شنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
۱۲:۳۹ - ۰۸ دي ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۱۰۰۲۰۰۸
فرهنگ و رسانه

رسانه‌های اجتماعی چه کمکی می‌توانند به اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی بکنند؟

رسانه‌های اجتماعی,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی,رسانه
یک کارشناس رسانه و علوم ارتباطات معتقد است که «عامل بی‌ادبی نماینده مجلس یا آتش‌ گرفتن کلاس، رسانه‌های اجتماعی نیست؛ بلکه هر اتفاقی پیش از اینکه حیاتی مجازی داشته باشد در عالم حقیقی کنش‌هایی دارد که با تشویق و یا دلخوری مردم همراه است.»

علی شاکر، پژوهشگر و کارشناس رسانه علوم ارتباطات و رسانه در گفت‌وگویی با ایسنا، در پاسخ به این پرسش که با توجه به محدودیت‌هایی که رسانه‌ها در انتشار برخی اخبار دارند، رسانه‌های اجتماعی چه کمک مثبتی می‌توانند به اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی بکنند؟ اظهار کرد: پیش از پاسخ مستقیم به این پرسش بد نیست خیلی کوتاه بگویم ما در فضای مجازی و طبیعتا رسانه‌های اجتماعی، با نوعی «ارتباط جمعی خودانگیز» مواجهیم. این مفهوم را مانوئل کاستلز، استاد کرسی علوم ارتباطات دانشگاه کالیفرنیای جنوبی مطرح می‌کند.

 

او ادامه داد: مفهوم «ارتباط جمعی خودانگیز» جمعی است، چون مخاطب جهانی دارد و خودانگیز یا خودگزین است چون پیام‌ها در آن حالتی خودتولید و خودگردان دارند. یعنی همان بحث قدیمی که مخاطب تبدیل به کاربر شده و حالا این خود کاربر است که مثلا عکسی می‌گیرد، برایش شرحی می‌نویسد روی رسانه‌ای اجتماعی به اشتراک می‌گذارد، از دیگر کاربران «پس‌فرست» لحظه‌ای دریافت می‌کند و بالحظه در حال تکمیل و تصحیح پیام خویش است. اما ارتباط ما با هم تنها به رسانه‌های اجتماعی محدود نمی‌شود. یعنی ما جهان بیرون را فقط از راه خواندن توییت‌ها و دیدن عکس‌ها فهم نمی‌کنیم، بلکه با دیگران درباره اتفاق‌ها صحبت می‌کنیم و در ضمن در صداوسیما هم برخی از موضوع‌های مرتبط را دنبال می‌کنیم.

 

شاکر یادآور شد: این سه شکل ارتباط یعنی ارتباط میان‌فردی، ارتباط جمعی و ارتباط خودگزین در عمل تصویری از دنیای بیرون به ما ارائه می‌کنند که منجر به واکنش ما به اتفاق‌ها می‌شود. اینجاست که در چنین فضایی هم می‌توان از بدی‌های این شکل از ارتباط گفت و هم از خوبی‌هایش.

 

این کارشناس رسانه با بیان اینکه «نباید رسانه‌ها را در اتفاق‌های اجتماعی در جایگاه متغیر مستقل، یعنی عاملِ تعیین‌کننده مطلق قرار دهیم»، اظهار کرد: یعنی فکر نکنیم اگر رسانه را در اختیار داشته باشیم و نیت‌مان نیز خیر باشد، آنگاه می‌توانیم جامعه را اصلاح کنیم. نمی‌گویم رسانه بی‌تاثیر است، اما تاثیر مطلق هم ندارد. در واقع نمی‌دانیم تاثیرش چقدر است چون به درستی میزان تاثیرش را نمی‌توانیم محاسبه کنیم. یادمان باشد که اتفاق‌های اجتماعی تک‌عاملی نیستند و در طول فرایند اتفاق، متاثر از متغیرهای زیادی‌ هستند.

 

او درباره سازوکار تاثیر رسانه‌های اجتماعی نیز توضیح داد: به ‌قول کاستلز قدرت در جامعه شبکه‌ای به دست کسانی می‌افتد که ظرفیت‌های ارتباطی میان شبکه‌ها و گروه‌های درون شبکه را کنترل می‌کنند. قدرت برخاسته از ارتباط است؛ ارتباطی که دیگر رودررو و هم‌سنگ نیست، بلکه کاربران را از راه‌های دور به هم وصل می‌کند تا بتوانند بر تصمیم‌ها تاثیر بگذارد.

 

شاکر خاطرنشان کرد: نمونه‌های مثبت آن را می‌توان در جریان آتش‌سوزی مدرسه زاهدان دید. یا اینکه امروز اگر سری به توییتر بزنید می‌بینید بسیاری از کاربران فارسی‌زبان (فارغ از مکان جغرافیایی) دارند از دردهای سیستان و بلوچستان می‌گویند. درد دل‌های کارگران هفت‌تپه را کاربری از نیوزلند ممکن است بازنشر کند و این جریان ارتباطی قدرت می‌تواند هم روی صحبت‌های روزمره ما با دیگران موثر شود و هم روی بحث‌های رسانه‌های جمعی. اکنون برخی کاملا روی خط بحث‌های آنلاین حرکت می‌کنند. یعنی فکر می‌کنند نبض جامعه را نه در اخبار صداوسیما یا سوژه‌های روزنامه‌ها که باید در اینستاگرام، توییتر، پینترست یا فیس‌بوک و ... پیدا کرد.

 

این کارشناس علوم ارتباطات و رسانه، با تاکید بر اینکه رسانه‌های اجتماعی در ساختاری شبکه‌ای حضور دارند، گفت: شبکه، ساختاری ارتباطی دارد. قدرتمندان در این ساختار کسانی‌ هستند که مدیریت ظرفیت ارتباطی را به دست بگیرند. یعنی در دست داشتن الگوی تماس در شبکه. در این فضا باید بلد باشیم که چگونه موضوعی را وایرال کنیم. یعنی چه کنیم که همه سر برگردانند و پیام ما را ببینید.

 

او اضافه کرد: همان‌طور که پیش از این هم گفتم، شناخت الگوی تماس و در دست گرفتن معناسازی در شبکه نیازمند تخصص است. حال این تخصص هم می‌تواند در راه منفی به کار گرفته شود و هم مثبت. ممکن است موضوع خیلی هم مهم و حیاتی باشد. اتفاقا با دانستن الگوی تماس‌ها می‌توان آن را پیش‌پا افتاده جلوه داد. البته این کار پیچیدگی‌های خودش را هم دارد.

 

شاکر به بیان اینکه «بخش مهمی از کاربران خواسته یا ناخواسته رقابت با صداوسیمای انحصاری را شروع کرده‌اند»، خاطرنشان کرد: اگر صداوسیما موضوعی را کم‌اهمیت جلوه دهد، کاربران برعکس عمل می‌کنند. منفی بودن ماجرا همین‌جاست که الزاما هر آنچه که صداوسیما می‌گوید بد یا اشتباه نیست. ولی کاربران چراغ توجه خویش را به نقطه‌ای دیگر می‌تابانند.

 

او همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر تاثیر شبکه‌های اجتماعی در انعکاس اخبار آتش‌سوزی مدرسه زاهدان، اظهار کرد: بنا بر هر دلیلی دوربین و چراغ رسانه‌های غالب در سیستان و بلوچستان چندان روشن و پر فروغ نیست. برای همین کاربران سیستانی از ظرفیت شبکه استفاده می‌کنند، برای اینکه موضوع استان خود را تبدیل به موضوعی ملی کنند. از این لحاظ که باعث توجه بیشتر مسئولان و افکار عمومی به این نقطه محروم می‌شود، می‌توان گفت که شبکه‌های اجتماعی دارند خوب عمل می‌کنند.

 

شاکر درباره مضرات و فواید شبکه‌های اجتماعی در فضای رسانه‌ای، بیان کرد: از بین بردن فضا و زمان، کوتاه کردن فاصله‌ها، ارتباط مستمر و در اصطلاح ۲۴ ساعته در طول هفته، سرعت بالا و ... همگی در یک تنش یا بحران اجتماعی هم می‌تواند موجد تغییرات مثبت باشد هم منفی. اینکه چرا به جای استفاده مثبت از شبکه‌های اجتماعی آن را بستری برای اعمال جرم کرده‌اند به خود این رسانه مربوط نیست. علت در جای دیگری است.

 

او افزود: عامل بی‌ادبی نماینده مجلس یا آتش‌ گرفتن کلاس، رسانه‌های اجتماعی نیست. آنان پیش از اینکه حیاتی مجازی داشته باشند در عالم حقیقی کنش‌هایی دارند که با تشویق و دلخوری مردم همراه است؛ البته نقش رسانه‌ها در این میان این است که فقط واکنش نشان ندهند و از همین بستر استفاده کنند تا مثلا هر چه بیشتر افکار عمومی را متوجه خطرهای نبود سیستم گرمایشی ایمن کنند. ولی نمی‌توان از کاربران انتظار داشت که پس دیدن اتفاق‌های تلخ سکوت کنند.

 

این کارشناس رسانه تاکید کرد: در واقع کیفیت مواجهه و نوع کاربرد ماست که تعیین می‌کند رسانه‌های اجتماعی سویه‌های مثبت دارند یا منفی. از آن مهمتر اینکه در کل، کار رسانه انداختن نور به تاریکی‌هاست. اگر در گوشه‌ای تاریک عده‌ای در حال فساد هستند، باید به گناه آنان رسیدگی شود و نه اینکه برگردیم و چراغ را خاموش کنیم.

 

  • 13
  • 4
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
محمدرضا احمدی بیوگرافی محمدرضا احمدی؛ مجری و گزارشگری ورزشی تلویزیون

تاریخ تولد: ۵ دی ۱۳۶۱

محل تولد: تهران

حرفه: مجری تلویزیون

شروع فعالیت: سال ۱۳۸۲ تاکنون

تحصیلات: کارشناسی حسابداری و تحصیل در رشته مدیریت ورزشی 

ادامه
رضا داوودنژاد بیوگرافی مرحوم رضا داوودنژاد

تاریخ تولد: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۵۹

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر

شروع فعالیت: ۱۳۶۵ تا ۱۴۰۲

تحصیلات: دیپلم علوم انسانی

درگذشت: ۱۳ فروردین ۱۴۰۳

ادامه
فرامرز اصلانی بیوگرافی فرامرز اصلانی از تحصیلات تا شروع کار هنری

تاریخ تولد: ۲۲ تیر ۱۳۳۳

تاریخ وفات : ۱ فروردین ۱۴۰۳ (۷۸ سال)

محل تولد: تهران 

حرفه: خواننده، آهنگساز، ترانه‌سرا، نوازندهٔ گیتار 

ژانر: موسیقی پاپ ایرانی

سازها: گیتار

ادامه
علیرضا مهمدی بیوگرافی علیرضا مهمدی؛ پدیده کشتی فرنگی ایران

تاریخ تولد: سال ۱۳۸۱ 

محل تولد: ایذه، خوزستان، ایران

حرفه: کشتی گیر فرندگی کار

وزن: ۸۲ کیلوگرم

شروع فعالیت: ۱۳۹۲ تاکنون

ادامه
ابراهیم بن جعفر ابی طالب زندگینامه ابراهیم بن جعفر ابی طالب

نام پدر: جعفر بن ابی طالب

سن تقریبی: بیشتر از ۵۰ سال

نسبت های مشهور: برادر محمد بن ابی طالب

ابراهیم بن جعفر ابی طالبزندگینامه ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب

زندگینامه ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب

ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب فرزند جعفر بن ابی طالب بوده است، برخی از افراد ایشان را همراه با محمد از نوه های جعفر می دانند که عمال بن زیاد وی را به شهادت رساند. برخی از منابع می گویند که ابراهیم و محمد هر دو از لشکر ابن زیاد فرار کرده بودند که بانویی در کوفه آنها را پناه می دهد، اما درنهایت سرشان توسط همسر این بانو که از یاران ابن زیاد بود از جدا شد و به شهادت رسیدند. 

ادامه
مریم طوسی بیوگرافی مریم طوسی؛ سریع ترین دختر ایران

تاریخ تولد: ۱۴ آذر ۱۳۶۷

محل تولد: تهران

حرفه: ورزشکار، دونده دوهای سرعت

تحصیلات: کارشناسی تربیت بدنی از دانشگاه تهران

قد: ۱ متر ۷۲ سانتی متر

ادامه
زهرا گونش بیوگرافی زهرا گونش؛ والیبالیست میلیونر ترکی

چکیده بیوگرافی زهرا گونش

نام کامل: زهرا گونش

تاریخ تولد: ۷ جولای ۱۹۹۹

محل تولد: استانبول، ترکیه

حرفه: والیبالیست

پست: پاسور و دفاع میانی

قد: ۱ متر و ۹۷ سانتی متر

ادامه
سوگل خلیق بیوگرافی سوگل خلیق بازیگر جوان سینمای ایران

تاریخ تولد: ۱۶ آبان ۱۳۶۷

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر

آغاز فعالیت: ۱۳۸۷ تاکنون

تحصیلات: لیسانس کارگردانی تئاتر از دانشگاه هنر تهران

ادامه
شیگرو میاموتو سفری به دنیای بازی های ویدیویی با شیگرو میاموتو

تاریخ تولد: ۱۶ نوامبر ۱۹۵۲

محل تولد: سونوبه، کیوتو، ژاپن 

ملیت: ژاپنی

حرفه: طراح بازی های کامپیوتری و نینتندو 

تحصیلات: کالج هنر کانازاوا

ادامه

انواع ضرب المثل درباره شتر در این مقاله از سرپوش به بررسی انواع ضرب المثل درباره شتر می‌پردازیم. ضرب المثل‌های مرتبط با شتر در فرهنگها به عنوان نمادهایی از صبر، قوت، و استقامت معنا یافته‌اند. این مقاله به تفسیر معانی و کاربردهای مختلف ضرب المثل‌هایی که درباره شتر به کار می‌روند، می‌پردازد.

...[ادامه]
ویژه سرپوش