پنجشنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
۱۶:۲۰ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۱۱۰۳۷۹۱
هنرهای تجسمی

بهمن شریفی، استاد نگارگری مطرح ‌کرد؛

خلاقیت، عنصر گم شده در نگارگری

بهمن شریفی,اخبار هنرهای تجسمی,خبرهای هنرهای تجسمی,هنرهای تجسمی

نگارگری، به عنوان یکی از قدیمی‌ترین هنرهای ایرانی دربرگیرنده بخشی از هویت ایرانی است. سال‌ها نگارگران با دستان توانای خود، با الهام از آنچه که در روزگار خود می‌دیدند و تلفیق آن با خیال‌پردازی‌های هنرمندانه‌شان، تلاش می‌کردند تا تصاویری از روزگار خود را برای آیندگان ثبت کنند. اما در نگارگری معاصر، آنچه بیش از هر چیز خودنمایی می‌کند، تقلید و مشق از کار اساتید قرن‌های گذشته است، گویی هنرمندان این عرصه، به جز مواردی انگشت‌شمار، علاقه چندانی در به‌کار بردن خلاقیت در کنار تکنیک فوق‌العاده‌شان ندارند. اما شاید جوانان بتوانند در این روند تغییری ایجاد کنند. این روزها شاهد نمایش آثار نگارگاران جوان در قالب یازدهمین جشنواره تجسمی فجر در بخش طوبی زرین هستیم. در همین راستا، گفت‌وگویی داشتیم با بهمن شریفی، استاد نگارگری، که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

 

بخش نگارگری یازدهمین جشنواره تجسمی فجر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

تعداد شرکت‌کنندگان در این بخش چندان زیاد نبود، در صورتی که انتظار می‌رفت خیلی بیشتر از این از جشنواره استقبال شود. با توجه به تعداد کم آثار، نسبتا کیفیت آثار خوب بود، خصوصا دو اثر به نظرم شاخص‌تر از سایر آثار بودند، یکی اثر آقای فقیهی و دیگری اثر خانم صدیقه احمدی که ایده‌پردازی جالب و نگاه نویی در آن به چشم می‌خورد. در بخش تذهیب هم چند اثر شاخص وجود داشت که با تمام کارها متفاوت بود، یکی اثر خانم طهماسبی، آقای هنرور و دیگری خانم سیدان.

 

خلاقیت چه جایگاهی در میان آثار بخش تذهیب و نگارگری این دوره از جشنواره دارد؟

البته در میان آثار امسال، خانم صدیقه احمدی نگاه بسیار خلاقانه‌ای داشت اما متاسفانه اکثر آثار این حوزه ایده‌های تکراری دارند. متاسفانه هنوز جا نیفتاده یا آموزش داده نشده که هنرمند چگونه باید نگاه کند. برخی هنرمندان حتی جرئت به‌کارگیری خلاقیت در آثارشان را ندارند، ممکن است ایده‌هایی داشته باشند اما جرئت ارائه آن را ندارند چون می‌ترسند زیر سوال بروند.

 

یکی از مواردی که در خصوص بخش‌ هنرهای اصیل ما مثل نگارگری، تذهیب، سفال یا خوشنویسی مطرح می‌شود، استقبال کمتر مخاطبان به نسبت سایر رشته‌های هنری است. گویا مخاطب امروز حوصله دیدن و ارتباط برقرار کردن با این هنرهای اصیل، خصوصا هنری مثل تذهیب یا نگارگری را ندارد. آیا شما این ادعا را می‌پذیرید؟

من زیاد با این نگاه موافق نیستم. در چنین رویدادهایی که دربرگیرنده شاخه‌های مختلف هنری است و نگارگران کمتر از هنرمندان سایر بخش‌ها از آن استقبال کرده‌اند، ممکن است چنین به نظر برسد. اما اگر نگاهی به بی‌ینال‌ها بیندازید، کاملا فضایی متفاوت را تجربه خواهید کرد. اتفاقا این بی‌ینال‌های تخصصی مخاطبان بسیار زیادی دارند ولی طبیعتا وقتی هنری را ببینید که در بخشی از آن بسیار تکرار می‌شود، چنین امری اجتناب‌ناپذیر است. وقتی ما از تکرار مکررات دست برداریم و به نگاه حقیقی هنری دست پیدا کنیم که همان خلاقیت، حس و تاثیری است که اثر هنرمند روی بیننده می‌گذارد، هنر نگارگری می‌تواند یکی از پرمخاطب‌ترین هنرها باشد. چون نگارگری و تذهیب، هنرهای غنی ایرانی هستند و مخاطبان خاص خودشان را دارند.

 

چرا ویژگی‌های طراحی فرم نگارگری ما به سمت ایده‌های امروزی نمی‌رود؟ در مکاتب مختلف نگارگری، بسیاری از نگارگران با توجه به ویژگی‌های دوران زندگی خودشان اثر خلق می‌کردند، اما نگارگری این عصر گویا از بطن جامعه فاصله گرفته است.

در نگارگری، نگاه سنت‌گرایی وجود دارد. این نگاه سنت‌گرایی چندان با مدرنیته همخوانی ندارد. در گذشته هرچه را به تصویر می‌کشیدند، وجود داشت و با سبک و سیاق سنتی هنر نگارگران همخوانی داشت اما امروز نمی‌توانیم دوره قدیم را در دوره معاصری که دوره هواپیما و شاتل فضایی است، منطبق کنیم چون این وسایل جزو صنعت اروپایی است که با زندگی ما آمیخته شده است. امروز هیچ چیز ما، حتی لباس پوشیدن‌مان مانند گذشته نیست که در نوع خودش حرکت جدیدی داشته باشد. زندگی ما به سمت زندگی غربی می‌رود. در چنین شرایطی طبیعتا با آنچه که واقعیت شما بوده تضاد پیدا می‌کنید و این موضوع باعث ایجاد فاصله بین نگارگری و شرایط امروز جامعه شده است.

 

آیا راهی وجود ندارد که نگارگران این عصر، فرهنگ جدید را با حفظ اصالت هنر نگارگری، با استفاده از هنرشان به نسل بعد منتقل کنند؟

به نظر من این اتفاق تا ۸۰ درصد تنها در آثار استاد فرشچیان رخ می‌دهد. آثار سنتی جایگاه خودشان را دارند، اما از این زاویه به نظر من، تنها نگاه معاصر مانند آثار استاد فرشچیان یا هنرمندانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، می‌توانند از عهده چنین امری بربیایند.

 

چگونه باید تفکر جامعه هنری را به سمتی ببریم که هنر نگارگری برای نسل‌های بعد هم باقی بماند؟

هدف همین است. مطمئن باشید در آثاری که امروز تولید می‌شوند، آثاری وجود دارند که حتما ماندگار خواهند شد. در همین نمایشگاه هم چنین آثاری به نمایش گذاشته شده‌اند. این آثار دیدگاه‌های نو هستند. اما چگونگی این اتفاق بیشتر از هر چیز به سیاست‌گذاران و کسانی که بودجه تعریف می‌کنند باز می‌گردد. بستگی دارد که این افراد چقدر نگاه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشند و چه معیارهایی را در نظر بگیرند که ما به این هدف برسیم.

 

حمایت سازمان‌ها و نهادهای دولتی در معرفی درست این هنر در جهت ماندگاری هرچه بیشتر آن چگونه بوده است؟

امروز متاسفانه بخشی از این بخش‌ها تبدیل شده‌اند به مکانی برای پول درآوردن. به این فکر می‌شود که چه چیزی ارائه کنیم که بهتر پول بدهند، نه اینکه چه ارائه کنیم که هنر را نمایش بدهیم. به همین دلیل ممکن است در بسیاری از بازارها یا نمایشگاه‌های بین‌المللی که مهم است و اتفاقا دنبال هنر ما هستند، ما آثار هنری را ارائه ندهیم ولی کارهای دیگر را پوشش بدهیم چون می‌گوییم پول در آنها است.

 

با توجه به همه این موارد و با نگاهی به تمام جشنواره‌ها وبی‌ینال‌های این حوزه، آینده نگارگری و وجود تفکر در این هنر را چطور ارزیابی می‌کنید؟

من به جز دو سه اثر، تفکر چندانی در آثار نمی‌بینم. خلاقیت اصلا تعریف نشده است. مدرسی که با هنرجوی خود کار می‌کند، در وهله اول باید خودش خلاقیت و درک مناسبی از آن داشته باشد تا بتواند آن را آموزش دهد، که ما در این بخش بسیار فقیریم و باید این وجه را تقویت کنیم تا در آینده شاهد آثاری عمیق‌تر در این حوزه باشیم.

 

فاطمه امین‌الرعایا

 

ebtekarnews.com
  • 11
  • 3
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
محمدرضا احمدی بیوگرافی محمدرضا احمدی؛ مجری و گزارشگری ورزشی تلویزیون

تاریخ تولد: ۵ دی ۱۳۶۱

محل تولد: تهران

حرفه: مجری تلویزیون

شروع فعالیت: سال ۱۳۸۲ تاکنون

تحصیلات: کارشناسی حسابداری و تحصیل در رشته مدیریت ورزشی 

ادامه
رضا داوودنژاد بیوگرافی مرحوم رضا داوودنژاد

تاریخ تولد: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۵۹

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر

شروع فعالیت: ۱۳۶۵ تا ۱۴۰۲

تحصیلات: دیپلم علوم انسانی

درگذشت: ۱۳ فروردین ۱۴۰۳

ادامه
فرامرز اصلانی بیوگرافی فرامرز اصلانی از تحصیلات تا شروع کار هنری

تاریخ تولد: ۲۲ تیر ۱۳۳۳

تاریخ وفات : ۱ فروردین ۱۴۰۳ (۷۸ سال)

محل تولد: تهران 

حرفه: خواننده، آهنگساز، ترانه‌سرا، نوازندهٔ گیتار 

ژانر: موسیقی پاپ ایرانی

سازها: گیتار

ادامه
عقیل بن ابی طالب زندگینامه عقیل بن ابی طالب؛ از صحابه پیامبر و امام علی (ع)

تاریخ تولد: ده سال بعد از عام الفیل

محل تولد: مکه

محل زندگی: مکه، مدینه

دلیل شهرت: صحابه و پسرعموی محمد

درکذشت: دوران حکومت معاویه، مدینه

مدفن: بقیع

ادامه
علیرضا مهمدی بیوگرافی علیرضا مهمدی؛ پدیده کشتی فرنگی ایران

تاریخ تولد: سال ۱۳۸۱ 

محل تولد: ایذه، خوزستان، ایران

حرفه: کشتی گیر فرندگی کار

وزن: ۸۲ کیلوگرم

شروع فعالیت: ۱۳۹۲ تاکنون

ادامه
حسن معجونی بیوگرافی حسن معجونی بازیگر کمدی سینمای و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حسن معجونی

نام کامل: محمد حسن معجونی

تاریخ تولد: ۲۸ دی ۱۳۴۷

محل تولد: زنجان، ایران

حرفه: بازیگر، کارگردان، طراح، مدرس دانشگاه

تحصیلات: رشتهٔ ادبیات نمایشی از دانشکده سینما تئاتر دانشگاه هنر

آغاز فعالیت: ۱۳۷۵ تاکنون

ادامه
ابراهیم بن جعفر ابی طالب زندگینامه ابراهیم بن جعفر ابی طالب

نام پدر: جعفر بن ابی طالب

سن تقریبی: بیشتر از ۵۰ سال

نسبت های مشهور: برادر محمد بن ابی طالب

ابراهیم بن جعفر ابی طالبزندگینامه ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب

زندگینامه ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب

ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب فرزند جعفر بن ابی طالب بوده است، برخی از افراد ایشان را همراه با محمد از نوه های جعفر می دانند که عمال بن زیاد وی را به شهادت رساند. برخی از منابع می گویند که ابراهیم و محمد هر دو از لشکر ابن زیاد فرار کرده بودند که بانویی در کوفه آنها را پناه می دهد، اما درنهایت سرشان توسط همسر این بانو که از یاران ابن زیاد بود از جدا شد و به شهادت رسیدند. 

ادامه
مریم طوسی بیوگرافی مریم طوسی؛ سریع ترین دختر ایران

تاریخ تولد: ۱۴ آذر ۱۳۶۷

محل تولد: تهران

حرفه: ورزشکار، دونده دوهای سرعت

تحصیلات: کارشناسی تربیت بدنی از دانشگاه تهران

قد: ۱ متر ۷۲ سانتی متر

ادامه
زهرا گونش بیوگرافی زهرا گونش؛ والیبالیست میلیونر ترکی

چکیده بیوگرافی زهرا گونش

نام کامل: زهرا گونش

تاریخ تولد: ۷ جولای ۱۹۹۹

محل تولد: استانبول، ترکیه

حرفه: والیبالیست

پست: پاسور و دفاع میانی

قد: ۱ متر و ۹۷ سانتی متر

ادامه
دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی

دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی شهاب حسینی یکی از بهترین بازیگران سینمای ایران است که تا به حال در آثار فاخری مانند محیا، دلشکسته، شهرزاد و... به نقش آفرینی پرداخته است. این هنرمند در هر یک از هنرنمایی های خود دیالوگ های ماندگاری دارد که در ادامه این مقاله از سرپوش قصد داریم به بخشی از آنها اشاره کنیم. بیوگرافی کوتاه از شهاب حسینی سید شهاب الدین حسینی تنکابنی در ۱۴ بهمن ۱۳۵۲ در تهران به دنیا آمد. وی اصالتا تن کابنی است و تحصیلات عالیه خود را در رشته روانشناسی از دانشگاه تهران برای مهاجرت به کانادا ناتمام گذاشت. وی در سال ۱۳۷۳ با پریچهر قنبری ازدواج کرد و حاصل این پیوند دو فرزند پسر به نام های محمد امین و امیرعلی است. فعالیت هنری شهاب حسینی با تئاتر دانشجویی و سپس، گویندگی در رادیو شروع شد. از جمله جوایز این هنرمند می توان به موارد زیر اشاره کرد: - او برای بازی در شمعی در باد (۱۳۸۲) و رستگاری در هشت و بیست دقیقه (۱۳۸۳) نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشنواره فیلم فجر شد.  - حسینی در سال ۱۳۸۷ با بازی در فیلم سوپر استار جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر را دریافت کرد. -  او خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد جشنواره بین‌المللی فیلم برلین ۲۰۱۱ را به‌همراه گروه بازیگران فیلم جدایی نادر از سیمین کسب کرد. - او در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۶ نیز با ایفای نقش در فیلم فروشنده توانست جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم کن را به خود اختصاص بدهد. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی؛ درباره شهاب حسینی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی فیلم سینمایی دلشکسته در نقش امیرعلی: - هر کی ریــش گـذاشت مسلمـــون نیـست، هـــرکی پیـشونیش رو داغ کـــرد، مــرد خــدا نیست. - تو همه ی اعتقادا اشتباه میشه. همیشه ام یه عده گرگن تو لباس میش! -  من بنده آن دمم که ساقی گوید یک جام دگر بگیر و من نتوانم - ما فردا میایم خواستگاری، دیگه نمی خوام خواهرم باشی می خوام نفسم باشی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در فیلم دلشکسته سریال شهرزاد در نقش قباد: -شهرزاد نمی دونی بدون، من با تو چیزایی پیدا کردم که هیچوقت تو زندگیم نداشتم و نمی خوام از دستش بدم. - ما همه مهره های سوخته ایم که زیر دست بزرگ آقاییم. -  آره خب عمو جان حقیقت تلخه عموجان، شنیدنش همچین یه جاهایی از وجدان آدمو جز میده. -  میرم صاف وامیستم جلوی بزرگ آقا بش میگم بزرگ آقا من، زن من، خب؟! پا به ماهه! عین ۱۰-۱۲ ماهو میخوام بمونم ور دلش چی میگی شما؟ - قباد : فقط یه سوال، خیلی دلم می خواد جوابشو بدونم، تو هنوزم دلت باهاشه؟ شهرزاد : فراموشی زمان می بره، فقط فکر می کنم اگه من به هر دری زدم، و اونی نشد که می خواستم بشه، لابد قسمت خرافه نیست، هست واقعا - موقتیه این روزا شهرزاد، می گذره. این وسط تنها چیزی که مهمه اینه که من هنوز با همه ی وجودم دوست دارم. عاشقتم - قباد : سخته واسم دوری تو اینو بفهم، چطوری اینو بهت ثابت کنم؟ شهرزاد : دیر شده، برای ثابت کردنش خیلی خیلی دیر شده … حتی ملک جوانبخت هزار و یک شبم نبودی وگرنه من کم قصه و داستان به گوش تو نخوندم. عاشق بزدل عشقو هم زایل می کنه آقای قباد دیوانسالار -قباد : این کارو باهام نکن شهرزاد. اینطوری خردم نکن. من هنوز دوستت دارم، خیلی بیشتر از قبل. همه چیو خراب نکن شهرزاد : برو قباد، پشت سرتم دیگه نگاه نکن -  من چی کار به کسی داشتم، داشتم زندگیمو می کردم. با بدبختی خودم سر و کله می زدم. اصلا روحمم خبر داشت همچین کسی تو این دنیا زندگی می کنه؟ کی نشونم داد؟ شما. بعدشم که فرستادینم تو بهشت تازه می خواستم بفهمم زندگی یعنی چی؟ تازه طعمش داشت زیر دهنم مزه مزه می کرد که یقه مو گرفتین ترپ انداختینم وسط جهنم. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال شهرزاد سریال مدار صفر درجه در نقش حبیب پارسا: -تو را به جای همه دوست میدارم-تو را به خاطر عطر نان گرم برفی که اب میشود -برای بخشش اولین گناه-تو را برای دوست داشتن دوست میدارم-تو را به خاطر تمام کسانی که دوست نمیدارم دوست میدارم ...  - همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛همين  - مظفر:منوببخش ...یافراموش کن! حبیب:میبخشم...ولی فراموش نمیکنم!!!  -حبيب: فقط چرا فكر مي كنيد كه سفر اعزام ممكنه منتفي بشه؟ دكتر: اين مملكت پسرجان،سرزمين گسل و زلزله و پس لرزه است!آدم از فردا روزش - این و خداوند باید جواب بده ، باید جواب این سوال رو بده ! اگه تو این دنیا هیچ جایی برای آرامش وجود نداره ؛ و اگه تمام رویاهای ما از عشق ، عدالت و آزادی فقط ی خیال بیهودس! پس چرا ما رو آفرید ؟!... -ميدوني چيه تقي جان؟من بر خلاف مرحوم پدرم،ازسياست چيز زيادي نميدونم! همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛ همين دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال مدار صفر درجه سایر فیلم ها: -یه پایان تلخ بهتر از یه تلخی پایان ناپذیره ... (درباره الی) - میدونی برتر از عشق بی فرجام چیه؟فرجام بدون عشق... (برف روی شیروانی داغ) - من زندگی مو باختم حاج اقا منو از زندون می ترسونی؟برو از خدا بترس ... (جدای نادر از سیمین) - جنگ احساس مسولیته نه شلیکه گلوله ... (شوق پرواز) - هر چه تو اوج میگیری دنیا از دید تو بزرگتر می شود و تو از دید دنیا کوچکتر می شوی ... (شوق پرواز) - تو کویر ادم به خدا نزدیک تره چون اسمون به زمین نزدیک تره ... (پلیس جوان) - میدونی چیت حرص ادمو درمیاره؟اینکه حالت از من بده ولی حس واقعیتو بهم نمیگی خب چیه هر چی هست بیا به خودم بگو فکر میکنی چیزیمه؟فکر میکنی چون چیزیمه عرضه ندارم پس چون عرضه ندارم دیگه.....این منصفانه نیست چون من دارم سعی خودمو میکنم غلطی تا حالا نتونستم بکنم چون نمیتونم تمرکز کنم رو کاری ک باید بکنم نمیتونم تمرکز کنم چون همه ی وقتمو اون چرت وپرتا ی مزخرف و دغدغه های احمقانه پر کرده دانشکده ی مزخرف و شاگردای خنگ و... (پرسه در مه) گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش