به گزارش مهر، داریوش ارجمند بازیگر سریال ویژه محرم «مرضیه»، امروز ۱۲ شهریور در حاشیه بازدید خبرنگاران از پشت صحنه این سریال ضمن انتقاد شدید از طرح وزارت ارشاد برای ادغام موسسه هنرمندان پیشکسوت در بنیاد رویکردی بیان کرد: واقعاً چرا باید چنین کاری انجام شود؟ چرا باید زیرمجموعه بنیاد شویم؟ رودکی خودش را هم نمیتوانداداره کند!
این عضو موسسه هنرمندان پیشکسوت درباره دلایل ارشاد برای طرح ایده این ادغام هم به کنایه گفت: دلیلش را که نمیدانم اما احتمالاً برای یک نفر یک شغلی در نظر گرفتهاند.
نامهنگاری در اعتراض به یک ادغام
وی در پاسخ به اینکه بهعنوان یک پیشکسوت چرا نسبت به این طرح اعتراض عملی نمیکنید هم اظهار کرد: اعتراض کردهایم، من نامههای مورد نظرم را نوشتهام، مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت قهر کرده و رفته است و به موسسه هم نمیآید. ما اعتراض خود را مطرح کردهایم منتظریم که جواب بدهند. این موسسه یک هیات امنا دارد که اعضای آن از پنج وزارتخانه هستند و وزیر ارشاد به تنهایی نمیتواند درباره آن تصمیم گیری کند. ارشاد برای این طرح حتی با این اعضا حرف هم نزده و نظرشان را نخواسته است.
این بازیگر در بخش دیگری از صحبتهای خود درباره هنرمندان تازه کاری که به عرصه سینما و تلویزیون میآیند و پیشکسوتها را به عنوان الگو قرار میدهند هم عنوان کرد: چشم این افراد به ما نیست و بیشتر چشم شان به شبکه «جم» است!
اگر داماد کسی بودم سرمایهگذار «شهرزاد» میشدم!
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اینکه چرا وضعیت به گونهای شده است که هنرمندان جوان به جای تلویزیون باید چشمشان بهدنبال شبکههای ماهوارهای باشد هم گفت: این را باید از مدیران تلویزیون بپرسید. من آدمی هستم که وقتی در تلویزیون به کاری دعوت میشوم اگر آن پروژه با میل من سازگار باشد، در آن بازی میکنم و اگر نباشد بازی نمیکنم، حاضرم سنگ ببندم به شکمم و گرد بخوابم اما منت کسی را هم نکشم. خواهرزاده و پسرخاله و داماد هیچ کسی هم نیستم! پسر و پدر خودم هستم. همه چیزم خودم هستم. اگر داماد کسی بودم که سرمایهگذار «شهرزاد» میشدم!
بازیگر سریال محرمی «مرضیه» که به گفته کارگردانش بخشهایی از داستان آن به فسادهای اقتصادی و پولشویی ارتباط دارد، در پاسخ به اینکه تلویزیون چقدر میتواند در زمینه مبارزه با ورود پولهای کثیف به عرصه هنر موثر باشد گفت: خیلی میتواند تأثیر داشته باشد. تلویزیون خودش دستش در کار است و گرنه حتماً پرس و جو میکرد ببینید تهیهکنندهای که دستمزد یک میلیاردی به بازیگرش میدهد از کجا آورده است؟
ارجمند با انتقاد از اظهارات برخی فیلمسازان در زمینه استفاده از پولهای مشکوک در سینما و تلویزیون هم گفت: کارگردانی که در تلویزیون مینشیند و میگوید به من ربطی ندارد پولی که به من میدهند از کجا آمده است، در واقعمردهشور است. انگار برایش تفاوتی ندارد که مرده چه کسی باشد! تلویزیون اتفاقاً باید یقه فلان تهیهکننده را بگیرد و بپرسد که از کجا بودجه آوردهاید؟ چه آثاری که در تلویزیون پخش میشود و چه آنها که بیرون از تلویزیون تولید میشوند همه آدمهایی هستند که با تلویزیون هم همکاری دارند. تلویزیون و ارشاد در این زمینه مسئول هستند.
این هنرمند پیشکسوت در پایان در پاسخ به این سوال که آیا سریالهایی مانند «مرضیه» میتوانند در رفع کامل مشکلاتی مانند پولشویی و اختلاس موثر باشند تأکید کرد: این چیزها تمام نمیشود، تا زمانی که انسان زنده است این مسائل هم وجود دارد!
صدیق: میخواهم دست مفسدان اقتصادی را رو کنم
امیرحسین صدیق یکی از بازیگران سریال مناسبتی «مرضیه» که از ۲۳ شهریور ماه روی آنتن شبکه دو سیما خواهد رفت در پاسخ به خبرنگار فرهنگی ایرنا درخصوص اینکه چرا این روزها سریال سازان دنبال داستان هایی می روند که درباره پول شویی و فساد مالی است، گفت: داستان مجموعه تلویزیونی مرضیه نیز درباره فساد مالی است اما در جواب سوال شما باید بگویم چون این روزها همه ما در شوک این اخباری هستیم. هر روز شاهد اخباری هستیم که درباره افرادی است که دستگیر می شوند، از پرونده هایی می شنویم که یکی پس از دیگری ثابت می کند که افرادی در پشت صحنه درحال فساد هستند. به همین خاطر است که داستان سریال ها به این سمت و سو سوق پیدا کرده است.
خبرنگاری که دست فاسدان اقتصادی را رو میکند
وی در ادامه گفت: در سریال مرضیه نقش یک خبرنگار را بازی می کنم. خبرنگاری که در حیطه کاری خود با سختی های زیادی رو به رو است و هر لحظه نیز درگیر اتفاقات جدیدی می شود.
صدیق با اشاره به اینکه این خبرنگار به دنبال رو کردن دست تعدادی از مفسدان مالی است اظهار داشت: این خبرنگار دنبال پرونده ها و ماجراهایی است که راز تعدادی از مفسدان مالی و اقتصادی را رو می کند و به همین خاطر هم درگیر مشکلاتی در زندگی حرفه ای و خصوصی اش می شود.
مجری برنامه «کتاب باز» تصریح کرد: خبرنگاری حرفه ای بسیار حساس است و خبرنگاران سختی و دشواری زیادی را متحمل می شوند اما ما دیده ایم که در تلویزیون به این حرفه و گفتن از مشکلات شغل خبرنگاری خیلی کم پرداخته می شود. فکر می کنم یک و یا شاید دو سریال وجود دارد که در آن از خبرنگاران گفته شده باشد. این اتفاق دلایلی نیز دارد.
صدیق با تاکید بر اینکه پرداختن به حرفه خبرنگاران موضوع خیلی حساسی است ادامه داد: وقتی یک شغل انقدر حساس و سخت است خب مطمئنا پرداختن به آن هم خیلی سخت است. شاید به همین خاطر است که کمتر در این باره سریالی در تلویزیون می بینیم.
«تن تن» را دوست داشتم چون خبرنگار بود
این بازیگر درباره علاقه خود به رشته خبرنگاری گفت: من امروز در نقش یک خبرنگار مقابل دوربین می روم و از این اتفاق حس خوبی دارم. باید بگویم از کودکی وقتی کتاب تن تن را که می خواندم تن تن برایم جذاب به نظر می رسید اما جذابیت این داستان برای من به خاطر این بود که تن تن یک خبرنگار بود و بعد ماجرا جو. از دوران کودکی دوست داشتم خبرنگار شوم و علاقه خاصی به شغل خبرنگاری دارم. درباره با بازی در این نقش نیز تحقیقاتی کردم. زندگی خبرنگاران بزرگ کشور و نوشته هایشان را خواندم البته از آنجا که خودم کار عکاسی هم می کنم و تا کنون با خبرنگاران دیگر نیز مصاحبه داشتم کمی با این حرفه آشنا بودم.
وی درباره اینکه چقدر سریالی با موضوع زندگی و مشکلات خبرنگاران می تواند در دیدگاه مخاطب تاثیر گذار باشد خاطر نشان کرد: خبر همیشه یک قدم جلو تر است. ساخت پروژه های در این باره می تواند به مخاطب نشان دهد که آزادی مطبوعات چقدر می تواند روی جامعه و فرهنگ مردم تاثیر گذار باشد. به همین خاطر سریال هایی که در این باره ساخته می شوند می توانند ذهن مردم را باز کنند. اینگونه دیگر مردم خبرنگاران را اشخاصی نبینند که فقط به دنبال ستاره های هنری هستند بلکه آنها را افرادی می ببیند که مطالبه گر و منتقد هستند.
صدیق با بیان اینکه بهتر است کسانی که دوست دارند وارد شغل خبرنگاری شوند خوب در این باره تحقیق کنند گفت: من فقط چند روز مقابل این دوربین خبرنگار بودم ولی کاملا درک کردم که این شغل می تواند زندگی یک شخص را زیر و رو کند. به کسانی که دوست دارند وارد این شغل شوند پیشنهاد می کنم این موضوع را در نظر بگیرند که این حرفه از شغل سلیبرتی ها و ستاره ها نیز حساس تر و تاثیر گذار تر است.
بازیگر سریال «گیله وا » درپایان خاطر نشان کرد: تولید کارهای مناسبتی بسیار سخت است زیرا مسئولان از چند ماه پیش تصمیمی برای ساخته شدن یک سریال مناسبتی نمی گیرند. اگر زمان و بودجه خوبی در دست باشد کار بهتری نیز ساخته می شود اما به خاطر عدم برنامه ریزی صحیح تیم تولید باید در زمان بسیار کم یک سریال مناسبتی را ساخته و برای رفتن روی آنتن آماده کند. چرا باید چنین اتفاقی رخ دهد و همه فشار ها روی تیم تولید باشد؟ بهتر است تلویزیون فکری به حال این اتفاقات کند. چند ماه قبل از رسیدن ماه محرم می توان برای تولید و پخش سریال مناسبتی این ایام تصمیم گرفت.
- 10
- 5