جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
۱۴:۰۶ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۱۲۰۸۳۵۰
رادیو و تلویزیون

اختلاف فردوسی پور و فروغی بر سر چیست؟/ چرا همیشه زور مدیران به افکار عمومی می‌چربد؟

عادل فردوسی پور,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون
حذف برنامه نود برای بار دیگر از کنداکتور پخش شبکه سه واکنش‌های زیادی را در پی داشت. گفته شده قرار است فردوسی پور به کلی از برنامه نود کنار گذاشته شود.

به گزارش رویداد۲۴، کار فردوسی‌پور هم در تلویزیون به نقطه آخر رسید و مجبور شد با آمدن مدیر جوانی مثل فروغی به شبکه سه، بار سفر از تلویزیون ببندد. با اینهمه هنوز معلوم نیست قدرت خانوادگی فروغی بیشتر است یا محبوبیت مردمی فردوسی پور. در این سال‌ها البته قدرت خانوادگی در مقابل مردم تاثیر بیشتری داشته است!

 

کمتر کسی فکر می‌کرد فردوسی‌پور و نود از صدا و سیما حذف شوند. جایگاه فردوسی‌پور به عنوان یگانه برنامه‌ساز ورزشی سازمان صدا و سیما که رگ خواب مخاطب را هم در دست داشت، چنان محکم بود که تعطیلی نود به ذهن هیچ مخاطبی خطور نمی‌کرد، اما ورود فروغی جوان و کم‌سابقه همه معادلات را به هم ریخت.

 

اولین دعوای عادل با مدیران تازه از راه رسیده شبکه سه به ماجرای کارلوس پویول برمی‌گردد. عادل که با کلی زحمت توانسته بود رضایت ستاره اسپانیایی را برای حضور در ایران بگیرد. درست زمانی که پویول در ایران منتظر بود برای تحلیل بازی ایران و اسپانیا به استودیو ویژه برنامه جام جهانی بیاید، ورق برگشت و جلوی او گرفته شد. دلایل مختلفی برای عدم حضور پویول بیان شد. از ظاهر پویول بگیر تا هزینه گزاف دعوت از این ستاره دلایلی بود که مدیران سازمان برای عدم حضور پویول مطرح کردند. مشکل هرچه بود پویول به استودیو نیامد تا فروغی جنگ با فردوسی‌پور را علنی کند.

 

بعدها کار به عدم پخش نود هم کشید و مدیران شبکه سه در یک نوبت ترجیح دادند به جای پخش نود فوتبال پخش کنند. در تمام این مدت فردوسی‌پور سعی می‌کرد با سکوت برنامه نود را حفظ کند و اجازه ندهد این برنامه قربانی اختلاف او با مدیران جدید شبکه شود. اما حواشی به وجود آمده در نظرسنجی پیامکی برنامه‌های نوروزی اختلافات عادل و فروغی را وارد مرحله تازه‌ای کرد و پای وزارت ارتباطات را هم به میان کشید تا مشخص شود عده‌ای در سازمان صدا و سیما هستند که نمی‌خواهند فردوسی‌پور در قامت یک مجری در تلویزیون ظاهر شود.

 

سخنرانی فردوسی‌پور هنگام دریافت جوایزش در جشنواره جام جم هم بر فاصله این مجری توانمند و مدیران شبکه سه افزود تا در نهایت این عادل باشد که از سازمان صدا و سیما حذف می‌شود. با وجود تاکید رئیس سازمان صدا و سیما بر حفظ عادل فردوسی‌پور به عنوان مجری نود زور فروغی بر رئیس خودش هم چربید و عادل با رد پیشنهاد قائم‌مقامی شبکه ورزش از صدا و سیما کنار رفت.

 

سوالی که برای خیلی از مردم پیش آمده این است که سازمان صدا و سیما چرا حاضر شد یکی از معتبرترین برندهای خودش را حذف کند؟ به این سوال از چند زاویه می‌توان پاسخ داد. صدا و سیما به لحاظ شکل اداره و نوع نگاه یک سیستم بسته است.

 

به گزارش رویداد۲۴ در تعریف علمی سیستم‌های بسته آمده است: سیستم بسته، سامانه‌ای ساده است که با محیط پیرامون خود، ارتباط برقرار نمی‌کند و اغلب با استفاده از نیروهای داخلی و بدون ارتباط با محیط خارج می‌تواند به کار خود ادامه دهد. صدا و سیما را می‌توان نمونه بارز چنین سیستمی دانست؛ سیستمی که انگار ارتباطی با جامعه‌ای که در آن فعالیت می‌کند ندارد و فقط با اتکا به نیروهای داخلی خود به حیات ادامه می‌دهد.

 

در تمام رسانه‌های معتبر دنیا مخاطب نقش اصلی را بازی می‌کند. فارغ از این‌که آن رسانه چه گرایش فکری و ایدئولوژیکی دارد تلاش می‌کند در گام اول مخاطب را جذب کند. رسانه بدون مخاطب بی‌معنا است. یک رسانه برای جا انداختن ایدئولوژی خود نیاز دارد دیده شود.

 

مشکل اصلی صدا و سیما این است که اصلا توجهی به مخاطب و خواسته‌های او ندارد. سایه نگاه ایدئولوژیک چنان بر سر صدا و سیما سنگینی مخاطب می‌کند که دیگر مخاطب در آن جایی ندارد. برای صدا و سیما مهم نیست که عادل فردوسی‌پور چقد میان مردم محبوب است و برنامه‌اش چقدر طرفدار دارد در این سازمان موضوع مهم بسط نگاه ایدئولوژیکی است که مدیران این سازمان می‌کوشند نماد آن باشند.

 

از نظر مدیران سازمان صدا و سیما مخاطب باید به آن چیزی که آن‌ها مناسب می‌دانند نگاه کند نه چیزی که به آن علاقه دارد. این نگاه به برنامه‌سازی شاید در دهه شصت که هیچ رسانه دیگری جز رادیو و تلویزیون وجود نداشت جواب می‌داد اما امروز با رشد روزافزون فضای مجازی و گسترش شبکه‌های تلویزیونی خارجی نمی‌توان مردم را وادار کرد آن چیزی را ببینند که مدیران سازمان صدا و سیما می‌پسندند. اما سیطره همان نگاه ایدئولوژیک باعث می‌شود مدیران سازمان صدا و سیما مخاطب را از مدیریت خود حذف کنند.

 

این‌که چرا دامنه این حذف چرا به یک برنامه ورزشی و مجری محافظه‌کار آن رسیده بیانگر همین نگاه ایدئولوژیک است. سیستم‌های بسته چون تحلیلی از محیط پیرامونی خود ندارند به شدت محافظه‌کار و حتی ترسو می‌شوند. از نگاه مدیران جدید شبکه سه یک چهره تلویزیونی تا جایی حق دارد رشد کند که با منافع آن‌ها در تضاد نباشد. چون می‌ترسند بزرگ بودن آن ستاره تلویزیونی به جایی برسد که این مدیران را زیر سایه ببرد و اجازه ندهد آن‌ها دیده شوند. برای مدیران تازه شبکه سه محمدرضا گلزار چهره ایده‌آلی است؛ مجری‌ای که استقلال عملی از خود ندارد و هنگام دریافت جایزه از مدیران شبکه تشکر هم می‌کند. اما عادل فردوسی‌پور که در حوزه کاری خود صاحب‌نظر است و برای ساخت برنامه‌ای که مخاطب را حفظ کند به استقلال نسبی نیاز دارد کنار گذاشته می‌شود تا مبادا مدیران و نگاه آن‌ها به رسانه را به خطر بیاندازد.

 

غیر شفاف بودن سازمان صدا و سیما هم دلیل دیگری است که دست مدیران این سازمان را باز می‌گذارد تا هر طور که دوست دارند تصمیم بگیرند. صدا و سیما درباره هزینه بودجه خود به هیچ نهادی حتی مجلس شورای اسلامی هم پاسخگو نیست. در حالی که این سازمان سالانه بودجه هنگفتی از دولت دریافت می‌کند برنامه‌های این سازمان پُر شده از مسابقات پیامکی و پیش‌بینی که نشان می‌دهد آن بودجه هنگفت کفاف خرج و مخارج این سازمان را نمی‌دهد به بیان ساده‌تر، چون این سازمان خودش را به هیچ نهادی پاسخگو نمی‌داند ضرورتی هم نمی‌بیند به هنگام تصمیم‌گیری‌های کلان مخاطب و نهاد‌های نظارتی را هم لحاظ کند.

 

نتیجه عملی چنین تصمیم‌گیری‌هایی هم حذف تک ستاره‌های سازمان صدا و سیما مثل فردوسی‌پور است. به نظر می‌رسد سازمان صدا و سیما از چند جهت به بن بست رسیده است. هم از لحاظ اقتصادی (عملاً ساخت برنامه در سازمان صدا و سیما بر عهده اسپانسر‌هاست) و هم به لحاظ جذب مخاطب (به جز مسابقات پخش زنده فوتبال و نود کدام برنامه است که بخش وسیعی از جامعه را به خود جلب کند؟) این بن بست هم به خاطر بسته بودن و غیر شفاف بودن این سازمان است.

 

به گزارش رویداد۲۴ صدا و سیما در رقابت با رقبای جدیدی مثل فضای مجازی و تلویزیون‌های خارجی قافیه را باخته است و به لحاظ اقتصادی هم یک بنگاه اقتصادی زیان‌ده است. ادامه حیاتش به لحاظ اقتصادی وابسته اسپانسر‌های مختلفی است که با صرف هزینه بودجه برنامه‌ها را تامین می‌کنند. به لحاظ مدیریتی هم جزیره‌ای اداره می‌شود. رئیس سازمان از ماندن عادل می‌گوید و بلافاصله عادل حذف می‌شود. گویا قدرت خانواده حداد عادل (فروغی پسر باجناق حداد عادل است و پسر حداد عادل نیز به تازگی در اتاق فکر صداوسیما منصوب شده است) به رئیس صدا و سیما هم می‌چربد! این مدیریت جزیره‌ای باعث شده هر کس در سازمان صدا و سیما آنطور که می‌خواهد عمل کند.

 

نتیجه چنین مدیریتی وضعیت امروز این سازمان است. باید از علی عسگری پرسید در سازمان تحت امرش چه خبر است؟ آیا رئیس سازمان صدا و سیما برای این سوال جوابی دارد؟

 

مازیار وکیلی

 

  • 18
  • 9
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱۱
غیر قابل انتشار: ۱۲
جدیدترین
قدیمی ترین
مانند فردوسی پور را در خارج یک سرمایه ملی حساب میکنند فردوسی پور فدای شفاف سازی و انتقادی برنامه نود شد اگر کسی که به جای او می آید حتمآ با امکانات بیشتر بر سر کار می آید تا نبود فردوسی پور احساس نشود.
مشاهده کامنت های بیشتر
علی نصیریان بیوگرافی علی نصیریان؛ پیشکسوت صنعت بازیگری ایران

تاریخ تولد: ۱۵ بهمن ۱۳۱۳

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر، نویسنده و کارگردان

آغاز فعالیت: ۱۳۲۹ تاکنون

تحصیلات: دانش آموخته مدرسه تئاتر در رشته هنرپیشگی

ادامه
پاوان افسر بیوگرافی پاوان افسر بازیگر تازه کار سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: ۲۷ تیر ۱۳۶۳ 

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر 

آغاز فعالیت: ۱۳۹۲ تاکنون

تحصیلات: لیسانس رشته ی مدیریت بازرگانی

ادامه
امین پیل علی بیوگرافی امین پیل علی بازیکن تازه نفس فوتبال ایران

تاریخ تولد: ۱۷ دی ۱۳۸۱

محل تولد: گیلان

حرفه: فوتبالیست

پست: هافبک

تیم: تیم ملی فوتبال ایران

شماره پیراهن: ۱۵

ادامه
ابوطالب بن عبدالمطلب زندگینامه ابوطالب بن عبدالمطلب پدر امام علی (ع)

تاریخ تولد: ۳۵ پیش از عام‌الفیل

محل تولد: مکه

دیگر نام ها: عبدالمطلب، عبدالمناف، عمران

دلیل شهرت: رئیس قبیله بنی هاشم، پدر امام علی (ع)، عمو و حامی حضرت محمد (ص)

درگذشت: سال دهم بعثت

آرامگاه: مکه در گورستان ابوطالب

ادامه
رودریگو هرناندز بیوگرافی «رودریگو هرناندز»؛ ستاره ای فراتر از یک فوتبالیست | هوش و تفکر رمز موفقیت رودری

تاریخ تولد: ۲۲ ژوئن ۱۹۹۶

محل تولد: مادرید، اسپانیا

حرفه: فوتبالیست 

پست: هافبک دفاعی

باشگاه: منچسترسیتی

قد: ۱ متر ۹۱ سانتی متر

ادامه
موسی التماری بیوگرافی موسی التماری بازیکن فوتبال اردنی

تاریخ تولد: ۱۰ ژوئن ۱۹۹۷

محل تولد: امان، اردن

حرفه: فوتبالیست

باشگاه کنونی: باشگاه فوتبال مون‌پلیه فرانسه

پست: مهاجم

قد: ۱ متر ۷۶ سانتی متر

ادامه
اوسمار ویرا بیوگرافی اوسمار ویرا سرمربی تیم پرسپولیس

تاریخ تولد: ۳ ژوئیه ۱۹۷۵

محل تولد: ریو گرانده دو سول ، برزیل

حرفه: سرمربی تیم فوتبال

باشگاه کنونی: پرسپولیس

آغاز فعالیت: سال ۱۹۹۴

ادامه
اوستون ارونوف بیوگرافی اوستون ارونوف بازیکن فوتبال ازبکی در تیم های ایرانی

چکیده بیوگرافی اوستون ارونوف

نام کامل: اوستون رستم اوگلی اورونوف

تاریخ تولد: ۱۹ دسامبر ۲۰۰۰

محل تولد: نوایی، ازبکستان

حرفه: فوتبالیست

پست: هافبک تهاجمی

باشگاه کنونی: پرسپولیس

ادامه
اکرم عفیف بیوگرافی اکرم عفیف بازیکن برتر تیم ملی قطر

تاریخ تولد: ۱۸ نوامبر ۱۹۹۶

محل تولد: دوحه، قطر

حرفه: فوتبالیست

پست: وینگر

باشگاه کنونی: السد قطر

قد: ۱ متر ۷۶ سانتی متر

ادامه
دیالوگ های آنشرلی

دیالوگ های آنشرلی در این مقاله از سرپوش به بررسی جذابیت های دیالوگ های آنشرلی در سینما و تئاتر می‌پردازیم. آنشرلی، با تاریخچه‌ای غنی در حوزه فرهنگ و هنر، دارای دیالوگ‌هایی است که علاوه بر ارتقاء داستان، به عنوان نمونه‌هایی برجسته از زبان هنری در این صنایع شناخته می‌شوند. اثر آنشرلی  کتاب "آنشرلی" نوشته لوسی ماد مونتگمری، داستان دختری به نام آن شرلی است که در یتیم خانه بزرگ شده و به یک خانواده ثروتمند در شهر مونک هاوس نیو برونزویک در کانادا فروخته می شود. آن شرلی دختری کنجکاو، مهربان و خلاق است که با دیالوگ های خود، شخصیتی دوست داشتنی و ماندگار در ذهن خوانندگان ایجاد کرده است. انیمیشن آنشرلی انیمیشن "آنشرلی" که در سال ۱۹۷۹ در ژاپن ساخته شده است، اقتباسی از رمان "آن در گرین گیبلز" نوشته لوسی ماد مونتگمری است. این انیمیشن، داستان دختری به نام آن شرلی را روایت می کند که در یتیم خانه بزرگ شده و به یک خانواده ثروتمند در شهر مونک هاوس نیو برونزویک در کانادا فروخته می شود. شخصیت های آنشرلی شخصیت های اصلی انیمیشن آنشرلی عبارتند از: آن شرلی: دختری کنجکاو، مهربان و خلاق که با موهای قرمز و شخصیت دوست داشتنی خود، یکی از محبوب ترین شخصیت های ادبیات کودکان است. مریلا کاترین کاتبرت: خواهر بزرگ تر ماتیو کاتبرت که با برادرش در مزرعه گرین گیبلز زندگی می کند. مریلا زنی سخت کوش و جدی است که در ابتدا از حضور آن شرلی در خانه خود خوشحال نیست. ماتیو کاتبرت: برادر کوچک تر مریلا که مردی مهربان و ساده دل است که به سرعت با آن شرلی دوست می شود. دیانا براری: دختر همسایه کاتبرت ها که با آن شرلی دوست می شود. دیانا دختری مهربان و ساده دل است که به سرعت با آن شرلی دوست می شود. دیالوگ های انیمیشن آنشرلی داستان انیمیشن آنشرلی داستان انیمیشن آنشرلی، همانند داستان رمان، از این قرار است که آن شرلی، دختری یتیم که در یتیم خانه بزرگ شده است، توسط خواهر و برادری به نام های مریلا و ماتیو کاتبرت به فرزندخواندگی پذیرفته می شود. مریلا و ماتیو، آن شرلی را برای کمک به انجام کارهای خانه و مزرعه می خواهند. آن شرلی، با موهای قرمز آتشین و شخصیت دوست داشتنی خود، به سرعت با مریلا و ماتیو و همچنین با همسایه آنها، دیانا براری، دوست می شود. آن شرلی، با ماجراجویی ها و شیطنت های خود، زندگی کاتبرت ها را زیر و رو می کند و به آنها یاد می دهد که چگونه از زندگی لذت ببرند. نکات مثبت آنشرلی انیمیشن آنشرلی، از جمله انیمیشن های ماندگار و خاطره انگیزی است که با داستان جذاب و شخصیت های دوست داشتنی خود، مخاطبان زیادی را به خود جذب کرده است. از جمله نکات مثبت این انیمیشن می توان به موارد زیر اشاره کرد: - داستان انیمیشن آنشرلی، همانند داستان رمان، داستانی جذاب و پرکشش است که مخاطبان را از ابتدا تا انتها درگیر خود می کند. - شخصیت های انیمیشن آنشرلی، از جمله آن شرلی، مریلا، ماتیو و دیانا، شخصیت هایی دوست داشتنی هستند که مخاطبان با آنها ارتباط برقرار می کنند. - انیمیشن آنشرلی، پیام های مثبتی مانند اهمیت خانواده، دوستی و امید را به مخاطبان خود منتقل می کند. دیالوگ های شخصیت آنشرلی دیالوگ های آنشرلی دیالوگ های آنشرلی، بیانگر شخصیت او هستند. او دختری کنجکاو و ماجراجو است که همیشه به دنبال یادگیری چیزهای جدید است. این ویژگی در دیالوگ های او به وضوح دیده می شود. برای مثال، در یکی از دیالوگ ها، آنشرلی از معلم خود می پرسد: "حتی اگر دنیا بد باشد، همیشه چیزهای خوب هم وجود دارد." " تصور اینکه شما یک ملکه هستید واقعا عالی است. شما بدون هیچ گونه ناراحتی از آن لذت می برید و هر زمان که بخواهید می توانید از ملکه بودن دست بردارید، کاری که در زندگی واقعی نمی توانید انجام دهید." "این یک چیز خوب در مورد این جهان است ... همیشه بهارهای بیشتری وجود دارد." "وقتی فکر می‌کنم قرار است اتفاق خوبی بیفتد، به نظر می‌رسد که بر روی بال‌های انتظار پرواز می‌کنم. و سپس اولین چیزی که متوجه می شوم با یک ضربت به زمین می افتم. اما واقعاً ماریلا، قسمت پرواز تا زمانی که ادامه دارد با شکوه است... مثل اوج گرفتن در غروب خورشید است. من فکر می‌کنم که تقریباً تاوان ضربه را می‌پردازد." "خب، نمی توان یکدفعه عادت دختر بچه بودن را کنار گذاشت." "شاید... شاید... عشق به طور طبیعی از یک دوستی زیبا آشکار شد، مانند گل رز طلایی که از غلاف سبزش می لغزد."  "این یک ایده دوست داشتنی است، دایانا؛ زندگی کردن به گونه ای که نامت را زیبا کنی، حتی اگر در آغاز زیبا نبود... آن را در افکار مردم برای چیزی آنقدر دوست داشتنی و دلپذیر قرار می دهد که هرگز به تنهایی به آن فکر نمی کنند." "شاید، به هر حال، عاشقانه مانند یک شوالیه که سوار اسب می‌شود، با شکوه و هیاهوی وارد زندگی انسان نشده باشد. شاید مثل یک دوست قدیمی از راه‌های آرام به سمت آدم خزید..." "خب، همه ما اشتباه می کنیم، عزیزم، پس فقط آن را پشت سر بگذار. ما باید از اشتباهات خود پشیمان باشیم و از آنها درس بگیریم، اما هرگز آنها را با خود به آینده منتقل نکنیم." "من معتقدم که زیباترین و شیرین ترین روزها، روزهایی نیستند که در آن اتفاقات بسیار باشکوه یا شگفت انگیز یا هیجان انگیزی رخ دهد، بلکه فقط روزهایی هستند که لذت های کوچک ساده ای را به ارمغان می آورند و به آرامی یکدیگر را دنبال می کنند، مانند مرواریدهایی که از یک رشته می لغزند." "من از دوستی بسیار سپاسگزارم. زندگی را بسیار زیبا می کند." "این بدترین دوران بزرگ شدن است و من در حال درک آن هستم. چیزهایی که در دوران کودکی خیلی می‌خواستی، وقتی به آنها دست پیدا می‌کردی، به نظرت چندان شگفت‌انگیز به نظر نمی‌رسند." "آیا خوب نیست که فکر کنیم فردا روز جدیدی است که هنوز هیچ اشتباهی در آن وجود ندارد." دیالوگ های ماندگار آنشرلی "این خیلی خوب است که در مورد غم ها بخوانید و تصور کنید که قهرمانانه از طریق آنها زندگی می کنید، اما وقتی واقعاً آنها را دارید، خیلی خوب نیست" "خیلی آسان است که شرور باشی بدون اینکه بدانی." "اما واقعاً ماریلا، نمی‌توان در چنین دنیای جالبی برای مدت طولانی غمگین ماند، می‌تواند؟" "زندگی ارزش زیستن را دارد تا زمانی که خنده در آن باشد." "تجربه من این بوده است که شما تقریباً همیشه می توانید از چیزهایی لذت ببرید، اگر تصمیم خود را محکم بگیرید که این کار را انجام دهید." "دنیای قدیمی عزیز تو بسیار دوست داشتنی هستی و من خوشحالم که در تو زنده هستم." "چرا مردم باید برای دعا زانو بزنند؟ اگر واقعاً می خواستم دعا کنم به شما می گویم که چه کار می کردم. من به تنهایی یا در جنگل های عمیق و عمیق به یک میدان بزرگ بزرگ می رفتم و به آسمان - بالا - بالا - بالا - به آن آسمان آبی دوست داشتنی نگاه می کردم که انگار پایانی برای آن وجود ندارد. آبی بودن و سپس من فقط یک دعا را احساس می کنم." "این یکی از مزایای سیزده سالگی است که شما خیلی بیشتر از زمانی که فقط دوازده ساله بودید می دانید" "تا زمانی که نمردی هرگز از غافلگیر شدن در امان نیستی" "کیک‌ ها یک عادت وحشتناک دارند که وقتی می‌ خواهید خوب باشند بد می‌ شوند" "آنه تمام عاشقانه هایت را رها نکن اندکی از آن چیز خوبی است البته نه زیاد اما کمی از آن را حفظ کن" دیالوگ های زیبای آنشرلی سخن پایانی درباره دیالوگ های آنشرلی دیالوگ های آنشرلی، بخشی از جذابیت این شخصیت دوست داشتنی هستند. این دیالوگ ها، شخصیت، امید، خوش بینی و عشق به طبیعت آنشرلی را به خوبی بیان می کنند. گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش