شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
کد مقاله: ۱۴۰۲۰۹۰۰۶۰

روز بزرگداشت زمین و بانوان یا جشن سپندارمذگان

روز بزرگداشت زمین و بانوانروز بزرگداشت زمین و بانوان
روز سپندارمذگان یا روز زن، زمین و ابراز عشق و دوستی یکی از جشن های باستانی ایران است که هر ساله در ۵ اسفند گرامی داشته می شود. این جشن ریشه در دوران شاهنشاهی هخامنشی دارد. در ادامه این مقاله از سرپوش به بررسی روز بزرگداشت زمین و بانوان می پردازیم.

روز بزرگداشت زمین و بانوان یا جشن سپندارمذگان

روز گرامیداشت زن، زمین و عاشقان که با جشن سپندارمذگان، اسپندگان یا اسفندارمذگان نیز شناخته می شود، یکی از جشن های باستانی ایران بوده که در ۵ اسفند با گاهشمار یزدگردی و یا ۲۹ بهمن با گاهشمار کنونی، برگزار می شده است. ریشه این جشن به شاهنشاهی هخامنشی برمی گردد، در آثارالباقیه ابوریحان بیرونی آورده شده است که ایرانیان باستان ۵ اسفند را روز بزرگداشت زن، زمین و دلدادگان می دانسته اند. 

روز بزرگداشت زمین و بانوان با نام های دیگری مانند جشن برزیگران نیز شناخته می شود، در روز اسپندگان چند جشن با مناسک مخصوصی اجرا می شدند که اولین آنها جشن مردگیران یا جشن مژدگیران بود و مخصوص بانوان برنامه ریزی شده است. مردان در این روز برای زنان هدیه می خریدند تا از آنها قدردانی کرده باشند. اکنون نیز بیشترین جنبه ای که می توان به اسپندگان نسبت داد؛ قدردانی از زنان است. براساس آنچه ابوریحان عنوان می کند در گذشته عوام کارهای دیگری مانند آیین های جادویی برای دور کردن خرفستران انجام می دادند، البته ابوریحان این آیین ها را نااصیل می داند. 

روز بزرگداشت زمین و بانوان و روز عشقدرباره روز بزرگداشت زمین و بانوان

فلسفه جشن سپندارمذگان یا بزرگداشت زمین و بانوان

فلسفه این جشن به تشکر و قدردانی از زنان و مقام آنها که یکسال در خانه و خانواده کار کرده اند، همچنین با عشق خودشان گرمابخش وجود مردان می شدند، برمی گردد. زنان در ایران باستان در روز جشن سپندارمذگان جامه نو می پوشیدند، همچنین از انجام کارهای همیشگی در خانه معاف می شدند در عوض مردان و پسران به جای آنها پاسدار خانه و کاشانه می شدند. در واقع این روز، روز عشق همسران، پدران و برادران به زنان، مادران و خواهرانی است که همواره مراقب و دلسوز آنان بوده‌اند.

روز بزرگداشت زمین و بانوان و ارزش مقام زنفلسفه روز بزرگداشت زمین و بانوان

ریشه جشن سپندارمذگان یا بزرگداشت زمین و بانوان

در ایران باستان جشن سپندارمذگان هرساله در ۵ اسفند برگزار می شد و با نام هایی از جمله جشن اسفندگان، جشن مزدگیران یا جشن مژده‌گیران شناخته می شد. کلمه سپندارمذگان ریشه در فرهنگ اوستایی دارد و به واژه سپندآرمیتی همچنین واژه پهلوی سپندارمت به معنی خرد کامل برمی گردد. براساس عقاید ایرانیان باستان سپندآرمیتی یکی از امشاسپندان (یاوران اهورامزدا) بوده است و امشاسپند بانو نیز لقب گرفته که نمادی از دوست داری، فروتنی و بردباری است. 

براساس آنچه به دست رسیده است؛ خانواده ها در ایران باستان برای تشکر از زحمات همسران، بانوان و زنان خانواده و نزدیکانشان هرکدام اندازه توانشان برای زنان پاکدامن و فروتن خودشان دهش ها و پیش کش هایی ارائه می کردند تا از زحمات یکساله آنها قدردانی کنند. همچنین زنانی که مهربان، پاکدامن بودند یا فرزندان پارسا و پرهیزگار به دنیا آورده بودند نیز مورد سپاس قرار می گرفتند. 

بانوان نیز این روز را جشن می گرفتند، لباس و کفش های نو می پوشیدند، پیشکش دریافت می کردند از انجام کارهای روزانه خود معاف می شدند به جای آن مردان و پسران کار می کردند و وظایفشان را برعهده می گرفتند.  

نام دیگری که می توان برای جشن سپندارمذگان در نظر گرفت؛ مراسمی تحت عنوان مردگیران می باشد که با آیین بومی و نمادین خاصی همراه بوده است. در این جشن دختران دم بخت می توانستند با اختیار خودشان همسر و شریک زندگیشان را انتخاب کنند، به همین دلیل این جشن را مردگیران معرفی می کنند. 

براساس نظریه برخی از پژوهشگران جشن سپندارمذگان همان جشن برزیگران است، از قرار معلوم در روز اسفندگان همزمان چند جشن با آیین مخصوص به خود برگزار می شده است که اولین آنها جشن مردگیران یا مژدگیران بوده و به بانوان اختصاص پیدا می کرده است. در این روز نیز مردان برای زنان هدیه ای می‌خریدند و از ایشان قدردانی می‌کردند.

سپندارمذگان، مزدگیران یا مردگیران این جشن را با هر نام دیگری هم که بشناسیم به مفهوم مناسب و زیبایی نسبت به زنان اشاره می کند، همچنین به وسعت نگاه و آگاهی اجداد نسبت به بانوان و خانواده ها اشاره می کند. امروزه نیز بیشترین جنبه ای که جشن اسفندگان به آن اشاره دارد قدردانی از زحمات بانوان می باشد. شاید بتوان گفت؛ ایرانیان باستان مردمانی بودند که در افسانه‌ها، اساطیر و داستانهای و روایت‌های قصه گونه خود جنبه‌های شادمانه آنها را به شکلی ویژه در نظر داشتند.

در تقویم های متفاوت ایران باستان، علاوه براینکه به ماه ها نام خاصی می دادند، روزها نیز نام خاصی داشتند، به عنوان مثاله روز ابتدایی هر ماه روز اورمزد، روز دوم روز بهمن به معنی اندیشه و سلامت که اولین صفت خدا است، روز سوم اردیبهشت به معنای بهترین راستی و پاکی که مجددا از صفات خداوند است، روز چهارم شهریور به معنی شاهی و فرمانروایی آرمانی که مختص خدا است، روز پنجم سپندارمذ که لقب ملی زمین به معنی گستراننده، مقدس، فروتن و باروری است زیرا زمین با فروتنی، تواضع و گذشت زندگی را به همه زیستمندان هدیه می‌کند. همین دلیل سبب می شود تا در فرهنگ باستان، اسفندگان به عنوان نمادی برای تمایلات مادرانه و باروری بیان شود. 

ابراهیم پورداود در سال ۱۳۴۱، جشن اسفندگان در روز ۵ اسفند را به عنوان روز پرستان پیشنهاد داد که پذیرفته شد و در تقویم رسمی نیز به ثبت رسید البته امروزه از سمت هیچ نهاد دولتی یا غیردولیت به عنوان روز پرستار شناخته نمی شود. 

پورداوود درباره این موضوع نوشته است: «در میان جشن‌های بزرگ ایران باستان، سپندارمذگان جشنی است در پنجمین روز از اسفندماه. همین روز شایسته و برازنده است که جشن پرستاران میهن ما باشد». 

به همین دلیل روز پنجم از ماه دوازدهم را روز سپندارمذ یا اسپندارمذ می نامیدند و جشنی با همین نام نیز برگزار می کردند. «سپندارمذگان» یا «اسفندگان» (اسپندگان) روز زن و زمین تلقی می شود. 

روز بزرگداشت زمین و بانوان در نقاشی های قدیمیریشه برگزاری روز بزرگداشت زمین و بانوان

آیین‌های جشن سپندارمذگان

براساس آنچه ابوریحان بیرونی اعلام کرده است اسفندارمد ایزد موکل بر زمین و ایزد حامی و نگاهبان زنان پارسا و درستکار می باشد، به همین دلیل این روز را عید زنان محسوب می کردند. مردم برای گرامیداشت مقام زنان هدیه هایی به آنها تقدیم می کردند، زنان نیز نه تنها از هدایا و دهش‌هایی برخوردار می‌شدند، بلکه به نوعی در این روز فرمانروایی می‌کردند و مردان باید که از آنان فرمان می‌بردند. سپندارمذ نگهبان زمین می باشد، از آنجایی که زمین مانند زنان در باروری و باردهی به جهان هستی نقش اصلی دارد، جشن اسفندگان برای بزرگداشت مقام زن و زمین برگزار می شد. ایرانیان از دیر باز این روز را روز زن و روز مادر می‌نامیدند.

آیین های روز بزرگداشت زمین و بانوانروز بزرگداشت زمین و بانوان یا جشن سپندامذگان

جشن سپدارمزگان ۲۹ بهمن یا ۵ اسفند؟

اختلافاتی درباره تاریخ برگزاری جشن سپندارمذگان وجود دارد و نظرات پراکنده ای بین گروه موافق و مخالف موجود است، البته باید براساس تحقیقات و سنجش عقل آنچه بیشتر از همه پسندیده تر است انتخاب شود. در کتاب آثارالباقیه ابوریحان بیرونی آورده شده است که ایرانیان در روز ۵ اسفند مقام زن و زمین را جشن می گرفتند. البته با تغییرات در تقویم ایرانی و ۳۱ روزه شدن شش ماه ابتدایی نخست سال، برخی از منابع تاریخ برگزاری جشن را ۶ روز به عقب برمی گردانند. همان‌طور که از نام، سپندارمذکان یا اسفندگان هم پیداست، این جشن به روز اسپند یعنی پنجمین روز ماه از ماه اسفند اشاره دارد.

استاد دکتر رضا مرادی غياث آبادی، نیز دراین‌باره می گویند:

جشن اسفندگان يا سپندارمذگان برابر است با پنجمين روز از ماه اسفند در همه گاهشماری‌های ايرانی. درباره وجود دوگانگیها بايد گفت که جشن‌ها و فاصله‌های ميان آن‌ها در متون کهن ايرانی دارای تعريف و اندازه‌های مشخصی است که به مانند دانه‌های يک زنجير در پيوستگی کامل با يکديگراند. تغيير جای يکی از آن‌ها، موجب گسست کل اين رشته خواهد شد.

براساس آنچه منابع ایرانی آورده اند؛ جشن سده بعد از ۴۰ روز از شب یلدا یا چله و یا ۱۰۰ روز بعد از اولین روز آبان برگزار می شود، همچنين جشن سده، پيش از ۲۵ روز از جشن اسفندگان است.

اين اندازه‌ها و فاصله‌های تعريف شده در متون و منابع کهن ايرانی، تنها با گاه‌شماری ايراني با ماه‌هاي سی و يک روزه (مبدأ هجری خورشيدی فعلی) که بزرگ‌ترين دستاورد دانش گاهشماری در جهان است، مطابق است؛ اما با کتابچه ای که رد چند سال اخیر به نام سالنمای دینی زرتشتیان چاپ می شود، تطابق ندارد. زیرا در این کتابچه فاصله ۱۰۰ روزه ابتدای آبان تا جشن سده به ۱۰۶ روز و فاصله ۴۰ روزه شب یلدا تا جشن سده به ۴۶ روز، فاصله ۲۵ روزه سده تا اسفندگان به ۱۹ روز تغییر پیدا می کند. این فاصله ها به هیچکدام از منابع، اسناد و تاریخنامه های ایرانی هماهنگ نیست. به همین دلیل زمان دقیق شب یلدا برابر می شود با شامگاه ۳۰ آذر، جشن سده در ۱۰ بهمن و جشن اسفندگان در ۵ اسفند برگزار می شود. 

ما جشن‌های باستانی، نوروز، یلدا و سده را به درستی و در زمان و تاریخ تعیین شده آن‌ها در ایران باستان یعنی به ترتیب، یکم فروردین، سی آذر و دهم بهمن، برگزار می‌کنیم.

بنابراین روز درست و سزاوار، برای برگزاری این جشن نیز، پنجم اسفند ماه و در تاریخ مشخص شده آن است.

گردآوری: بخش تونل زمان سرپوش

  • 12
  • 5
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
ویژه سرپوش