شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
۱۴:۵۶ - ۲۰ تير ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۴۰۵۰۷۷
چهره ها در سینما و تلویزیون

گفت‌وگو با سعيد شيخ‌زاده به‌بهانه سري دوم مسابقه جادوي صدا

یک شبه نمی‌توان دوبلور شد

اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران,سعید شیخ زاده

تلاش برای رهیابی به مرحله نهایی، گذر از آزمون و امتحان برای به ظهور گذاشتن خود، گفتن به‌جای آدم‌ها در قصه‌های گوناگون کنار اساتیدی که نسل طلایی صدایند. «جادوی صدا»؛ برنامه‌ای که این شب‌ها دو سالگی خود را در شبکه سه‌سیما و در جوار مخاطبانش سپری می‌کند.

 

حضور پیشکسوتان و دوبلور‌های جوان که شرکت‌کنندگان مشتاق را داوری می‌کنند؛ کاش به‌خاطر بسپاریم که «جادوی صدا» فقط یک مسابقه تلویزیونی است و نباید توقع داشته باشیم که برای برندگان این مسابقه، صندلی‌ای در اتاق‌های دوبله ‌سازمان صداوسیما در نظر گرفته شود. سعید شیخ‌زاده یکی از جوان‌های موفق در عرصه دوبله است که در این گپ‌وگفت از حضورش در این برنامه به‌عنوان داور و ویژگی‌های آن برایمان گفته است.

 

حضور شما در سری دوم برنامه «جادوی صدا» چطور شکل گرفت؟

همان‌طور که می‌دانید من در این برنامه به‌عنوان داور، در کنار دیگر اساتید و بزرگواران حضور دارم.

 

 

آیا سال گذشته بیننده سری اول «جادوی صدا» با اجرای افشین زی‌نوری بودید؟

بله؛ من به‌طور کامل سری اول برنامه را دیده‌ام؛ کمااین‌که امسال افشین زی‌نوری مجری برنامه در سری دوم است.

 

 

بنا به چه دلایلی برنامه امسال طبق روال قبلی پیش نرفت و شاهد تغییراتی در آن هستیم؟

به‌هر حال فرم برنامه امسال به‌نحوی است که کارشناسان و داوران حضور پررنگ‌تری داشته و به‌طور مستقیم با شرکت‌کنندگان در ارتباط باشند، نظراتشان را شنیده و با آن‌ها آشنا شوند. به‌خصوص در بخش‌های اول، به‌طور کلی داوران و کارشناسان ارتباطی مستقیم با شرکت‌کنندگان دارند.

 

 

آیا به‌نظرتان این ارتباط مستقیم که از آن صحبت می‌کنید اتفاق خوشایندی محسوب می‌شود؟

بله؛ به طور قطع روند برنامه به این شکل بهتر خواهد بود چرا که ریتم برنامه نسبت به سال گذشته تندتر شده است.

 

 

بنابراین جذابیت‌های «جادوی صدا» امسال برای بینندگان مضاعف خواهد بود و مخاطب با رغبت بیشتری آن را دنبال خواهند کرد؟

برنامه امسال نسبت به سری قبل موفق‌تر است، به‌هر حال سال گذشته، اولین سری از «جادوی صدا» روی آنتن رفت و طبیعی است که اشکالاتی هم وجود داشته باشد، چه بسا که امسال هم مواردی وجود خواهد داشت اما دراین سری اتفاقات بهتری رخ داده است.

 

اتفاقاتی که از نگاه شما، نقطه قوت سری دوم محسوب می‌شوند شامل چه مواردی‌اند؟

در مجموع هم به‌لحاظ کار فنی و هم از نظر قصه و روال کلی شاهد اتفاقات بهتری هستیم.

 

 

سرنوشت برگزیدگان و استعدادهایی که امسال به مرحله نهایی می‌رسند و درواقع به‌عنوان برندگان «جادوی صدا» شناخته می‌شوند، چه خواهد بود؟

در نظر داشته باشید اصولا این‌طور نیست که اتفاق خاصی برای برندگان رخ دهد؛ یعنی قولی در کار نیست که به‌عنوان مثال به کسی گفته شود شما بیایید و در صورت برنده شدن به‌طور حتم در مقام گوینده و دوبلور مشغول به‌کار شوید. نه! این طور نیست.

 

«جادوی صدا» مسابقه‌ای مانند سایر مسابقات تلویزیونی است. مگر هر کس در هر مسابقه‌ای شرکت می‌کند قرار است برای آینده قولی به او داده شود؟ البته که خودش می‌تواند با تلاش به جایگاه دلخواهش برسد اما «جادوی صدا» برنامه‌ای تلویزیونی است.

 

تعداد بسیار زیادی چه در فضای مجازی و... می‌پرسند که عاقبت این شرکت‌کنندگان چیست؟ باید بگویم در این برنامه قرار نیست تکلیف شغلی کسی روشن شود، این برنامه یک مسابقه است که شرکت‌کننده در صورت برنده شدن جایزه خود را دریافت می‌کند یا عرصه‌ای است که متقاضیان بنا به شرکت در یک برنامه تلویزیونی دیده می‌شوند. نمی‌دانم این موضوع که هر کس برنده شود مشغول به‌کار خواهد شد از کجا مطرح می‌شود.

 

 

وضعیت حال حاضر دوبله و نحوه ورود به آن هم اکنون چگونه است، باتوجه به بحث برندگانی که از آینده شغلی آن‌ها پرسیده می‌شود، اين موضوع را مطرح مي‌كنيم.

در سال‌های گذشته عرصه دوبله، ورودی‌های متعددی داشته است. واقعیت این است که مگر با شغل دوبله شوخی داریم؟ این‌طور نیست که هر کس به دلخواه خود وارد این حرفه شود. مگر در سایر شغل‌ها روال این‌گونه است؟ باید شخص استعداد مورد نظر و شرایط ویژه را دارا باشد تا بتواند به این عرصه وارد شود.

 

نمی‌دانم چرا این صحبت‌ها بیشتر در مورد عرصه دوبله شنیده می‌شوند. آیا به راحتی می‌توان وارد رادیو شد و به‌عنوان گوینده کار کرد؟ آیا به آسانی می‌شود بازیگر یک فیلم سینمایی یا سریالی تلویزیونی شد؟ ما بازیگران درجه یکی داریم که سال‌هاست بیکارند. به‌نظرم شما اهالی رسانه بیشتر روی این مسئله کار کنید و امیدوارم این جملات که درهای دوبله بسته است، دوبلورها کسی را بین خودشان راه نمی‌دهند و از این دست صحبت‌ها از بین بروند. گفتنی است در سال‌های اخیر ورودی‌های بسیاری در حرفه دوبله داشته‌ایم.

 

آیا به همان نسبت که افرادی وارد این حوزه شده‌اند، خروجی هم داشته‌اید؟

بله؛ تعداد افرادی که از این حوزه بیرون رفته‌اند کم نبوده است. درواقع ما ورودی‌هایی داشتیم که با ورود به این عرصه متوجه شدند فضا با آن چیزی که در تصور خود داشتند متفاوت است. دوبله، کاری تخصصی و سخت است و فردی که می‌خواهد وارد این حوزه شود باید تحملش را بالا ببرد. متاسفانه درحال حاضر با مدرن‌شدن شیوه‌های زندگی، افراد زیادی انتظار دارند که ره صدساله را یک شبه طی کنند که دوبله جایگاه چنین کاری نیست، یک شبه نمی‌توان دوبلور شد.

 

کمی راجع به فرم و محتوای «جادوی صدا» صحبت کنیم. به‌نظرتان انتخاب شرکت‌کنندگان و حضور آن‌ها در گروه داوران فرم مناسبی برای این برنامه است؟

صددرصد، این شکل از برنامه، فرم قشنگ‌تری دارد؛ به‌هر حال روندی حرفه‌ای‌تر را می‌بینیم. تعداد بسیار زیادی شرکت‌کننده در ابتدا وارد شدند که از بین آن‌ها ما گزینه‌های خوب را انتخاب کردیم، منتخبان بعد از این مرحله به سه کارشناس رجوع می‌کنند که آن‌ها علاوه بر انتخاب شرکت‌کنندگان آموزشی جزیی و محدود را نیز به آن‌ها ارائه می‌کنند (مواردی که مطرح کردن آن‌ها واجب است، به این دلیل که ما با افراد حرفه‌ای سرو کار نداریم.)

 

 

آیا «جادوی صدا» در پی قدم گذاشتن در جاده برنامه‌های استعدادیابی رایج در دنیاست؟

بله؛ چرا که نه! البته خیلی هم خوب است و هیچ اشکالی ندارد زیرا تمام برنامه‌های تلویزیونی که در سراسر دنیا ساخته می‌شوند براساس ایده و فکرهای نو نیستند. شما در نظر بگیرید برنامه‌ای با ایده، فضا، دکور و فاکتورهای مختص به‌خودش در کشوری ساخته شده و فقط حق کپی آن به کشور دیگری فروخته می‌شود.

 

 

شما بیننده برنامه‌های استعداد‌یابی‌ای هستید که در سایر کشورها برگزار می‌شوند؟

بله؛ ما در بین برنامه‌های تلویزیونی خود برنامه‌های ویژه‌ای در این زمینه نداریم که ادامه‌دار هم باشند بنابراین باتوجه به جذابیت این نوع برنامه‌ها، مخاطب آن‌ها هستم.

 

 

آیا در دنیا برنامه‌ای مختص به استعدادیابی در عرصه دوبله و شبیه به «جادوی صدا» داریم؟

تصور می‌کنم «جادوی صدا» اولین برنامه تلویزیونی در این زمینه باشد، تا به‌حال برنامه‌ای را با این محتوا و رویکرد به صدا ندیده‌ام.

 

 

تغییرات امسال «جادوی صدا» به‌لحاظ محتوا وحتی ویژگی‌های بصری مانند دکور و... را نسبت به سال گذشته چطور می‌بینید؟

فکر می‌کنم در این سری نسبت به قسمت اول بیننده کاری بهتر هستیم. از نظر دکور، نورپردازی، کارهای فنی و تصویری نیز همین‌طور و داوران هم حضوری متفاوت‌تر نسبت به سری اول دارند. به‌هر حال باتوجه به تجربه سال گذشته برای حضور در یک برنامه تلویزیونی آماده‌ترند.

 

 

دابسمش تبديل به پديده محبوبی ميان مردم شده است. شما به‌عنوان كارشناس به ما بگوييد كه دابسمش و دوبله چه تفاوت‌هایی دارند؟

دابسمش به‌طور کامل برعکس دوبله است، ما در دوبله روی تصویر صحبت می‌کنیم اما در دابسمش یا همان نماهنگ قضیه برعکس است و دو پديده كاملا مجزا هستند و مردم نبايد اين دو را با هم اشتباه بگيرند.

 

 

با وجود مشغله‌هايي كه داريد چقدر برنامه‌های تلویزیون را دنبال می‌کنید؟

من شغلم را دوست دارم و به برنامه‌های تلویزیونی هم علاقه‌مندم، به‌همین علت اکثر برنامه‌ها را حتی از شبکه چهار‌سیما و آموزش می‌بینم.

 

هم‌اکنون مشغول چه کاری هستید؟

اجرای برنامه «تا جمعه» را بر عهده دارم که جمعه‌ها ساعت ۱۹:۳۰ از شبکه یک‌سیما پخش می‌شود. دوبله مجموعه انیمیشنی «لاک‌پشت‌های نینجا» -که در این پروژه مدیر دوبلاژ بودم- را به پایان رساندم. این کار از شبکه کودک و نوجوان روی آنتن می‌رود. در پايان دوست دارم بگويم امیدوارم بینندگان به کم‌وکاستی‌های «جادوی صدا» تخفیف

 

بدهند. شرکت‌کنندگانی که در این سری پذیرفته نشدند بدانند که باخت هم جزیی از زندگی است، ان‌شاءاله در سال‌های آینده و در قسمت‌های بعدی این برنامه شرکت کنند و به جایگاه مدنظرشان دست یابند.

 

 

 

khabargozarisaba.ir
  • 11
  • 1
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش