پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳
۰۹:۴۳ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۹ کد خبر: ۹۹۰۳۰۰۱۴۱
رادیو و تلویزیون

فراستی در دورهمی و درباره «دورهمی» : ۳ دقیقه اش را دیدم، فاجعه است!

دورهمی,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون
مسعود فراستی،منتقد سینما،که شب گذشته مهمان برنامه دورهمی بود در بخشی از گفتگو درباره برنامه دورهمی صحبت کرد و گفت : ۳ دقیقه از برنامه را دیدم و به نظرم فاجعه آمد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، مهران مدیری شب گذشته میزبان مسعود فراستی منتقد سینما بود. 

در بخش اول گفت و گو مدیری به اخلاق سخت، تلخ و مجادله گر فراستی اشاره کرد و فراستی پاسخ داد: همین الان دوستان متوجه شدند که من اصلا تلخ نیستم، در خانواده و با دوستان بسیار خوب و قابل تحمل هستم، شاید در نقد آدم قابل تحملی نباشم، اما در زندگی خوش اخلاق هستم.

مدیری گفت: به خاطر همین روحیه‌ای که دارید اصلا ۶۹ سال به شما نمی‌خورد.

فراستی درباره تحصیل در ایتالیا و فرانسه توضیح داد: من بچه خیابان شهدا هستم، درس خوان  و همیشه ممتاز بودم، اما پدرم تصمیم گرفت به محله عباس آباد برویم به همین دلیل به مدرسه اندیشه رفتم که دانش آموزان آن بیشتر ایتالیایی و ایرلندی بودند، دوساعت انگلیسی وپنج ساعت فارسی می‌خواندیم. اما من وصله ناجوری بودم.اختلاف طبقاتی داشتیم و پدرم زحمتکش بود. کلاس پنجم دبیرستان را رها کردم و در شرکت دخانیات مترجم شدم اما به خانواده نگفتم؛ زمانی که پدرم فهمید، عصبانی شد.

فراستی توضیح داد:امتحان اعزام محصل دادم، می‌خواستم به ایتالیا برم، اما پدرم به خاطر هزینه‌ها راضی نبود.بعد از مدتی به ایتالیا رفتم و در کنار تحصیل همه نوع کار یدی را انجام دادم. حتی فرانسه و سوئیس هم برای تحصیل رفتم و در آنجا هم کار می‌کردم.

فراستی درباره شروع کار نقد خود گفت: من مرض نقد را از ۱۷ سالگی شروع کردم و در مجله فردوسی نوشتم. زمانی هم که به ایتالیا و فرانسه رفتم، عاشق فیلم دیدن بودم و می‌نوشتم.

فراستی به تعریف و تمجید از کارگردانان و فیلم‌های برتر جهان پرداخت و متر و معیار خود را برای دیدن فیلم‌ها می‌دانست و توضیح داد: متر من فرم است و سر این فرم هم حدود ۳۰ سالی است که دادو بیداد می‌کنم و با این متر می‌سنجم. من جزو معدود آدم‌هایی در ایران هستم که با نقد زندگی می‌کنم. نقد برای من یک جور دلیل اجتماعی زنده بودنم و پروژه ام است، نقد اصلا حاشیه و کسب و کار نیست چراکه می‌توان کسب و کار بهتری داشت.

مدیری گفت: یک چیز جالبی الان من درباره خودت به آن رسیدم، خیلی‌ها نسبت به بیان گزنده و نقد بی رحمانه‌ای که داری منتقد هستند، به نظرم در این حرف‌ها روشن شد که چرا ۹۰ درصد آثار سینمایی به نظر شما خوب نیستند؛ من این را فهمیدم که وقتی متر در موسیقی، ادبیات و سینما، افراد برتر جهان باشند معلوم است که ۹۰ درصد آثارما به درد نمی‌خورد!

فراستی گفت: من در سینمای جهان سالی چند فیلم خوب نمی‌بینم، اما درسینمای ایران شرایط بدتر است. در طول این سال‌ها از فیلم‌های خوب تعریف کردم و از تعریف نکردن فیلم بد اذیت می‌شوم.

دورهمی,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون

وی افزود:من خیلی دوست دارم مدیوم رشد کند و خیلی‌ها فکر می‌کنند من خوشحالم که نقد می‌کنم در صورتی که من خیلی از فیلم‌ها را نقد نمی‌کنم چراکه پنج دقیقه از آن‌ها را نمی‌توان تحمل کرد. من کار را نقد می‌کنم و با شخص کاری ندارم. سعی کردم این را جا بیاندازم که من منتقد جدی آثار هستم. البته ما فرهنگ نقد نداریم ودر نقد لوس هستیم. سعی هم می‌کنم آدم‌ها را لوس نکنم و صریح هستم. این صراحت ابدا ادا درآوردن نیست.

در بخش دیگر فراستی درباره سینمای امروز گفت: فضای موجود سینمای امروز ایران فضای مسمومی است، به خصوص این فیلم هایی که می‌گویند کمدی واصلا کمدی نیستند چراکه کمدی یکی از مهمترین ژانر‌های سینماست؛ این آشغال‌هایی که ما می‌بینیم، لغت آشغال اصلا فحش نیست چراکه از پول من، جیب من و مردم خرج می‌کنند و آشغال تحویل می‌دهند.

وی افزود:این دوستان یک دهه است سینمای ایران را به یک سینمای اسپانسرزده، «فیلمفارسی» تبدیل کرده اند. من درباره فیلم‌های رحمان ۱۴۰۰، مطرب، هزارپا حرف نزنم، چون به آن‌ها برمی خورد! اما من نقد می‌کنم چراکه فیلم شان باعث شده به خیلی‌ها بربخورد؛در هزینه‌ها و فروش‌های بیمار گونه آن‌ها اصلا تعادلی وجود ندارد.

فراستی ادامه داد: پیوند آدم‌های فیلم ساز با مردم قطع شده است، سوژه‌ها از دل جامعه در نمی‌آید بلکه از تخیل بیمار گونه دوستان و کپی از فیلم‌های قبل از انقلاب و خارجی است. همچنین با پول کثیف نمی‌توان کار خوب انجام داد، با پول پولشویی شده ناسالم نمی‌توان فیلم ساخت و این فضای سالمی نیست و در کنار آن سلبریتی‌هایی که در دنیای مجازی رشد کردن حضور دارند.

وی ادامه داد: اولین قدم این است که مردم این آشغال ها را تماشا نکنند و به خودشان احترام بگذارند، از طرفی فرهنگ نقد نداریم در جامعه‌ای که فرهنگ نقد به این ضعیفی باشد جامعه پیشرویی نیست چراکه فقط با نقد می‌توانیم رشد کنیم.

در بخشی از گفت و گو، فراستی گفت: مهران به من زنگ زد و گفت:« امروز افتتاحیه فیلم من است، یا خودم را می‌کشم یا تو را می‌کشم باید بیایی»، اما من گفتم در این مراسم‌ها نمی‌روم، بعد از مدتی همدیگر را دیدیم،گفت: «فیلم را دیدی؟ گفتم ۱۰دقیقه دیدم فاجعه بود».

مدیری گفت: من را نمی‌گوید، منظورش فیلم بود. (خنده)

فراستی ادامه داد: همچنان دوستت دارم، به نظر من مهران مدیری از «ساعت خوش» به بعد مهمترین کمدین ایران است با تمام کار‌های بدی که دارد. (خنده) چرا که یک سرخوشی کمدی و  احترام به مخاطب در کارهایش می‌بینیم. خنداندن مردم یکی از شریف‌ترین کارهاست و مهران انجام می‌دهد. این آشغال‌هایی که من از آن‌ها انتقاد می‌کنم، نمی‌توانند مردم را انسانی بخندانند.

مدیری در پایان گفت: سرخوشی کمدی ندارم برای اینکه غم من بیشتر از گذشته است.

  • 19
  • 3
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش