جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
۱۳:۴۰ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۰۵۰۶۲۷۲
فیلم و سینمای ایران

نوسانات ارز به نفع صادرات انمیشن شد!

محمد سرشار,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران
مدیر شبکه کودک معتقد است که به دلیل نوسانات بازار ارز، تولید انیمیشن در ایران از بسیاری از کشورهای جهان همانند چین و هند ارزان‌تر شده‌ است و می‌توان به راحتی روی صادرات خدمات انیمیشن ایرانی کار کرد.

محمد سرشار در گفت‌وگو با ایسنا، درباره ظرفیت‌های مالی و محتوایی انیمیشن ایران و در پاسخ به این پرسش که چقدر این وعده که انیمیشن ایران می‌تواند به قطب انیمیشن اخلاقی در جهان تبدیل شود، عملی است، اظهار کرد: به چند دلیل این موضوع امکان پذیر است؛

 

در حال حاضر به دلیل نوسانات بازار ارز تولید انیمیشن در ایران از چین و هند و برخی از کشورهای دیگر ارزان‌تر شده است و می‌توان به راحتی روی صادرات خدمات کار کرد و اگر دولت بتواند مشکل انتقال پول را حل کند، قطعا صادارات خدمات انیمیشن فرصت خیلی خوبی برای انیمیشن ایران خواهد بود. در شرایط فعلی کشوری همانند چین که از تمام دنیا سفارش تولید انیمیشن می‌گیرد، بسیاری از این انیمیشن‌هایش را به دلیل ارزان‌تر بودن به ایران می‌سپارد. 

 

او با اشاره امکانات فنی انیمیشن‌ در ایران، ادامه داد: ما در تکنیک‌هایی همانند «کات اوت» حد نصاب‌های جهانی را داریم و آثاری که با این تکنیک تولید شده‌اند توانسته‌اند در جشنواره‌های جهانی رتبه‌های بالایی به دست آوردند و در واقع می‌توان گفت که در این تکنیک به یک مکتب هنری دست یافته‌ایم. در عرصه تولیدات سه بعدی طبیعتا ما از کشورهایی که تجهیزات پیشرفته‌ای دارند عقب‌تر هستیم، ولی در رده‌های دیگر می‌توانیم رقابت کنیم و پیش برویم. البته در عرصه دو بعدی نیز که نیاز به کار دست هست، کمی مشکل داریم؛ چراکه این نوع سبک پیچیده نیاز به کار گروهی دارد و از آنجا که فرهنگ کار گروهی در ایران خیلی قوی نیست، انیمیشن‌ هم از این قاعده مستثنی نیست. 

 

مدیر شبکه کودک با اشاره به محتوای انیمیشن‌های داخلی، داستان‌های کهن ایرانی را یکی از ظرفیت‌های مهم تولید انیمیشن‌ برشمرد و یادآور شد: ادبیات کهن نیاز به نویسندگانی دارد که بتوانند با توجه به نیاز روز مخاطبان، این داستان‌ها را بازآفرینی کنند، اما ما در این زمینه با مشکلاتی مواجه هستیم. در این شرایط می‌توانیم فیلمنامه‌نویسان انیمیشن‌ مشهور جهانی را ترغیب کنیم که خلاصه آثار را برای آنها بفرستیم و آنها در بازآفرینی فیلمنامه با ما همکاری کنند. تاکنون ایرانی‌ها این کار را مستقیم انجام نداده‌اند، اما به عنوان مثال ژاپنی‌ها چون از نظر داستان‌ با کمبود مواجه شده‌اند، به سراغ ادبیات ملل رفته‌اند و قصه «امیرارسالان» هم از جمله داستان‌های ایرانی بوده که تاکنون دو انیمیشن‌ ژاپنی درباره آن ساخته‌ شده است. 

 

سرشار یادآور شد: به طور کلی در زمینه تامین محتوای انیمیشن‌ ظرفیت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای زیادی داریم؛ به عنوان مثال داستان «کلیله و دمنه» ظرفیتی است که میان فرهنگ شبه‌ قاره و ایران مشترک است یا شخصیت‌هایی همانند «ملانصرالدین» میان ایران، ترکیه و عراق مشترک محسوب می‌شود که می‌توان برای تولید انمیشین از این ظرفیت‌های بالقوه استفاده کرد. به هر حال همکاری با استودیوهای جهانی به هنرمندان ما کمک می‌کند که در تراز جهانی قرار بگیرند. مشابه این موضوع در عرصه سینما اتفاق افتاده است و بسیاری از کارگردان‌ها و بازیگران مشهور ایرانی با تیم‌های خارجی کار کرده‌ و به مرور به چهره‌های جهانی تبدیل شده‌اند.

