به سبب آغاز اکران نه چندان پر ثمر دو فیلم تازه «Snatched» (گرفتار شده یا «گرفته شده») و «شاه آرتور: افسانه شمشیر»، قسمت دوم فیلم کمیک بوکی «نگهبانان کهکشان» توانست جایش را در صدر جدول پرفروش های سینماهای آمریکای شمالی حفظ نماید و برای دومین هفته متوالی پیشاهنگ جدول شود و دست نیافتنی بماند.
درست است که دو فیلم فوق در این جدول در جاهای دوم و سوم قرار گرفتند اما میزان فروش شان در قبال مقدار سودسازی «نگهبانان کهکشان» آن هم در دومین هفته پخش این فیلم بسیار کم بود، به طوری که برای آنها به ترتیب بیشتر از ۵/۱۷ و ۷/۱۴ میلیون دلار در جداول فروش منظور نشد. این در حالی روی داد که دو فیلم تازه اکران شده دیگر این هفته با نام های «پایین سواران» و «دیوار» از این هم ضعیف تر عمل کردند و با ۴/۲ و ۸۹۱ هزار دلار سودسازی فقط در رده های هشتم و چهاردهم جدول مستقر شدند اما لااقل این دفاعیه منطقی را داشته اند که به ترتیب فقط در ۲۹۵ و ۵۴۱ سالن در سطح آمریکا و کانادا اکران شده اند، حال آن که فیلم های صدر جدول هیچیک کمتر از ۳۵۰۰ سالن را در اختیار خویش ندیدند.
عقب گرد بزرگ
نرسیدن نسخه جدید «شاه آرتور» به ۱۵ میلیون دلار فروش به رغم بهره گیری فیلم از فزون تر از ۳۷۰۰ سالن و برای اثری سینمایی که ۱۷۵ میلیون دلار خرج ساخت آن بوده، طبعا یک ناکامی و عقب گرد بزرگ است و نشان می دهد شمشیر افسانه ای او چندان کارآمد نبوده و برایی نداشته است و در چنین فضایی فروش ۶۳ میلیون یورویی «نگهبانان کهکشان ۲» فقط خبر از جذابیت بیشتر این فیلم در قیاس با دو فیلم تازه واردی که قبلا صحبت شان به میان آمد، نزد مردم می دهد. حالا مجموع درآمد سازی ورسیون جدید «نگهبانان کهکشان» در آمریکا و کانادا بعد از فقط ۱۲ روز اکران به رقم خیره کننده ۲۴۶ میلیون دلار می رسد که حتی در قیاس با فروش روزهای نخست قسمت اول این فیلم که در سال ۲۰۱۴ به نمایش در آمد، بیشتر نشان می دهد.
یک تنزل متداول
«نگهبانان کهکشان ۲» در قیاس با آمار فروش هفته نخست خود ۵۷ درصد تنزل داشت ولی این نیز در مقام مقایسه با اکثر فیلم های دنباله ای کمیک استریپی شرکت مارول و بخصوص قسمت های دوم این گونه فیلم ها حاکی از آمار و وضعیتی بهتر است. از این قبیل فیلم ها می توان به «انتقامجویان: عصر اولترون»، «ایرون من ۲» و «تور: دنیای تاریک» اشاره کرد و همین طور به «کاپیتان آمه ریکا: سرباز زمستانی» که این آخری در هفته دوم اکرانش تنزل فروشی برابر با ۶/۵۶ درصد داشت. البته همه این فیلم ها در کل به قدری سودساز بودند که تنزل مورد بحث فقط یک فرآیند عادی در آن ارتباط به حساب می آمد و جزو پروسه ای بود که برای هر فیلمی شکل می گیرد.
حاصل کار دو کمدین از دو نسل دور
پیشتر نام «Snatched» را به عنوان فیلم دوم جدول فروش آمریکای شمالی آوردیم و اینجا در مقام توضیح باید گفت که این یک کمدی جدید محصول شرکت فاکس و همراه با بازی دو کمدینی است که حداقل ۳ نسل و نیم فاصله زمانی بین آنها وجود دارد. یکی از آنها ایمی شومر است که در ۱۰، ۱۲ سال اخیر دائماً در بین کمدین های هالیوود بلند مرتبه تر شده و حتی می توان گفت که یک سبک خاص و تازه را از خود ارائه داده که به اسم خود وی نیز نامگذاری شده است. دیگر ضلع و عضو تیم دو نفره کمدی حاضر در «Snatched» گولدن هاون کهنه کار است که اولین بار در سالهای پایانی دهه ۱۹۶۰ در سینمای آمریکا دیده شد و از اوائل دهه ۱۹۷۰ اوج گرفت و با این که در مسیر ۷۰ ساله شدن قرار دارد، چندان مسن تر از ایمی شومر ۳۰ و چند سال جوان تر از خود بنظر نمی رسد. این فیلم با فروشی ۵/۱۷ میلیون دلاری تقریباً به همان آماری رسید که برایش پیش بینی می شد. البته نباید فراموش کرد که یکی از فیلم های قبلی ایمی شومر به نام «لاشه قطار» در سال ۲۰۱۵ در بدو اکرانش به فروشی ۳۰ میلیون دلاری دست یافت و این بسیار بهتر و بیشتر از شروع اکرانی بود که برایش پیش بینی می شد.
یک دلگرمی
بررسی ها نشان می دهد که «Snatched» در هفته نخست ازتماشاگرانی بهره مند شد که ۷۷ درصدشان زن و بقیه مرد بودند و ۷۲ درصد از کل تماشاگران حداقل ۲۵ سال سن داشتند. یک نقطه دلگرمی برای سازندگان «Snatched» این است که بیشتر از ۴۲ میلیون دلار صرف ساخت این فیلم نشده و با این اوصاف نمی توان چندان ضرر و زیانی را برای این فیلم حدس زد و خسرانی را برای آن قائل بود.
وقایع دراماتیک شاه آرتور
«شاه آرتور: افسانه شمشیر» از مدتها پیش توقعات زیادی را در ارتباط با خود به وجود آورده بود و حتی برخی معتقد بودند می تواند شروع کننده یک فرانچیز جدید باشد و فیلم نخست از یک مجموعه چند فیلمی مرتبط با شاه آرتور و وقایع دراماتیک زندگی وی و تبعات آن به شمار آید اما فیلمی که با بودجه خیره کننده ۱۷۵ میلیون دلار ساخته شده، به فروشی بسیار نازل و ۷/۱۴ میلیون دلاری اکتفا کرد که وقتی در نظر بگیریم در بیش از ۳۹۷۰ سالن حاصل آمده، آن را فقط یک شکست بزرگ می یابیم. البته برخی محافل سینمایی آغازی حداکثر ۲۵ میلیون دلاری را برای این فیلم در گیشه های آمریکای شمالی پیش بینی می کردند اما همین برآورد نیز خبر از جایگاه کم ارزش فیلم نزد کارشناسان و در سلسله مراتبی می دهد که برای این فیلم شکل گرفته و آن را در محاصره خویش قرار داده اند. طبق آمارگیری های صورت گرفته از بینندگان هفته نخست این فیلم ۵۹ درصد مرد و ۴۱ درصد زن بوده اند و از کل بینندگان هفته اول فیلم ۵۶ درصد زیر ۳۵ سال سن داشته اند.
یک قیاس دیگر
قبلا از «پایین سواران» نیز به عنوان یکی از فیلم های تازه اکران شده این هفته یاد کردیم و اینجا باید افزود این محصول جدید شرکت BH Tilt با احتساب این که حتی ۳۰۰ سالن هم در اختیارش نبود، فروش قابل قبولی (۴/۲ میلیون دلار) داشت و این امر معادله ای را به دست می دهد که بر اساس آن در هر سالن محل نمایش این فیلم ۸۱۸۰ دلار جمع آوری و به حساب این شرکت واریز شده است. اینجا یک قیاس دیگر هم لازم می آید و آن آماری است که برای فیلم جدید دیگری که در این هفته در سالن های کم شماری در آمریکای شمالی اکران شد، به ثبت رسید. آن فیلم «دیوار» است که دوگ لیمن آن را ساخته و در ۵۴۱ تالار در سطح آمریکا و کانادا ۸۹۱ هزار دلار پول بدست آورد که این معدلی برابر با ۱۶۴۸ دلار برای هر سالن را موجب می شود که از معدل حاصله برای فیلم «Lawriders» هم پایین تر و نا امید کننده تر است. با این اوصاف نشستن این فیلم جنگی و دراماتیک در رده چهاردهم جدول سودسازان آمریکای شمالی اسباب تعجب نمی شود و چیزی به فراخور ظرفیت های فیلم و احتمالاً کیفیت آن است. دوستداران سینما البته از خاطر نبرده اند که دوگ لیمن در ۲۰ سال اخیر سازنده شماری از پرفروش ترین فیلم های هالیوودی بوده و این که چرا کار جدیدش این شروع بد را داشته، تا اطلاع ثانوی غیر قابل تحلیل نشان می دهد.
- 14
- 6