جمعه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
۱۸:۰۴ - ۲۳ تير ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۴۰۵۷۵۱
فیلم و سینمای ایران

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

سازمان مشخصی برای صادرات کالاهای فرهنگی وجود ندارد

اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران,صالحی امیری
وزیر ارشاد گفت: در حوزه صادرات فرهنگ، ما با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی هماهنگی‌های لازم را داریم، ولی برای صادرات کالاهای فرهنگی سازمان مشخصی وجود ندارد.

به گزارش مهر به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر روز گذشته در بخش دوم نشست سراسری مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در باغ زیبا گفت: نظام تصمیم‌گیری باید در تمام دستگاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تقسیم شود، وزیر تنها وظیفه راهبری دارد و پشتیبانی باید براساس نظام از پیش تعیین شده انجام شود.

 

صالحی امیری در ادامه گفت: برای مستقر شدن یک گفتمان واحد باید به اجماع فکری بین همگان برسیم. وزارتخانه به برنامه استراتژیک نیاز دارد و برنامه‌های آن باید با نگاه بلندمدت صورت گیرد.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر اهمیت مرجعیت فرهنگی در نظام فرهنگی تاکید کرد و گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید در این زمینه به تغییر جایگاه از سطح فعلی به سطح مرجعیت برسد. زیرا مرجعیت فرهنگی در بطن خود مشروعیت را نیز دارد.

 

صالحی امیری در بخش دیگری از سخنان خود بر انسجام فرهنگی میان سازمان‌ها و بخش‌های مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان پرسشی مبنی بر اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مثابه سیاستگزار یا کارگزار در چه جایگاهی است؟، گفت: این وزارتخانه در حال حاضر کارگزار است ولی برای رسیدن به نقطه مطلوب باید سیاستگزار باشد. بنابراین چگونگی رسیدن به این سطح مطلوب باید مورد توجه قرار گیرد.

 

صالحی امیری ابراز داشت: ما دچار شکاف فرهنگی در جامعه هستیم و اجزاء شکاف هر روز بیشتر می‌شود؛ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید به بررسی موضوعاتی که در کاهش این شکاف و فاصله تاثیر دارد، بپردازد.

 

وی با طرح این سوال که بحث الگوهای مصرف فرهنگی در ایران چگونه است؟، تصریح کرد: اقتصاد فرهنگ و صنعت فرهنگ موضوعات مهمی هستند. در حوزه صادرات فرهنگ با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی هماهنگی‌های لازم را داریم، ولی برای صادرات کالاهای فرهنگی سازمان مشخصی وجود ندارد.

 

صالحی امیری در مورد دیپلماسی فرهنگی و دکترین فرهنگی به عنوان موضوع مهم دیگر اضافه کرد: امروز دیپلماسی در دنیا متحول شده است، امروز همه نگاه‌ها خیره شده به اقتدار نظامی منطقه ولی موضوع جغرافیای فرهنگی هم حائز اهمیت است، درست است جنگ نظامی در عراق پیروز شده است اما تفکر داعش از بین نرفته است.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به موضوع بحث فرهنگ عمومی اظهار کرد: شورای فرهنگ عمومی یک نهاد ملی است، ما باید بررسی کنیم که آیا آسیب‌های اجتماعی کاهش داشته است؟

 

وی با اشاره به ارتباط دولت و فرهنگ ادامه داد: نباید در واگذاری امور به بخش خصوصی تعلل داشته باشیم.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: الگوهای توسعه فرهنگی در ایران کدام است؟ باید دید ما چه الگوی متناسبی با ایران داریم؟ همچنین بحث فضای مجازی و نظام‌های ارتباطی امروز یک موضوع جدید است و باید  به جایگاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آن توجه داشت.

 

وی در عین حال تصریح کرد:  آینده ایران با فضای مجازی دستخوش تغییرات جدیدی خواهد شد، به همین منظور محتوای این فضا باید مشخص شود.

 

صالحی امیری در ادامه سخنان خود بر داشتن دغدغه فرهنگی معاونان و مدیران خود در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد و در ادامه با اشاره به اینکه ما نیازمند گفتمان‌سازی اقتصادی در پیرامون اقتصاد مقاومتی هستیم، گفت: گفتمان در حقیقت به مجموعه ارزش‌ها، باورها، الزامات و ضرورت‌های شکل گرفته پیرامون یک مفهوم اطلاق می‌شود که در گذر زمان و متأثر از محیط فکری و فرهنگی یک جامعه شکل می‌گیرد.

 

صالحی امیری در راستای نقش گفتمان در ساخت و یا تغییر یک جامعه تصریح کرد: ما در اینجا می‌توانیم سه نقش ایجادی، اقناعی و احساسی را در نظر بگیریم، نقش ایجادی در واقع ایجاد حرکت و تغییر از طریق طرح یک شیوه یا ایده است، در بخش اقناعی فراهم ساختن زمینه‌های فکری و فرهنگی پذیرش یک عقیده را می‌بینیم، در بخش پایانی یعنی احساسی نیز برانگیختن احساسات در جهت پذیرش ساختارها و سازوکارهای جدید و بدیع شکل می‌گیرد.

 

وی ابراز داشت: گفتمان‌سازی در اصل، فرآیند تبدیل و یا ورود نظریه و یا گفتمان‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی به ادبیات رایج جامعه و زندگی مردم است و عبارت است از راهکارهای فرهنگ‌سازی، آموزش و تبیین مبانی و مفاهیم در جامعه.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: بار اصلی مسیر دوطرفه گفتمان‌سازی بر دوش رسانه‌هاست. رسانه‌ها می‌توانند ابزار قدرتمندی برای آموزش گستره‌ای از مهارت‌های اجتماعی و شناختی باشند، از آنجا که رسانه‌ها توانایی بالقوه‌ای در خصوص تبیین و ترویج فرهنگ و گفتمان‌های عمومی دارند، در اجرای بسیاری از اهداف کشورها کاملاً موثر هستند.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: گفتمان سازی نیاز به طراحی فرآیندی علمی با توجه به خصوصیات جامعه هدف دارد.

 

صالحی امیری ادامه داد: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به‌ویژه در بحث اصلاح الگوی مصرف، اقتصاد بدون نفت، توجه به اقتصاد دانش‌بنیان و حمایت از تولید داخلی و تولید کیفی، وقتی به گفتمان غالب جامعه تبدیل می‌شود که از حوزه گفتمان رسمی عبور کند، اصولاً توسعه اقتصادی و یا سیاسی یک کشور بدون توجه به مفاهیم فرهنگی و گفتمان‌سازی مبانی آن در میان مسئولان، نخبگان جامعه و مردم، امکان‌پذیر نیست.

 

وی افزود: توسعه زیرساخت‌های اقتصادی، اصلاح الگوی مصرف، تغییر سبک زندگی، حمایت از تولید داخلی، توجه به کیفیت تولید و سایر عرصه‌های اقتصادی و سیاسی کشور بدون مشارکت هوشمندانه و طبیعی مردم و نخبگان و استفاده از ابزارهای گفتمان‌ساز میسر نخواهد شد، هر تصمیم و فعالیت اقتصادی و سیاسی، تنها با مشارکت جمعی و حضور حداکثری جامعه به نتیجه میرسد و  بدون مشارکت بدنه جامعه، تغییر سیاست‌های اقتصادی امری سخت و طاقت فرسا و همراه با هزینه‌های گزاف خواهد بود.

 

صالحی امیری با اشاره به اینکه عاشورا و نوروز دو گفتمان‌ غالب در ایران است، گفت: باید در نظر داشت که طرح شعارهای سالیانه، اساساً نوعی گفتمان‌سازی است و ممکن است شعاری مانند اصلاح الگوی مصرف، حداقل ١٠ سال بعد به نتیجه برسد.

 

وی در پایان گفت: عبور از سطح شعار ملی به گفتمان ملی یک الزام است. به بیان دیگر وقتی امسال بحث گفتمان اقتصاد مقاومتی مطرح شد، پیام‌آور این معناست که باید از سطح «شعار ملی» به «گفتمان ملی» عبور کنیم و برای این کار نیازمند ملزوماتی هستیم.

 

 

 

 

 

  • 19
  • 1
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
محمدرضا احمدی بیوگرافی محمدرضا احمدی؛ مجری و گزارشگری ورزشی تلویزیون

تاریخ تولد: ۵ دی ۱۳۶۱

محل تولد: تهران

حرفه: مجری تلویزیون

شروع فعالیت: سال ۱۳۸۲ تاکنون

تحصیلات: کارشناسی حسابداری و تحصیل در رشته مدیریت ورزشی 

ادامه
رضا داوودنژاد بیوگرافی مرحوم رضا داوودنژاد

تاریخ تولد: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۵۹

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر

شروع فعالیت: ۱۳۶۵ تا ۱۴۰۲

تحصیلات: دیپلم علوم انسانی

درگذشت: ۱۳ فروردین ۱۴۰۳

ادامه
احسان قربان زاده بیوگرافی احسان قربان زاده؛ خواننده تازه کار موسیقی پاپ ایران

محل زندگی: تهران 

ملیت: ایرانی

حرفه: خواننده

سبک: پاپ و سنتی ایرانی

ساز: تنبک، باغلاما و گیتار

ادامه
فرامرز اصلانی بیوگرافی فرامرز اصلانی از تحصیلات تا شروع کار هنری

تاریخ تولد: ۲۲ تیر ۱۳۳۳

تاریخ وفات : ۱ فروردین ۱۴۰۳ (۷۸ سال)

محل تولد: تهران 

حرفه: خواننده، آهنگساز، ترانه‌سرا، نوازندهٔ گیتار 

ژانر: موسیقی پاپ ایرانی

سازها: گیتار

ادامه
عقیل بن ابی طالب زندگینامه عقیل بن ابی طالب؛ از صحابه پیامبر و امام علی (ع)

تاریخ تولد: ده سال بعد از عام الفیل

محل تولد: مکه

محل زندگی: مکه، مدینه

دلیل شهرت: صحابه و پسرعموی محمد

درکذشت: دوران حکومت معاویه، مدینه

مدفن: بقیع

ادامه
علیرضا مهمدی بیوگرافی علیرضا مهمدی؛ پدیده کشتی فرنگی ایران

تاریخ تولد: سال ۱۳۸۱ 

محل تولد: ایذه، خوزستان، ایران

حرفه: کشتی گیر فرندگی کار

وزن: ۸۲ کیلوگرم

شروع فعالیت: ۱۳۹۲ تاکنون

ادامه
حسن معجونی بیوگرافی حسن معجونی بازیگر کمدی سینمای و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حسن معجونی

نام کامل: محمد حسن معجونی

تاریخ تولد: ۲۸ دی ۱۳۴۷

محل تولد: زنجان، ایران

حرفه: بازیگر، کارگردان، طراح، مدرس دانشگاه

تحصیلات: رشتهٔ ادبیات نمایشی از دانشکده سینما تئاتر دانشگاه هنر

آغاز فعالیت: ۱۳۷۵ تاکنون

ادامه
ابراهیم بن جعفر ابی طالب زندگینامه ابراهیم بن جعفر ابی طالب

نام پدر: جعفر بن ابی طالب

سن تقریبی: بیشتر از ۵۰ سال

نسبت های مشهور: برادر محمد بن ابی طالب

ابراهیم بن جعفر ابی طالبزندگینامه ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب

زندگینامه ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب

ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب فرزند جعفر بن ابی طالب بوده است، برخی از افراد ایشان را همراه با محمد از نوه های جعفر می دانند که عمال بن زیاد وی را به شهادت رساند. برخی از منابع می گویند که ابراهیم و محمد هر دو از لشکر ابن زیاد فرار کرده بودند که بانویی در کوفه آنها را پناه می دهد، اما درنهایت سرشان توسط همسر این بانو که از یاران ابن زیاد بود از جدا شد و به شهادت رسیدند. 

ادامه
مریم طوسی بیوگرافی مریم طوسی؛ سریع ترین دختر ایران

تاریخ تولد: ۱۴ آذر ۱۳۶۷

محل تولد: تهران

حرفه: ورزشکار، دونده دوهای سرعت

تحصیلات: کارشناسی تربیت بدنی از دانشگاه تهران

قد: ۱ متر ۷۲ سانتی متر

ادامه
دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی

دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی شهاب حسینی یکی از بهترین بازیگران سینمای ایران است که تا به حال در آثار فاخری مانند محیا، دلشکسته، شهرزاد و... به نقش آفرینی پرداخته است. این هنرمند در هر یک از هنرنمایی های خود دیالوگ های ماندگاری دارد که در ادامه این مقاله از سرپوش قصد داریم به بخشی از آنها اشاره کنیم. بیوگرافی کوتاه از شهاب حسینی سید شهاب الدین حسینی تنکابنی در ۱۴ بهمن ۱۳۵۲ در تهران به دنیا آمد. وی اصالتا تن کابنی است و تحصیلات عالیه خود را در رشته روانشناسی از دانشگاه تهران برای مهاجرت به کانادا ناتمام گذاشت. وی در سال ۱۳۷۳ با پریچهر قنبری ازدواج کرد و حاصل این پیوند دو فرزند پسر به نام های محمد امین و امیرعلی است. فعالیت هنری شهاب حسینی با تئاتر دانشجویی و سپس، گویندگی در رادیو شروع شد. از جمله جوایز این هنرمند می توان به موارد زیر اشاره کرد: - او برای بازی در شمعی در باد (۱۳۸۲) و رستگاری در هشت و بیست دقیقه (۱۳۸۳) نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشنواره فیلم فجر شد.  - حسینی در سال ۱۳۸۷ با بازی در فیلم سوپر استار جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر را دریافت کرد. -  او خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد جشنواره بین‌المللی فیلم برلین ۲۰۱۱ را به‌همراه گروه بازیگران فیلم جدایی نادر از سیمین کسب کرد. - او در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۶ نیز با ایفای نقش در فیلم فروشنده توانست جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم کن را به خود اختصاص بدهد. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی؛ درباره شهاب حسینی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی فیلم سینمایی دلشکسته در نقش امیرعلی: - هر کی ریــش گـذاشت مسلمـــون نیـست، هـــرکی پیـشونیش رو داغ کـــرد، مــرد خــدا نیست. - تو همه ی اعتقادا اشتباه میشه. همیشه ام یه عده گرگن تو لباس میش! -  من بنده آن دمم که ساقی گوید یک جام دگر بگیر و من نتوانم - ما فردا میایم خواستگاری، دیگه نمی خوام خواهرم باشی می خوام نفسم باشی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در فیلم دلشکسته سریال شهرزاد در نقش قباد: -شهرزاد نمی دونی بدون، من با تو چیزایی پیدا کردم که هیچوقت تو زندگیم نداشتم و نمی خوام از دستش بدم. - ما همه مهره های سوخته ایم که زیر دست بزرگ آقاییم. -  آره خب عمو جان حقیقت تلخه عموجان، شنیدنش همچین یه جاهایی از وجدان آدمو جز میده. -  میرم صاف وامیستم جلوی بزرگ آقا بش میگم بزرگ آقا من، زن من، خب؟! پا به ماهه! عین ۱۰-۱۲ ماهو میخوام بمونم ور دلش چی میگی شما؟ - قباد : فقط یه سوال، خیلی دلم می خواد جوابشو بدونم، تو هنوزم دلت باهاشه؟ شهرزاد : فراموشی زمان می بره، فقط فکر می کنم اگه من به هر دری زدم، و اونی نشد که می خواستم بشه، لابد قسمت خرافه نیست، هست واقعا - موقتیه این روزا شهرزاد، می گذره. این وسط تنها چیزی که مهمه اینه که من هنوز با همه ی وجودم دوست دارم. عاشقتم - قباد : سخته واسم دوری تو اینو بفهم، چطوری اینو بهت ثابت کنم؟ شهرزاد : دیر شده، برای ثابت کردنش خیلی خیلی دیر شده … حتی ملک جوانبخت هزار و یک شبم نبودی وگرنه من کم قصه و داستان به گوش تو نخوندم. عاشق بزدل عشقو هم زایل می کنه آقای قباد دیوانسالار -قباد : این کارو باهام نکن شهرزاد. اینطوری خردم نکن. من هنوز دوستت دارم، خیلی بیشتر از قبل. همه چیو خراب نکن شهرزاد : برو قباد، پشت سرتم دیگه نگاه نکن -  من چی کار به کسی داشتم، داشتم زندگیمو می کردم. با بدبختی خودم سر و کله می زدم. اصلا روحمم خبر داشت همچین کسی تو این دنیا زندگی می کنه؟ کی نشونم داد؟ شما. بعدشم که فرستادینم تو بهشت تازه می خواستم بفهمم زندگی یعنی چی؟ تازه طعمش داشت زیر دهنم مزه مزه می کرد که یقه مو گرفتین ترپ انداختینم وسط جهنم. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال شهرزاد سریال مدار صفر درجه در نقش حبیب پارسا: -تو را به جای همه دوست میدارم-تو را به خاطر عطر نان گرم برفی که اب میشود -برای بخشش اولین گناه-تو را برای دوست داشتن دوست میدارم-تو را به خاطر تمام کسانی که دوست نمیدارم دوست میدارم ...  - همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛همين  - مظفر:منوببخش ...یافراموش کن! حبیب:میبخشم...ولی فراموش نمیکنم!!!  -حبيب: فقط چرا فكر مي كنيد كه سفر اعزام ممكنه منتفي بشه؟ دكتر: اين مملكت پسرجان،سرزمين گسل و زلزله و پس لرزه است!آدم از فردا روزش - این و خداوند باید جواب بده ، باید جواب این سوال رو بده ! اگه تو این دنیا هیچ جایی برای آرامش وجود نداره ؛ و اگه تمام رویاهای ما از عشق ، عدالت و آزادی فقط ی خیال بیهودس! پس چرا ما رو آفرید ؟!... -ميدوني چيه تقي جان؟من بر خلاف مرحوم پدرم،ازسياست چيز زيادي نميدونم! همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛ همين دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال مدار صفر درجه سایر فیلم ها: -یه پایان تلخ بهتر از یه تلخی پایان ناپذیره ... (درباره الی) - میدونی برتر از عشق بی فرجام چیه؟فرجام بدون عشق... (برف روی شیروانی داغ) - من زندگی مو باختم حاج اقا منو از زندون می ترسونی؟برو از خدا بترس ... (جدای نادر از سیمین) - جنگ احساس مسولیته نه شلیکه گلوله ... (شوق پرواز) - هر چه تو اوج میگیری دنیا از دید تو بزرگتر می شود و تو از دید دنیا کوچکتر می شوی ... (شوق پرواز) - تو کویر ادم به خدا نزدیک تره چون اسمون به زمین نزدیک تره ... (پلیس جوان) - میدونی چیت حرص ادمو درمیاره؟اینکه حالت از من بده ولی حس واقعیتو بهم نمیگی خب چیه هر چی هست بیا به خودم بگو فکر میکنی چیزیمه؟فکر میکنی چون چیزیمه عرضه ندارم پس چون عرضه ندارم دیگه.....این منصفانه نیست چون من دارم سعی خودمو میکنم غلطی تا حالا نتونستم بکنم چون نمیتونم تمرکز کنم رو کاری ک باید بکنم نمیتونم تمرکز کنم چون همه ی وقتمو اون چرت وپرتا ی مزخرف و دغدغه های احمقانه پر کرده دانشکده ی مزخرف و شاگردای خنگ و... (پرسه در مه) گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش