جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
۰۹:۳۵ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۰۵۰۱۲۵۳
رادیو و تلویزیون

یک منتقد سینما: «خنداننده‌ شو» دیگر جذابیت ندارد

برنامه طنز,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون
مخاطب ایرانی هیچ‌گاه به زور کسی نمی‌خندد! من فکر می‌کنم یکی از بزرگترین اشتباهات مدیریت فرهنگی ما دست‌کم گرفتن مخاطب است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا، چند روزی است آنتن شبکه یک واگذار شده به یک سریال طنز که در مشهد می‌گذرد. سریالی که پیشتر سعید آقاخانی در اختیار رسانه ملی قرار داده تا جزء کنداکتور عیدنوروز قرار بگیرد اما همین‌طور وقفه در پخش ایجاد شد تا اینکه قرعه به پخش این سریال در دهه کرامت افتاد. این شب‌ها مردم یک تفریح خانوادگی همراه با شادی فاخر را در قاب تلویزیون می‌بینند، نکته‌ای که چندی است به عنوان یک حلقه مفقوده از آن در رسانه ملی یاد می‌شود. چرا که «خندوانه» با کلیشه‌شدن و اجرای ضعیف جوانانش در «خنداننده‌شو» که اصلاً راهبری مناسبی نمی‌شوند یا در دیگر برنامه‌های ترکیبی و سریال‌های تلویزیونی هیچ‌کدام از این اتفاقات تأثیرگذار همراه با نشاط و شادابی سریال «شب عید» را در آن‌ها نمی‌بینیم.

 

برنامه طنز,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون نمایی از فیلم «شب عید» به کارگردانی سعید آقاخانی

 

«شب عید» یک نوع وابستگی در مخاطب تلویزیون ایجاد کرده است

طهماسب صلح‌جو منتقد سینما و تلویزیون درباره «شب عید» شبکه یک سیما، گفت: «شب عید» یک نوع وابستگی در مخاطب تلویزیون ایجاد کرده که حتماً باید این سریال را دنبال کند. این جدیت در پیگیری موقعیت‌های یک سریال یعنی موفقیت کارگردان که حقیقتاً یک کمدی مردم‌پسند و فرهیخته را به مخاطبین خود تقدیم کرده است. از این جهت هم شاید مخاطبین مناسب و گسترده‌ای نسبت به دیگر سریال‌های تلویزیونی داشته باشد.

 

این روزها شبکه یک را بیشتر می‌بینند

وی وجه تمایز «شب عید» را در مقایسه با برخی از سریال‌های طنز دیگر در پرداخت طبیعی و توجه به باورپذیری مخاطب می‌داند و تأکید دارد: خوشبختانه سعید آقاخانی به عنوان کارگردان خوش سلیقگی به خرج داده و اتفاقات را در مشهد روایت می‌کند. جایی که هم برای مردم یک نوستالوژی سیاحتی دارد و هم برایشان اوقات زیارتی را تداعی می‌کند. از طرفی بازیگران با استعداد مشهدی را هم به کار گرفته که مخاطب با یک گویش و لهجه طبیعی مواجه شود. همچنین مشهد به شهر طنّازان هم معروف است که در گذشته نمایش‌های کمدی و طنزپردازی‌های منحصر به فردی را از خود ارائه داده و این‌ها همه دست به دست هم داده‌اند تا «شب عید» مخاطب را در پای تلویزیون بنشاند و این روزها شبکه یک را بیشتر ببینند.

 

طنز باید با گستاخی و بی‌ادبی سدی از قواعد روزمره را بشکند

صلح‌جو در پاسخ به این سوال که امروز شاهد تولید طنز‌های سخیف، بی‌ادبانه و بی‌خردانه در تلویزیون هستیم مصداق بارز آن استندآپ کمدی‌های «خنداننده‌شو»؛ نظر شما در این باره چیست، تصریح کرد: من اعتقاد ندارم ما حتماً باید به دنبال درون‌مایه‌های طنز فاخر باشیم یا اصلاً برای طنز و کمدی، طبقه‌بندی قائل شویم؛ این بدسلیقگی است. چرا که اساساً کمدی و طنز بایستی از درون یک گستاخی، بی‌ادبی و حتی پررویی، شکل بگیرد. طنز و کمدی بوجود نمی‌آید، مگر سدی از قواعد و قراردادهای تکراری زندگی‌های اجتماعی و فردی شکسته شود.

 

برنامه طنز,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون طهماسب صلح‌جو منتقد سینما و تلویزیون و کارشناس رسانه

 

 به هر قیمتی خندیدن معنایی ندارد!

وی با بیان اینکه به هر قیمتی خندیدن معنایی ندارد، تأکید کرد: خیلی جالب نیست از به هر قیمتی خندیدن نام ببریم؛ زیرا تماشاگر ما برای خندیدن یک سلیقه و روحیه متفاوتی دارد. اگر فضای کمیک موجود او را به اوج لذت برساند، حتماً می‌خندد. مخاطب ایرانی هیچ‌گاه به زور کسی نمی‌خندد! من فکر می‌کنم یکی از بزرگترین اشتباهات مدیریت فرهنگی ما دست‌کم گرفتن مخاطب است. باورشان این است که به مردم خوراک فرهنگی القا کنند. نه این طور نیست! مردم خودشان خوراک فرهنگی‌شان را به دست می‌آورند و یک موقعیتی برایشان جذاب باشد، معطوف آن می‌شوند. باید به معیارهای هنری و رسانه‌ای مردم توجه کرد؛ وقتی می‌بینیم کاری و یا رویکردی با سلیقه مردم سازگار نیست به آن نکته رسیدگی کنیم. چرا که عرصه نمایشی نیاز به استقبال مخاطب دارد و متولیان امر بایستی طوری برنامه‌سازی و سریال‌سازی انجام دهند که مردم لذت ببرند.

 

رسانه ملی باید گوش شنوایی برای انتقادات مردم داشته باشد

این منتقد و کارشناس رسانه درباره «خنداننده‌شو»، اظهار کرد: البته در عین قبول نداشتن تقسیم‌بندی‌ها درباره طنز و کمدی، «خنداننده‌شو» این روزها هیچ جذابیت و محبوبیتی ندارد. ولی باز هم مدیران رسانه ملی بایستی برای سنجیدن معیارها و شناخت سلیقه‌های مردم به سطح استقبال و انتقادات جامعه توجه کنند. دنبال علت استقبال‌ها بروند و ببینند چقدر مردم و به چه دلیل سطح نارضایتی نسبت به فلان برنامه و سریال دارند.

 

آن‌وقت مطمئن باشید بهترین نتایج به دست می‌آید و در نهایت آثار فرهنگی و هنری مخاطب‌پسند تولید می‌شود. ما نمی‌توانیم برای مردم نسخه تجویز کنیم که فلان برنامه و سریال را ببینید. واقعاً یک امر طبیعی است که مخاطبی طنز ببینند و شخصی هم مشتاق برنامه‌های مذهبی یا فلسفی عمیق باشد. این سطحی‌نگری‌ها در بستن کنداکتور و برنامه‌ها، به عدم شناخت مخاطب توسط مدیران ما برمی‌گردد.

 

مدیران ما باید قدرشناس مخاطبین حقیقی تلویزیون باشند

وی در پاسخ به این سوال که چرا این روزها تلویزیون ما سلبریتی‌زده و تحت‌تأثیر اسپانسرها، مدیریت می‌شود، افزود: یک بحران رسانه‌ای فراگیرتر از محدوده ما بوجود آمده، که شاید هم بخش عمده‌ای به یک رقابت سرسختانه از حیث گستردگی رسانه‌ها برگردد. از طرفی دیگر امکان دسترسی هم به رسانه‌ها زیاد شده و این کار را برای مدیریت رسانه سخت می‌کند.

 

بنده با شناخت و رصدی که از نظرات و توجه مردم دیده‌ام، مخاطبین ایرانی به رسانه ملی علاقه دارند. منتها این دوست داشتن را باید مدیران رسانه‌ملی قدر بدانند و یک دید جهانی در راهبری و مدیریت خودشان اعمال کنند. باید بدانند که رسانه‌های جهانی چگونه مخاطب جذب می‌کنند، چقدر برای توسعه و گسترش رسانه‌هایشان هزینه می‌کنند و یا چقدر به سلیقه مخاطب اهمیت می‌دهند.

 

مدیران ما چقدر تابع این شیوه هستند که فرصت مغتنمی است برای اینکه از این سلیقه‌های مخاطبین، سلیقه بیافرینند. اگر کسانی که مدیریت رسانه را در اختیار گرفته‌اند حوزه دید محدودی نداشته باشند و گسترده‌تر ببینند، که اگر این رویه را شاهد نباشیم حتماً همه‌چیز را در میدان رسانه‌ای امروز، باخته‌ایم.  

 

  • 18
  • 3
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
علی نصیریان بیوگرافی علی نصیریان؛ پیشکسوت صنعت بازیگری ایران

تاریخ تولد: ۱۵ بهمن ۱۳۱۳

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر، نویسنده و کارگردان

آغاز فعالیت: ۱۳۲۹ تاکنون

تحصیلات: دانش آموخته مدرسه تئاتر در رشته هنرپیشگی

ادامه
پاوان افسر بیوگرافی پاوان افسر بازیگر تازه کار سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: ۲۷ تیر ۱۳۶۳ 

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر 

آغاز فعالیت: ۱۳۹۲ تاکنون

تحصیلات: لیسانس رشته ی مدیریت بازرگانی

ادامه
امین پیل علی بیوگرافی امین پیل علی بازیکن تازه نفس فوتبال ایران

تاریخ تولد: ۱۷ دی ۱۳۸۱

محل تولد: گیلان

حرفه: فوتبالیست

پست: هافبک

تیم: تیم ملی فوتبال ایران

شماره پیراهن: ۱۵

ادامه
ابوطالب بن عبدالمطلب زندگینامه ابوطالب بن عبدالمطلب پدر امام علی (ع)

تاریخ تولد: ۳۵ پیش از عام‌الفیل

محل تولد: مکه

دیگر نام ها: عبدالمطلب، عبدالمناف، عمران

دلیل شهرت: رئیس قبیله بنی هاشم، پدر امام علی (ع)، عمو و حامی حضرت محمد (ص)

درگذشت: سال دهم بعثت

آرامگاه: مکه در گورستان ابوطالب

ادامه
رودریگو هرناندز بیوگرافی «رودریگو هرناندز»؛ ستاره ای فراتر از یک فوتبالیست | هوش و تفکر رمز موفقیت رودری

تاریخ تولد: ۲۲ ژوئن ۱۹۹۶

محل تولد: مادرید، اسپانیا

حرفه: فوتبالیست 

پست: هافبک دفاعی

باشگاه: منچسترسیتی

قد: ۱ متر ۹۱ سانتی متر

ادامه
موسی التماری بیوگرافی موسی التماری بازیکن فوتبال اردنی

تاریخ تولد: ۱۰ ژوئن ۱۹۹۷

محل تولد: امان، اردن

حرفه: فوتبالیست

باشگاه کنونی: باشگاه فوتبال مون‌پلیه فرانسه

پست: مهاجم

قد: ۱ متر ۷۶ سانتی متر

ادامه
اوسمار ویرا بیوگرافی اوسمار ویرا سرمربی تیم پرسپولیس

تاریخ تولد: ۳ ژوئیه ۱۹۷۵

محل تولد: ریو گرانده دو سول ، برزیل

حرفه: سرمربی تیم فوتبال

باشگاه کنونی: پرسپولیس

آغاز فعالیت: سال ۱۹۹۴

ادامه
اوستون ارونوف بیوگرافی اوستون ارونوف بازیکن فوتبال ازبکی در تیم های ایرانی

چکیده بیوگرافی اوستون ارونوف

نام کامل: اوستون رستم اوگلی اورونوف

تاریخ تولد: ۱۹ دسامبر ۲۰۰۰

محل تولد: نوایی، ازبکستان

حرفه: فوتبالیست

پست: هافبک تهاجمی

باشگاه کنونی: پرسپولیس

ادامه
اکرم عفیف بیوگرافی اکرم عفیف بازیکن برتر تیم ملی قطر

تاریخ تولد: ۱۸ نوامبر ۱۹۹۶

محل تولد: دوحه، قطر

حرفه: فوتبالیست

پست: وینگر

باشگاه کنونی: السد قطر

قد: ۱ متر ۷۶ سانتی متر

ادامه
دیالوگ های آنشرلی

دیالوگ های آنشرلی در این مقاله از سرپوش به بررسی جذابیت های دیالوگ های آنشرلی در سینما و تئاتر می‌پردازیم. آنشرلی، با تاریخچه‌ای غنی در حوزه فرهنگ و هنر، دارای دیالوگ‌هایی است که علاوه بر ارتقاء داستان، به عنوان نمونه‌هایی برجسته از زبان هنری در این صنایع شناخته می‌شوند. اثر آنشرلی  کتاب "آنشرلی" نوشته لوسی ماد مونتگمری، داستان دختری به نام آن شرلی است که در یتیم خانه بزرگ شده و به یک خانواده ثروتمند در شهر مونک هاوس نیو برونزویک در کانادا فروخته می شود. آن شرلی دختری کنجکاو، مهربان و خلاق است که با دیالوگ های خود، شخصیتی دوست داشتنی و ماندگار در ذهن خوانندگان ایجاد کرده است. انیمیشن آنشرلی انیمیشن "آنشرلی" که در سال ۱۹۷۹ در ژاپن ساخته شده است، اقتباسی از رمان "آن در گرین گیبلز" نوشته لوسی ماد مونتگمری است. این انیمیشن، داستان دختری به نام آن شرلی را روایت می کند که در یتیم خانه بزرگ شده و به یک خانواده ثروتمند در شهر مونک هاوس نیو برونزویک در کانادا فروخته می شود. شخصیت های آنشرلی شخصیت های اصلی انیمیشن آنشرلی عبارتند از: آن شرلی: دختری کنجکاو، مهربان و خلاق که با موهای قرمز و شخصیت دوست داشتنی خود، یکی از محبوب ترین شخصیت های ادبیات کودکان است. مریلا کاترین کاتبرت: خواهر بزرگ تر ماتیو کاتبرت که با برادرش در مزرعه گرین گیبلز زندگی می کند. مریلا زنی سخت کوش و جدی است که در ابتدا از حضور آن شرلی در خانه خود خوشحال نیست. ماتیو کاتبرت: برادر کوچک تر مریلا که مردی مهربان و ساده دل است که به سرعت با آن شرلی دوست می شود. دیانا براری: دختر همسایه کاتبرت ها که با آن شرلی دوست می شود. دیانا دختری مهربان و ساده دل است که به سرعت با آن شرلی دوست می شود. دیالوگ های انیمیشن آنشرلی داستان انیمیشن آنشرلی داستان انیمیشن آنشرلی، همانند داستان رمان، از این قرار است که آن شرلی، دختری یتیم که در یتیم خانه بزرگ شده است، توسط خواهر و برادری به نام های مریلا و ماتیو کاتبرت به فرزندخواندگی پذیرفته می شود. مریلا و ماتیو، آن شرلی را برای کمک به انجام کارهای خانه و مزرعه می خواهند. آن شرلی، با موهای قرمز آتشین و شخصیت دوست داشتنی خود، به سرعت با مریلا و ماتیو و همچنین با همسایه آنها، دیانا براری، دوست می شود. آن شرلی، با ماجراجویی ها و شیطنت های خود، زندگی کاتبرت ها را زیر و رو می کند و به آنها یاد می دهد که چگونه از زندگی لذت ببرند. نکات مثبت آنشرلی انیمیشن آنشرلی، از جمله انیمیشن های ماندگار و خاطره انگیزی است که با داستان جذاب و شخصیت های دوست داشتنی خود، مخاطبان زیادی را به خود جذب کرده است. از جمله نکات مثبت این انیمیشن می توان به موارد زیر اشاره کرد: - داستان انیمیشن آنشرلی، همانند داستان رمان، داستانی جذاب و پرکشش است که مخاطبان را از ابتدا تا انتها درگیر خود می کند. - شخصیت های انیمیشن آنشرلی، از جمله آن شرلی، مریلا، ماتیو و دیانا، شخصیت هایی دوست داشتنی هستند که مخاطبان با آنها ارتباط برقرار می کنند. - انیمیشن آنشرلی، پیام های مثبتی مانند اهمیت خانواده، دوستی و امید را به مخاطبان خود منتقل می کند. دیالوگ های شخصیت آنشرلی دیالوگ های آنشرلی دیالوگ های آنشرلی، بیانگر شخصیت او هستند. او دختری کنجکاو و ماجراجو است که همیشه به دنبال یادگیری چیزهای جدید است. این ویژگی در دیالوگ های او به وضوح دیده می شود. برای مثال، در یکی از دیالوگ ها، آنشرلی از معلم خود می پرسد: "حتی اگر دنیا بد باشد، همیشه چیزهای خوب هم وجود دارد." " تصور اینکه شما یک ملکه هستید واقعا عالی است. شما بدون هیچ گونه ناراحتی از آن لذت می برید و هر زمان که بخواهید می توانید از ملکه بودن دست بردارید، کاری که در زندگی واقعی نمی توانید انجام دهید." "این یک چیز خوب در مورد این جهان است ... همیشه بهارهای بیشتری وجود دارد." "وقتی فکر می‌کنم قرار است اتفاق خوبی بیفتد، به نظر می‌رسد که بر روی بال‌های انتظار پرواز می‌کنم. و سپس اولین چیزی که متوجه می شوم با یک ضربت به زمین می افتم. اما واقعاً ماریلا، قسمت پرواز تا زمانی که ادامه دارد با شکوه است... مثل اوج گرفتن در غروب خورشید است. من فکر می‌کنم که تقریباً تاوان ضربه را می‌پردازد." "خب، نمی توان یکدفعه عادت دختر بچه بودن را کنار گذاشت." "شاید... شاید... عشق به طور طبیعی از یک دوستی زیبا آشکار شد، مانند گل رز طلایی که از غلاف سبزش می لغزد."  "این یک ایده دوست داشتنی است، دایانا؛ زندگی کردن به گونه ای که نامت را زیبا کنی، حتی اگر در آغاز زیبا نبود... آن را در افکار مردم برای چیزی آنقدر دوست داشتنی و دلپذیر قرار می دهد که هرگز به تنهایی به آن فکر نمی کنند." "شاید، به هر حال، عاشقانه مانند یک شوالیه که سوار اسب می‌شود، با شکوه و هیاهوی وارد زندگی انسان نشده باشد. شاید مثل یک دوست قدیمی از راه‌های آرام به سمت آدم خزید..." "خب، همه ما اشتباه می کنیم، عزیزم، پس فقط آن را پشت سر بگذار. ما باید از اشتباهات خود پشیمان باشیم و از آنها درس بگیریم، اما هرگز آنها را با خود به آینده منتقل نکنیم." "من معتقدم که زیباترین و شیرین ترین روزها، روزهایی نیستند که در آن اتفاقات بسیار باشکوه یا شگفت انگیز یا هیجان انگیزی رخ دهد، بلکه فقط روزهایی هستند که لذت های کوچک ساده ای را به ارمغان می آورند و به آرامی یکدیگر را دنبال می کنند، مانند مرواریدهایی که از یک رشته می لغزند." "من از دوستی بسیار سپاسگزارم. زندگی را بسیار زیبا می کند." "این بدترین دوران بزرگ شدن است و من در حال درک آن هستم. چیزهایی که در دوران کودکی خیلی می‌خواستی، وقتی به آنها دست پیدا می‌کردی، به نظرت چندان شگفت‌انگیز به نظر نمی‌رسند." "آیا خوب نیست که فکر کنیم فردا روز جدیدی است که هنوز هیچ اشتباهی در آن وجود ندارد." دیالوگ های ماندگار آنشرلی "این خیلی خوب است که در مورد غم ها بخوانید و تصور کنید که قهرمانانه از طریق آنها زندگی می کنید، اما وقتی واقعاً آنها را دارید، خیلی خوب نیست" "خیلی آسان است که شرور باشی بدون اینکه بدانی." "اما واقعاً ماریلا، نمی‌توان در چنین دنیای جالبی برای مدت طولانی غمگین ماند، می‌تواند؟" "زندگی ارزش زیستن را دارد تا زمانی که خنده در آن باشد." "تجربه من این بوده است که شما تقریباً همیشه می توانید از چیزهایی لذت ببرید، اگر تصمیم خود را محکم بگیرید که این کار را انجام دهید." "دنیای قدیمی عزیز تو بسیار دوست داشتنی هستی و من خوشحالم که در تو زنده هستم." "چرا مردم باید برای دعا زانو بزنند؟ اگر واقعاً می خواستم دعا کنم به شما می گویم که چه کار می کردم. من به تنهایی یا در جنگل های عمیق و عمیق به یک میدان بزرگ بزرگ می رفتم و به آسمان - بالا - بالا - بالا - به آن آسمان آبی دوست داشتنی نگاه می کردم که انگار پایانی برای آن وجود ندارد. آبی بودن و سپس من فقط یک دعا را احساس می کنم." "این یکی از مزایای سیزده سالگی است که شما خیلی بیشتر از زمانی که فقط دوازده ساله بودید می دانید" "تا زمانی که نمردی هرگز از غافلگیر شدن در امان نیستی" "کیک‌ ها یک عادت وحشتناک دارند که وقتی می‌ خواهید خوب باشند بد می‌ شوند" "آنه تمام عاشقانه هایت را رها نکن اندکی از آن چیز خوبی است البته نه زیاد اما کمی از آن را حفظ کن" دیالوگ های زیبای آنشرلی سخن پایانی درباره دیالوگ های آنشرلی دیالوگ های آنشرلی، بخشی از جذابیت این شخصیت دوست داشتنی هستند. این دیالوگ ها، شخصیت، امید، خوش بینی و عشق به طبیعت آنشرلی را به خوبی بیان می کنند. گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش