دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
۱۸:۳۲ - ۲۴ دي ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۱۰۰۶۵۷۷
رادیو و تلویزیون

برنامه های تلویزیون برای جشنواره فیلم فجر / «هفت» هنوز بلاتکلیف است

تلویزیون,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون
«سینما دو»، «شب های شفاهی»، «شهر فرنگ» و «چشم شب روشن» برنامه‌های تلویزیون در حوزه سینما هستند که در ایام جشنواره فجر روی آنتن می‌روند.البته هنوز تکلیف «هفت» مشخص نیست.

 مهر،یکی از مهمترین رویدادهای هنری بعد از انقلاب اسلامی جشنواره‌های فجر است که در حوزه های مختلف از جمله سینما، تئاتر، موسیقی، تجسمی و شعر برگزار می‌شود. جشنواره فیلم فجر به لحاظ گستردگی، فراگیری و تاثیرگذاری حوزه سینما همواره از اهمیت بسزایی برخوردار است و مردم هم خبرها و اطلاعات آن را دنبال کرده و در ایام برپایی جشنواره به تماشای آثار می نشینند.

 

در این میان صداوسیما لازم است در برنامه های مختلف به حوزه سینما و به ویژه به جشنواره فیلم فجر بپردازد. در این سال ها یکی از مهمترین برنامه های سینمایی تلویزیون «هفت» شبکه سه بوده است که بسیاری دوست داشتند مثل «نود» فردوسی پور تریبونی برای سینماگران و فضایی برای دیالوگ و حل چالش های کلان سینمای ایران باشد. این برنامه دوره های فراز و فرود مختلفی را طی کرد و گاهی حاشیه ها دامن خود سازندگان برنامه را نیز گرفت.

 

در یکی دو ساله اخیر چندین برنامه سینمایی دیگر در رادیو و تلویزیون تولید شده است که به بررسی مسایل مختلف سینمای ایران می پردازد و اکنون در آستانه برگزاری سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر بعضی از این برنامه ها در تلویزیون رویکردها و اهدافی را برای خود تعیین کرده اند که در این گزارش به آنها می پردازیم.

 

در این گزارش گفتگویی با مجری و سازندگان چند برنامه سینمایی داشتیم که در این ایام روی آنتن می روند و درباره رویکرد برنامه هایشان در ایام جشنواره فیلم فجر و اینکه تا چه حد فضای رقابتی بین این برنامه ها وجود دارد از آنها سوال کردیم.

 

«سینما دو» در شبکه دو

فصل دوم برنامه «سینما دو» با اجرا و سردبیری حامد عنقا و تهیه کنندگی حمیدرضا معدنچی پنجشنبه ها ساعت ۲۳:۳۰ از شبکه دو سیما روی آنتن می رود و سعی می کند هر پنجشنبه در گفتگوهای مختلفی با سینماگران به موضوعات مورد دغدغه سینمای ایران بپردازد.

 

حامد عنقا مجری و سردبیر برنامه «سینما دو» که به نقد و بررسی موضوعات روز سینما می پردازد درباره رویکرد این برنامه به خبرنگار مهر بیان کرد: «سینما دو» در دوره جدید سعی کرده است هویت خودش را داشته باشد و رویکرد متفاوتی هم نسبت به برنامه های تلویزیونی دارد و قرار نیست شبیه کارهای دیگر باشد.

 

وی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه چقدر «سینما دو» در ایام جشنواره ملی فیلم فجر با دیگر برنامه های سینمایی با موازی کاری مواجه خواهد شد، اظهار کرد: درنظر گرفتن این مساله وظیفه من نیست بلکه وظیفه کسانی است که تصمیم گیری ها و استراتژِی های کلان را بر عهده دارند و آنها را مشخص می کنند و من به عنوان سردبیر و مجری، برنامه ای را طبق استراتژی های خود جلو می برم.

 

این فیلمنامه‌نویس درباره ویژگی‌های «سینما دو» یادآور شد: سوژه‌هایی هم که ما در این برنامه کار می کنیم اگرچه ممکن است با دیگر برنامه ها یکی باشد اما به لحاظ جنس گفتگوها و آیتم ها سعی می کنیم متفاوت باشد. با همین رویکرد وارد جشنواره ملی فیلم فجر امسال می شویم و نگاه ما به جشنواره به عنوان پرسابقه ترین واقعه مهم فرهنگی کشور خواهد بود.

 

وی درباره رویکرد این برنامه در ایام جشنواره ملی فیلم فجر نیز بیان کرد: وقتی در ۱۰ روز ضیافتی به اسم فجر اتفاق می افتد و در آن ۲۵ فیلم نمایش داده می شود همه حرف ها درباره این ۲۵ فیلم است و ما هم قاعدتا این آثار و حواشی آنها را بررسی کرده و با تهیه کننده، کارگردان و بازیگرهایشان گفتگو می کنیم.

 

عنقا درباره یکی شدن سوژه ها در ۱۰ شب ایام جشنواره میان چند برنامه سینمایی توضیح داد: طبعا سوژه ها یکی است و خیلی نمی توان سراغ سوژه های متفاوتی رفت حتی شما خبرنگاران هم ممکن است گاهی سوژه های شبیه به هم داشته باشید و فقط رویکردهایتان در باب یک موضوع متفاوت باشد. من چند سال پیش بولتن روزنامه صبا را در جشنواره فیلم فجر درمی آوردم که به دلیل تفاوت نگاه و چینش اتفاقات، از آن استقبال هم شده بود حالا هم سعی می کنیم برنامه ای متفاوت از برنامه هایی که در ایام جشنواره فیلم فجر پخش می شوند، تولید کنیم.

 

ما ۱۰ شب در جشنواره فجر برنامه داریم و در این روزها قرار نیست سراغ نقد جدی فیلم ها برویماین نویسنده و منتقد سینما و تلویزیون اضافه کرد: ما امسال چند آیتم سینمایی داریم و تنها دغدغه مان این است که مخاطبان برنامه محصولات متفاوت تری داشته باشند. ما ۱۰ شب در جشنواره فجر برنامه داریم و در این روزها قرار نیست سراغ نقد جدی فیلم ها برویم چون فضای جشنواره این نقد جدی را نمی طلبد بلکه بیشتر فرصتی برای بررسی آثار است.

 

وی درباره وجود یک رقابت بین برنامه های سینمایی اظهار کرد: طبیعی است که ممکن است این رقابت وجود داشته باشد با این حال هر برنامه ای با دستور کار خود عمل می کند و اگر هم رقابتی وجود داشته باشد هر رقابتی منجر به بهتر شدن است.

 

عنقا در پایان درباره شورای سیاستگذاری های برنامه های سینمایی و اینکه آیا ارتباطی با این شورا دارد یا خیر، بیان کرد: ما با این شورا در ارتباط نیستیم و اگر هم ارتباطی وجود داشته باشد بین شورا و مدیران شبکه است. درنهایت هم اگر نکته ای باشد مدیران شبکه با ما مطرح می کنند.

 

«چشم شب روشن» در شبکه چهار

همچنین اکبر نبوی روزنامه نگار و منتقد سینما درباره بخش سینمایی برنامه «چشم شب روشن» در شبکه چهار که یک شب در هفته اجرای آن را برعهده دارد، گفت: خیلی دوست دارم در ایام برگزاری جشنواره ملی فیلم فجر چند تن از مدیران سینمایی را که سال ها در حوزه سینما در مشاغل مدیریتی فعالیت و نقش پررنگی در جشنواره فیلم فجر داشته اند به برنامه دعوت کنم.

 

وی ادامه داد: دغدغه ام این است که بتوانم در این برنامه و با حضور این افراد نوعی ریشه یابی نسبت به چرایی شکل گیری، اهداف و میزان دستیابی به اهداف تعیین شده در جشنواره فیلم فجر داشته باشم.

 

اخیرا افراد زیادی درباره اهداف جشنواره و انحراف جشنواره از این اهداف حرف و حدیث هایی را مطرح کرده و بیان می کنند که جشنواره فیلم فجر تناسبی با آرمان های انقلاب نداردنبوی در پاسخ به این پرسش که چرا سراغ چنین رویکردی خواهد رفت، تصریح کرد: اخیرا افراد زیادی درباره اهداف جشنواره و انحراف از این اهداف حرف و حدیث هایی را مطرح کرده و بیان می کنند که جشنواره فیلم فجر تناسبی با آرمان های انقلاب ندارد و کسی هم به این ادعاها پاسخی نداده است. چنین تشکیک هایی نسبت به جشنواره فیلم فجر که با پاسخ هم روبه رو نمی شود به نظرم سمی مهلک برای این رخداد مهم سینمایی است.

 

این منتقد درباره شباهت یا تفاوت این برنامه با دیگر برنامه های سینمایی تلویزیون در ایام برگزاری جشنواره ملی فیلم فجر عنوان کرد: دیدگاه من به این برنامه سینمایی چندان ژورنالیستی نیست بلکه تلاش می کنم به عمق ماجرا بروم به همین دلیل برنامه ما می تواند با برنامه های سینمایی دیگر تلویزیون متفاوت باشد. شبکه های دیگر تلویزیون نیز می توانند این تفاوت در دیدگاه را حفظ کنند و طبق آن هر شبکه یک برنامه سینمایی داشته باشد که خلاقانه باشد و سراغ سوژه های تکراری نرود.

 

این منتقد سینما و تلویزیون درباره لزوم تولید برنامه های سینمایی متعدد بیان کرد: تولید برنامه های مختلف در حوزه سینما مهم است و دلیلش این است که سینما یک پدیده کوچک نیست بلکه اتفاقی مهم و حتی یک پدیده فوق استراتژیک است.

 

وی اضافه کرد: اساسا کارکردن درباره سینما امری خطیر است چون سینما علاوه بر اینکه یک هنر- صنعت است، رسانه نیز محسوب می شود و رسانه هایی که اتفاقات سینمایی را تحلیل می کنند باید متوجه باشند که درباره یک رسانه حرف می زنند و از این حیث سخن گفتن از سینما با سخن گفتن از مایحتاج عمومی مثل نان و گوشت و... تفاوت دارد.

 

نبوی در پایان سخنانش درباره اینکه چقدر وجود رقابت میان برنامه های سینمایی را خوب می داند، یادآور شد: در حوزه رسانه رقابت یک امر ذاتی است و رسانه ها می کوشند چشم و گوش بیشتری را به سوی خود جلب کنند در نتیجه به شکل طبیعی و منطقی این رقابت شکل می گیرد، اما باید متوجه ماهیت هر برنامه بود. برنامه سینمایی «چشم شب روشن» به عقیده من رقیب هیچ یک از برنامه های سینمایی تلویزیون نیست چون همانگونه که پیش تر گفته شد نوع مواجهه بنده با موضوعات سینمایی متفاوت است.

 

«شب های شفاهی» در شبکه شما

همچنین از دیگر برنامه های سینمایی «شب های شفاهی» است که مدتی است با اجرای محمود گبرلو روی آنتن شبکه شما می رود. این برنامه هم که از بخش های مختلفی تشکیل شده است با تعریف این هدف که قرار است به فرهنگ بومی و ملی در حوزه سینما بپردازد کار خود را آغاز کرد و هم با کارگردانان و سینماگران درباره موضوعات مورد نظر سخن می گوید هم به تحلیل فیلم های روی پرده می پردازد.

 

گبرلو که امسال اجرای نشست های پرسش و پاسخ فیلم های سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر را هم بر عهده دارد درباره اینکه این نشست ها با برنامه «شب های شفاهی» تداخلی خواهد داشت یا خیر، بیان کرد: من مدیر جلسات پرسش و پاسخ فیلم ها هستم و دخالتی در پرسش و پاسخ ها ندارم، حرف های مورد نظرم را هم در برنامه خودم بیان می کنم.

 

وی با اشاره به پخش برنامه در طول ایام جشنواره خبر داد:  ما ۱۰ شب برنامه در طول برگزاری جشنواره ملی فیلم فجر داریم ولی بستگی به مدیران دارد که این تصمیم در لحظات آخر یک باره تغییر نکند.

 

این منتقد سینما و تلویزیون درباره رویکرد خود در برنامه نیز توضیح داد: به دلیل اینکه برنامه در شبکه شما تولید می شود رویکرد ما روی شهرستان ها متمرکز است. من روی مخاطبان شهرستان تاکید دارم چون حدود ۷۰ درصد از مخاطبان سینما در شهرستان ها هستند و من سعی می کنم با برنامه های متنوع کاری کنم که شهرستان ها با سینما ارتباط برقرار کنند و در طول سال فیلم ببینند.

 

وی اضافه کرد: همچنین هدف ما در برنامه مسایل روز سینمای ایران با توجه به فرهنگ بومی و ملی است و در کنار آنها آیتم های مختلف و تحلیل فیلم ها را هم داریم. اگر ۱۰ شب برنامه داشته باشم برنامه به گفتگو با فیلمسازان اختصاص دارد اما ویژگی گفتگوها این است که بیشتر روی موضوع فیلم تاکید داریم و اینکه متناسب با نیاز تهران و شهرستان ها باشد. متاسفانه مخاطب شهرستان چندان قصه و موضوع مرتبط با زندگی خود را در فیلم ها نمی بیند.

 

گبرلو که از مجریان پیشین «هفت» نیز بوده است درباره پخش چند برنامه سینمایی در ایام دهه فجر و امکان یکسان بودن رویکرد آنها بیان کرد: اتفاقی در رسانه ملی رخ داده است که اکنون شبکه های تلویزیونی همه درباره سینما حرف می زنند که این به دلیل جذابیت سینماست و این رویکرد با سال های قبل که فقط یک یا دو برنامه سینمایی روی آنتن می رفتند خیلی متفاوت است. نکته مهم در این برنامه ها این است که هر یک از تنوع هم برخوردار است و هر شبکه ای برنامه ای مختص مخاطب خودش دارد.

 

برنامه های سینمایی نباید هرج و مرجی برای یکدیگر باشند مثلا نمی توان در یک شب سه برنامه سینمایی وجود داشته باشدوی اضافه کرد: باید توجه داشت که برنامه های سینمایی نباید هرج و مرجی برای یکدیگر باشند مثلا نمی توان در یک شب سه برنامه سینمایی وجود داشته باشد و یا همه شبکه ها درباره یک فیلم سخن بگویند. حتی گاهی سوژه های برنامه ها نیز یکی می شود و به طور مثال یک بار این اتفاق افتاد که برنامه ما و چند برنامه تلویزیون در یک هفته همگی سراغ مساله تهیه کنندگی در سینمای ایران رفته بودند.

 

گبرلو در پایان درباره اینکه تاکنون ارتباطی با شورای سیاست گذاری برنامه های سینمایی در تلویزیون داشته است یا خیر، بیان کرد: این شورا باید زمانی تشکیل شود که با تهیه کننده برنامه های سینمایی قرارداد بسته نشده است تا بتوان درباره رویکردها سخن گفت که به سمت موازی کاری نرویم ولی اگر هم چنین شورایی تشکیل شده است هنوز کسی من را برای چنین جلسه ای دعوت نکرده است.

 

«شهر فرنگ» در شبکه خبر

حمیدرضا مدقق نیز درباره برنامه «شهر فرنگ» که در شبکه خبر پخش می شود و رویکرد آن در ایام جشنواره ملی فیلم فجر به خبرنگار مهر گفت: ما سه پنجشنبه را در ایام جشنواره فیلم فجر برنامه داریم که ۱۲، ۱۹ و ۲۶ بهمن ماه را شامل می شود که در ۱۹ بهمن به گفتگویی درباره فیلم ها می پردازیم و ۲۶ بهمن نیز نگاهی به برگزیده ها داریم.

 

وی ادامه داد: یک یا دو برنامه «شهر فرنگ» در ایام جشنواره از پردیس ملت و به صورت زنده روی آنتن می رود و به جز این سه برنامه، در طول برگزاری جشنواره برنامه های ضبطی دیگری شامل گفتگو و گزارش هم داریم که در بازه زمانی بین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه تولید می شود و وجه اطلاع رسانی آنها بیشتر است.

مدقق نیز درباره اینکه چقدر ممکن است موازی کاری بین برنامه های سینمایی وجود داشته باشد، اظهار کرد: فکر نمی کنم موازی کاری بین برنامه ما با دیگر برنامه ها وجود داشته باشد. رویکرد ما تحلیلی و خبری است و سعی می کنیم اطلاعاتی را متناسب با جشنواره که به درد مخاطب می خورد و برایش جالب است ارایه کنیم.

 

وی در پایان بیان کرد: برنامه ۱۲ بهمن کاملا اطلاع رسانی است و آخرین اطلاعات را در آن ارایه می دهیم و احتمالا به دلیل همین رویکرد برخلاف دیگر برنامه ها که دو مهمان داشتیم یک مهمان داشته باشیم. در روز ۱۹ بهمن نیز یک هفته ای را که از جشنواره فجر سپری شده است، بررسی می کنیم.

 

«هفت» در شبکه سه

در میان همه این برنامه ها اما شاید هنوز یکی از مهمترین برنامه های سینمایی سازمان صداوسیما «هفت» باشد که همه را چشم انتظار خود گذاشته است و از سینماگران تا مدیران سینمایی بسیاری منتظر هستند تا ببینند بالاخره چه کسی بر صندلی اجرای این برنامه پرحاشیه خواهد نشست. تاکنون گزینه های مختلفی از محمدرضا شهیدی فرد تا مهران مدیری برای اجرای آن مطرح شده اند و هنوز مشخص نیست چه کسی سکان برنامه را به دست خواهد گرفت.

 

مدیران سیما که از ماه ها پیش وعده پخش برنامه را داده بودند در آخرین خبرها بیان کردند که «هفت» همزمان با جشنواره بالاخره روی آنتن می رود اما هنوز نامی قطعی از مجری آن بر زبان نمی آورند و رایزنی هایشان به قطعیت نرسیده است.

 

با این حال «هفت» یکی از مهمترین و پرسابقه ترین برنامه های تلویزیونی در حوزه سینما بوده است که متناسب با گرایش های این برنامه دیده شده که تاثیرگذاری هایی هم در حوزه سینما در سطح مدیریتی و ایجاد حاشیه ها و... داشته است.

 

آنچه مهم است این که همه این برنامه های سینمایی بتوانند به پیشروی حوزه سینما در کشور کمک کنند و اگر کمکی به توسعه آن نمی کنند حداقل چوب لای چرخ های آن نگذارند.

 

 

 

  • 9
  • 1
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
محمدرضا احمدی بیوگرافی محمدرضا احمدی؛ مجری و گزارشگری ورزشی تلویزیون

تاریخ تولد: ۵ دی ۱۳۶۱

محل تولد: تهران

حرفه: مجری تلویزیون

شروع فعالیت: سال ۱۳۸۲ تاکنون

تحصیلات: کارشناسی حسابداری و تحصیل در رشته مدیریت ورزشی 

ادامه
رضا داوودنژاد بیوگرافی مرحوم رضا داوودنژاد

تاریخ تولد: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۵۹

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر

شروع فعالیت: ۱۳۶۵ تا ۱۴۰۲

تحصیلات: دیپلم علوم انسانی

درگذشت: ۱۳ فروردین ۱۴۰۳

ادامه
احسان قربان زاده بیوگرافی احسان قربان زاده؛ خواننده تازه کار موسیقی پاپ ایران

محل زندگی: تهران 

ملیت: ایرانی

حرفه: خواننده

سبک: پاپ و سنتی ایرانی

ساز: تنبک، باغلاما و گیتار

ادامه
فرامرز اصلانی بیوگرافی فرامرز اصلانی از تحصیلات تا شروع کار هنری

تاریخ تولد: ۲۲ تیر ۱۳۳۳

تاریخ وفات : ۱ فروردین ۱۴۰۳ (۷۸ سال)

محل تولد: تهران 

حرفه: خواننده، آهنگساز، ترانه‌سرا، نوازندهٔ گیتار 

ژانر: موسیقی پاپ ایرانی

سازها: گیتار

ادامه
عقیل بن ابی طالب زندگینامه عقیل بن ابی طالب؛ از صحابه پیامبر و امام علی (ع)

تاریخ تولد: ده سال بعد از عام الفیل

محل تولد: مکه

محل زندگی: مکه، مدینه

دلیل شهرت: صحابه و پسرعموی محمد

درکذشت: دوران حکومت معاویه، مدینه

مدفن: بقیع

ادامه
علیرضا مهمدی بیوگرافی علیرضا مهمدی؛ پدیده کشتی فرنگی ایران

تاریخ تولد: سال ۱۳۸۱ 

محل تولد: ایذه، خوزستان، ایران

حرفه: کشتی گیر فرندگی کار

وزن: ۸۲ کیلوگرم

شروع فعالیت: ۱۳۹۲ تاکنون

ادامه
حسن معجونی بیوگرافی حسن معجونی بازیگر کمدی سینمای و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حسن معجونی

نام کامل: محمد حسن معجونی

تاریخ تولد: ۲۸ دی ۱۳۴۷

محل تولد: زنجان، ایران

حرفه: بازیگر، کارگردان، طراح، مدرس دانشگاه

تحصیلات: رشتهٔ ادبیات نمایشی از دانشکده سینما تئاتر دانشگاه هنر

آغاز فعالیت: ۱۳۷۵ تاکنون

ادامه
ابراهیم بن جعفر ابی طالب زندگینامه ابراهیم بن جعفر ابی طالب

نام پدر: جعفر بن ابی طالب

سن تقریبی: بیشتر از ۵۰ سال

نسبت های مشهور: برادر محمد بن ابی طالب

ابراهیم بن جعفر ابی طالبزندگینامه ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب

زندگینامه ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب

ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب فرزند جعفر بن ابی طالب بوده است، برخی از افراد ایشان را همراه با محمد از نوه های جعفر می دانند که عمال بن زیاد وی را به شهادت رساند. برخی از منابع می گویند که ابراهیم و محمد هر دو از لشکر ابن زیاد فرار کرده بودند که بانویی در کوفه آنها را پناه می دهد، اما درنهایت سرشان توسط همسر این بانو که از یاران ابن زیاد بود از جدا شد و به شهادت رسیدند. 

ادامه
مریم طوسی بیوگرافی مریم طوسی؛ سریع ترین دختر ایران

تاریخ تولد: ۱۴ آذر ۱۳۶۷

محل تولد: تهران

حرفه: ورزشکار، دونده دوهای سرعت

تحصیلات: کارشناسی تربیت بدنی از دانشگاه تهران

قد: ۱ متر ۷۲ سانتی متر

ادامه
دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی

دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی شهاب حسینی یکی از بهترین بازیگران سینمای ایران است که تا به حال در آثار فاخری مانند محیا، دلشکسته، شهرزاد و... به نقش آفرینی پرداخته است. این هنرمند در هر یک از هنرنمایی های خود دیالوگ های ماندگاری دارد که در ادامه این مقاله از سرپوش قصد داریم به بخشی از آنها اشاره کنیم. بیوگرافی کوتاه از شهاب حسینی سید شهاب الدین حسینی تنکابنی در ۱۴ بهمن ۱۳۵۲ در تهران به دنیا آمد. وی اصالتا تن کابنی است و تحصیلات عالیه خود را در رشته روانشناسی از دانشگاه تهران برای مهاجرت به کانادا ناتمام گذاشت. وی در سال ۱۳۷۳ با پریچهر قنبری ازدواج کرد و حاصل این پیوند دو فرزند پسر به نام های محمد امین و امیرعلی است. فعالیت هنری شهاب حسینی با تئاتر دانشجویی و سپس، گویندگی در رادیو شروع شد. از جمله جوایز این هنرمند می توان به موارد زیر اشاره کرد: - او برای بازی در شمعی در باد (۱۳۸۲) و رستگاری در هشت و بیست دقیقه (۱۳۸۳) نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشنواره فیلم فجر شد.  - حسینی در سال ۱۳۸۷ با بازی در فیلم سوپر استار جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر را دریافت کرد. -  او خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد جشنواره بین‌المللی فیلم برلین ۲۰۱۱ را به‌همراه گروه بازیگران فیلم جدایی نادر از سیمین کسب کرد. - او در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۶ نیز با ایفای نقش در فیلم فروشنده توانست جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم کن را به خود اختصاص بدهد. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی؛ درباره شهاب حسینی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی فیلم سینمایی دلشکسته در نقش امیرعلی: - هر کی ریــش گـذاشت مسلمـــون نیـست، هـــرکی پیـشونیش رو داغ کـــرد، مــرد خــدا نیست. - تو همه ی اعتقادا اشتباه میشه. همیشه ام یه عده گرگن تو لباس میش! -  من بنده آن دمم که ساقی گوید یک جام دگر بگیر و من نتوانم - ما فردا میایم خواستگاری، دیگه نمی خوام خواهرم باشی می خوام نفسم باشی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در فیلم دلشکسته سریال شهرزاد در نقش قباد: -شهرزاد نمی دونی بدون، من با تو چیزایی پیدا کردم که هیچوقت تو زندگیم نداشتم و نمی خوام از دستش بدم. - ما همه مهره های سوخته ایم که زیر دست بزرگ آقاییم. -  آره خب عمو جان حقیقت تلخه عموجان، شنیدنش همچین یه جاهایی از وجدان آدمو جز میده. -  میرم صاف وامیستم جلوی بزرگ آقا بش میگم بزرگ آقا من، زن من، خب؟! پا به ماهه! عین ۱۰-۱۲ ماهو میخوام بمونم ور دلش چی میگی شما؟ - قباد : فقط یه سوال، خیلی دلم می خواد جوابشو بدونم، تو هنوزم دلت باهاشه؟ شهرزاد : فراموشی زمان می بره، فقط فکر می کنم اگه من به هر دری زدم، و اونی نشد که می خواستم بشه، لابد قسمت خرافه نیست، هست واقعا - موقتیه این روزا شهرزاد، می گذره. این وسط تنها چیزی که مهمه اینه که من هنوز با همه ی وجودم دوست دارم. عاشقتم - قباد : سخته واسم دوری تو اینو بفهم، چطوری اینو بهت ثابت کنم؟ شهرزاد : دیر شده، برای ثابت کردنش خیلی خیلی دیر شده … حتی ملک جوانبخت هزار و یک شبم نبودی وگرنه من کم قصه و داستان به گوش تو نخوندم. عاشق بزدل عشقو هم زایل می کنه آقای قباد دیوانسالار -قباد : این کارو باهام نکن شهرزاد. اینطوری خردم نکن. من هنوز دوستت دارم، خیلی بیشتر از قبل. همه چیو خراب نکن شهرزاد : برو قباد، پشت سرتم دیگه نگاه نکن -  من چی کار به کسی داشتم، داشتم زندگیمو می کردم. با بدبختی خودم سر و کله می زدم. اصلا روحمم خبر داشت همچین کسی تو این دنیا زندگی می کنه؟ کی نشونم داد؟ شما. بعدشم که فرستادینم تو بهشت تازه می خواستم بفهمم زندگی یعنی چی؟ تازه طعمش داشت زیر دهنم مزه مزه می کرد که یقه مو گرفتین ترپ انداختینم وسط جهنم. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال شهرزاد سریال مدار صفر درجه در نقش حبیب پارسا: -تو را به جای همه دوست میدارم-تو را به خاطر عطر نان گرم برفی که اب میشود -برای بخشش اولین گناه-تو را برای دوست داشتن دوست میدارم-تو را به خاطر تمام کسانی که دوست نمیدارم دوست میدارم ...  - همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛همين  - مظفر:منوببخش ...یافراموش کن! حبیب:میبخشم...ولی فراموش نمیکنم!!!  -حبيب: فقط چرا فكر مي كنيد كه سفر اعزام ممكنه منتفي بشه؟ دكتر: اين مملكت پسرجان،سرزمين گسل و زلزله و پس لرزه است!آدم از فردا روزش - این و خداوند باید جواب بده ، باید جواب این سوال رو بده ! اگه تو این دنیا هیچ جایی برای آرامش وجود نداره ؛ و اگه تمام رویاهای ما از عشق ، عدالت و آزادی فقط ی خیال بیهودس! پس چرا ما رو آفرید ؟!... -ميدوني چيه تقي جان؟من بر خلاف مرحوم پدرم،ازسياست چيز زيادي نميدونم! همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛ همين دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال مدار صفر درجه سایر فیلم ها: -یه پایان تلخ بهتر از یه تلخی پایان ناپذیره ... (درباره الی) - میدونی برتر از عشق بی فرجام چیه؟فرجام بدون عشق... (برف روی شیروانی داغ) - من زندگی مو باختم حاج اقا منو از زندون می ترسونی؟برو از خدا بترس ... (جدای نادر از سیمین) - جنگ احساس مسولیته نه شلیکه گلوله ... (شوق پرواز) - هر چه تو اوج میگیری دنیا از دید تو بزرگتر می شود و تو از دید دنیا کوچکتر می شوی ... (شوق پرواز) - تو کویر ادم به خدا نزدیک تره چون اسمون به زمین نزدیک تره ... (پلیس جوان) - میدونی چیت حرص ادمو درمیاره؟اینکه حالت از من بده ولی حس واقعیتو بهم نمیگی خب چیه هر چی هست بیا به خودم بگو فکر میکنی چیزیمه؟فکر میکنی چون چیزیمه عرضه ندارم پس چون عرضه ندارم دیگه.....این منصفانه نیست چون من دارم سعی خودمو میکنم غلطی تا حالا نتونستم بکنم چون نمیتونم تمرکز کنم رو کاری ک باید بکنم نمیتونم تمرکز کنم چون همه ی وقتمو اون چرت وپرتا ی مزخرف و دغدغه های احمقانه پر کرده دانشکده ی مزخرف و شاگردای خنگ و... (پرسه در مه) گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش