جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳
۰۹:۵۰ - ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ کد خبر: ۹۸۰۲۰۷۰۸۷
رادیو و تلویزیون

اظهارات مجری و کارشناس برنامه دعوت درباره کودک‌ و نوجوان همسری؛

جامعه‌شناس‌های ما بیشتر نظریه‌پردازی می‌کنند/ گریه مردم را در نمی‌آوریم/ دوره ماه عسل تمام شد/ احسان علیخانی کار تخصصی نمی‌کرد

برنامه دعوت,اخبار صدا وسیما,خبرهای صدا وسیما,رادیو و تلویزیون
حجت‌الاسلام محمد برمایی با بیان اینکه برنامه دعوت به صورت تخصصی درحوزه خانواده کار می‌کند، گفت: پلتفرمی که احسان علیخانی در رسانه گذاشته، روال درست و منطقی بوده ولی تا یک جاهایی موفق بوده است. ما برنامه دعوت را پیش‌تولید یک برنامه خوب خانوادگی در رسانه ملی می‌بینیم که با فرم بسیار جذاب‌تری بعد از ماه رمضان ادامه پیدا می‌کند.

حجت‌الاسلام محمد برمایی (مجری و کارشناس برنامه دعوت) درباره این ویژه‌برنامه که هر روز قبل از افطار روی آنتن شبکه یک می‌رود، به ایلنا گفت: تجربه ۱۲ ساله‌ام در کار رسانه و خانواده نشان می‌دهد که ما در رسانه الگوی معمولی خوب و قابل باوری از زندگی که معدل جامعه ایرانی باشد را کمتر نشان داده‌ایم. به همین دلیل اکثریت جامعه فکر می‌کنند که دین اهمیت خود را برای مردم از دست داده، تمایلی برای ازدواج وجود ندارد، میل زیاد به تجمل‌گرایی وجود داشته، همه در حال خیانت کردن به یکدیگر و طلاق از هم هستند. البته این اکثریت هیچ دلیلی برای این نگاه خود نداشته و با این مدل حرف‌ها همراه با موضع‌گیری‌های سلبریتی‌ها و برخی از رسانه‌های خبری و همچنین سریال‌ها و رمان‌هایی که در حال حاضر ما در دسترس داریم، به نوعی به این فضا دامن می‌زنند.

 

وی افزود: به همین دلیل امسال به این فکر کردیم که روی این موضوع تمرکز کنیم و برنامه‌ای بر اساس این نگرش را برای تلویزیون آماده کنیم. باتوجه به اینکه برنامه ماه عسل هم پخش نمی‌شد، فرصتی خوبی برای این کار فراهم بود. برنامه ماه عسل برنامه پرزحمتی بود که احسان علیخانی برای آن زحمات زیادی کشیده بود ولی تقریبا به انتهای خود رسیده بود و بر همین اساس ما تصمیم گرفتیم که امسال که برنامه‌ دعوت را با این نگرش روی آنتن ببریم.

 

برمایی ادامه داد: قرار شد به جای اینکه ما دم افطار به سراغ بدبختی‌ها و گرفتاری‌های مردم برویم، به سراغ خوشبختی‌های دم‌دستی و دست‌یافتنی مردم برویم. همچنین نکته دوم این بود که ۱۴درصد طلاق‌ها در سال اول اتفاق می‌افتد و بیش از ۵۰ درصد طلاق‌ها در پنج سال اول اتفاق می‌افتد. براساس تجربه هفت ساله من در بخش ازدواج‌های نوپا در پنج سال اول ما به این نتیجه رسیدیم که بیاییم زوج‌های جوان را معرفی کنیم که اینها در شرایط معمولی مثل خیلی جوان‌های دیگر بیکاری و بی‌پولی دارند اما مردمانی هستند که از پس زندگی برآمده و مشکلات را مدیریت می‌کنند. قصدمان این است که مصداق‌های عینی مفاهیمی همچون قناعت را در جامعه نشان دهیم و مردم خودشان را در قاب تلویزیون ببینند.

 

این کارشناس در ادامه بیان کرد: در یکی از برنامه‌ها مهمانی داشتم از شهر خمام گیلان؛ یک رفتگر که همسرش از جنم او کیف می‌کرد. در مقابل ما به اندازه کافی کیس و آمار طلاق در این زمینه داریم که متاسفانه جذابیت‌های اجتماعی بالا را طلب می‌کنند و به شغل‌های خوب و دم‌دستی و شرافتمند قانع نیستند و به این صورت شوهرهای خود را به زحمت زیادی می‌اندازند. می‌دانم که این برنامه خیلی‌ها را از طلاق واداشته است و خیلی‌ها را به زندگی امیدوار کرده و زاویه نگاه جدیدی به آنها داده است. به نوعی این هدف کلی برنامه دعوت است. البته این موضوع را باید بگویم که ما قرار نیست در این برنامه کسی را نصیحت کنیم. در برنامه دعوت مصداق‌های عینی زندگی موفق را نشان مردم می‌دهیم و معدل خانواده در ایران را معرفی می‌کنیم.

 

وی افزود: در برنامه‌ دخترها و پسرهایی را معرفی کردیم که در سنین نوجوانی با همدیگر ازدواج کرده بودند. این دعوای بین کودک‌ همسری و نوجوان همسری که در جامعه ما راه افتاده و متاسفانه برخی از سلبریتی‌های کم‌سواد ما نظرات تخصصی در این موضوع را رد می‌کنند و جامعه‌شناس‌های ما نسبت به جامعه‌شناسی به صورت مصداقی در کشور نمی‌پردازند و بیشتر نظریه‌پردازی می‌کنند. این موضوعات برای برنامه دعوت موضوع مهمی بوده و ما نیز به آن می‌پردازیم.

 

برمایی در ادامه عنوان کرد: رویکرد ما در این برنامه، دین، روان و جامعه است. البته ما خودمان کودک همسری را رد می‌کنیم ولی عدد کودک در روانشناسی ۱۳ سال است. یک دختر که بچه بوشهر یا فارس است یا دخترانی که در کردستان یا شمال ایران هستند، در سن ۱۶ سالگی بلوغ اجتماعی محیطی خود را برای ازدواج دارند، پس چرا باید آنها را به اشتباه بیندازیم؟ ما می‌خواهیم درباره یکسری از باورهای غلط آدم‌ها در جامعه تذکر خود را بدهیم و جلوی اشتباهات جمعی را بگیریم. به نوعی سعی کردیم درباره واسطه‌گری در امر ازدواج صحبت کنیم، ولی یک برنامه تلویزیونی می‌آید و واسطه‌گری را بیشتر دلالی معرفی می‌کند. ولی واسطه‌گری در امر ازدواج یک امر بسیار خداپسندانه و خیرخواهانه در جامعه ما بوده که متاسفانه با ترس‌ها و فوبیاهای اجتماعی روبرو شده است. به همین دلیل آن را کنسل کرده‌ و از این موضوع حمایتی نمی‌کنیم.

 

کارشناس برنامه دعوت درباره شباهت این برنامه با ماه عسل و الگو گرفتن از آن نیز توضیح داد: بله، همینطور است. پلتفرمی که احسان علیخانی در رسانه و برنامه‌هایی همچون جزر و مد، کوله‌پشتی و ماه عسل گذاشته، روال درست و منطقی را برای رسانه ملی پیش گرفته ولی تا یک جاهایی موفق بوده است. به نوعی احسان در استعدادیابی و برگرداندن زندگی آدمها خیلی موفق بوده ولی ما در بحث تکنیکال خانواده این کار را انجام می‌دهیم و دیگر گریه مردم را هم درنمی‌آوریم. دل مردم را نمی‌سوزانیم یا خیلی ترحم‌آمیز با کیس‌های خود برخورد نمی‌کنیم. همچنین اجازه نمی‌دهیم اگر  مهمان ما جهیزیه ندارد آنجا جلوی تلویزیون بخواهد. سعی می‌کنیم در فضاهای اجتماعی عزت نفس، شأن و منزلت خانواده ایرانی را حفظ کنیم. البته که ما هم در برنامه از خیرین دعوت کردیم بیایند و به زوج‌هایی که نیاز مالی دارند، کمک کنند.

 

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا این برنامه نتوانسته آنطور که باید مخاطبان را به سمت خود جذب کند، اظهار داشت: این موضوع طبیعی است. وقتی جای یک برنامه پرمخاطب خالی می‌شود، پر کردن آن به سادگی ممکن نبوده و به نوعی مقایسه‌های ذهنی مردم با ماه عسل زمان می‌برد. به نوعی امسال برنامه‌های دم افطار تلویزیون خودزنی کردند ولی ما سعی کردیم که متفاوت باشیم و آن را به لحاظ تخصصی ایجاد کنیم. احسان کار تخصصی نمی‌کرد و کار عامه‌پسند و جامعه‌پسند انجام می‌داد ولی کار ما در برنامه دعوت تخصصی است.

 

برمایی در پایان گفت: بر همین اساس سعی کردیم مقداری خودمان را جدا کنیم ولی در ۱۰ سال گذشته با اتفاق‌هایی همچون یکی از چاه بیرون آمدن و بعد از ۵۰ سال پیدا شدن بچه‌ای گم شده، ذائقه مردم را به خودش عادت داده است. البته من با توجه به خواندن کامنت‌هایی که زیر پست‌های برنامه گذاشته می‌شود، فکر می‌کنم مردم آماده شیف پیدا کردن و تغییر را داشتند، ولی منتظر یک برنامه خوب رسانه‌ای بودند. بعد هم اینکه ما نمی‌توانیم ناگهان برویم و یک برنامه خیلی متضاد را در تلویزیون بگذاریم، چراکه آن هم برنامه‌ریزی و هم هزینه بالایی می‌خواست، نه اینکه ما ۲۰ روز مانده به افطار به این فکر کنیم که یک طرح را به دم افطار برگردانیم. ضمن اینکه ما برنامه دعوت امسال را پیش‌تولید یک برنامه خوب خانوادگی در رسانه ملی می‌بینیم که با فرم بسیار جذاب‌تری بعد از ماه رمضان ادامه پیدا می‌کند.

 

  • 12
  • 6
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش