شنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
۱۲:۳۴ - ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ کد خبر: ۱۴۰۱۱۱۲۳۸۴
فیلم و سینمای جهان

۱۰ فیلم ترسناک بسیار قوی و جذابی که علیرغم داشتن داستانی ساده زهره ترکتان می کنند

فیلم ترسناک بسیار قوی,ژانر وحشت

وقتی پای داستان سرایی به میان می آید، گاهی اوقات هر چه کمتر بهتر است. کمتر ژانری به اندازه ژانر وحشت از این طرز تفکر سود برده اند. مفاهیم سرراست و کاملاً شیطانی مانند قاتلان ماسک دار یا خانه های جن زده راه را برای فیلم های شاهکار ترسناک و بدون پیچیدگی باز می کنند. برای درک این موضوع تنها کافی است به ژانر فرعی محبوب اسلشر نگاه کنید. اکثر فیلم های اسلشری که ساخته شده اند به یک فرمول و خط روایی واحد و محدود پرداخته که معمولاً به یک دختر بازمانده پایانی ختم می شود که بعد از کشتن قاتل شیطان صفت، تنها بازمانده ماجراست.

فیلم ترسناک بسیار قوی,ژانر وحشت

اکثر فیلم های زیرژانر خانه های جن زده نیز در مورد گروهی از شخصیت هاست که به شکلی ماوراءالطبیعه در وحشت فرو می روند، تا اینکه رفته رفته معمای ماجرا را حل کرده و عامل اصلی این ترس و وحشت را کشف می کنند. وقتی مفهوم داستان ساده و سرراست باشد، فیلمسازان می توانند تلاش بیشتری روی شخصیت پردازی و تمرکز روی فاکتور ایجاد ترس داشته باشند. موضوع دوم، به طور ویژه، مهم ترین نقش را در ارزشمندسازی کلی تجربه ترس فیلم دارد. فراهم کردن یک ترکیب خوب از تعلیق، کشتار و تهدیدی شیطانی و تاریک بیشترین اهمیت را در ساخت یک فیلم ترسناک موفق دارد. برای ۱۰ فیلمی که در ادامه خواهند آمد، ساده نگه داشتن و تمرکز اصلی روی یک موضوع واحد و خاص باعث شده که جذابیت فیلم ها دو چندان شود.

فیلم ترسناک بسیار قوی,ژانر وحشت The Hitcher (1986)‎

هیچ فیلمی به اندازه این فیلم کلاسیک دهه هشتادی نشان نمی دهد که چرا سوار کردن یک مسافر سر راهی ایده خوبی نیست. در فیلم The Hitcher، روتگر هاور در نقش جان رایدر سایکوپات در مسیر بی نقص یک شخصیت شیطانی گام بر می دارد. وقتی شخصیت جیم هالزی این اشتباه تغییر دهنده مسیر زندگی اش را مرتکب شده و رایدر را سوار می کند، زندگی او به سرعت زیر و رو می گردد، بعد از آنکه در یک بازی ترسناک موش و گربه با این قاتل مرموز گرفتار می شود. در اینجا هیچ دلیل واضحی برای آدم آزاری پرخشونت رایدر دیده نمی شود. تنها چیزی که برای هالزی اهمیت دارد، خلاص شدن از دست رفتارهای خشن این مسافر سرراهی است.

نداشتن انگیزه و تاکید روی تعقیب و گریز، به جای داستان گذشت و توسعه شخصیت، باعث می شود که این فیلم پرتنش سرعت روایی بالایی داشته و یک مطالعه موثر در داستان سرایی مینیمالیستی باشد که به خوبی باعث ایجاد حس تعلیق و تنش می شود. اوج پر از اکشن فیلم از فاکتور ترس آرام سوزی که فیلم تا آن نقطه ایجاد کرده نهایت استفاده را می بردو سکانس پایانی نیز از لحاظ شماتیک بی نقص است، به خاطر جذابیتی که دو شخصیت اصلی بین خود دارند. تصویر بهت زده کاپیتان استریج در سکانس پایانی، نمایانگر موثری از حس وحشت و ترسی است که مخاطب در این لحظه از فیلم تجربه می کند. اگر این فیلم بیش از این روی مسائل پیچیده متمرکز می شد، بدون شک بخش پایانی داستان نمی توانست تا به این اندازه موثر باشد.

فیلم ترسناک بسیار قوی,ژانر وحشت It Follows (2014)‎

پرداختن به یک موجودیت ترسناک که از طریق تماس جنسی منتقل می شود، در زمان انتشار فیلم It Follows در سال ۲۰۱۴ اصلاً انقلابی به نظر نمی رسید. اما در نگاه دوم، با مفهومی به شدت ساده مواجه می شوید که با موفقیت داستان را پیش می برد، بدون اینکه پیچیدگی یا پیچش داستانی خاصی در روایت ماجرا باشد. یک هویت مرموز و قاتل در تلاش برای پیدا کردن و کشتن قربانی است. برای شخصیت اصلی جی، وی بعد از خوابیدن با مردی که قبلاً به هدف این موجودیت قاتل تبدیل شده، به قربانی جدید آن تبدیل می شود. اگر این موجود مرموز به اندازه کافی قربانی خود را تعقیب کند، جی نیز همان سرنوشتی را پیدا خواهد کرد که دیگر قربانی ها تجربه کرده اند.

در کل، این فیلم یک اثر ترسناک موثر با سرعت روایت مناسب است که درماندگی و تلاش های ناامیدانه شخصیت اصلی برای خلاص شدن از دست این هیولای تغییر چهره دهنده، پیش از اینکه خیلی دیر شود، را روایت می کند. دیوید رابرت میچل، کارگردان فیلم، در مسیر داستان با یک سری از کلیشه های ژانر وحشت بازی می کند تا در نهایت به اوج جذاب داستان می رسد. این فیلم چهار سال پس از فیلم تحسین شده دیگر میچل به نام The Myth of the American Sleepover منتشر شد. علیرغم تفاوت شدید ژانر دو فیلم، هر دوی آن ها به تم های مشابهی از خشم و هویت جنسی نوجوانان می پردازند. برای میچل، این دو فیلم، قدرت و ارزش او به عنوان کارگردانی که با بودجه هایی اندک کار می کند را ثابت کرده اند.

فیلم ترسناک بسیار قوی,ژانر وحشت Cujo (1983)‎

علیرغم طبیعت خوش مشرب و دوست داشتنی شان، در این اقتباس از رمان ترسناک استفن کینگ، از نژاد سگ سنت برنارد با اثری بسیار تکان دهنده و ویرانگر استفاده شده است. داستان فیلم Cujo در مورد سگی است که در ابتدای داستان یک سگ بزرگ مهربان است، یک سگ خانگی دوست داشتنی که اشتباه بزرگ تعقیب کردن یک خرگوش را مرتکب شده و وارد یک غار مرموز می شود. در آنجا، یک خفاش هار او را گاز گرفته و او را نیز به این بیماری مبتلا می کند. دیگر لازم به گفتن نیست که پس از این ماجرا، روزهای کوجو به عنوان یک عضو قابل اعتماد در خانواده ترنتون به سرعت به پایان می رسد. و این کل داستان فیلم Cujo است: سگ بزرگی که هار می شود. این فیلم ساختاری تقریباً شبیه فیلم های اسلشر دارد، در حالی که این سگ دیوانه شده دائماً شخصیت های جانبی را به ترسناک ترین شکل ممکن کشته و از هم می درد.

در نهایت، پسر و مادر خانواده ای که پیش تر کوجو را یکی از اعضای خانواده خود می دانستند در داخل ماشینی گرفتار می بینند که سگ هار قصد وارد شدن به آن را دارد. این بخش از فیلم بسیار کلاستروفوبیک و ناخوشایند است که در آن تنش به سرعت بالا می گیرد. از بازی به شدت وحشت زده دی والاس در نقش دونا ترنتون تا بدلکاری های متعددی مرتبط با سگ داستان، این فیلم از آن فیلم هایی است که شاید احمقانه جلوه کند اما می توان آن را اقتباسی موثر از یکی از محافظه کارانه ترین تلاش های استفن کینگ در زمینه نوشتن داستان های ترسناک دانست.

فیلم ترسناک بسیار قوی,ژانر وحشت Open Water (2003)‎

داستان واقعی و ترسناک تام و ایلین لونرگان الهام بخش ساخت این فیلم بسیار ترسناک با بودجه ای اندک بود. لونگرن ها در جریان یک غواصی در دریای مرجانی در استرالیا در سال ۱۹۹۸ رها شدند. زمانی که تیم متوجه گم شدن آن ها شد، این دو دیگر کاملاً از دیدشان دور شده بودند. در فیلم Open Water، سوزان واتکینز و دانیل کینتنر نیز خود را در شرایطی کاملاً مشابه می یابند، زن و شوهری که پس از جدا شدن احمق گونه از دیگر اعضای گروه در جریان یک غواصی تفریحی، جا گذاشته می شوند. از آن به بعد، شاهد وضعیت این زوج هستیم، در شرایطی که لحظه لحظه سرنوشتی تاریک به آن ها نزدیک تر می شود. به هیچ عنوان در این فیلم خبری از وحشت های متمرکز بر جامپ اسکر نیست اما Open Water به خوبی ترس تنها بودن در دل دریا را به نمایش می گذارد.

گرسنگی و دیوانگی که رفته رفته این دو شخصیت را به بند می کشد، همراه با کوسه های گرسنه ای که دورشان پرسه می زنند، تماشای این فیلم را به تجربه ای تلخ و دشوار تبدیل می کند. در کل، در اینجا با یک تریر بسیار ساده اما به شدت موثر مواجه هستیم. نداشتن هیچ داستان پردازی واقعی بعد از اینکه زوج داستان خود را در دل دریا تنها می بینند، به وحشت بی هدفی که این دو خود را ناگهان در آن می یابند می افزاید. تنها کاری که مخاطب می تواند بکند این است که از اعضای گروه عصبانی باشد که تازه بعد از بازگشت به خشکی متوجه می شوند که این زوج را در دل دریا جا گذاشته اند، اما دیگر عصبانیت از آن ها نیز فایده ای ندارد.

فیلم ترسناک بسیار قوی,ژانر وحشت Goodnight Mommy (2014)‎

این فیلم ترسناک اتریشی که در سال ۲۰۱۴ ساخته شد، به ترس دو پسربچه دوقلوی ۱۰ ساله می پردازد که مادرشان از یک جراحی صورت عمده به خانه باز می گردد. در طول فیلم، این دو پسربچه شروع به ظنین شدن به زنی می کنند که صورتش زیر آن همه بانداژ مخفی شده و فکر می کنند مادرشان نیست. چنین مفهومی برای یک فیلم ترسناک به شدت وحشت زاست، در حالی که مخاطب رفته رفته گذشته تاریک این خانواده را کشف می کند. اگر چه روایت کلی و اصلی داستان در فیلم Goodnight Mommy ساده است اما ماجراجویی هایی که شخصیت ها دارند و پیچش داستانی پایان داستان، باعث می شود که کاملاً غافلگیر شویم.

در این فیلم شاهد نوعی از داستان پردازی هستیم که باعث می شود تماشای دوباره فیلم برای دیدن سرنخ های بسیاری که در طول داستان کاشته شده تضمین شود. مخاطب در تماشای این فیلم به سفری برده می شود که وقتی در پایان همه چیز فاش می شود، تمام ماجرا منطقی جلوه می کند اما هنوز هم در آن لحظه پایانی، مخاطب در بهت و حیرت فرو رفته است. تاکید روی دیدگاه بسیار ساده کودکان داستان، تاثیر بیشتری به این عوامل شوکه کننده اضافه می کند. بدین ترتیب، یک داستان پردازی کاملاً ساده و سرراست به یک سری ترس های غیرمنتظره و تکان دهنده منجر می شود. این فیلم که نویسندگی و بازی های آن در حد اعلا بود، سال گذشته در قالب یک فیلم هالیوودی بازسازی شد اما با تغییر فرمول وحشت زایی داستان، هرگز نتوانست به تاثیرگذاری فیلم اورجینال نزدیک شود.

فیلم ترسناک بسیار قوی,ژانر وحشت Hell Fest (2018)‎

در یک طعنه به شدت بیرحمانه، یک پارک سرگرمی با تم وحشت به منظر برخی از واقعی ترین وحشت ها، در این شاهکار ترسناک کمتر دیده شده منتهی می شود که در سال ۲۰۱۸ منتشر شد. با بازگشت به رویه فیلم های اسلشر کلاسیک، فیلم Hell Fest داستان یک قاتل خونخوار با نام «دیگری» را روایت می کند. همانند بسیاری از اسلشرهایی که قبل از این فیلم ساخته شده اند، دیگری نیز علاقه خاصی به سلاخی کردن نوجوانان دارد. برای شخصیت های ناتالی و بروک، حضور این قاتل به شکل غیرمنتظره ای، فستیوال جذاب آن ها را به یک کابوس مرگبار تبدیل می کند. مدت زمان زیادی طول می کشد تا قاتل داستان بتواند قربانیان بسیاری را روی هم تلنبار کند اما وقتی این کار را می کند، یک مسیر هیجان انگیز را طی کرده و در نهایت به یک اوج شبه هزارتو می رسیم که جذابیت داستان را دو چندان می کند.

فیلم Hell Fest بارها به کلیشه های بی معنی مترادف با ژانر اسلشر ارجاع می دهد، و از آن ها برای ایجاد تاثیری ترسناک پس از شروع کشتارها استفاده می کند. در زمان انتشار، این فیلم مورد توجه منتقدان قرار نگرفت و بسیاری از نقدها به داستان پردازی های اندک و استفاده از کلیشه های ژانر اسلشر به عنوان نقص های اصلی فیلم اشاره کردند. اما برای طرفداران این ژانر، سادگی و سبک روایی کلاسک داستان دقیقاً همان چیزی است که باعث جذابیت فیلم می شود. از همه بهتر اینکه، یک سکانس بسیار غیرمنتظره و ویرانگر در پایان فیلم وجود دارد که بیش از پیش مخاطب را با شخصیت آدمکش داستان آشنا می کند.

فیلم ترسناک بسیار قوی,ژانر وحشت The Strangers (2008)‎

در یک اتفاق بسیار بد برای کسانی که برای تعطیلات به یک خانه اجاره ای می روند، سه قاتل دیوانه به خانه اجاره ای زوجی به نام های کریستن و جیمز برخورد می کنند. سادگی روایت اغلب نهیلیستی فیلم The Strangers در افشاگری این موضوع است که چرا قاتلان این دو را هدف قرار داده اند. هیچ پیچش داستانی یا هدف شخصی در کار نیست و دلیل خیلی ساده است، اینکه کریستین و جیمز بیچاره آن شب در خانه هستند. تقریباً تمام فیلم یک بازی موش و گربه بدسرانجامی است که این زوج خود را در آن می بینند. این یک فیلم ترسناک پرتنش و خوش ساخت است که فضای خالی زیادی در طول ۸۰ دقیقه روایت خود ندارد. سادگی انگیزه های ترسناک شخصیت های شرور داستان، در کنار پایان به شدت تکان دهنده و ویرانگر فیلم، باعث خلق یک فیلم بسیار موثر و خالی از هر پیچیدگی واقعی می شود.

در هنگام انتشار، بسیاری از پتانسیل این فیلم برای خلق یک فرانچایز می گفتند اما ۱۰ سال آزگار طول کشید تا دنباله پربحث این فیلم از راه برسد. از بخت بد طرفداران اما این دنباله از بسیاری از عناصری که فیلم اورجینال را جذاب و موثر ساخت، دوری کرده بود. با داستانی پراشتباه و بی ثبات و یک دلیل تراشی به شدت بی کیفیت در مورد انتقامجویی کودکانه، پایان فیلم بسیاری از سینماروها و منتقدان را از داشتن یک سری فیلم ترسناک تاثیرگذار ناامید کرد.

فیلم ترسناک بسیار قوی,ژانر وحشت Hush (2016)‎

مردان دیوانه قاتل و ماسک دار، نماد سینمای وحشت هستند. چیزی که کمتر رایج است این است که کمتر به سراغ افراد دارای نقص های فیزیکی و شناختی می روند، کسانی که حتی نمی توانند صدای نزدیک شدن قاتلشان را نیز بشنوند. در فیلم Hush، شخصیت مدی با بازی کیت سیگل یک نویسنده ناشنوای داستان های ترسناک است که خود را هدف یک مهاجم ماسک دار می یابد. با توجه به ناتوانی او در تماس با پلیس یا پی بردن به انگیزه یا هویت مزاحم خانگی، این بازی موش و گربه به سادگی با افزایش تنش همراه می شود. همه چیز وقتی شروع می شود که دوست مدی، سارا، بعد از سر زدن به خانه او، با تیروکمان مرگبار شخصیت قاتل داستان روبرو می شود. مرگ هولناک او کاملاً از چشم مدی پنهان می ماند که خیلی زود به هدف جدید شخصیت شرور و سادیستی داستان تبدیل می شود.

حال و هوای به شدت خشن و ترسناکی بر فیلم حاکم است، در شرایطی که مدی بارها و بارها توسط شخصیت شرور داستان زخمی می شود. سرعت روایت داستان در بهترین شرایط ممکن قرار دارد و تنها در نزدیک پایان داستان است که به اوج خود می رسد، همان جایی که داستان به این افزایش تنش و سرعت نیاز دارد. هم سیگل و هم جان گلگر جونیور که نقش شخصیت شرور را بازی می کند، در یکی از بهترین فیلم های ترسناک اخیرِ سینما، بازی های فوق العاده ای از خود انجام داده اند. اگر چه سال هاست که شاهد فیلم های ترسناکی در مورد هجوم به خانه ها هستیم، اما این یکی به لطف پیچش ساده اما ناتوان کننده احساسی شخصیت اصلی آن یک سر و گردن بالاتر است.

فیلم ترسناک بسیار قوی,ژانر وحشت Alien (1979)‎

فیلم تاثیرگذار و ماندگار سال ۱۹۷۹ ریدلی اسکات، داستانی بسیار ساده تر از آن چیزی دارد که مخاطب در ابتدای فیلم انتظارش را می کشد. در فیلم Alien، خدمه سوار بر سفینه نوسترومو مرتکب اشتباهی مرگبار شده و تصمیم می گیرند به بررسی سقوط یک سفینه بیگانه بپردازند که سیگنالی از آن دریافت کرده اند. نیازی به گفتن نیست که اوضاع خیلی زود ترسناک می شود وقتی جان هرت باردار می شود. از آنجا به بعد، فیلم یک فرمت تقریباً اسلشری را دنبال می کند، پس از آنکه یک بیگانه ترسناک رفته رفته خدمه را از درون می خورد. غیر از پیچش غیرمنتظره ای که نشان می دهد یان هولم یک شخصیت انسانی آشنا و از اعضای خدمه نیست، فیلم نسبتاً سرراست است، فیلمی در مورد هیولایی که در فضا به جان شخصیت های انسانی افتاده است.

این موجود کمین کرده در تاریکی باعث می شود که سفینه حال و هوایی شبیه یک خانه جن زده داشته باشد، در حالی که می فهمیم شخصیت های داستان تحت نظر موجودی هستند که آن ها حتی توان درک کردنش را هم ندارند. در مورد شخصیت ریپلی، همچنین این فیلم یکی از ماندگارترین تجسم های دختر پایانی تاریخ سینما را پیدا می کند. در نهایت، تنها بازمانده داستان از هوش و منابعش برای غلبه بر هیولای فرازمینی استفاده می کند. در اینجا شاهد یک تریلر آرام سوز هستیم که مملو از اکشن است و بدنبال انتشارش همه را شگفت زده کرد. دنباله محبوب جیمز کامرون بر این فیلم نیز روایتی نسبتاً ساده را دنبال می کند: چه می شود اگر تعداد بیگانه ها بیش از یکی بود؟

فیلم ترسناک بسیار قوی,ژانر وحشت Halloween (1978)‎

فیلم Halloween به عنوان یک از تاثیرگذارترین فیلم های تاریخ سینما در ژانر اسلشر کلاسیک شناخته می شود که الهام بخش ساخت فیلم های متعددی در مورد قاتلان تشنه خون در دنیای سینمای دهه ۸۰ شد، دهه ای که به شدت تحت حاکمیت ژانر وحشت قرار داشت. مایکل مایرز، همانطور که دکتر لومیس می گوید، «صرفاً یک شرور است». ما به عنوان مخاطب، هیچ درکی از اینکه چطور مغز این شخصیت آدمکش کار می کند نداریم و به ما گفته نمی شود که چرا تا به این اندازه در مقابل جراحات مقاوم و ایمن است. به گفته جان کارپنتر کارگردان فیلم، فاکتور ترس شخصیت مایکل مایرز بیشتر در نبود هیچ شخصیت مشخصی موثر است تا ویژگی های واضح یا منشاء پیچیده او و رفتارهایش.

بعد از فرار از دیوانه خانه، مایرز به خانه دوران کودکی اش در ایلینوی باز می گردد. در آنجا، او به بیرحمانه ترین شکل ممکن برخی از نوجوانان شهر را به قتل می رساند تا اینکه شخصیت لوری استرود را به عنوان هدف بعدی اش انتخاب می کند. این داستانی بسیار سرراست از یک هیولای ساکت است که به شهر آمده و همه را در وحشت فرو می برد. زیبایی این فیلم در سادگی آن است. با بودجه ای اندک، این فیلم در حفظ تعلیق موفق است، موفقیتی که با سرعت روایت هوشمندانه و موسیقی متن بی نقصش و البته حال و هوای ناخوشایند مرموزش در مورد شخصیت اصلی داستان بدست می آید.

  • 19
  • 5
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
محمدرضا احمدی بیوگرافی محمدرضا احمدی؛ مجری و گزارشگری ورزشی تلویزیون

تاریخ تولد: ۵ دی ۱۳۶۱

محل تولد: تهران

حرفه: مجری تلویزیون

شروع فعالیت: سال ۱۳۸۲ تاکنون

تحصیلات: کارشناسی حسابداری و تحصیل در رشته مدیریت ورزشی 

ادامه
رضا داوودنژاد بیوگرافی مرحوم رضا داوودنژاد

تاریخ تولد: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۵۹

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر

شروع فعالیت: ۱۳۶۵ تا ۱۴۰۲

تحصیلات: دیپلم علوم انسانی

درگذشت: ۱۳ فروردین ۱۴۰۳

ادامه
فرامرز اصلانی بیوگرافی فرامرز اصلانی از تحصیلات تا شروع کار هنری

تاریخ تولد: ۲۲ تیر ۱۳۳۳

تاریخ وفات : ۱ فروردین ۱۴۰۳ (۷۸ سال)

محل تولد: تهران 

حرفه: خواننده، آهنگساز، ترانه‌سرا، نوازندهٔ گیتار 

ژانر: موسیقی پاپ ایرانی

سازها: گیتار

ادامه
علیرضا مهمدی بیوگرافی علیرضا مهمدی؛ پدیده کشتی فرنگی ایران

تاریخ تولد: سال ۱۳۸۱ 

محل تولد: ایذه، خوزستان، ایران

حرفه: کشتی گیر فرندگی کار

وزن: ۸۲ کیلوگرم

شروع فعالیت: ۱۳۹۲ تاکنون

ادامه
ابراهیم بن جعفر ابی طالب زندگینامه ابراهیم بن جعفر ابی طالب

نام پدر: جعفر بن ابی طالب

سن تقریبی: بیشتر از ۵۰ سال

نسبت های مشهور: برادر محمد بن ابی طالب

ابراهیم بن جعفر ابی طالبزندگینامه ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب

زندگینامه ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب

ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب فرزند جعفر بن ابی طالب بوده است، برخی از افراد ایشان را همراه با محمد از نوه های جعفر می دانند که عمال بن زیاد وی را به شهادت رساند. برخی از منابع می گویند که ابراهیم و محمد هر دو از لشکر ابن زیاد فرار کرده بودند که بانویی در کوفه آنها را پناه می دهد، اما درنهایت سرشان توسط همسر این بانو که از یاران ابن زیاد بود از جدا شد و به شهادت رسیدند. 

ادامه
مریم طوسی بیوگرافی مریم طوسی؛ سریع ترین دختر ایران

تاریخ تولد: ۱۴ آذر ۱۳۶۷

محل تولد: تهران

حرفه: ورزشکار، دونده دوهای سرعت

تحصیلات: کارشناسی تربیت بدنی از دانشگاه تهران

قد: ۱ متر ۷۲ سانتی متر

ادامه
زهرا گونش بیوگرافی زهرا گونش؛ والیبالیست میلیونر ترکی

چکیده بیوگرافی زهرا گونش

نام کامل: زهرا گونش

تاریخ تولد: ۷ جولای ۱۹۹۹

محل تولد: استانبول، ترکیه

حرفه: والیبالیست

پست: پاسور و دفاع میانی

قد: ۱ متر و ۹۷ سانتی متر

ادامه
سوگل خلیق بیوگرافی سوگل خلیق بازیگر جوان سینمای ایران

تاریخ تولد: ۱۶ آبان ۱۳۶۷

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر

آغاز فعالیت: ۱۳۸۷ تاکنون

تحصیلات: لیسانس کارگردانی تئاتر از دانشگاه هنر تهران

ادامه
شیگرو میاموتو سفری به دنیای بازی های ویدیویی با شیگرو میاموتو

تاریخ تولد: ۱۶ نوامبر ۱۹۵۲

محل تولد: سونوبه، کیوتو، ژاپن 

ملیت: ژاپنی

حرفه: طراح بازی های کامپیوتری و نینتندو 

تحصیلات: کالج هنر کانازاوا

ادامه
دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی

دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی شهاب حسینی یکی از بهترین بازیگران سینمای ایران است که تا به حال در آثار فاخری مانند محیا، دلشکسته، شهرزاد و... به نقش آفرینی پرداخته است. این هنرمند در هر یک از هنرنمایی های خود دیالوگ های ماندگاری دارد که در ادامه این مقاله از سرپوش قصد داریم به بخشی از آنها اشاره کنیم. بیوگرافی کوتاه از شهاب حسینی سید شهاب الدین حسینی تنکابنی در ۱۴ بهمن ۱۳۵۲ در تهران به دنیا آمد. وی اصالتا تن کابنی است و تحصیلات عالیه خود را در رشته روانشناسی از دانشگاه تهران برای مهاجرت به کانادا ناتمام گذاشت. وی در سال ۱۳۷۳ با پریچهر قنبری ازدواج کرد و حاصل این پیوند دو فرزند پسر به نام های محمد امین و امیرعلی است. فعالیت هنری شهاب حسینی با تئاتر دانشجویی و سپس، گویندگی در رادیو شروع شد. از جمله جوایز این هنرمند می توان به موارد زیر اشاره کرد: - او برای بازی در شمعی در باد (۱۳۸۲) و رستگاری در هشت و بیست دقیقه (۱۳۸۳) نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشنواره فیلم فجر شد.  - حسینی در سال ۱۳۸۷ با بازی در فیلم سوپر استار جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر را دریافت کرد. -  او خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد جشنواره بین‌المللی فیلم برلین ۲۰۱۱ را به‌همراه گروه بازیگران فیلم جدایی نادر از سیمین کسب کرد. - او در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۶ نیز با ایفای نقش در فیلم فروشنده توانست جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم کن را به خود اختصاص بدهد. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی؛ درباره شهاب حسینی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی فیلم سینمایی دلشکسته در نقش امیرعلی: - هر کی ریــش گـذاشت مسلمـــون نیـست، هـــرکی پیـشونیش رو داغ کـــرد، مــرد خــدا نیست. - تو همه ی اعتقادا اشتباه میشه. همیشه ام یه عده گرگن تو لباس میش! -  من بنده آن دمم که ساقی گوید یک جام دگر بگیر و من نتوانم - ما فردا میایم خواستگاری، دیگه نمی خوام خواهرم باشی می خوام نفسم باشی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در فیلم دلشکسته سریال شهرزاد در نقش قباد: -شهرزاد نمی دونی بدون، من با تو چیزایی پیدا کردم که هیچوقت تو زندگیم نداشتم و نمی خوام از دستش بدم. - ما همه مهره های سوخته ایم که زیر دست بزرگ آقاییم. -  آره خب عمو جان حقیقت تلخه عموجان، شنیدنش همچین یه جاهایی از وجدان آدمو جز میده. -  میرم صاف وامیستم جلوی بزرگ آقا بش میگم بزرگ آقا من، زن من، خب؟! پا به ماهه! عین ۱۰-۱۲ ماهو میخوام بمونم ور دلش چی میگی شما؟ - قباد : فقط یه سوال، خیلی دلم می خواد جوابشو بدونم، تو هنوزم دلت باهاشه؟ شهرزاد : فراموشی زمان می بره، فقط فکر می کنم اگه من به هر دری زدم، و اونی نشد که می خواستم بشه، لابد قسمت خرافه نیست، هست واقعا - موقتیه این روزا شهرزاد، می گذره. این وسط تنها چیزی که مهمه اینه که من هنوز با همه ی وجودم دوست دارم. عاشقتم - قباد : سخته واسم دوری تو اینو بفهم، چطوری اینو بهت ثابت کنم؟ شهرزاد : دیر شده، برای ثابت کردنش خیلی خیلی دیر شده … حتی ملک جوانبخت هزار و یک شبم نبودی وگرنه من کم قصه و داستان به گوش تو نخوندم. عاشق بزدل عشقو هم زایل می کنه آقای قباد دیوانسالار -قباد : این کارو باهام نکن شهرزاد. اینطوری خردم نکن. من هنوز دوستت دارم، خیلی بیشتر از قبل. همه چیو خراب نکن شهرزاد : برو قباد، پشت سرتم دیگه نگاه نکن -  من چی کار به کسی داشتم، داشتم زندگیمو می کردم. با بدبختی خودم سر و کله می زدم. اصلا روحمم خبر داشت همچین کسی تو این دنیا زندگی می کنه؟ کی نشونم داد؟ شما. بعدشم که فرستادینم تو بهشت تازه می خواستم بفهمم زندگی یعنی چی؟ تازه طعمش داشت زیر دهنم مزه مزه می کرد که یقه مو گرفتین ترپ انداختینم وسط جهنم. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال شهرزاد سریال مدار صفر درجه در نقش حبیب پارسا: -تو را به جای همه دوست میدارم-تو را به خاطر عطر نان گرم برفی که اب میشود -برای بخشش اولین گناه-تو را برای دوست داشتن دوست میدارم-تو را به خاطر تمام کسانی که دوست نمیدارم دوست میدارم ...  - همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛همين  - مظفر:منوببخش ...یافراموش کن! حبیب:میبخشم...ولی فراموش نمیکنم!!!  -حبيب: فقط چرا فكر مي كنيد كه سفر اعزام ممكنه منتفي بشه؟ دكتر: اين مملكت پسرجان،سرزمين گسل و زلزله و پس لرزه است!آدم از فردا روزش - این و خداوند باید جواب بده ، باید جواب این سوال رو بده ! اگه تو این دنیا هیچ جایی برای آرامش وجود نداره ؛ و اگه تمام رویاهای ما از عشق ، عدالت و آزادی فقط ی خیال بیهودس! پس چرا ما رو آفرید ؟!... -ميدوني چيه تقي جان؟من بر خلاف مرحوم پدرم،ازسياست چيز زيادي نميدونم! همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛ همين دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال مدار صفر درجه سایر فیلم ها: -یه پایان تلخ بهتر از یه تلخی پایان ناپذیره ... (درباره الی) - میدونی برتر از عشق بی فرجام چیه؟فرجام بدون عشق... (برف روی شیروانی داغ) - من زندگی مو باختم حاج اقا منو از زندون می ترسونی؟برو از خدا بترس ... (جدای نادر از سیمین) - جنگ احساس مسولیته نه شلیکه گلوله ... (شوق پرواز) - هر چه تو اوج میگیری دنیا از دید تو بزرگتر می شود و تو از دید دنیا کوچکتر می شوی ... (شوق پرواز) - تو کویر ادم به خدا نزدیک تره چون اسمون به زمین نزدیک تره ... (پلیس جوان) - میدونی چیت حرص ادمو درمیاره؟اینکه حالت از من بده ولی حس واقعیتو بهم نمیگی خب چیه هر چی هست بیا به خودم بگو فکر میکنی چیزیمه؟فکر میکنی چون چیزیمه عرضه ندارم پس چون عرضه ندارم دیگه.....این منصفانه نیست چون من دارم سعی خودمو میکنم غلطی تا حالا نتونستم بکنم چون نمیتونم تمرکز کنم رو کاری ک باید بکنم نمیتونم تمرکز کنم چون همه ی وقتمو اون چرت وپرتا ی مزخرف و دغدغه های احمقانه پر کرده دانشکده ی مزخرف و شاگردای خنگ و... (پرسه در مه) گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش