فردا میایم خواستگاری، دیگه نمی خوام خواهرم باشی می خوام نفسم باشی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در فیلم دلشکسته سریال شهرزاد در نقش قباد: -شهرزاد نمی دونی بدون، من با تو چیزایی پیدا کردم که هیچوقت تو زندگیم نداشتم و نمی خوام از دستش بدم. - ما همه مهره های سوخته ایم که زیر دست بزرگ آقاییم. -  آره خب عمو جان حقیقت تلخه عموجان، شنیدنش همچین یه جاهایی از وجدان آدمو جز میده. -  میرم صاف وامیستم جلوی بزرگ آقا بش میگم بزرگ آقا من، زن من، خب؟! پا به ماهه! عین ۱۰-۱۲ ماهو میخوام بمونم ور دلش چی میگی شما؟ - قباد : فقط یه سوال، خیلی دلم می خواد جوابشو بدونم، تو هنوزم دلت باهاشه؟ شهرزاد : فراموشی زمان می بره، فقط فکر می کنم اگه من به هر دری زدم، و اونی نشد که می خواستم بشه، لابد قسمت خرافه نیست، هست واقعا - موقتیه این روزا شهرزاد، می گذره. این وسط تنها چیزی که مهمه اینه که من هنوز با همه ی وجودم دوست دارم. عاشقتم - قباد : سخته واسم دوری تو اینو بفهم، چطوری اینو بهت ثابت کنم؟ شهرزاد : دیر شده، برای ثابت کردنش خیلی خیلی دیر شده … حتی ملک جوانبخت هزار و یک شبم نبودی وگرنه من کم قصه و داستان به گوش تو نخوندم. عاشق بزدل عشقو هم زایل می کنه آقای قباد دیوانسالار -قباد : این کارو باهام نکن شهرزاد. اینطوری خردم نکن. من هنوز دوستت دارم، خیلی بیشتر از قبل. همه چیو خراب نکن شهرزاد : برو قباد، پشت سرتم دیگه نگاه نکن -  من چی کار به کسی داشتم، داشتم زندگیمو می کردم. با بدبختی خودم سر و کله می زدم. اصلا روحمم خبر داشت همچین کسی تو این دنیا زندگی می کنه؟ کی نشونم داد؟ شما. بعدشم که فرستادینم تو بهشت تازه می خواستم بفهمم زندگی یعنی چی؟ تازه طعمش داشت زیر دهنم مزه مزه می کرد که یقه مو گرفتین ترپ انداختینم وسط جهنم. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال شهرزاد سریال مدار صفر درجه در نقش حبیب پارسا: -تو را به جای همه دوست میدارم-تو را به خاطر عطر نان گرم برفی که اب میشود -برای بخشش اولین گناه-تو را برای دوست داشتن دوست میدارم-تو را به خاطر تمام کسانی که دوست نمیدارم دوست میدارم ...  - همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛همين  - مظفر:منوببخش ...یافراموش کن! حبیب:میبخشم...ولی فراموش نمیکنم!!!  -حبيب: فقط چرا فكر مي كنيد كه سفر اعزام ممكنه منتفي بشه؟ دكتر: اين مملكت پسرجان،سرزمين گسل و زلزله و پس لرزه است!آدم از فردا روزش - این و خداوند باید جواب بده ، باید جواب این سوال رو بده ! اگه تو این دنیا هیچ جایی برای آرامش وجود نداره ؛ و اگه تمام رویاهای ما از عشق ، عدالت و آزادی فقط ی خیال بیهودس! پس چرا ما رو آفرید ؟!... -ميدوني چيه تقي جان؟من بر خلاف مرحوم پدرم،ازسياست چيز زيادي نميدونم! همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛ همين دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال مدار صفر درجه سایر فیلم ها: -یه پایان تلخ بهتر از یه تلخی پایان ناپذیره ... (درباره الی) - میدونی برتر از عشق بی فرجام چیه؟فرجام بدون عشق... (برف روی شیروانی داغ) - من زندگی مو باختم حاج اقا منو از زندون می ترسونی؟برو از خدا بترس ... (جدای نادر از سیمین) - جنگ احساس مسولیته نه شلیکه گلوله ... (شوق پرواز) - هر چه تو اوج میگیری دنیا از دید تو بزرگتر می شود و تو از دید دنیا کوچکتر می شوی ... (شوق پرواز) - تو کویر ادم به خدا نزدیک تره چون اسمون به زمین نزدیک تره ... (پلیس جوان) - میدونی چیت حرص ادمو درمیاره؟اینکه حالت از من بده ولی حس واقعیتو بهم نمیگی خب چیه هر چی هست بیا به خودم بگو فکر میکنی چیزیمه؟فکر میکنی چون چیزیمه عرضه ندارم پس چون عرضه ندارم دیگه.....این منصفانه نیست چون من دارم سعی خودمو میکنم غلطی تا حالا نتونستم بکنم چون نمیتونم تمرکز کنم رو کاری ک باید بکنم نمیتونم تمرکز کنم چون همه ی وقتمو اون چرت وپرتا ی مزخرف و دغدغه های احمقانه پر کرده دانشکده ی مزخرف و شاگردای خنگ و... (پرسه در مه) گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش