سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
۱۲:۵۸ - ۱۹ تير ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۰۴۰۵۲۲۰
هنرهای تجسمی

در پی تغییر مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی

بررسی چالش‌های ۵ سال ریاست

نمایشگاه گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران,اخبار هنرهای تجسمی,خبرهای هنرهای تجسمی,هنرهای تجسمی
دی ماه ۱۳۹۲ بود که مجید ملانوروزی حکمش را برای ریاست دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد و درست چهار سال و نیم بعد جایش را به هادی مظفری داد؛ ملانوروزی در سال‌های مدیریتش با چالش‌های زیادی مواجه شد. دو مورد از مهم‌ترین آن‌ها به موزه هنرهای معاصر برمی‌گردد که به نظر می‌رسد پرونده آن‌ها کاملا بسته نشده و این احتمال وحود دارد که برای مدیرکل جدید هم چالش‌زا باشد.

به گزارش ایسنا، بخش اعظم ریاست ملانوروزی بر دفتر هنرهای تجسمی همزمان بود با سرپرستی او بر موزه هنرهای معاصر؛ در این دوره اتفاقات خوبی مانند اقدام به بهسازی و تعمیر موزه هنرهای معاصر، برگزاری نمایشگاه هنرمندان مطرح خارجی در ایران، موفقیت حراج تهران در فروش آثار و اعلام آمادگی برای واگذاری دوسالانه‌ها به انجمن‌های تخصصی رخ داد و البته حاشیه‌ها و چالش‌های زیادی هم دامن‌گیر هنرهای تجسمی این کشور شد؛ از درگیری‌ها بر سر مسافران برلین و رم گنجینه موزه هنرهای معاصر گرفته تا برگزاری نامنظم دوسالانه‌های هنری، خروج ۲۷ اثر از آثار هنرمندان شاخص از دفتر هنرهای تجسمی، کمبود بودجه این بخش و ... .

 

دو چالش بزرگ دوران ریاست ملانوروزی «واگذاری موزه هنرهای معاصر تهران» و «نمایش بخشی از گنجینه موزه در برلین و رم» بود. در عرض دو سال دو بار بحث واگذاری موزه مطرح و البته هر بار هم تکذیب شد. اما ارسال آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر به برلین و رم، روزهای پرحاشیه‌تری را در دفتر تجسمی و موزه هنرهای معاصر رقم زدند؛ با وجود اینکه این موضوع کم کم در اذهان کمرنگ شد اما طبق گفته ملانوروزی «کلیات این موضوع همیشه مطرح بوده و پرونده آن همچنان باز است.» 

 

ایسنا در این گزارش به روایت کوتاهی از دو مورد اشاره شده، می‌پردازد.

 

واگذاری موزه هنرهای معاصر

پس از تعطیلات نوروز ۹۵، زمزمه‌هایی راه افتاد که قرار است موزه هنرهای معاصر تهران (که زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت دارد) به بنیاد فرهنگی هنری رودکی واگذار شود. این موضوع از همان بدو امر مخالفانی داشت و در نهایت معاونت امور هنری این موضوع را شایعه‌ای خواند که صحت ندارد.

 

اما کار تا جایی پیش رفت که در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی قراری گذاشته شد و معترضان به این واگذاری جلوی موزه تجمع کردند. در این بین ملانوروزی که هنوز سرپرستی موزه را بر عهده داشت در این تجمع گفت که بحث واگذاری این موزه به شکل کامل از دستور کار خارج و منتفی شده است.

 

با این حال بهمن‌ ماه ۱۳۹۶ این موضوع در قالبی دیگر مطرح شد و شورای هماهنگی انجمن‌های تجسمی کشور با انتشار بیانیه‌ای نسبت به بحث انتقال «موزه هنرهای معاصر تهران» از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به «سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری» واکنش نشان داد.

 

در بخشی از این نامه پای موضوع دیگری نیز پیش کشیده و آورده شده بود «همچنین زمزمه‌هایی مبنی بر انتقال مدیریت و نظارت بر گالری‌های هنری، حراج‌ها و دیگر موزه‌های هنری به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شنیده شده که باعث ایجاد نگرانی‌های عمیقی در میان هنرمندان شده است.»

 

در نهایت بازهم واگذاری موزه هنرهای معاصر و انتقال مدیریت و نظارت بر گالری‌های هنری و حراج‌ها از سوی مسوولان تکذیب و با مخالفت وزیر فعلی ارشاد هم همراه شد اما قابل پیش‌بینی نیست که چند وقت دیگر زمزمه‌هایی از این جنس بار دیگر به گوش نرسد!

 

مسافران پرحاشیه

در سال ۱۳۹۵ اعلام شد قرار است چند اثر از گنجینه موزه (۳۰ اثر ایرانی و ۳۰ اثر خارجی) برای نمایش به برلین و رم بروند، این تصمیم اعتراض‌های زیادی را از سوی هنرمندان به سوی مسوولان وقت موزه و وزارت ارشاد روانه کرد.

 

این کشمکش‌ها ادامه‌دار و به نامه وزیر امور خارجه جمهوری فدرال آلمان به وزیر امور خارجه ایران منجر شد. در این نامه بازگشت سالم آثار ضمانت شده بود اما این ضمانت هم کاری را پیش نبرد و آثار در ایران باقی ماند. با این حال مسؤولان در آخرین روزهای سال ۱۳۹۵ نمایشگاهی را شامل آثاری که قرار بود به اروپا برود، در محل موزه هنرهای معاصر برگزار کردند.

 

معترضان اعتقاد داشتند ممکن است برای آثار اتفاقی رخ بدهد؛ رییس هیات‌مدیره انجمن هنرمندان نقاش هم در این زمینه گفته بود «۶۰ اثر هنری، تعداد کمی نیست و بحث‌برانگیز است. این سوال نیز مطرح می‌شود که چرا این‌ همه اثر و چرا بهترین کارهای گنجینه موزه هنرهای معاصر برای نمایش فرستاده می‌شوند؟»

 

حالا با گذشت دو سال از حاشیه‌های این موضوع، اگر جسته و گریخته به برخی حرف‌های مسوولان توجه کنیم، به نظر می‌رسد پرونده مسافران برلین و رم همچنان باز است و باید دید در آینده چه تصمیمی برای آن‌ها گرفته می‌شود.

 

 

  • 12
  • 6
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
فردریش نیچه نگاهی ژرف به زندگینامه و اندیشه‌های فردریش نیچه

تاریخ تولد: ۱۵ اکتبر ۱۸۴۴

محل تولد: روکن، آلمان

حرفه: فیلسوف و منتقد فرهنگی

درگذشت: ۱۹۰۰ میلادی

مکتب: فردگرایی، اگزیستانسیالیسم، پسانوگرایی، پساساختارگرایی، فلسفه قاره‌ای

ادامه
هدیه بازوند بیوگرافی هدیه بازوند؛ بازیگر کرد سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: ۲۷ مرداد ۱۳۶۶

محل تولد: بندرعباس، ایران

حرفه: بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر

آغاز فعالیت: ۱۳۹۶ تاکنون

تحصیلات: فارغ التحصیل لیسانس رشته مهندسی معماری

ادامه
سانجیو باجاج بیوگرافی سانجیو باجاج میلیارد و کارآفرین موفق هندی

تاریخ تولد: ۲ نوامبر ۱۹۶۹

محل تولد: هندی

ملیت: هندی

حرفه: تاجر، سرمایه گذار و میلیارد 

تحصیلات: دکتری مدیریت از دانشگاه هاروارد

ادامه
محمد مهدی احمدی بیوگرافی محمدمهدی احمدی، داماد محسن رضایی

تاریخ تولد: دهه ۱۳۶۰

محل تولد: تهران

حرفه: مدیرعامل بانک شهر

مدرک تحصیلی: دکترای اقتصاد واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی تهران، کارشناسی ارشد علوم اقتصادی دانشگاه تهران، کارشناسی اقتصاد بازرگانی دانشگاه شهید بهشتی

نسبت خانوادگی: داماد محسن رضایی، برادر عروس قالیباف، برادر داماد رحمانی فضلی

ادامه
علی عسکری بیوگرافی علی عسکری سیاستمدار ایرانی

تاریخ تولد: ۱۳۳۷

محل تولد: دهق، اصفهان

حرفه: سیاستمدار، نظامی، مدیر ارشد اجرایی، مدیر عامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس

آغاز فعالیت: ۱۳۶۲ تاکنون

تحصیلات: کارشناسی مهندسی برق - الکترونیک، کارشناسی ارشد مدیریت، دکتری مهندسی صنایع - سیستم و بهره‌وری

ادامه
ندا قاسمی بیوگرافی ندا قاسمی؛ بازیگر تازه کار و خوش چهره تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی ندا قاسمی

نام کامل: ندا قاسمی

تاریخ تولد: ۳۰ خرداد ۱۳۶۰

محل تولد: کرمانشاه

حرفه: بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر، مجری و صداپیشه

آغاز فعالیت: ۱۳۸۶ تاکنون

تحصیلات: دکترای شیمی آلی

ادامه
غلامعلی حداد عادل بیوگرافی غلامعلی حداد عادل؛ سیاستمدار ایرانی

تاریخ تولد: ۱۹ اردیبهشت ۱۳۲۴

محل تولد: تهران

حرفه: سیاستمدار ایرانی، عضور مجمع تشخیص مصلحت نظام، دانشیار بازنشسته دانشگاه، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و بنیاد سعدی

آغاز فعالیت: ۱۳۵۷ تاکنون

حزب سیاسی: اصولگرا

تحصیلات: لیسانس و فوق لیسانس فیزیک از دانشگاه تهران و شیراز (پهلوی قدیم)، دکتری فلسفه از دانشگاه تهران

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش