شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
۱۴:۰۴ - ۰۳ دي ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۱۰۰۰۷۶۳
فیلم و سینمای جهان

فیلم «بازگشت مری پاپینز»؛ یادآوری خوشی‌های کودکی

راب مارشال,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,اخبار سینمای جهان

این روزها فیلم «بازگشت مری پاپینز» به نویسندگی «دیوید مگی» و تهیه‌کنندگی و کارگردانی «راب مارشال» و بازی «امیلی بلانت» «لین-منیول میراندا»، «مریل استریپ»، «بن ویشاو»، ‌«دیک ون دایک»، «امیلی مورتیمر» و «کالین فرث» در سینماهای جهان اکران شده است. این فیلم بر اساس نسخه‌ای به نام «مری پاپینز» (۱۹۶۴) ساخته شده است که «رابرت استیونسون» کارگردانی کرد و «والت دیزنی» افسانه‌ای تهیه‌کنندگی. 

 

دیزنی در سال ۱۹۶۶ بر اثر بیماری درگذشت. دیزنی تلاش بسیار زیادی کرد تا این این فیلم را جلوی دوربین ببرد و پول فراوانی هم برایش خرج کرد. حالا راب مارشال که یکی از مهم‌ترین کارگردان‌های ژانر درام موزیکال محسوب می‌شود دوباره سراغ این داستان پر طرفدار رفته است. آنها باز هم از مجموعه کتاب «مری پاپینز» نوشته «پی. ال. تراورس» اقتباس کرده‌اند. جالب است که این دنباله سینمایی با فاصله ۵۴ سال از نسخه اول ساخته می‌شود؛ بنابراین، «بازگشت مری پاپینز» یکی از طولانی‌ترین زمان‌ها را در ساخت دنباله یک اثر در تاریخ سینما به خود اختصاص داده ‌است و در کتاب رکوردهای سینمای هالیوود ثبت شده است.

 

«دیک ون دایک» تنها بازیگر فیلم است که در نسخه اصلی هم حضور داشت و در این فیلم در نقش پسر خودش ظاهر می‌شود. وقایع فیلم در لندن ۱۹۳۰ و ۲۵ سال بعد از حوادث فیلم نخست اتفاق می‌افتد و داستان مری پاپینز، پرستار سابق جین و مایکل را دنبال می‌کند که بعد از یک فاجعه خانوادگی قصد بازگشت به زندگی عادی را دارد. خبر تولید رسمی بازگشت مری پاپینز در سپتامبر ۲۰۱۵ اعلام شد. حدود یک ماه بعد راب مارشال به عنوان کارگردان انتخاب شد و امیلی بلانت هم در فوریه ۲۰۱۶ به پروژه پیوست. فیلمبرداری فیلم به مدت ۵ ماه به طول انجامید. 

 

این فیلم اکران جهانی خود را از ۱۹ دسامبر ۲۰۱۸ آغاز کرده است. استودیو سینمایی والت دیزنی مسئولیت اکران فیلم را برعهده دارد. فیلم با واکنش بسیار مثبت منتقدان همراه بوده است. راب مارشال با فیلم‌هایی مانند «شیکاگو» (۲۰۰۲) «خاطرات یک گیشا» (۲۰۰۵) و «دزدان دریایی کارائیب: سوار بر امواج ناشناخته» (۲۰۱۱) برای سینمادوستان آشناست. فیلم «شیکاگو» بیش از ۵ تندیس طلایی اسکار از جمله اسکار بهترین فیلم را دریافت کرده بود. به همین مناسبت بخش‌هایی از گفت‌وگوی «الکس ریدبتر» از رسانه «اسکرین رنت» با راب مارشال را ترجمه کرده‌ایم. 

 

فکر می‌کنید چه نسبتی بین فیلم «مری پاپینز» در دهه ۱۹۶۰ و کتابش در دهه ۱۹۳۰ و این شخصیت در فیلم جدید وجود دارد؟

داستانش خیلی بامزه است. «پی. ال. تراورس» کتابش را در ۱۹۳۴ می‌نوشت که در میانه افسردگی شدیدی قرار داشت. او تمام حس و حالش را متوجه خلق شخصیتی جادویی کرد که وارد یک خانواده می‌شود و تلاش می‌کند توجه آنها را جلب کند و قصد دارد آنها را به شادی برساند؛ همچنین یک حساسیت شبه کودکانه‌ای را برای بزرگسالان به ارمغان آورد. تراورس هشت کتاب نوشت و مضامین محوری مطمح نظرش را در تمام آن هشت کتاب مشاهده می‌کنید. جوهره اصلی که مد نظر نویسنده است؛ این است که بزرگسالان خوشی‌های کودکی را فراموش می‌کنند. می‌دانم که این موضوع را در نظر گرفته بود. البته به طور واضح نمی‌دانم که او یک زن سرسخت بود یا نه؛ ولی به خوبی می‌دانم که شگفتی‌های کودکی را می‌فهمید. 

 

بنابراین وقتی دیزنی سراغ من و «جان دلوکا»-همکارم- آمد در نقطه‌ای بودند که به شدت نا‌امیدی درونش موج می‌زد. برای این که جهان داستان را به نقطه‌ای از تعادل برسانیم سه سال از عمرمان را صرفش کردیم. صرف زمان برای زندگی در جهانی که امید و رهایی و فانتزی و حقیقت و واقعیت و احساسات و همه چیزهای دیگر را درونش داشته باشد. در حال حاضر این مفاهیم بسیار مهم است. در واقع، این مفاهیم هر روز در این دنیا اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. وقتی که من به افرادی مانند مریل استریپ یا کالین فرث نزدیک شدم تا نقششان را بازی کنند، به همین دلایلی که عرض کردم به سرعت پریدند در کار. من به خاطر می‌آورم که مریل استریپ بلافاصله به من گفت که: «این فیلم هدیه‌ای برای جهان امروز است.» از همین رو بلافاصله برای خود من هم آشکار شد که این داستان، داستان امروز است؛ حتی اگر مجموعه‌ این کتاب‌ها در سال ۱۹۳۴ آغاز شده باشد، یا نسخه ابتدایی این فیلم در سال ۱۹۶۴ ساخته شده باشد که متعلق به ۵۴ سال پیش است.

 

نسخه اول فیلم برای بسیاری از مردم معانی فراوانی داشت. مخصوصا برای فردی که هم سن و سال من است. من آن فیلم را زمانی دیدم که چهار یا پنج سال بیشتر نداشتم و ذهنم را به روی بسیاری از چیزها باز کرد. بنابراین خیلی زیباست تا بخشی از آن پیام بشوید؛ آن هم برای تمام زمان‌ها.

 

اگر آن روی سکه را ببنیم، شما این فیلم را در پنج سالگی تماشا کردید؛ و تلاش کردید دنباله‌ای برای آن بسازید نه اینکه بازسازی‌اش کنید. در حقیقت شما عاشق این فیلم بودید. کار شما خیلی حیله‌گرانه نیست؟

خب، البته که اینطور است؛ ولی خیلی ترسناک است. شما طرفدار یک فیلم کلاسیک هستید. چیزی که من قبلا در موردش نمی‌دانستم این بود که «پی. ال. تراورس» هشت کتاب در سراسر زندگی‌ زنانه‌اش نوشته است؛ پس مواد کار فراوانی در کتاب‌هایش موجود بود. دومین کتاب به نام «مری پاپینز برمی‌گردد» بود و سومینش «مری در را بازمی‌کند» و «مری پاپینز در پارک». تمام مواد و اطلاعاتی که لازم داشتیم در کتاب‌های «پی. ال. تراورس» وجود داشت. 

 

من می‌دانم که در دهه ۱۹۸۰ زمانی که «جفری کاتزنبرگ» در کمپانی دیزنی بود امکان انجام ساخت دنباله‌ای را بررسی کرده بودند؛ و چرا به طور خاص به مواد موجود در دنباله‌های کتاب نپرداختند؟ همانطور که می‌دانیم، «پی. ال. تراورس» محافظت بسیاری از مواد موجود در کتاب‌هایش می‌کرده است. بنابراین تلاش بسیار سختی باید می‌کردید تا بتوانید دنباله‌ای برای فیلم مهیا کنید. وقتی که من اولین نسخه فیلم را دیدم، هیچوقت بازسازی آن را در نظر نگرفتم!... شما دیگر نمی‌توانید آن فیلم را لمس کنید.

 

شما انیمیشن‌های نسخه ابتدایی فیلم را یادآوری می‌کنید. چرا این نوع از انیمیشن را دوباره در فیلم می‌آورید؛ تقریبا دیگر این نوع از انیمیشن را نمی‌بینیم.

خب، من احساس می‌کنم که چیزهایی در «دی ان ای» (DNA) فیلم وجود دارد. می‌دانید،‌ همان‌طور که فکر می‌کردم چه چیزی باید در فیلم بگویم، بگذارید صادقانه بگویم، به عنوان یک طرفدار بزرگ نسخه اول فیلم، فکر کردم که چه چیزی را می‌خواهم ببینم؟ خیلی ناراحت و نا امید شدم که چنین نوعی از انیمیشن از جهان امروز ناپدید شده است؛ برای اینکه در اولین کتاب از مجموعه «پی. ال. تراورس» شخصیت‌ها درون یک نقاشی با گچ می‌روند.

 

سیدحسین رسولی

 

ebtekarnews.com
  • 18
  • 2
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش