جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
۱۷:۲۰ - ۲۲ فروردین ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۱۰۳۲۶۱
فستیوال ها و جشنواره های هنری

میرکریمی:

با پایین آمدن سطح خدمات، تقاضا برای حضور در جشنواره بیشتر شده!

اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,جشنواره,میرکریمی
 نگاهی به روند برگزاری جشنواره جهانی فجر مبین این نکته است که از همان ابتدا جداکردن دو جشنواره و دوبرابر کردن هزینه‌ها منطقی و معقول نیست و شاید بهتر باشد مسئولان اجازه دهند این جشنواره به مسیر منطقی و معقول خود بازگردد.

به گزارش فارس، سی و پنجمین دوره جشنواره به دبیری رضا میرکریمی از اول تا هشتم اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ در شهر تهران برگزار خواهد شد؛ جشنواره‌ای که علی‌رغم تلاش‌های انجام شده هنوز نتوانسته جایگاه و اعتبار قابل توجهی در عرصه بین‌الملل پیدا کند.

 

 نگاهی به روند برگزاری این جشنواره و حضور فیلم‌ها وبازخوردها مبین این نکته است که اساسا از همان ابتدا جداکردن دو جشنواره و دوبرابر کردن هزینه‌ها منطقی و معقول نیست و شاید بهتر باشد مسولان، دست از تعصب نه‌چندان منطقی به این رویداد کم اهمیت بردارند و اجازه دهند این جشنواره به مسیر منطقی و معقولش بازگردد. شاید بشود با ادغام دوجشنواره، ایراداتی که حتی بعضی اعضای تیم اجرایی جشنواره جهانی به جشنواره فیلم فجر داشتند کمتر شود و سال بعد شاهد جشنواره‌ای کم نقص باشیم.

 

اما رضا میرکریمی در نشست خبری روز گذشته جشنواره حرف‌هایی زده که سوالاتی را در ذهن ایجاد می‌کند؛ در ادامه برخی از آنها را مرور می‌کنیم:

 

میرکریمی می‌گوید: «سال گذشته یک انضباط مالی داشتیم به طوری که ۱ میلیارد صرفه جویی کردیم که این صرفه جویی شامل کاهش خدمات به مهمانان است.»

 

سوال: مگر کل هزینه جشنواره که برد رسانه‌اش به زحمت به پای جشنواره‌های دسته چندم هنری داخل کشور هم نمی‌رسد، چقدر است که صرفه‌جویی در آن «یک میلیارد تومان» منفعت داشته؟! دبیر جشنواره به انضباط مالی یک سال گذشته اشاره کرده که نهایتا منجر به یک میلیارد  تومان صرفه جویی شده است؛ پس آیا می‌توان نتیجه گرفت که انضباط مالی تازه به وجود آمده و سال‌های پیشین صرفه‌جویی وجود نداشته و همین یک‌ میلیارد‌ها به راحتی آب خوردن، حیف و میل شدند؟

رییس سابق خانه سینما اعتقاد دارد: «از وقتی سطح خدمات ما در جشنواره به مهمانان پایین آمده تقاضا برای حضور در جشنواره بیشتر شده است.»

 

سوال: با توجه به این گفته بهتر نیست امکانات جشنواره و سطح خدمات را به صفر برسانیم تا شاید استقبال بیشتر هم بشود؟ مثلااجازه بدهیم مهمانان با درشکه رفت و آمد کنند و در سالن‌های سینما روی زمین بنشینند و نان و پیاز بخورند، تا شاید استقبال از این هم بیشتر بشود؟!

او می‌گوید: «۳۵۰ مهمان از ۶۶ کشور داریم که ۲ برابر سال گذشته است. همچنین از کشورهای عربی ۳۰ مهمان داریم که آمار خوبی است. این موارد نشان می دهد که فرهنگ و هنر بسیار قدرتمند است و درهایی که برای مردان سیاست بسته است برای فرهنگ و هنر باز است.»

 

سوال: تعدد حضور میهمان در جشنواره آیا برتری خاص و اعتبار فزاینده‌ای برای جشنواره به ارمغان می‌آورد یا حضور بزرگان و چهره‌های شناخته شده دنیای سینما؟ قطعا دعوت‌های سفارتی و ارایه امارهای این‌چنینی بیش از انکه به اعتبار جشنواره بیافزاید به درد ارایه به وزیر مربوطه و پر کردن بیلان می‌خورد.

کارگردان خیلی دور خیلی نزدیک اعتقاد دارد: «ما دنبال جشنواره فرش قرمزی نیستیم که سلبریتی در جشنواره حضور داشته باشد. سرشناس از نظر من کسی است که همه فیلم های کوبریک را فیلمبرداری کرده باشد. ما در این جشنواره به سمت نخبه گرایی رفته ایم، از همین رو همه افراد باسواد در ابن جشنواره هستند.»

 

سوال: اگرچه سنت فرش قرمز از همان ابتدا هم غلط بود و رفتاری دور از فرهنگ ایرانی اسلامی بود که خوشبختانه بساطش جمع شد اما مگر بخش عمده‌ای از اعتبار جشنواره‌ها به واسطه حضور کارگردانان و بازیگران مطرح کسب نمی‌شود؟ آیا به بهانه نخبه‌گرایی (که حداقل نمود عینی در این چند ساله نداشته) بر روی کم‌کاری و کم‌توانی خود برای حضور سینماگران برتر جهانی در جشنواره جهانی فجر، سرپوش نمی‌گذاریم؟

میرکریمی اعتقاد دارد: «سیاستمداران بخشی از ملت هستند و افتخار هم می‌کنیم که به جشنواره بیایند اما برنامه‌های جشنواره از قبل مشخص شده‌اند و ما نمی‌توانیم تریبونی در اختیار افرادی خاص قرار دهیم.»

 

سوال: آیا حضور افراد سیاسی که اتفاقا از تریبون‌های جشنواره به نفع خود بهره می‌برند، منجر به سیاسی شدن جشنواره و به حاشیه رفتن آن نمی‌شود؟ (تریبون دادن الزاما به معنی در اختیار دادن میکرفون به افراد نیست!‌ حضور در محل جشنواره و گرفتن عکس‌های رنگارنگ با سینماگران و هنرمندان نیز نوعی تریبون دادن به افراد است)

این کارگردان می‌افزاید: «تحولات مثبت و چشمگیر بود به طوری که مهمانان خارجی نیز مبلغ جشنواره ما در دنیا شدند.»…« سال گذشته آمار خوبی از انتشار خبرها به ما داده شد که شامل انگلیسی، کردی، عربی و … بود.»…

 

سوال: تحولات مثبت و چشمگیر چرا فقط به چشم دبیر محترم جشنواره و تیم اجرایی ایشان می‌آید؟ چرا دیگران چیزی از این تحولات مثبت و چشمگیر چیزی حس نمی‌کنند و سخنی نمی‌گویند؟ «آمار خوب»، «تحولات مثبت»، «تحولات چشمگیر»، «استقبال چشمگیر»؛ این کلیدواژه‌های دستخورده مدیریتی باید میزان موفقیت جشنواره جهانی فجر را مشخص کند؟ چرا هیچ آمار مستندی داده نمی‌شود؟ چرا همه چیز فقط به چشم خودمان «چشمگیر» است؟

دست آخر هم دبیر محترم جشنواره می‌گوید: «من مجبور نیستم بودجه را بگویم، این امر وظیفه من نیست و باید این سوال از سازمان سینمایی پرسیده شود»

 

سوال: اگر پاسخ‌گویی در قبال بودجه دولتی و بیت‌المال را وظیفه خود نمی‌دانیم، چرا مسولیت قبول می‌کنیم؟ چرا وقت می‌خواهیم پز صرفه‌جویی بدهیم حرف از پول و بودجه  می‌زنیم و عدد رقم ارایه می‌دهیم اما وقتی حرف از بودجه کلی و نحوه صرف آن می‌شود، به دنبال اولیای دم می‌گردیم؟

 

 

 

 

 

 

  • 13
  • 5
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
عبدالله دوم پادشاه اردن بیوگرافی عبدالله دوم پادشاه اردن به همراه عکس های خانواده اش

تاریخ تولد: ۳۰ ژانویه ۱۹۶۲ (۶۲ ساله)

محل تولد: عمان، اردن

سمت: پادشاه اردن (از سال ۱۹۹۹)

تاجگذاری: ۹ ژوئن ۲۰۰۰

ولیعهد: حسین بن عبدالله دوم

همسر: رانیا عبدالله (ازدواج ۱۹۹۳)

ادامه
محمدرضا احمدی بیوگرافی محمدرضا احمدی؛ مجری و گزارشگری ورزشی تلویزیون

تاریخ تولد: ۵ دی ۱۳۶۱

محل تولد: تهران

حرفه: مجری تلویزیون

شروع فعالیت: سال ۱۳۸۲ تاکنون

تحصیلات: کارشناسی حسابداری و تحصیل در رشته مدیریت ورزشی 

ادامه
رضا داوودنژاد بیوگرافی مرحوم رضا داوودنژاد

تاریخ تولد: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۵۹

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر

شروع فعالیت: ۱۳۶۵ تا ۱۴۰۲

تحصیلات: دیپلم علوم انسانی

درگذشت: ۱۳ فروردین ۱۴۰۳

ادامه
رضا عطاران بیوگرافی رضا عطاران؛ ستاره سینمای کمدی ایران

تاریخ تولد: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۴۷

محل تولد: مشهد

حرفه: بازیگر، کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس، تدوین‌گر، خواننده

آغاز فعالیت: ۱۳۶۹ تا کنون

تحصیلات: دانشجوی انصرافی دانشکدهٔ هنرهای زیبای دانشگاه تهران 

ادامه
اسدالله شعبانی بیوگرافی اسدالله شعبانی شاعر و نویسنده آثار کودک

تاریخ تولد: ۴ تیر ۱۳۳۷

محل تولد: روستای بهادربیگ از توابع همدان

محل زندگی: تهران

حرفه: شاعر، نویسنده، منتقد ادبی، کارشناس بازنشسته کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

تحصیلات: فارغ التحصیل رشته زبان و ادبیات فارسی

آثار: خرمن شعر خردسالان، جستاری پیرامون شعر کودک در ایران، قصهٔ امشب، پولک ماه، دختر باغ آرزو، پرسه‌های شبانه

ادامه
ابومنصور موفق هروی ابومنصور موفق هروی؛ پدر داروشناسی فارسی

مشهور به: موفق هروی

متولد : قرن چهارم

محل تولد: احتمالا هرات

حرفه: پزشک و داروشناس ایرانی

آثار: کتاب الابنیه عن حقایق الادویه

ادامه
آزیتا حاجیان بیوگرافی آزیتا حاجیان بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: ۲۱ دی ۱۱۳۶

محل تولد: ملایر

حرفه: بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر

تحصیلات: لیسانس بازیگری و کارگردانی تئاتر از دانشگاه هنر

سال های فعالیت: ۱۳۵۴ تاکنون

ادامه
رید هستینگز بیوگرافی رید هستینگز؛ امپراطور محتوا و نتفلیکس

تاریخ تولد: ۸ اکتبر ۱۹۶۰

محل تولد: بوستون، ماساچوست، ایالات متحده آمریکا

حرفه: کارآفرین، مدیر ارشد اجرایی

شناخته شده برای: بنیانگذار نتفلیکس

تحصیلات: فارغ التحصیل دانشگاه استنفورد

دارایی: ۹/۴ میلیارد دلار

ادامه
احسان قربان زاده بیوگرافی احسان قربان زاده؛ خواننده تازه کار موسیقی پاپ ایران

محل زندگی: تهران 

ملیت: ایرانی

حرفه: خواننده

سبک: پاپ و سنتی ایرانی

ساز: تنبک، باغلاما و گیتار

ادامه
دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی

دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی شهاب حسینی یکی از بهترین بازیگران سینمای ایران است که تا به حال در آثار فاخری مانند محیا، دلشکسته، شهرزاد و... به نقش آفرینی پرداخته است. این هنرمند در هر یک از هنرنمایی های خود دیالوگ های ماندگاری دارد که در ادامه این مقاله از سرپوش قصد داریم به بخشی از آنها اشاره کنیم. بیوگرافی کوتاه از شهاب حسینی سید شهاب الدین حسینی تنکابنی در ۱۴ بهمن ۱۳۵۲ در تهران به دنیا آمد. وی اصالتا تن کابنی است و تحصیلات عالیه خود را در رشته روانشناسی از دانشگاه تهران برای مهاجرت به کانادا ناتمام گذاشت. وی در سال ۱۳۷۳ با پریچهر قنبری ازدواج کرد و حاصل این پیوند دو فرزند پسر به نام های محمد امین و امیرعلی است. فعالیت هنری شهاب حسینی با تئاتر دانشجویی و سپس، گویندگی در رادیو شروع شد. از جمله جوایز این هنرمند می توان به موارد زیر اشاره کرد: - او برای بازی در شمعی در باد (۱۳۸۲) و رستگاری در هشت و بیست دقیقه (۱۳۸۳) نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشنواره فیلم فجر شد.  - حسینی در سال ۱۳۸۷ با بازی در فیلم سوپر استار جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر را دریافت کرد. -  او خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد جشنواره بین‌المللی فیلم برلین ۲۰۱۱ را به‌همراه گروه بازیگران فیلم جدایی نادر از سیمین کسب کرد. - او در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۶ نیز با ایفای نقش در فیلم فروشنده توانست جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم کن را به خود اختصاص بدهد. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی؛ درباره شهاب حسینی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی فیلم سینمایی دلشکسته در نقش امیرعلی: - هر کی ریــش گـذاشت مسلمـــون نیـست، هـــرکی پیـشونیش رو داغ کـــرد، مــرد خــدا نیست. - تو همه ی اعتقادا اشتباه میشه. همیشه ام یه عده گرگن تو لباس میش! -  من بنده آن دمم که ساقی گوید یک جام دگر بگیر و من نتوانم - ما فردا میایم خواستگاری، دیگه نمی خوام خواهرم باشی می خوام نفسم باشی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در فیلم دلشکسته سریال شهرزاد در نقش قباد: -شهرزاد نمی دونی بدون، من با تو چیزایی پیدا کردم که هیچوقت تو زندگیم نداشتم و نمی خوام از دستش بدم. - ما همه مهره های سوخته ایم که زیر دست بزرگ آقاییم. -  آره خب عمو جان حقیقت تلخه عموجان، شنیدنش همچین یه جاهایی از وجدان آدمو جز میده. -  میرم صاف وامیستم جلوی بزرگ آقا بش میگم بزرگ آقا من، زن من، خب؟! پا به ماهه! عین ۱۰-۱۲ ماهو میخوام بمونم ور دلش چی میگی شما؟ - قباد : فقط یه سوال، خیلی دلم می خواد جوابشو بدونم، تو هنوزم دلت باهاشه؟ شهرزاد : فراموشی زمان می بره، فقط فکر می کنم اگه من به هر دری زدم، و اونی نشد که می خواستم بشه، لابد قسمت خرافه نیست، هست واقعا - موقتیه این روزا شهرزاد، می گذره. این وسط تنها چیزی که مهمه اینه که من هنوز با همه ی وجودم دوست دارم. عاشقتم - قباد : سخته واسم دوری تو اینو بفهم، چطوری اینو بهت ثابت کنم؟ شهرزاد : دیر شده، برای ثابت کردنش خیلی خیلی دیر شده … حتی ملک جوانبخت هزار و یک شبم نبودی وگرنه من کم قصه و داستان به گوش تو نخوندم. عاشق بزدل عشقو هم زایل می کنه آقای قباد دیوانسالار -قباد : این کارو باهام نکن شهرزاد. اینطوری خردم نکن. من هنوز دوستت دارم، خیلی بیشتر از قبل. همه چیو خراب نکن شهرزاد : برو قباد، پشت سرتم دیگه نگاه نکن -  من چی کار به کسی داشتم، داشتم زندگیمو می کردم. با بدبختی خودم سر و کله می زدم. اصلا روحمم خبر داشت همچین کسی تو این دنیا زندگی می کنه؟ کی نشونم داد؟ شما. بعدشم که فرستادینم تو بهشت تازه می خواستم بفهمم زندگی یعنی چی؟ تازه طعمش داشت زیر دهنم مزه مزه می کرد که یقه مو گرفتین ترپ انداختینم وسط جهنم. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال شهرزاد سریال مدار صفر درجه در نقش حبیب پارسا: -تو را به جای همه دوست میدارم-تو را به خاطر عطر نان گرم برفی که اب میشود -برای بخشش اولین گناه-تو را برای دوست داشتن دوست میدارم-تو را به خاطر تمام کسانی که دوست نمیدارم دوست میدارم ...  - همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛همين  - مظفر:منوببخش ...یافراموش کن! حبیب:میبخشم...ولی فراموش نمیکنم!!!  -حبيب: فقط چرا فكر مي كنيد كه سفر اعزام ممكنه منتفي بشه؟ دكتر: اين مملكت پسرجان،سرزمين گسل و زلزله و پس لرزه است!آدم از فردا روزش - این و خداوند باید جواب بده ، باید جواب این سوال رو بده ! اگه تو این دنیا هیچ جایی برای آرامش وجود نداره ؛ و اگه تمام رویاهای ما از عشق ، عدالت و آزادی فقط ی خیال بیهودس! پس چرا ما رو آفرید ؟!... -ميدوني چيه تقي جان؟من بر خلاف مرحوم پدرم،ازسياست چيز زيادي نميدونم! همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛ همين دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال مدار صفر درجه سایر فیلم ها: -یه پایان تلخ بهتر از یه تلخی پایان ناپذیره ... (درباره الی) - میدونی برتر از عشق بی فرجام چیه؟فرجام بدون عشق... (برف روی شیروانی داغ) - من زندگی مو باختم حاج اقا منو از زندون می ترسونی؟برو از خدا بترس ... (جدای نادر از سیمین) - جنگ احساس مسولیته نه شلیکه گلوله ... (شوق پرواز) - هر چه تو اوج میگیری دنیا از دید تو بزرگتر می شود و تو از دید دنیا کوچکتر می شوی ... (شوق پرواز) - تو کویر ادم به خدا نزدیک تره چون اسمون به زمین نزدیک تره ... (پلیس جوان) - میدونی چیت حرص ادمو درمیاره؟اینکه حالت از من بده ولی حس واقعیتو بهم نمیگی خب چیه هر چی هست بیا به خودم بگو فکر میکنی چیزیمه؟فکر میکنی چون چیزیمه عرضه ندارم پس چون عرضه ندارم دیگه.....این منصفانه نیست چون من دارم سعی خودمو میکنم غلطی تا حالا نتونستم بکنم چون نمیتونم تمرکز کنم رو کاری ک باید بکنم نمیتونم تمرکز کنم چون همه ی وقتمو اون چرت وپرتا ی مزخرف و دغدغه های احمقانه پر کرده دانشکده ی مزخرف و شاگردای خنگ و... (پرسه در مه) گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش