پنجشنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
۱۲:۵۶ - ۰۳ مهر ۱۳۹۹ کد خبر: ۹۹۰۷۰۰۱۶۶
تئاتر شهر

گزارشی از معيشت رو به وخامت اصناف و حِرَف مختلف هنرهاي نمايشي

مفتی عقل در اين مساله لايعقل بود

تعطیلی سالن های تئاتری,اخبار تئاتر,خبرهای تئاتر,تئاتر

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در بازه چند ماهه تعطيلي سالن‌هاي تئاتري يا به قولي، خاموشي كامل چراغ فعاليت‌هاي فرهنگي (بخوانيد بيكاري جمع پرشماري از مردم) هيچ گزارش آماري دقيقي در خصوص تعداد هنرمندان و گروه‌هاي تئاتري بيكارشده منتشر نكرد. البته با در نظر گرفتن تعلل دولت در زمينه‌هاي گوناگون حمايتي، غيبت آمار و اطلاعات چندان هم دور از ذهن نبود چون انديشه‌اي كه در رسانه‌ها اعلام مي‌كند «چراغ فعاليت‌هاي فرهنگي در دوران كرونا خاموش نشد» نيازي به جست‌وجو و اهميت دادن به جمعيت بيكاران ندارد. بماند كه مديران فرهنگي و قانون‌گذاران مملكت، اصلا حرفه بازيگري، نويسندگي، كارگرداني يا طراحي چهره، صحنه و لباس را شغل محسوب نمي‌كنند. 

هم‌زمان، در بحبوحه افزايش افسارگسيخته قيمت كالاهاي اساسي و ادامه شرايط ويروسي، گروهي از هنرمندان كشور (مانند اقشار ديگر)، به سختي زير فشار مالي روزگار سپري ‌كردند؛ قشري كه چون كارمند دولت نيست، در هر وضعيتي دريافتي و درآمد ثابت ماهيانه ندارد. از طرفي دستش از ارقام چندصد ميليوني و چند ميلياردي سينما و تلويزيون و شبكه نمايش خانگي كوتاه است. تن به هر كاري نمي‌دهد يا به اين دليل كه توليد آثار تئاتري (كمتر) و سينمايي (بيشتر) در قرق چند چهره محدود هنرمند و يك گروه خاص سرمايه‌گذار است، در سال بيش از چند نوبت محدود شغل ندارد. اين تازه مثالي است درباره بازيگران؛ تصور كنيد با طيف گسترده‌اي از طراحان صحنه (به تبع دستياران و عوامل اجراي صحنه)، طراحان چهره‌پرداز (و دستياران)، طراحان نور، لباس، نويسنده، ‌كارگردان، مسوولان فني و غيره طرف هستيم. جمعيتي كه روح كارمندان وزارت ارشاد و شخص وزير هم خبر ندارد طي هفت ماه‌ اخير چگونه روز را به شب رسانده‌اند. فقط به يك دليل ساده كه در ادامه گزارش از زبان هنرمندان تئاتر بيان مي‌شود، «حقوق كارمندان دولت هر ماه و به ‌صورت ثابت از محل بودجه عمومي واريز مي‌شود»، اينها وام و تسهيلات مي‌گيرند و عمدتا حق مسكن و بيمه و بن خريد كالاي اساسي‌شان نيز از پيش در فيش‌ حقوقي منظور است. 

به اين ترتيب و به گواه نظر جامعه هنري، وزارت عريض و طويل فرهنگ و ارشاد اسلامي پس از شروع بحران، آمادگي و حميت لازم را براي برخورد با مساله‌ كرونا نداشت، در نتيجه جز يكي دو توييت يا يكي دو درخواست از معاونان رييس‌جمهور اتفاق خاصي رخ نداد و نتيجه عملي گفت‌وگوها پشت درهاي بسته اتاق جلسات وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و معاونانش باقي ماند. (مشابه جلسه‌اي كه در روزهاي پيش از پايان سال ۹۸، بدون دعوت از مدير كل هنرهاي نمايشي - نماينده جامعه تئاتري- و با حضور معاون امور هنري در وزارت ارشاد برگزار شد) بنابراين در شرايطي كه پرداختن به وضعيت معيشت هنرمندان و نگارش گزارش در اين باره به وجود اطلاعات دقيق نياز دارد، راهي نداريم جز اينكه براي روشن كردن نقاط تاريك به آنچه در رسانه‌ها بازتاب يافته مراجعه كنيم. به ويژه پس از آنكه معاون امور هنري چند روز پيش، در جريان مراسم افتتاح يك سالن تئاتري در مكاني كاملا تجاري، به آمار جالب توجهي اشاره كرد. 

دوشنبه هفته گذشته، مجتبي حسيني معاون امور هنري وزارت ارشاد به اتفاق جمعي از همراهان خود، براي افتتاح سالن‌هاي تئاتر مجتمع تجاري ايران مال راهي غربي‌ترين منطقه پايتخت شد. سفري حدودا پنجاه دقيقه‌اي به نقطه‌اي در سي كيلومتري دفتر محل كارش. اين مسافرت درون‌شهري درست در شرايطي رخ ‌داد كه معاون امور هنري (و البته وزير ارشاد) تا اين لحظه‌ در هيچ‌يك از سالن‌هاي تئاتر غيردولتي ديده نشده‌ و طبيعتا از وضعيت رو به وخامتِ مجموعه‌هاي فرهنگيِ غيرتجاريِ دو خيابان آن‌طرف‌تر از ساختمان محل كار خود بي‌خبر است. 

حسيني در مراسمي كه با حضور مهدي افضلي، مدير عامل كنونيِ «بنياد فرهنگي هنري رودكي»، قادر آشنا «مدير كل هنرهاي نمايشي» و سه چهره هنري برگزار شد، در زمينه وضعيت صدور مجوز و فعاليت‌ نمايشي در سالي كه گذشت عدد و رقم داد. «در سال گذشته ۶۴۱۵ عنوان تئاتر مجوز اجرا گرفته و بيش از ۹۹هزار اجرا به روي صحنه رفته است، در چنين شرايطي حدود ۱۸هزار نفر از هنرمندان تئاتر موفق شدند در يك اثر مشاركت داشته باشند، اما تعداد فعالان، هنرآموختگان و كساني كه در آموزشگاه‌ها مسلط شده و مهارت تئاتري پيدا كردند حداقل ۵برابر تعدادي است كه موفق شدند در آثار هنري مشاركت داشته باشند، اين نشان مي‌دهد كه ما در اجراي تئاتر با كمبود فضا روبرو هستيم بنابراين بايد تعداد سالن‌ها و عرصه‌هاي اجرا ما متناسب با نيروي انساني باشد كه آموزش ديده است.»

با اين حساب، درباره رقمي معادل ۹۰ هزار نيروي آماده فعاليت هنري در سراسر كشور صحبت مي‌كنيم كه به واسطه شرايط ناشي از كرونا و در نتيجه تعطيلي سالن‌ها يا «فقدان زيرساخت لازم» بيكار مانده‌اند.

اگر در نظر بگيريم، هر يك از اين ۶۴۱۵ عنوان نمايش كه طي سال گذشته مجوز دريافت كرده‌اند بين ۳ تا ۵ عضو داشته باشند (درحالي كه بعضي نمايش‌ها با گروه‌هاي افزون بر ۱۰ يا۲۰ نفر روي صحنه مي‌روند) متوجه خواهيم شد رقم مورد نظر چندان هم غيرواقعي نيست. براساس اطلاعاتي كه روابط عمومي «خانه تئاتر» در اختيار «اعتماد» گذاشته اين تشكل به تنهايي چيزي بالغ بر ۳۵۶۲ عضو دارد كه افراد صاحب تجربه يا داراي رزومه قابل اعتنا در زمينه نمايشي را شامل مي‌شود. اگر به اين آمار جمعيت بي‌علاقه به عضويت در تشكيلات صنفي، گروه‌هاي فاقد رزومه لازم براي عضويت در انجمن‌هاي چندگانه «خانه تئاتر» و جاماندگانِ دور از مركز را نيز اضافه كنيم، رقم به ميزان چشمگيري افزايش مي‌يابد.

 ششم آذر سال گذشته، يكي از خبرگزاري‌هاي رسمي كشور در گزارشي به تحليل پاره‌اي ارقام منتشر شده از سوي معاونت امور هنري وزارت فرهنگ ارشاد اسلامي پرداخت. در اين گزارش اطلاعات حداقلي وجود داشت كه براي ادامه گزارش راهگشا به نظر مي‌رسد. «در سال ۱۳۹۶ به ازاي ۱۰۱هزار و ۸۸۸ نوبت اجرا، ۶۹۳۰ نمايش متفاوت روي صحنه رفته است. يعني سهم هر اجرا به‌طور متوسط برابر با ۱۴.۷ نوبت اجراست. اين رقم در سال ۱۳۹۷ با افت چشمگيري مواجه شده است. در اين سال به ازاي ۸۵هزار و ۹۷۷ نوبت اجرا، ۷۱۹۸ نمايش متفاوت روي صحنه رفته است. به عبارتي توليد تئاتر برخلاف رقم اعلامي با ۲۰درصد كاهش نسبت به سال ۹۶ روبرو بوده. البته جدول نمايش‌هاي مجوز گرفته به تفكيك اعلام نشده اما مي‌توان حدس زد جلسات نمايشنامه‌خواني يا حتي اجراهاي محيطي نيز در اين زمينه به آمار ارشاد اضافه شده است.»

براين اساس، گروه‌هاي تئاتري كشور در سال ۹۷ معادل ۸۵ هزار و ۹۷۷ نوبت نمايش اجرا رفته‌اند (كه البته به معني حضور ۸۵ هزار گروه روي صحنه‌ نيست)؛ معاون امور هنري هم كه در آخرين اظهارات خود گفته سال گذشته ۶۴۱۵ مجوز اجرا صادر شده، پس به سادگي مي‌توان پيش‌بيني كرد آمار اجراها و هنرمنداني كه ظرف شش ماه ابتدايي سال ۹۹ موفق به فعاليت هنري و احيانا كسب درآمد از اين محل شده‌اند، سقوط آزاد فاجعه‌باري را نشان خواهد داد؛ چيزي نزديك به صفر.

الهام شعباني از جمله هنرمنداني است كه هم‌زمان به عنوان طراح لباس و بازيگر با گروه‌هاي نمايشي همكاري مي‌كند. نظر او را به عنوان نماينده طراحان لباس تئاتر ‌جويا شده‌ايم و پرسيده‌ايم در نتيجه تعطيلي سالن‌هاي نمايشي، چه ميزان خسارت ديده و اصولا از مسوولان انتظار حمايت داشته يا نه. «بعد از اين همه سال كار، در چند ماه اخير حتي يك ريال هم از تئاتر درآمد نداشتم. تازه در نظر بگيريد اداره كل هنرهاي نمايشي سال گذشته جلوي نمايشم را گرفت و حدود ۵۰ ميليون تومان ضرر مالي به من زد. آقاي كرمي گفت نمايش را سال بعد اجرا كن! و قرار شد خسارت مادي وارده را هم جبران كنند.

در نهايت نوبت اجرا در تئاترشهر تعيين شد كه به دليل شيوع كرونا نتوانستيم كار را روي صحنه ببريم. حالا در اين شرايط نه از جبران خسارتي كه خودشان به من وارد كردند خبري هست، نه به چند ماه بيكاري ما توجه مي‌كنند. تازه من شانس داشتم كه موفق شدم به عنوان طراح لباس با يك سريال قرارداد ببندم و هزينه‌هاي جاري زندگي را بپردازم بچه‌هاي ديگر شايد همين امكان را هم نداشته باشند. حالا جانشين شهرام كرمي از اول سال چندبار آمده ببيند آن دسته از بچه‌هاي تئاتر كه امكان كار در سريال‌ها و فيلم‌هاي سينمايي ندارند، چطور زندگي مي‌كنند؟ آقايان وزارت ارشاد از اولين روز قرنطينه و شروع كرونا حقوق ماه به ماه‌شان را گرفته‌اند و به اين جمعيت بيكار اهميت نمي‌دهند. من سال گذشته جزو پركارترين طراحان لباس و بازيگري بودم ولي تا امروز كه هفت ماه از سال گذشته، يك ريال از تئاتر درآمد نداشتم. آقايان وزارت ارشاد هيچ‌وقت به فكر ما نيستند. من اگر غير از بازيگري حرفه ديگري بلد نبودم امروز بايد چه كار مي‌كردم؟ كاسه گدايي دست مي‌گرفتم؟»

 كانون كاركنان فني هنري «خانه تئاتر» در تهران ۱۴۰ نفر عضو دارد كه از خياطان و نورپردازان گرفته تا نجاران، آهنگران، كلاهدوزان و غيره را شامل مي‌شود. حسين طاهربخش رييس هيات‌مديره كانون، در شرح خود از وضعيت اعضا در دوران تعطيلي سالن‌ها به نوعي گفته‌هاي شعباني را تاييد مي‌كند. «از اسفند ماه گذشته و شروع كرونا، آن دسته از اعضاي كانون كه به صورت پروژه‌اي با گروه‌ها و سالن‌ها همكاري مي‌كردند با مشكلات بسيار زيادي مواجه شدند. به هرحال يك عده‌اي كارمند و حقوق‌بگير دولت هستند ولي يك دكورسازِ پروژه‌اي يا آهنگر فقط با گروه‌ها همكاري مي‌كند كه با شروع كرونا ديگر شغل ندارد.

براي نمونه خودم را مثال شاهد مي‌گيرم؛ من كارگاهي داشتم كه بايد بابت اجاره‌اش در ماه چهارميليون تومان مي‌پرداختم، يك ميليون تومان بابت آب، برق، گاز و ماليات هزينه مي‌شد و چهارنفر نيرو هم داشتم كه بايد به هركدام بين ۲ تا ۳ ميليون تومان حقوق مي‌دادم. اين كارگاه در وضعيت پيش‌آمده در خردادماه تعطيل شد؛ چرا؟ چون تعطيلي براي صاحب ملك معنا ندارد و فقط اجاره مي‌خواهد.»

او مي‌گويد شايد در ماه‌هاي ابتدايي سال كورسوي اميدي وجود داشت، اما از اين به بعد با قرمز اعلام شدن وضعيت تمام كشور «اميدها نقش بر آب شده» چون ممكن است كرونا تا بهمن سال آينده ادامه پيدا كند. «چرا دولت كنار مي‌كشد و بنياد مستضعفان بايد بيايد به هنرمندان كمك كند؟ الان وضعيتي داريم كه عده‌اي به شكل نگران‌كننده در تنگنا قرار گرفته‌اند.» طاهربخش پيش‌بيني مي‌كند با افزايش هزينه‌هاي ساخت دكور «گروه‌ها هر چه بيشتر به سمت حذف دكور حركت كنند» كه به قيمت بيكاري طولاني‌مدت نيروهاي فني تمام خواهد شد. «از وزارت ارشاد، تامين اجتماعي، وزارت كار و هر نهاد ديگري خواهش مي‌كنم به وضعيت فعالان فني هنري توجه كنند.» 

عليرضا ميرانجم كه در زمينه طراحي نور فعاليت مي‌كند در اين باره به «اعتماد» مي‌گويد «نمايش ما روي صحنه بود كه سالن‌ها تعطيل شدند و اين اولين ضرر مالي است. بعد از آنكه وضعيت بيكاري حاكم شد، اگر كسي توانست مثلا پروژه سينمايي بگيرد باز ميزاني درآمد كسب كرد ولي افراد زيادي چنين امكاني ندارند. در طول اين هفت ماه از وزارت ارشاد هيچ خبري نبود ولي گاهي از طرف صنف بحث وام مطرح مي‌شد كه يا پيش‌نيازهاي سخت داشت، يا مبلغ به قدري نازل بود كه به هيچ دردي نمي‌خورد. حتي بعيد مي‌دانم همان هم به دست ما مي‌رسيد.» 

حميدرضا نعيمي نيز مدتي پيش درباره وام‌هايي كه قرار بود به هنرمندان تئاتر اختصاص يابد، گفت «در اين سال‌ها مركز هنرهاي نمايشي و ساير نهادهاي مسوول در زمينه معيشت هنرمندان هيچ قدم درست و درماني براي هنر و هنرمندان برنداشته‌اند. در ماجراي كرونا هيچ هنرمندي تاكنون ريالي وام دريافت نكرده است. اين وام‌ها و تخصيص اعتبارها صرفا در حرف‌ها و گفته‌هاي مسوولان است.

در صورت اعطاي وام نيز سوال اين است كه آيا وام كوچك كفاف هفت ماه زندگي يك خانواده را خواهد داد؟» و احتمالا بايد پرسش ديگري را هم به پرسش‌هاي اين كارگردان تئاتر اضافه كنيم؛ «گيرم وام بزرگ هم پرداخت شود، فرد بيكار چگونه بايد اقساط ۱۲ تا ۱۸ درصدي اين وام را بپردازد؟»

ششم مرداد ۱۳۹۹، هيات‌مديره و مديرعامل با قادر آشنا مدير كل هنرهاي نمايشي جلسه‌اي فوق‌العاده برگزار كردند و هيات‌مديره در اين جلسه ۳ ساعته، ضمن شنيدن گزارشي درباره گروه‌هاي متضرر، بيانيه‌اي پيرامون مطالبه‌گري و بيان اوضاع نامناسب معيشتي جامعه بزرگ تئاتر ايران صادر كرد. «بي‌شك خسارت‌هاي ناشي از شيوع ويروس كرونا مختص همگان بوده و جامعه تئاتر خود را تافته جدا بافته از ديگران نمي‌داند اما در شرايطي كه تقريبا همه حرف و صنوف (با سختي‌ها و ناآرامي‌ها و با وجود سوداگراني كه در اين شرايط بحراني و مرگبار دست از اختلاس و تضييع حقوق ملت برنمي‌دارند) به كار و فعاليت مشغول شده‌اند، سكوت و بي‌توجهي دولتمردان به تئاتر به هيچ‌وجه پذيرفتني نيست. چگونه مي‌شود كه دولت براي همه امور و مشاغل، خود را موظف به برنامه‌ريزي بداند اما از سرنوشت و آينده كاري جامعه فرهيخته تئاتر غافل باشد؟ خانه تئاتر، ضمن همياري و همكاري با اداره كل هنرهاي نمايشي و ديگر نهادها و سازمان‌هايي كه بتوانند بخشي از مشكلات زيربنايي و ساختاري تئاتر كشور را برطرف كنند از دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، مطالبات بحق و مشروع هنرمندان تئاتر را خواستار است.»

بيانيه «خانه تئاتر» درحالي منتشر شد كه مسوولان وزارت ارشاد و دولتمردان پيش‌تر نيز اخطارهايي در اين باره دريافت كرده بودند، اما تا لحظه نگارش اين گزارش همچنان هيچ اتفاق خاصي رخ نداده و مسوولان گام ملموسي در جهت كاهش سختي‌هاي جامعه تئاتري برنداشته‌اند. در نتيجه كوتاهي دولت و بي‌خيالي بعضي مديران شرايط دست‌اندركاران هنرهاي نمايشي در تمام زمينه‌ها روز به روز وخيم‌تر مي‌شود. 

سخني با مدير جوان

در پايان مي‌ماند تذكري به مدير جواني كه در مراسم افتتاحيه سالن تئاتر از توجه هميشگي تجار ايراني به فرهنگ و هنر گفت و حسين ملِك، معروف به «حاج حسين‌آقا ملك»، موسس كتابخانه ملك را شاهد مثال خود گرفت. تاجر و سرمايه‌داري كه نسل اندر نسل در ميان تجار بانفوذ تبريز شناخته ‌شده‌اند.

پدرش مرحوم حاج محمدكاظم «ملك‌التجار» از بازرگانان صاحب‌نام ايران و پدربزرگش آقامحمدمهدي تبريزي، از دوستان نزديك ميرزا تقي‌خان اميرنظام «اميركبير» بود كه سراي امير در بازار تهران را به احترام او بنا كرد. قدرت و نفوذ پدربزرگ حسين خان ملك در ميان تجار و سياست‌مداران عهد قاجار به حدي بوده كه نقل است اميرنظام صدهزار تومان از او قرض گرفت تا ناصرالدين ميرزا (ناصرالدين‌شاه) را براي نشستن بر تخت شاهي راهي تهران كند. حالا مقايسه كنيد با ملكي كه معاون وزير براي افتتاح سالن تئاتر در آن از مركز شهر به غربي‌ترين نقطه مسافرت مي‌كند.

مكاني تجاري كه به گواه گزارش‌هاي منتشرشده، براي ساخت آن چيزي بيش از ۳۲ هزار ميليارد تومان از بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران استقراض شده و اين يعني چاپ اسكناس و تزريق نقدينگي به بازار و افزايش تورم در جامعه؛ عاملي كه در نتيجه‌اش اصناف گوناگون فرهنگي و غيرفرهنگي از كار افتاده‌اند و فشار اقتصادي روي دوش مردم را چند برابر كرده. همواره خوانده‌ايم، مطالعه دقيق‌ تاريخ چراغ راه آينده و موجب جلوگيري از تكرار تجربه‌هاي اشتباه گذشته است. حالا بايد به اين گزاره تكمله‌اي اضافه كنيم كه مطالعه تاريخ در مديريت صحيح امروز نيز به مديران جوان ياري مي‌رساند. حداقل اگر شيوه مديريت در جنگ هشت‌ساله را هم به درستي مطالعه مي‌كرديد، امروز در مراقبت از جامعه هنرمندان و فعالان تئاتر چنين مغلوب نمي‌شديد.

etemadnewspaper.ir
  • 12
  • 1
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
محمدرضا احمدی بیوگرافی محمدرضا احمدی؛ مجری و گزارشگری ورزشی تلویزیون

تاریخ تولد: ۵ دی ۱۳۶۱

محل تولد: تهران

حرفه: مجری تلویزیون

شروع فعالیت: سال ۱۳۸۲ تاکنون

تحصیلات: کارشناسی حسابداری و تحصیل در رشته مدیریت ورزشی 

ادامه
رضا داوودنژاد بیوگرافی مرحوم رضا داوودنژاد

تاریخ تولد: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۵۹

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر

شروع فعالیت: ۱۳۶۵ تا ۱۴۰۲

تحصیلات: دیپلم علوم انسانی

درگذشت: ۱۳ فروردین ۱۴۰۳

ادامه
فرامرز اصلانی بیوگرافی فرامرز اصلانی از تحصیلات تا شروع کار هنری

تاریخ تولد: ۲۲ تیر ۱۳۳۳

تاریخ وفات : ۱ فروردین ۱۴۰۳ (۷۸ سال)

محل تولد: تهران 

حرفه: خواننده، آهنگساز، ترانه‌سرا، نوازندهٔ گیتار 

ژانر: موسیقی پاپ ایرانی

سازها: گیتار

ادامه
عقیل بن ابی طالب زندگینامه عقیل بن ابی طالب؛ از صحابه پیامبر و امام علی (ع)

تاریخ تولد: ده سال بعد از عام الفیل

محل تولد: مکه

محل زندگی: مکه، مدینه

دلیل شهرت: صحابه و پسرعموی محمد

درکذشت: دوران حکومت معاویه، مدینه

مدفن: بقیع

ادامه
علیرضا مهمدی بیوگرافی علیرضا مهمدی؛ پدیده کشتی فرنگی ایران

تاریخ تولد: سال ۱۳۸۱ 

محل تولد: ایذه، خوزستان، ایران

حرفه: کشتی گیر فرندگی کار

وزن: ۸۲ کیلوگرم

شروع فعالیت: ۱۳۹۲ تاکنون

ادامه
حسن معجونی بیوگرافی حسن معجونی بازیگر کمدی سینمای و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حسن معجونی

نام کامل: محمد حسن معجونی

تاریخ تولد: ۲۸ دی ۱۳۴۷

محل تولد: زنجان، ایران

حرفه: بازیگر، کارگردان، طراح، مدرس دانشگاه

تحصیلات: رشتهٔ ادبیات نمایشی از دانشکده سینما تئاتر دانشگاه هنر

آغاز فعالیت: ۱۳۷۵ تاکنون

ادامه
ابراهیم بن جعفر ابی طالب زندگینامه ابراهیم بن جعفر ابی طالب

نام پدر: جعفر بن ابی طالب

سن تقریبی: بیشتر از ۵۰ سال

نسبت های مشهور: برادر محمد بن ابی طالب

ابراهیم بن جعفر ابی طالبزندگینامه ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب

زندگینامه ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب

ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب فرزند جعفر بن ابی طالب بوده است، برخی از افراد ایشان را همراه با محمد از نوه های جعفر می دانند که عمال بن زیاد وی را به شهادت رساند. برخی از منابع می گویند که ابراهیم و محمد هر دو از لشکر ابن زیاد فرار کرده بودند که بانویی در کوفه آنها را پناه می دهد، اما درنهایت سرشان توسط همسر این بانو که از یاران ابن زیاد بود از جدا شد و به شهادت رسیدند. 

ادامه
مریم طوسی بیوگرافی مریم طوسی؛ سریع ترین دختر ایران

تاریخ تولد: ۱۴ آذر ۱۳۶۷

محل تولد: تهران

حرفه: ورزشکار، دونده دوهای سرعت

تحصیلات: کارشناسی تربیت بدنی از دانشگاه تهران

قد: ۱ متر ۷۲ سانتی متر

ادامه
زهرا گونش بیوگرافی زهرا گونش؛ والیبالیست میلیونر ترکی

چکیده بیوگرافی زهرا گونش

نام کامل: زهرا گونش

تاریخ تولد: ۷ جولای ۱۹۹۹

محل تولد: استانبول، ترکیه

حرفه: والیبالیست

پست: پاسور و دفاع میانی

قد: ۱ متر و ۹۷ سانتی متر

ادامه
دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی

دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی شهاب حسینی یکی از بهترین بازیگران سینمای ایران است که تا به حال در آثار فاخری مانند محیا، دلشکسته، شهرزاد و... به نقش آفرینی پرداخته است. این هنرمند در هر یک از هنرنمایی های خود دیالوگ های ماندگاری دارد که در ادامه این مقاله از سرپوش قصد داریم به بخشی از آنها اشاره کنیم. بیوگرافی کوتاه از شهاب حسینی سید شهاب الدین حسینی تنکابنی در ۱۴ بهمن ۱۳۵۲ در تهران به دنیا آمد. وی اصالتا تن کابنی است و تحصیلات عالیه خود را در رشته روانشناسی از دانشگاه تهران برای مهاجرت به کانادا ناتمام گذاشت. وی در سال ۱۳۷۳ با پریچهر قنبری ازدواج کرد و حاصل این پیوند دو فرزند پسر به نام های محمد امین و امیرعلی است. فعالیت هنری شهاب حسینی با تئاتر دانشجویی و سپس، گویندگی در رادیو شروع شد. از جمله جوایز این هنرمند می توان به موارد زیر اشاره کرد: - او برای بازی در شمعی در باد (۱۳۸۲) و رستگاری در هشت و بیست دقیقه (۱۳۸۳) نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشنواره فیلم فجر شد.  - حسینی در سال ۱۳۸۷ با بازی در فیلم سوپر استار جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر را دریافت کرد. -  او خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد جشنواره بین‌المللی فیلم برلین ۲۰۱۱ را به‌همراه گروه بازیگران فیلم جدایی نادر از سیمین کسب کرد. - او در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۶ نیز با ایفای نقش در فیلم فروشنده توانست جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم کن را به خود اختصاص بدهد. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی؛ درباره شهاب حسینی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی فیلم سینمایی دلشکسته در نقش امیرعلی: - هر کی ریــش گـذاشت مسلمـــون نیـست، هـــرکی پیـشونیش رو داغ کـــرد، مــرد خــدا نیست. - تو همه ی اعتقادا اشتباه میشه. همیشه ام یه عده گرگن تو لباس میش! -  من بنده آن دمم که ساقی گوید یک جام دگر بگیر و من نتوانم - ما فردا میایم خواستگاری، دیگه نمی خوام خواهرم باشی می خوام نفسم باشی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در فیلم دلشکسته سریال شهرزاد در نقش قباد: -شهرزاد نمی دونی بدون، من با تو چیزایی پیدا کردم که هیچوقت تو زندگیم نداشتم و نمی خوام از دستش بدم. - ما همه مهره های سوخته ایم که زیر دست بزرگ آقاییم. -  آره خب عمو جان حقیقت تلخه عموجان، شنیدنش همچین یه جاهایی از وجدان آدمو جز میده. -  میرم صاف وامیستم جلوی بزرگ آقا بش میگم بزرگ آقا من، زن من، خب؟! پا به ماهه! عین ۱۰-۱۲ ماهو میخوام بمونم ور دلش چی میگی شما؟ - قباد : فقط یه سوال، خیلی دلم می خواد جوابشو بدونم، تو هنوزم دلت باهاشه؟ شهرزاد : فراموشی زمان می بره، فقط فکر می کنم اگه من به هر دری زدم، و اونی نشد که می خواستم بشه، لابد قسمت خرافه نیست، هست واقعا - موقتیه این روزا شهرزاد، می گذره. این وسط تنها چیزی که مهمه اینه که من هنوز با همه ی وجودم دوست دارم. عاشقتم - قباد : سخته واسم دوری تو اینو بفهم، چطوری اینو بهت ثابت کنم؟ شهرزاد : دیر شده، برای ثابت کردنش خیلی خیلی دیر شده … حتی ملک جوانبخت هزار و یک شبم نبودی وگرنه من کم قصه و داستان به گوش تو نخوندم. عاشق بزدل عشقو هم زایل می کنه آقای قباد دیوانسالار -قباد : این کارو باهام نکن شهرزاد. اینطوری خردم نکن. من هنوز دوستت دارم، خیلی بیشتر از قبل. همه چیو خراب نکن شهرزاد : برو قباد، پشت سرتم دیگه نگاه نکن -  من چی کار به کسی داشتم، داشتم زندگیمو می کردم. با بدبختی خودم سر و کله می زدم. اصلا روحمم خبر داشت همچین کسی تو این دنیا زندگی می کنه؟ کی نشونم داد؟ شما. بعدشم که فرستادینم تو بهشت تازه می خواستم بفهمم زندگی یعنی چی؟ تازه طعمش داشت زیر دهنم مزه مزه می کرد که یقه مو گرفتین ترپ انداختینم وسط جهنم. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال شهرزاد سریال مدار صفر درجه در نقش حبیب پارسا: -تو را به جای همه دوست میدارم-تو را به خاطر عطر نان گرم برفی که اب میشود -برای بخشش اولین گناه-تو را برای دوست داشتن دوست میدارم-تو را به خاطر تمام کسانی که دوست نمیدارم دوست میدارم ...  - همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛همين  - مظفر:منوببخش ...یافراموش کن! حبیب:میبخشم...ولی فراموش نمیکنم!!!  -حبيب: فقط چرا فكر مي كنيد كه سفر اعزام ممكنه منتفي بشه؟ دكتر: اين مملكت پسرجان،سرزمين گسل و زلزله و پس لرزه است!آدم از فردا روزش - این و خداوند باید جواب بده ، باید جواب این سوال رو بده ! اگه تو این دنیا هیچ جایی برای آرامش وجود نداره ؛ و اگه تمام رویاهای ما از عشق ، عدالت و آزادی فقط ی خیال بیهودس! پس چرا ما رو آفرید ؟!... -ميدوني چيه تقي جان؟من بر خلاف مرحوم پدرم،ازسياست چيز زيادي نميدونم! همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛ همين دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال مدار صفر درجه سایر فیلم ها: -یه پایان تلخ بهتر از یه تلخی پایان ناپذیره ... (درباره الی) - میدونی برتر از عشق بی فرجام چیه؟فرجام بدون عشق... (برف روی شیروانی داغ) - من زندگی مو باختم حاج اقا منو از زندون می ترسونی؟برو از خدا بترس ... (جدای نادر از سیمین) - جنگ احساس مسولیته نه شلیکه گلوله ... (شوق پرواز) - هر چه تو اوج میگیری دنیا از دید تو بزرگتر می شود و تو از دید دنیا کوچکتر می شوی ... (شوق پرواز) - تو کویر ادم به خدا نزدیک تره چون اسمون به زمین نزدیک تره ... (پلیس جوان) - میدونی چیت حرص ادمو درمیاره؟اینکه حالت از من بده ولی حس واقعیتو بهم نمیگی خب چیه هر چی هست بیا به خودم بگو فکر میکنی چیزیمه؟فکر میکنی چون چیزیمه عرضه ندارم پس چون عرضه ندارم دیگه.....این منصفانه نیست چون من دارم سعی خودمو میکنم غلطی تا حالا نتونستم بکنم چون نمیتونم تمرکز کنم رو کاری ک باید بکنم نمیتونم تمرکز کنم چون همه ی وقتمو اون چرت وپرتا ی مزخرف و دغدغه های احمقانه پر کرده دانشکده ی مزخرف و شاگردای خنگ و... (پرسه در مه) گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش