جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳
۱۰:۰۲ - ۰۳ شهریور ۱۳۹۸ کد خبر: ۹۸۰۶۰۰۶۰۵
فیلم و سینمای جهان

درباره فیلم ضد ایرانی «مامور مخفی»: یک جاسوس اسرائیلی در تهران

فیلم مامور مخفی,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,اخبار سینمای جهان
صحبت از نمایش فیلم «مامور مخفی» (operative) به نویسندگی و کارگردانی «یوآل آدلر» و بازی «دایان کروگر» است که در اولین اکران خود در جشنواره فیلم برلین ۲۰۱۹ برای ما ایرانی‌ها کنجکاوی‌های زیادی را به دنبال داشت.

"اکران یک فیلم با موضوع جاسوسی از نیروگاه‌های هسته‌ای ایران در فرانسه"؛ تیتر کنجکاوی برانگیز رسانه‌های مختلفی بود که در ماه گذشته و در میان سیل اخبار سیاسی و اقتصادی ذهنیت بسیاری از دنبال کنندگان اخبار روزمره را به خود جلب کرده بود. صحبت از نمایش فیلم «مامور مخفی» (operative) به نویسندگی و کارگردانی «یوآل آدلر» و بازی «دایان کروگر» است که در اولین اکران خود در جشنواره فیلم برلین ۲۰۱۹ برای ما ایرانی‌ها کنجکاوی‌های زیادی را به دنبال داشت.

فیلم با نمایش تصویر واقعی از تهران امروز که بازیگر مطرح این روز‌های سینما را در حال قدم زدن در چهاراره ولیعصر و مناطق مختلف تهران به نیت جاسوسی و جمع آوری اطلاعات نشان می‌دهد، از همان ابتدا یک سوال اساسی را در ذهن ما ایرانی‌ها جرقه زد که چگونه ممکن است یک کارگردان اسرائیلی به همراه بازیگران و تیم حرفه‌ای فیلمبرداری اجازه کار در ایران گرفته و سر از تهران در بیاورند؟ سوالی که پس از اتمام نمایش فیلم در جشنواره برلین و در کنفرانس خبری برگزار شده نیز ذهن بسیاری از خبرنگاران و منتقدان را به خود مشغول کرده و باعث شد که کارگردان فیلم درباره چگونگی تولید و فیلمبرداری صحنه‌های تهران این گونه توضیح دهد: " تلاش اولیه ما برای فیلمبرداری رسمی در ایران "مسلما" با شکست مواجه شده است.

راه حل جایگزین، اما این بوده که یک واحد فیلمبرداری در تهران داشته باشیم که "بخاطر حفظ امنیت‌شان" نمی‌دانسته‌اند که با چه کسی در تماس‌اند و موضوع برای آن‌ها به این شکل بوده که با گروهی در بلژیک کار می‌کنند. فرد رابط از طریق آیفون به صورت آن‌لاین و هم‌زمان فیلمبردای صحنه‌ها را که در آن بدل بازیگر ریچل (دایان کروگر) در خیابان‌های تهران و بازار و ... حضور داشته است به ما حتی "در ساعت سه شب در نیویورک" نشان می‌داده و ما او را کارگردانی می‌کردیم و مثلا می‌گفتیم "حالا بپیچ راست" و ... "

فیلم مامور مخفی,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,اخبار سینمای جهان

فیلم اگر چه ادعای یک تریلر جاسوسی را با خود یدک می‌کشد، اما به علت ضعف‌های عمده‌اش در همان جشنواره برلین هم نتوانست هوادارانی برای خود پیدا کرده و با نظر مثبت منتقدان روبرو شود.

ازکارگردان فیلم چه می‌دانیم

«یووال آدلر» کارگردان اسرائیلی تبار فیلم «مامور مخفی»، که در سال ۲۰۱۳ و با ساخت فیلم «بیت اللحم» به عنوان اولین ساخته‌اش موفق شد از جشنواره ونیز همان سال جایزه بخش روز‌های ونیز را کسب کند، با به تصویر کشیدن داستانی سیاسی حول محور یک مامور اطلاعات و امنیت داخلی اسرائیل (شین بت) که رابطه صمیمانه‌ای با خبرچین فلسطینی خود برقرار می‌کند، نام خود را بر سر زبان‌ها انداخت و باعث شد که بسیاری از سینماگران و علاقمندان او را بعنوان استعداد جدیدی که در سینمای اسرائیل ظهور پیدا کرده است بشناسند.

او برای دومین ساخته‌اش به سراغ اقتباسی آزاد از روی رمان «معلم زبان انگلیسی» نوشته یک جاسوس سابق اسرائیلی به نام «یفتاک ریچیر آتیر» رفته که تمام وقایع کتاب نیز همانند اتفاقات عجیب و موهوم فیلم «مامور مخفی» محل شک و تردید بسیار است.

دایان کروگر در نقش یک پرستوی اسرائیلی

دایان کروگر، مدل و بالرین مشهور آلمانی پس از مصدومیت در یک سانحه که او را مجبور به ترک رقص باله و فعالیت بیشتر در عرصه مدلینگ کرد، در سن ۲۶ سالگی وارد عرصه بازیگری شد تا با بازی در فیلم‌هایی، چون «تروا» و «حرامزاده‌های لعنتی» به آن چنان شهرت و محبوبیت دور از انتظاری دست یابد که در سال ۲۰۱۷ عنوان بهترین بازیگر زن از جشنواره فیلم کن را برای بازی در فیلم «محو شدگی» ساخته فاتح اکین به دست آورد. در فیلم «مامور مخفی» نیز دایان کروگر در نقش یک جاسوس جذاب سازمان موساد، ماموریت می‌یابد با نزدیک شدن به یک مدیر بلند مرتبه، اطلاعات لازم درباره نیروگاه‌های هسته‌ای و نحوه دور زدن تحریم‌ها را به دست آورد.

فیلم مامور مخفی,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,اخبار سینمای جهان

روایتی نا امید کننده از یک فیلم جاسوسی

به نظر می‌رسد که «یووال آدلر» بیش از اینکه دغدغه ساخت یک تریلر مهیج سیاسی- جاسوسی را داشته باشد، آنقدر درگیر مسائل و روایات ژورنالیستی از وضعیت جامعه ایران بوده است که فراموش می‌کند برای ترسیم حادثه جاسوسی، بیش از هر چیز به شخصیت‌های جذابی احتیاج داریم که در خلال حوادث پیچیده داستانی بتوانند با تعلیق شکل گرفته، مخاطب را تا انتها نگران سرنوشت کاراکتر‌های حاضر در فیلم نمایند.

برای علاقمندان سینما و فیلم‌های جاسوسی که نمونه‌هایی، چون سریال «هوملند» و «مدیر شیفت شب» را با وجود هیجانی نفس گیر و کاراکتر‌هایی جذاب پیگیری کرده است، تولید فیلمی، چون «مامور مخفی» که حماقت شخصیت‌هایش خاطره سریال‌های درجه سه هندی را به ما یادآور می‌شود چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟

به صحنه قتل نگهبان شرکت ایرانی و تردید‌ها و لرزش دست ریچل (دایان کروگر) نگاه کنید تا بهتر بتوانید به شمایل کاریکاتور گونه‌ای که از یک مامور مخفی زبده موساد ترسیم شده است پی ببرید. نگاه ژورنالیستی فیلمساز به جامعه ایرانی باعث شده، فیلم بیشتر از آنکه در پی ایجاد تعلیق و کشمکش‌های مرسوم این‌گونه آثار باشد، مدت زمان زیادی را صرف نمایش پارتی‌های مختلط ایرانی، مشروب و مواد مخدر و رسم و سوم ایرانی‌ها در دادن مهریه به عروس کرده و از درام غافل شود.

فیلم مامور مخفی,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,اخبار سینمای جهان

طبیعی است که یکی از مهمترین وجوه فیلم‌های جاسوسی به هوشمندی و زیرکی فضا و آدم‌هایی است که شخصیت اصلی داستان قصد تخلیه اطلاعاتی از آن‌ها را دارد. در این ساخته فیلمساز اسرائیلی، بغیر از ماموران حاضر در فرودگاه که وظیفه کنترل پاسپورت مسافرین را بعهده دارند، هیچ مامور امنیتی که بخواهد مزاحمتی برای این جاسوس موساد ایجاد کند وجود نداشته و ایشان با خیال راحت و بدون هیچگونه مزاحمتی همچون یک توریست عادی در خیابان‌های تهران قدم می‌زند، به کافه می‌رود و در آموزشگاهی به تدریس زبان مشغول شده و هر چند وقت یکبار نیز از ایران خارج و دوباره به سرکارش بر می‌گردد.

نحوه آشنایی او با فرهاد و شکل گیری رابطه و صمیمیتی که بین آن‌ها به وجود می‌آید نیز آنقدر بی مایه و باری به هر جهت شکل می‌گیرد که به جای تزریق هیجان به مخاطب، تنها کسالت را نصیب او خواهد کرد.

حتی نمایش سران تصمیم گیرنده عملیات فوق سری موساد برای اعزام یک جاسوس به تهران، بیش از آنکه نمایشی سینمایی از نشست یکی از مخوف‌ترین سازمان‌های اطلاعاتی دنیا باشد، به دورهمی دوستانه چند شریک تجاری می‌ماند که قرار است برای منافع آینده خود تصمیم گیری کنند. ایده انتقال ماشین حاوی بمب از بیابان‌های ترکیه به ایران هم جدای از اینکه به دوپاره شدن فیلم و ماموریت جاسوس موساد منجر شده است، به موقعیت ساده لوحانه‌ای در درام تبدیل شده که تنها قرار است مظلومیت جاسوس موساد را در صحنه تجاوز به رخ تماشاگر بکشد.

به نظر می‌رسد تصور ناقص فیلمساز و شریک فیلمنامه‌نویس‌اش از فضای اطلاعاتی و جاسوسی که در سازمان‌های مختلف دنیا در جریان است، باعث شده که فیلم «مامور مخفی» جزء معدود آثاری باشد که تنها شمایلی کاریکاتور گونه از یک شخصیت باهوش و زبده را در سینما به نمایش گذارد.

bartarinha.ir
  • 19
  • 6
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش