جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳
۰۹:۲۲ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ کد خبر: ۹۸۱۱۰۱۱۴۲
رادیو و تلویزیون

نامه سران دو قوه برای تعیین تکلیف حوزه صوت و تصویر روی اینترنت

مواجهه جدید بر سر مساله قدیمی

مقررات صوت و تصویر فراگیر روی اینترنت,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون

تنها چند روز پس از بخشنامه رئیس قوه‌قضائیه به مراجع قضایی و ستادی درباره ضرورت گرفتن استعلام درباره صوت و تصویر فراگیر از سازمان صداو‌سیما، روحانی در نامه‌ای به قوه‌قضائیه مشخصا گفت که مرجع تصمیم‌گیری در این زمینه شورای‌عالی فضای مجازی است. به‌نظر می‌رسد با انتشار نامه رئیس‌جمهور در این زمینه اختلاف دو نهاد درباره یکی از مهم‌ترین عرصه‌های ارتباطی در کشور علنی‌تر شده است؛ موضوعی که احتمالا می‌تواند زمینه‌ساز بحث‌های جدیدی از یک موضوع نسبتا قدیمی باشد.

بیست و هشتم دی‌ماه گذشته رئیس قوه‌قضائیه در بخشنامه‌ای خطاب به مراجع قضایی سراسر کشور نوشت: « با عنایت به‌نظریه تفسیری مورخ ۱۰/ ۷/ ۱۳۹۷ شورای محترم نگهبان ذیل اصول ۴۴ و ۱۷۵ قانون اساسی و ابلاغیه مقام معظم رهبری مدظله‌العالی مورد ۲۲/ ۶/ ۱۳۹۴ خطاب به رئیس‌جمهور محترم مبنی‌بر اینکه: «مسوولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی و نظارت بر آن منحصرا برعهده سازمان صدا و سیماست.»

ضروری است مراجع قضایی و ستادی قوه‌قضائیه هر گونه استعلام درباره صوت و تصویرفراگیر در فضای مجازی را از حیث پروانه فعالیت، مقررات و موضوعات مرتبط از سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی به عمل آورند. بدیهی است هرگونه فعالیت در این زمینه بدون مجوز آن سازمان غیر مجاز است.اما روز گذشته مشخص شد که در تاریخ ۳۰دی‌ماه نیز در نامه‌ای به امضای محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور خطاب به رئیس حوزه ریاست قوه‌قضائیه یک جمله کوتاه نوشته است: «با احترام این‌گونه امور مربوط به شورای‌عالی فضای مجازی است.»

مقررات‌گذاری به مثابه متولی‌گری

موضوع مقررات‌گذاری حوزه صوت و تصویر فراگیر اشاره به یکی از موضوعات پرمناقشه قدیمی در فضای مجازی دارد و آن مشخص شدن متولی این حوزه است. این عرصه تمامی، بخش‌های عرضه و تقاضای محتوای تصویری روی اینترنت و فضای مجازی را شامل می‌شود که به‌خصوص طی سال‌های اخیر با توسعه ارتباطی و افزایش سرعت اینترنت و همچنین گسترش کسب‌وکارهای اینترنتی و رشد تقاضای سرویس‌های اشتراک ویدئو اهمیت زیادی پیدا کرده است.بسیاری از فعالان قدیمی این عرصه، تاریخچه طولانی رقابت نهادها در مورد فضای اینترنت را به خاطر می‌آورند این رقابت از زمان ورود به اینترنت به کشور تا عرضه نخستین سرویس‌های پرسرعت اینترنتی و حتی تشکیل نهادی بالادستی مانند شورای‌عالی فضای ادامه داشته است.

در این مدت شاهد حضور تمامی نهادهایی بوده‌‌ایم که به نوعی معتقد بوده‌اند ماموریت فعلی‌شان در داشتن سهمی از مدیریت فضای فعلی است.صدا و سیما‌، وزارت ارتباطات، وزارت ارشاد، سازمان تبلیغات اسلامی، مجلس، نهادهای نظامی و امنیتی بخشی از نهادهایی هستند که همواره در دو دهه گذشته در جریان بخشی از تلاش برای متولی‌گری و حضور در حوزه سیاست‌گذاری و توسعه این بخش حضور داشته‌اند. در این میان دو بخش صداو سیما و دولت ( وزارت ارتباطات و وزارت ارشاد ) به مرور و با گذشت زمان رقابت نزدیک‌تری برای حضور جدی‌تر در عرضه سیاست‌گذاری و متولی‌گری داشته‌اند.هرچند از حدود ۱۵ سال قبل تقریبا تکلیف توسعه بخش ارتباط اینترنت مشخص شد؛ اما موضوع تلویزیون‌های اینترنتی و به‌طور کلی فضای صوت و تصویر روی اینترنت در تمام این سال‌ها به‌عنوان یک موضوع اصلی مورد مناقشه قرار داشته است.

صدا و سیما، وظیفه بر اساس قانون اساسی؟

سازمان صدا و سیما به استناد آیین‌نامه خود و با اشاره به قانون اساسی معتقد است که هر نوع فعالیت در حوزه تصویر و صوت به‌صورت انبوه در حیطه این سازمان است و از این رو تمامی فعالان این عرصه باید مجوز خود را از آن بگیرند. این سازمان به رغم حضور اعضایی در شورای‌عالی فضای مجازی که در سال ۱۳۹۴ با حکم مقام رهبری تشکیل شد، موضوع متولی‌گری در این حوزه را با تاسیس نهادی با عنوان «سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی» (ساترا) پیگیری کرد.

این سازمان در آبان ماه امسال اولین جلسه مطبوعاتی خود را برگزار کرد و سیاست‌های این نهاد در حوزه VOD (خدمات اشتراک ویدئو) و مقررات‌گذاری مربوط به این حوزه اعلام کرد.«سید صادق امامیان» رئیس این سازمان در این جلسه مطبوعاتی گفت که اگرچه ساترا زیرمجموعه صداوسیما است، اما شیوه کارکرد آن کاملا متفاوت خواهد بود؛ چراکه صداوسیما یک وظیفه اصلی دارد که ارائه محتوا به مشترکان در خانه‌های آنهاست؛ اما سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر وظایف متفاوتی دارد: «ما رسانه‌های خصوصی را به رسمیت می‌شناسیم، از آنها حمایت می‌کنیم و آنها را رقیب خود نمی‌دانیم، بلکه معتقدیم که همه در یک کشتی نشسته‌ایم و می‌توانیم جبهه مشترکی را تشکیل دهیم.»

به گفته امامیان، هر خدمت رسانه‌ای که به نحوی رسانه صوتی و تصویری حساب می‌شود در محدوده کاری ما قرار می‌گیرد. او حتی توضیح می‌دهد شاید یک سایت بیشتر بر متن محور است، اما یک قسمت ویدئو هم دارد و همان قسمت، در قلمرو تنظیم‌گری این سازمان قرار می‌گیرد.با این حال موضوع مقررات‌گذاری در یک حوزه با موضوع بی‌طرفی رگولاتور هم مرتبط است. برخی از کارشناسان طی ماه‌های اخیر این بحث را مطرح کرده‌اند که صدا و سیما که خود رقیب شبکه‌های خصوصی است، چگونه می‌تواند وظیفه رگولاتوری را همزمان پیش ببرد.رئیس سازمان ساترا می‌گوید: چون از نظر قانون اساسی صداوسیما این وظیفه را در اختیار دارد، راه دیگری وجود ندارد. اما تشکیل یک سازمان مستقل، مقررات شفاف و عملکرد واضح و قابلیت تجدیدنظر و تفاوت ذاتی که بین بخش خصوصی و رسانه ملی می‌بینیم، ریسک ایجاد تضاد منافع را به حداقل می‌رساند.

شورای‌عالی فضای مجازی و دیدگاه دولت

با تشکیل شورای‌عالی فضای مجازی در سال ۱۳۹۴ بحث اصلی سیاست‌گذاری کلان در فضای مجازی به این نهاد واگذار شده است.رهبر انقلاب در هنگام تشکیل این نهاد «سیاست‌گذاری، مدیریت کلان و برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری‌های لازم و به‌هنگام و نظارت و رصد کارآمد و روزآمد در فضای مجازی» را برعهده آن گذاشتند.

در این حکم همچنین اعضای حقیقی و مجازی برای نخستین دوره شورا معرفی شدند که شامل شخصیت‌های ارشدی از رئیس‌جمهور، رئیس مجلس، رئیس قوه قضائیه، رئیس صدا و سیما، دادستان کل کشور گرفته تا وزرای ارتباطات، فرهنگ و ارشاد، علوم، اطلاعات، دفاع، فرمانده سپاه پاسداران، فرمانده نیروی انتظامی و... می‌شوند. همچنین در حکم اولیه اسامی اعضای حقیقی این شورا نیز آمده که چهره‌های شاخصی از صدا و سیما، بخش ارتباطات و... در آن حضور داشتند.

محمود واعظی در بهمن‌ماه ۹۵ در زمینه حضور صدا و سیما در دادن مجوز VOD (سرویس‌های اشتراک ویدئو) و IPTV (تلویزیون‌های اینترنتی) گفت که این نهاد در مورد محتوایی که خود تهیه می‌کند و مالک آن است می‌تواند به شرکت‌ها مجوز بدهد؛ اما آنچه بیرون از صدا و سیما تولید می‌شود، وضعیتش مشخص است همانند آنچه در رابطه با تهیه فیلم اقدام می‌شود که نیاز به مجوز وزارت ارشاد دارد یا مجوز فعالیت‌های آموزشی در اختیار وزارت آموزش و پروش و وزارت علوم است.در سال ۹۷ کمیسیون فرهنگی مجلس طرحی را به تصویب رساند که بر اساس آن مسوولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر منحصرا برعهده سازمان صدا و سیماست که این مساله با واکنش جهرمی در آن زمان مواجه شد.

او گفت: برداشت صداوسیما از لفظ صوت و تصویر فراگیر آن است که محتواهای کاربرمحور (UGC)، برنامه‌های ویدئویی درخواستی ضبط شده (VOD) و تلویزیون اینترنتی (IPTV) به همراه کانال‌های رسانه‌ای بالای پنج هزار عضو نیز جزو صوت و تصویر فراگیر است و باید تحت‌نظر آنها باشد. وی بر مشخص شدن تعریف دقیق مصادیق تاکید کرد و گفت: دیدگاه ما این است که این انحصار فقط باید محدود به همان بحث تلویزیون اینترنتی (IPTV) باشد.با بخشنامه قوه‌قضائیه و متعاقب آن نامه دولت به‌نظر می‌رسد اختلاف در زمینه متولی‌گری حوزه صوت و تصویر روی اینترنت به سطوح بالاتری رسیده است.

donya-e-eqtesad.com
  • 9
  • 6
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش