جمعه ۲۶ شهریور ۱۴۰۰
۲۰:۱۸ - ۰۷ مرداد ۱۴۰۰ کد خبر: ۱۴۰۰۰۵۰۵۶۹
طبیعت و محیط زیست

کشف قدیمی‌ترین بقایای یافت شده‌ از موجودات زنده در یک فسیل

الگوهای لوله ای پیچیده ای,موجودات زنده در یک فسیل
الگوهای لوله ای پیچیده ای که در یک صخره آبی عظیم باستانی کشف شده میتواند بقایایی از اسفنج های شاخی ما قبل تاریخ و قدیمی ترین فسیل یافت شده از حیات حیوانات بر زمین تا کنون باشد.

به گزارش ایسنا به نقل از گاردین، محققان ویژگی های غیرمعمولی در یک صخره آبی عظیم که ۸۹۰ میلیون سال قبل توسط باکتری ها ساخته شده است، یافتند. این صخره طی فرایندهای زمین شناسی به سمت بالا آمده و بخشی از رشته کوه های مکنزی در شمال غربی کانادا را تشکیل داده است.

نمونه های کوچکی از سنگ ها در زیر میکروسکوپ بررسی شد و در آنها الگوهای لوله ای شکلی مشاهده شد که قطری معادل نصف قطر موی انسان داشتند و ساختاری سه بعدی مشابه اسفنج های خاوری که به نام" اسفنج حمام" نیز شناخته می شوند در آنها مشاهده شد.

درحالی که امروزه صخره های آبی توسط مرجان ها و جلبک ها ایجاد می شوند در گذشته سیانوباکتری های فتوسنتز کننده صخره هایی به عرض چندین کیلومتر و صدها متر ضخامت ایجاد می کردند.

پروفسور "الیزابت ترنر" (Elizabeth Turner) از دانشگاه لورنتیان (Laurentian)، نخستین بار این ساختارهای عجیب را در نمونه ی کم قطری از سنگ مشاهده کرد. در آن زمان او دانشجوی پزشکی بود. پس از گذشت دو دهه او مجموعه ای از این سنگ ها جمع آوری کرد و نمونه های بیشتری از این ویژگی در سنگ ها یافت.

اگر تائید شود که این فسیل های کشف شده اولین فسیل های ایجاد شده از اسفنج ها هستند میتوان گفت که آنها ۳۵۰ میلیون سال از قدیمی ترین فسیل اسفنج شناخته شده تا کنون، قدیمی تر هستند.

تاکنون قدیمی ترین فسیل حیوانات ۵۵۸ میلیون سال قدمت داشته است.

طبق مطالعات قبلی، اسفنج ها از اولین موجودات زمین هستند که در طی دوره پیشین زیستی نو در حدود نیم تا یک میلیارد سال پیش به وجود آمده اند. برخی دیگر از محققان معتقد هستند اکسیژن برای حیات موجودات در آن زمان کم بوده و در حدود ۸۰۰ میلیون تا ۵۴۰ میلیون سال پیش میزان اکسیژن برای حیات موجودات به حد مناسبی رسیده است.

با این حال اسفنج های اولیه بدون وجود اکسیژن کافی نیز راهی برای زنده ماندن پیدا کرده بودند.

پروفسور ترنر می گوید: اگر برداشت من از این ماده درست باشد میتوان گفت اولین موجودات زمین میزان کمتری از اکسیژن نسبت به آن چه تا کنون تصور می کردیم نیاز داشتند.

او ادامه داد: تحقیقات بیشتری باید انجام شود تا مشخص شود سنگ هایی با قدمت مشابه نشانه هایی از حیات اولیه موجودات در زمین دارند یا خیر. ما باید با ذهنی بازتر به این موضوع نگاه کنیم. برداشت من از این مشاهدات امکان دارد درست نباشد و نظر من به معنای تائید نهایی این موضوع نیست.

این در حالیست که برخی دیگر از دانشمندان معتقدند که او اشتباه می کند. "جاناتان آنتکلیف" (Jonathan Antcliffe)، زیست شناس تکاملی و متخصص اسفنج شناسی از دانشگاه لوزان سوئیس می گوید: احتمال این که این فسیل نشانه ای از یک اسفنج باستانی باشد بسیار کم است. او معتقد است برداشت پروفسور ترنر از این مشاهدات اشتباه است.