 

محمد سرشار,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران

مدیر شبکه کودک درباره انتقاد برخی از فعالان انیمیشن‌ مبنی بر عدم حمایت مالی از آنها، اظهار کرد: این انتقاد را هم می‌توان تایید و هم تکذیب کرد. از این جهت درست است که در همه دنیا به غیر از ایالت متحده آمریکا دولت یارانه‌هایی برای عرصه انیمیشن در نظر گرفته است و از این صنعت حمایت می‌کند؛ بنابراین از این نظر انیمیشن‌سازان جوان درست می‌گویند، چراکه باید حدود ۷۵ درصد از هزینه‌های تولید انیمیشن را دولت به شیوه‌های مختلف پشتیبانی کند که متاسفانه این اتفاق نمی‌افتد. اما از جهتی دیگر می‌توان گفت که این انتقاد درست نیست، چراکه هر انیمیشن‌سازی باید بتواند برای خود یک پیوست تجاری طراحی کند. این پیوست تجاری در واقع منابع ملی و سخت‌افزاری است و اگر انمیشین‌ساز جوانی نمی‌تواند یک پیوست تجاری برای خود بنویسد بهتر است اصلا وارد این عرصه نشود.

 

او همچنین درباره جایگاه انیمیشن ایران در جهان اظهار کرد: ما جایگاه خوبی در جهان داریم. انیمیشن در ایران سن زیادی ندارد و صنعت جوانی است و به همین خاطر هم نیاز به یک جهش در صادرات خدمات نیاز دارد. چند شرکت ایرانی تاکنون این کار را انجام داده‌اند و توانسته‌اند همکاری‌های بین‌المللی خوبی برقرار کنند که امیدوارم نمونه‌های این موضوع زیاد شود.

 

سرشار در پاسخ به این پرسش که چقدر شبکه کودک در جذب انیمیشن‌سازان جوان تلاش می‌کند؟ توضیح داد: ما یک شبکه تلویزیونی هستیم و با انیمیشن‌سازانی می‌توانیم کار کنیم که دقایق بالایی تولید داشته باشند و معمولا کسانی که مبتدی هستند نمی‌توانند با شبکه‌های تلویزیونی کار کنند. کشف اسعتدادها بر عهده جشنواره‌هاست که می‌توانند با کارهای کوتاه، کسانی که می‌توانند در این عرصه موفق باشند را شناسایی کنند و در ادامه مراکز تولیدکننده انیمیشن به این افراد کارهای بلندتری را سفارش می‌دهد و بعد شبکه‌های تلویزیونی با پخش مناسب می‌توانند باعث دیده شدن آثار این هنرمندان شوند.

 

  • 10
  • 4
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
محمدرضا احمدی بیوگرافی محمدرضا احمدی؛ مجری و گزارشگری ورزشی تلویزیون

تاریخ تولد: ۵ دی ۱۳۶۱

محل تولد: تهران

حرفه: مجری تلویزیون

شروع فعالیت: سال ۱۳۸۲ تاکنون

تحصیلات: کارشناسی حسابداری و تحصیل در رشته مدیریت ورزشی 

ادامه
رضا داوودنژاد بیوگرافی مرحوم رضا داوودنژاد

تاریخ تولد: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۵۹

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر

شروع فعالیت: ۱۳۶۵ تا ۱۴۰۲

تحصیلات: دیپلم علوم انسانی

درگذشت: ۱۳ فروردین ۱۴۰۳

ادامه
فرامرز اصلانی بیوگرافی فرامرز اصلانی از تحصیلات تا شروع کار هنری

تاریخ تولد: ۲۲ تیر ۱۳۳۳

تاریخ وفات : ۱ فروردین ۱۴۰۳ (۷۸ سال)

محل تولد: تهران 

حرفه: خواننده، آهنگساز، ترانه‌سرا، نوازندهٔ گیتار 

ژانر: موسیقی پاپ ایرانی

سازها: گیتار

ادامه
علیرضا مهمدی بیوگرافی علیرضا مهمدی؛ پدیده کشتی فرنگی ایران

تاریخ تولد: سال ۱۳۸۱ 

محل تولد: ایذه، خوزستان، ایران

حرفه: کشتی گیر فرندگی کار

وزن: ۸۲ کیلوگرم

شروع فعالیت: ۱۳۹۲ تاکنون

ادامه
ابراهیم بن جعفر ابی طالب زندگینامه ابراهیم بن جعفر ابی طالب

نام پدر: جعفر بن ابی طالب

سن تقریبی: بیشتر از ۵۰ سال

نسبت های مشهور: برادر محمد بن ابی طالب

ابراهیم بن جعفر ابی طالبزندگینامه ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب

زندگینامه ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب

ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب فرزند جعفر بن ابی طالب بوده است، برخی از افراد ایشان را همراه با محمد از نوه های جعفر می دانند که عمال بن زیاد وی را به شهادت رساند. برخی از منابع می گویند که ابراهیم و محمد هر دو از لشکر ابن زیاد فرار کرده بودند که بانویی در کوفه آنها را پناه می دهد، اما درنهایت سرشان توسط همسر این بانو که از یاران ابن زیاد بود از جدا شد و به شهادت رسیدند. 

ادامه
مریم طوسی بیوگرافی مریم طوسی؛ سریع ترین دختر ایران

تاریخ تولد: ۱۴ آذر ۱۳۶۷

محل تولد: تهران

حرفه: ورزشکار، دونده دوهای سرعت

تحصیلات: کارشناسی تربیت بدنی از دانشگاه تهران

قد: ۱ متر ۷۲ سانتی متر

ادامه
زهرا گونش بیوگرافی زهرا گونش؛ والیبالیست میلیونر ترکی

چکیده بیوگرافی زهرا گونش

نام کامل: زهرا گونش

تاریخ تولد: ۷ جولای ۱۹۹۹

محل تولد: استانبول، ترکیه

حرفه: والیبالیست

پست: پاسور و دفاع میانی

قد: ۱ متر و ۹۷ سانتی متر

ادامه
سوگل خلیق بیوگرافی سوگل خلیق بازیگر جوان سینمای ایران

تاریخ تولد: ۱۶ آبان ۱۳۶۷

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر

آغاز فعالیت: ۱۳۸۷ تاکنون

تحصیلات: لیسانس کارگردانی تئاتر از دانشگاه هنر تهران

ادامه
شیگرو میاموتو سفری به دنیای بازی های ویدیویی با شیگرو میاموتو

تاریخ تولد: ۱۶ نوامبر ۱۹۵۲

محل تولد: سونوبه، کیوتو، ژاپن 

ملیت: ژاپنی

حرفه: طراح بازی های کامپیوتری و نینتندو 

تحصیلات: کالج هنر کانازاوا

ادامه
دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی

دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی شهاب حسینی یکی از بهترین بازیگران سینمای ایران است که تا به حال در آثار فاخری مانند محیا، دلشکسته، شهرزاد و... به نقش آفرینی پرداخته است. این هنرمند در هر یک از هنرنمایی های خود دیالوگ های ماندگاری دارد که در ادامه این مقاله از سرپوش قصد داریم به بخشی از آنها اشاره کنیم. بیوگرافی کوتاه از شهاب حسینی سید شهاب الدین حسینی تنکابنی در ۱۴ بهمن ۱۳۵۲ در تهران به دنیا آمد. وی اصالتا تن کابنی است و تحصیلات عالیه خود را در رشته روانشناسی از دانشگاه تهران برای مهاجرت به کانادا ناتمام گذاشت. وی در سال ۱۳۷۳ با پریچهر قنبری ازدواج کرد و حاصل این پیوند دو فرزند پسر به نام های محمد امین و امیرعلی است. فعالیت هنری شهاب حسینی با تئاتر دانشجویی و سپس، گویندگی در رادیو شروع شد. از جمله جوایز این هنرمند می توان به موارد زیر اشاره کرد: - او برای بازی در شمعی در باد (۱۳۸۲) و رستگاری در هشت و بیست دقیقه (۱۳۸۳) نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشنواره فیلم فجر شد.  - حسینی در سال ۱۳۸۷ با بازی در فیلم سوپر استار جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر را دریافت کرد. -  او خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد جشنواره بین‌المللی فیلم برلین ۲۰۱۱ را به‌همراه گروه بازیگران فیلم جدایی نادر از سیمین کسب کرد. - او در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۶ نیز با ایفای نقش در فیلم فروشنده توانست جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم کن را به خود اختصاص بدهد. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی؛ درباره شهاب حسینی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی فیلم سینمایی دلشکسته در نقش امیرعلی: - هر کی ریــش گـذاشت مسلمـــون نیـست، هـــرکی پیـشونیش رو داغ کـــرد، مــرد خــدا نیست. - تو همه ی اعتقادا اشتباه میشه. همیشه ام یه عده گرگن تو لباس میش! -  من بنده آن دمم که ساقی گوید یک جام دگر بگیر و من نتوانم - ما فردا میایم خواستگاری، دیگه نمی خوام خواهرم باشی می خوام نفسم باشی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در فیلم دلشکسته سریال شهرزاد در نقش قباد: -شهرزاد نمی دونی بدون، من با تو چیزایی پیدا کردم که هیچوقت تو زندگیم نداشتم و نمی خوام از دستش بدم. - ما همه مهره های سوخته ایم که زیر دست بزرگ آقاییم. -  آره خب عمو جان حقیقت تلخه عموجان، شنیدنش همچین یه جاهایی از وجدان آدمو جز میده. -  میرم صاف وامیستم جلوی بزرگ آقا بش میگم بزرگ آقا من، زن من، خب؟! پا به ماهه! عین ۱۰-۱۲ ماهو میخوام بمونم ور دلش چی میگی شما؟ - قباد : فقط یه سوال، خیلی دلم می خواد جوابشو بدونم، تو هنوزم دلت باهاشه؟ شهرزاد : فراموشی زمان می بره، فقط فکر می کنم اگه من به هر دری زدم، و اونی نشد که می خواستم بشه، لابد قسمت خرافه نیست، هست واقعا - موقتیه این روزا شهرزاد، می گذره. این وسط تنها چیزی که مهمه اینه که من هنوز با همه ی وجودم دوست دارم. عاشقتم - قباد : سخته واسم دوری تو اینو بفهم، چطوری اینو بهت ثابت کنم؟ شهرزاد : دیر شده، برای ثابت کردنش خیلی خیلی دیر شده … حتی ملک جوانبخت هزار و یک شبم نبودی وگرنه من کم قصه و داستان به گوش تو نخوندم. عاشق بزدل عشقو هم زایل می کنه آقای قباد دیوانسالار -قباد : این کارو باهام نکن شهرزاد. اینطوری خردم نکن. من هنوز دوستت دارم، خیلی بیشتر از قبل. همه چیو خراب نکن شهرزاد : برو قباد، پشت سرتم دیگه نگاه نکن -  من چی کار به کسی داشتم، داشتم زندگیمو می کردم. با بدبختی خودم سر و کله می زدم. اصلا روحمم خبر داشت همچین کسی تو این دنیا زندگی می کنه؟ کی نشونم داد؟ شما. بعدشم که فرستادینم تو بهشت تازه می خواستم بفهمم زندگی یعنی چی؟ تازه طعمش داشت زیر دهنم مزه مزه می کرد که یقه مو گرفتین ترپ انداختینم وسط جهنم. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال شهرزاد سریال مدار صفر درجه در نقش حبیب پارسا: -تو را به جای همه دوست میدارم-تو را به خاطر عطر نان گرم برفی که اب میشود -برای بخشش اولین گناه-تو را برای دوست داشتن دوست میدارم-تو را به خاطر تمام کسانی که دوست نمیدارم دوست میدارم ...  - همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛همين  - مظفر:منوببخش ...یافراموش کن! حبیب:میبخشم...ولی فراموش نمیکنم!!!  -حبيب: فقط چرا فكر مي كنيد كه سفر اعزام ممكنه منتفي بشه؟ دكتر: اين مملكت پسرجان،سرزمين گسل و زلزله و پس لرزه است!آدم از فردا روزش - این و خداوند باید جواب بده ، باید جواب این سوال رو بده ! اگه تو این دنیا هیچ جایی برای آرامش وجود نداره ؛ و اگه تمام رویاهای ما از عشق ، عدالت و آزادی فقط ی خیال بیهودس! پس چرا ما رو آفرید ؟!... -ميدوني چيه تقي جان؟من بر خلاف مرحوم پدرم،ازسياست چيز زيادي نميدونم! همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛ همين دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال مدار صفر درجه سایر فیلم ها: -یه پایان تلخ بهتر از یه تلخی پایان ناپذیره ... (درباره الی) - میدونی برتر از عشق بی فرجام چیه؟فرجام بدون عشق... (برف روی شیروانی داغ) - من زندگی مو باختم حاج اقا منو از زندون می ترسونی؟برو از خدا بترس ... (جدای نادر از سیمین) - جنگ احساس مسولیته نه شلیکه گلوله ... (شوق پرواز) - هر چه تو اوج میگیری دنیا از دید تو بزرگتر می شود و تو از دید دنیا کوچکتر می شوی ... (شوق پرواز) - تو کویر ادم به خدا نزدیک تره چون اسمون به زمین نزدیک تره ... (پلیس جوان) - میدونی چیت حرص ادمو درمیاره؟اینکه حالت از من بده ولی حس واقعیتو بهم نمیگی خب چیه هر چی هست بیا به خودم بگو فکر میکنی چیزیمه؟فکر میکنی چون چیزیمه عرضه ندارم پس چون عرضه ندارم دیگه.....این منصفانه نیست چون من دارم سعی خودمو میکنم غلطی تا حالا نتونستم بکنم چون نمیتونم تمرکز کنم رو کاری ک باید بکنم نمیتونم تمرکز کنم چون همه ی وقتمو اون چرت وپرتا ی مزخرف و دغدغه های احمقانه پر کرده دانشکده ی مزخرف و شاگردای خنگ و... (پرسه در مه) گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش