پنجشنبه ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
۲۱:۲۳ - ۱۵ دي ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۱۰۰۴۰۹۰
فستیوال ها و جشنواره های هنری

پاسخ دبیر جشنواره فجر به ابهامات

جشنواره فیلم فجر,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,جشنواره
دبیر سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر با اشاره به اینکه اگر فیلمی ناقص به دبیرخانه جشنواره رسیده باشد و در طول سال هم جایی به نمایش درنیامده باشد مانعی برای حضور در این رویداد سینمایی ندارد، به ابهامات مطرح شده درباره حضور دو فیلم «امپراطور جهنم» و «شعله‌ور» پاسخ داد.

ابراهیم داروغه‌زاده دبیر سی‌وششمین جشنواره ملی فیلم فجر پنج‌شنبه چهاردهم دی‌ماه در برنامه «سینما دو» حضور یافت و درباره جشنواره پیش‌ِ رو به ارائه توضیحاتی پرداخت.

 

داروغه‌زاده در ابتدای صحبت‌هایش به کم‌‌حاشیه بودن جشنواره سی و ششم اشاره کرد و اظهار داشت: امسال هیأت انتخاب جشنواره حاشیه‌ای نداشتند و حتی این کم‌حاشیه بودن مورد اعتراض رسانه‌ها قرار گرفت. بازبینی‌ فیلم‌ها کمتر از یک ماه صورت گرفت و طبق قولی که داده بودیم بلافاصله بعد از جمع‌بندی اسامی فیلم‌ها اعلام شد.

 

او با تأکید بر این که هیچ هیأتی به‌ غیر از هیأت انتخاب فیلم‌ها را مورد بازبینی قرار نداده است، بیان داشت: نظام تولید سینمای ایران به گونه‌ای است که فیلم‌ها هنوز کامل نشده به دبیرخانه جشنواره می‌رسند و فرصت نمی‌شود قبل از هیات انتخاب کسی فیلمی را تماشا کند. حتی خبری که درباره قوه قضاییه مطرح شد، اشتباه منعکس شده بود و نهایتا توسط این قوه تکذیب شد.

 

داروغه‌زاده ادامه داد: می‌توان برای این موضوع هر سناریویی نوشت؛ اما واقعیت این است که بازبینی پیش از هیأت انتخاب صورت نگرفته است یعنی اگر بنا باشد کسی فیلمی را ببیند، پیش‌تر از قوه قضاییه کسان دیگری هستند.

 

دبیر جشنواره سی‌وششم فیلم فجر خبر درخواست مجلس برای بازبینی فیلم‌ها پیش از نمایش را صحیح ندانست و توضیح داد: مشکل این است که خبری را یک رسانه جعلی منتشر می‌کند و حتی این خبر کذب، مرجعی برای رسانه‌های رسمی می‌شود. اخبار مربوط به جشنواره باید از طریق کانال‌های رسمی جشنواره پیگیری شود.

 

او در مورد توافقات صورت گرفته با کمیسیون فرهنگی، توضیح داد: تمامی تصمیمات اساسی توسط شورای سیاست‌گذاری جشنواره اتخاذ می‌شود. مجلس نماینده مردم است و ما به عنوان دولت وظیفه داریم به نمایندگان، گزارشی درباره جشنواره ارائه دهیم. برای جشنواره نیز هر سال جلسه‌ای با نمایندگان برگزار می‌شود و امسال نیز این اتفاق افتاد و در گزارش امسال برخی خبرها مثل اجرای اقتصاد مقاومتی و کم‌کردن هزینه‌های جشنواره و حذف فرش قرمز برای نمایندگان جذاب بود و این نکات خبری شد.

 

داروغه‌زاده در ادامه گفت: در کمیسیون فرهنگی گرایش‌های متفاوتی وجود دارد که ممکن است برخی موافق یا مخالف اکران فیلمی باشند؛ اما من فکر می‌کنم کمیسیون فرهنگی تصمیم گرفته است به طور مستقیم درباره سینما اظهار نظری نداشته باشند و با ما به عنوان سازمان سینمایی وارد پرسش شود.

 

او درباره فیلم‌های کمدی حاضر در جشنواره توضیح داد: ۴ فیلم کمدی به دبیرخانه جشنواره رسید که دو فیلم انتخاب شد. فیلم «هزار‌پا»ی آقای داوودی نیز بنا به خواسته فیلمساز که نظرش این بود بیشتر مناسب اکران است، کنار گذاشته شد.

 

دبیر سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر درباره رویکرد هیات انتخاب به فیلم‌ها گفت: سیاست‌ها و رویکردهای جشنواره، جدا از سینمای ایران نیست که طبیعتا این اتمسفر از حال و هوای سینماگران و جامعه متأثر است. در دوره‌ای ممکن است جنگ موضوع روز جامعه باشد و در دوره‌ای دیگر موضوع اجتماعی و گاهی ممکن است جامعه به نشاط بیشتری نیاز داشته باشد و بر همین اساس امسال فیلم‌هایی علیه داعش هم در جشنواره حضور دارند.

 

او با بیان اینکه امسال اغلب کارگردان‌های حاضر در ادوار گذشته جشنواره، حضور دارند، افزود: فیلم برخی از فیلمسازان مطرح به جشنواره نرسید. به عنوان مثال رسول صدرعاملی تا دقیقه آخر تلاش کرد فیلمش را برساند اما این اتفاق نیفتاد. آقای هنرمند نیز هنوز در حال فیلمبرداری است و فیلمش تا چند ماه آینده هم آماده نمی‌شود.

 

او با تاکید براینکه برای حضور هیچ فیلمسازی لابی از سوی مسئولین جشنواره صورت نگرفته است، اضافه کرد: در این دوره از جشنواره علی‌رغم اینکه دوست داشتیم کارگردان‌های بزرگ حضور داشته باشند، از هیچ فیلمسازی خواهش نکردیم فیلمش را به دبیرخانه ارائه دهد؛ زیرا جشنواره شأن بالایی دارد؛ ما خادم سینمای ایران هستیم و اهالی سینما میزبان هستند.

 

او با اشاره به اینکه جشنواره امسال با کمترین تغییر آیین‌نامه‌ای برگزار می‌شود بیان داشت: اگر به آیین‌نامه جشنواره دقت داشته باشید کمترین تغییر را نسبت به سال گذشته داشتیم. مهمترین تغییر کاهش تعداد فیلم‌ها از ۳۳ فیلم به ۲۲ فیلم بود. امسال به درخواست تهیه‌کننده‌ها در شهرستان‌ها نمایش خواهیم داشت. همچنین امسال بنا به اعتراض تهیه‌کننده‌ها، شورای سیاست‌گذاری جشنواره به کاهش تعداد نمایش‌ها در تهران تاکید داشت و به همین دلیل تعداد نمایش‌ فیلم‌ها نسبت به سال گذشته کم‌تر خواهد بود؛ البته اکران‌های فوق‌العاده به تقاضای سینمادار و تهیه‌کننده صورت می‌گیرد و جشنواره دخالتی در این مورد ندارد.

 

او گفت: سانس‌های فوق‌العاده در ایام جشنواره به تبلیغ فیلم برای اکران عمومی کمک می‌کند و هدف اصلی جشنواره فیلم فجر این است که تبلیغاتی برای نزدیکی مردم به سینما باشد. همچنین نمایش فیلم‌ها در شهرستان‌ها به رونق سینما در کل کشور و آشتی مردم با سینما منجر می‌شود.

 

داروغه‌زاده درباره اینکه آیا امسال به غیر از فیلم‌های بخش مسابقه بخش دیگری برای نمایش فیلم‌ها خواهیم داشت، توضیح داد: اگر بخواهیم حرفه‌ای عمل کنیم طبیعتا نباید بخش دیگری اضافه شود و همه تلاش ما این است که بخش متفرقه‌ای نداشته باشیم. به اعتقاد من اینکه همه فیلم‌های سالیانه سینما در جشنواره نمایش داده شوند، صدمه به سینماست.

 

داروغه‌زاده در توضیح انتخاب دو فیلم «امپراطور جهنم» و «شعله‌ور» که در دوره قبل به دبیرخانه جشنواره ارائه شده بودند و ابهام مطرح شده در سخنان «عماد افروغ» عضو هیأت انتخاب دوره گذشته، با اشاره به این که خود افروغ در سخنانش از ناقص دیده شدن این دو فیلم سخن گفته، متذکر شد: بر اساس آیین‌نامه در صورتی‌که فیلمی ناقص به دبیرخانه ارسال شود با این شرط که در طول این مدت اکران نشود، مشکلی برای حضور در جشنواره نخواهد داشت. امسال نیز ۴ فیلم چنین شرایطی داشتند که دو فیلم از آن میان، توسط هیأت انتخاب، برای نمایش در بخش مسابقه سینمای ایران انتخاب شد.

 

او در پایان بیان داشت: اکثر فیلم‌ها با شش و هفت رأی انتخاب شدند و تنها سه چهار فیلم پنج رأی داشتند. البته این را هم باید بگویم فیلم‌هایی که به بخش مسابقه راه‌نیافتند با فاصله کمی کنار گذاشته شدند و استحقاق حضور در جشنواره را داشتند.

 

 

 

  • 16
  • 1
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
علی نصیریان بیوگرافی علی نصیریان؛ پیشکسوت صنعت بازیگری ایران

تاریخ تولد: ۱۵ بهمن ۱۳۱۳

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر، نویسنده و کارگردان

آغاز فعالیت: ۱۳۲۹ تاکنون

تحصیلات: دانش آموخته مدرسه تئاتر در رشته هنرپیشگی

ادامه
پاوان افسر بیوگرافی پاوان افسر بازیگر تازه کار سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: ۲۷ تیر ۱۳۶۳ 

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر 

آغاز فعالیت: ۱۳۹۲ تاکنون

تحصیلات: لیسانس رشته ی مدیریت بازرگانی

ادامه
امین پیل علی بیوگرافی امین پیل علی بازیکن تازه نفس فوتبال ایران

تاریخ تولد: ۱۷ دی ۱۳۸۱

محل تولد: گیلان

حرفه: فوتبالیست

پست: هافبک

تیم: تیم ملی فوتبال ایران

شماره پیراهن: ۱۵

ادامه
ابوطالب بن عبدالمطلب زندگینامه ابوطالب بن عبدالمطلب پدر امام علی (ع)

تاریخ تولد: ۳۵ پیش از عام‌الفیل

محل تولد: مکه

دیگر نام ها: عبدالمطلب، عبدالمناف، عمران

دلیل شهرت: رئیس قبیله بنی هاشم، پدر امام علی (ع)، عمو و حامی حضرت محمد (ص)

درگذشت: سال دهم بعثت

آرامگاه: مکه در گورستان ابوطالب

ادامه
رودریگو هرناندز بیوگرافی «رودریگو هرناندز»؛ ستاره ای فراتر از یک فوتبالیست | هوش و تفکر رمز موفقیت رودری

تاریخ تولد: ۲۲ ژوئن ۱۹۹۶

محل تولد: مادرید، اسپانیا

حرفه: فوتبالیست 

پست: هافبک دفاعی

باشگاه: منچسترسیتی

قد: ۱ متر ۹۱ سانتی متر

ادامه
موسی التماری بیوگرافی موسی التماری بازیکن فوتبال اردنی

تاریخ تولد: ۱۰ ژوئن ۱۹۹۷

محل تولد: امان، اردن

حرفه: فوتبالیست

باشگاه کنونی: باشگاه فوتبال مون‌پلیه فرانسه

پست: مهاجم

قد: ۱ متر ۷۶ سانتی متر

ادامه
اوسمار ویرا بیوگرافی اوسمار ویرا سرمربی تیم پرسپولیس

تاریخ تولد: ۳ ژوئیه ۱۹۷۵

محل تولد: ریو گرانده دو سول ، برزیل

حرفه: سرمربی تیم فوتبال

باشگاه کنونی: پرسپولیس

آغاز فعالیت: سال ۱۹۹۴

ادامه
اوستون ارونوف بیوگرافی اوستون ارونوف بازیکن فوتبال ازبکی در تیم های ایرانی

چکیده بیوگرافی اوستون ارونوف

نام کامل: اوستون رستم اوگلی اورونوف

تاریخ تولد: ۱۹ دسامبر ۲۰۰۰

محل تولد: نوایی، ازبکستان

حرفه: فوتبالیست

پست: هافبک تهاجمی

باشگاه کنونی: پرسپولیس

ادامه
اکرم عفیف بیوگرافی اکرم عفیف بازیکن برتر تیم ملی قطر

تاریخ تولد: ۱۸ نوامبر ۱۹۹۶

محل تولد: دوحه، قطر

حرفه: فوتبالیست

پست: وینگر

باشگاه کنونی: السد قطر

قد: ۱ متر ۷۶ سانتی متر

ادامه
دیالوگ های آنشرلی

دیالوگ های آنشرلی در این مقاله از سرپوش به بررسی جذابیت های دیالوگ های آنشرلی در سینما و تئاتر می‌پردازیم. آنشرلی، با تاریخچه‌ای غنی در حوزه فرهنگ و هنر، دارای دیالوگ‌هایی است که علاوه بر ارتقاء داستان، به عنوان نمونه‌هایی برجسته از زبان هنری در این صنایع شناخته می‌شوند. اثر آنشرلی  کتاب "آنشرلی" نوشته لوسی ماد مونتگمری، داستان دختری به نام آن شرلی است که در یتیم خانه بزرگ شده و به یک خانواده ثروتمند در شهر مونک هاوس نیو برونزویک در کانادا فروخته می شود. آن شرلی دختری کنجکاو، مهربان و خلاق است که با دیالوگ های خود، شخصیتی دوست داشتنی و ماندگار در ذهن خوانندگان ایجاد کرده است. انیمیشن آنشرلی انیمیشن "آنشرلی" که در سال ۱۹۷۹ در ژاپن ساخته شده است، اقتباسی از رمان "آن در گرین گیبلز" نوشته لوسی ماد مونتگمری است. این انیمیشن، داستان دختری به نام آن شرلی را روایت می کند که در یتیم خانه بزرگ شده و به یک خانواده ثروتمند در شهر مونک هاوس نیو برونزویک در کانادا فروخته می شود. شخصیت های آنشرلی شخصیت های اصلی انیمیشن آنشرلی عبارتند از: آن شرلی: دختری کنجکاو، مهربان و خلاق که با موهای قرمز و شخصیت دوست داشتنی خود، یکی از محبوب ترین شخصیت های ادبیات کودکان است. مریلا کاترین کاتبرت: خواهر بزرگ تر ماتیو کاتبرت که با برادرش در مزرعه گرین گیبلز زندگی می کند. مریلا زنی سخت کوش و جدی است که در ابتدا از حضور آن شرلی در خانه خود خوشحال نیست. ماتیو کاتبرت: برادر کوچک تر مریلا که مردی مهربان و ساده دل است که به سرعت با آن شرلی دوست می شود. دیانا براری: دختر همسایه کاتبرت ها که با آن شرلی دوست می شود. دیانا دختری مهربان و ساده دل است که به سرعت با آن شرلی دوست می شود. دیالوگ های انیمیشن آنشرلی داستان انیمیشن آنشرلی داستان انیمیشن آنشرلی، همانند داستان رمان، از این قرار است که آن شرلی، دختری یتیم که در یتیم خانه بزرگ شده است، توسط خواهر و برادری به نام های مریلا و ماتیو کاتبرت به فرزندخواندگی پذیرفته می شود. مریلا و ماتیو، آن شرلی را برای کمک به انجام کارهای خانه و مزرعه می خواهند. آن شرلی، با موهای قرمز آتشین و شخصیت دوست داشتنی خود، به سرعت با مریلا و ماتیو و همچنین با همسایه آنها، دیانا براری، دوست می شود. آن شرلی، با ماجراجویی ها و شیطنت های خود، زندگی کاتبرت ها را زیر و رو می کند و به آنها یاد می دهد که چگونه از زندگی لذت ببرند. نکات مثبت آنشرلی انیمیشن آنشرلی، از جمله انیمیشن های ماندگار و خاطره انگیزی است که با داستان جذاب و شخصیت های دوست داشتنی خود، مخاطبان زیادی را به خود جذب کرده است. از جمله نکات مثبت این انیمیشن می توان به موارد زیر اشاره کرد: - داستان انیمیشن آنشرلی، همانند داستان رمان، داستانی جذاب و پرکشش است که مخاطبان را از ابتدا تا انتها درگیر خود می کند. - شخصیت های انیمیشن آنشرلی، از جمله آن شرلی، مریلا، ماتیو و دیانا، شخصیت هایی دوست داشتنی هستند که مخاطبان با آنها ارتباط برقرار می کنند. - انیمیشن آنشرلی، پیام های مثبتی مانند اهمیت خانواده، دوستی و امید را به مخاطبان خود منتقل می کند. دیالوگ های شخصیت آنشرلی دیالوگ های آنشرلی دیالوگ های آنشرلی، بیانگر شخصیت او هستند. او دختری کنجکاو و ماجراجو است که همیشه به دنبال یادگیری چیزهای جدید است. این ویژگی در دیالوگ های او به وضوح دیده می شود. برای مثال، در یکی از دیالوگ ها، آنشرلی از معلم خود می پرسد: "حتی اگر دنیا بد باشد، همیشه چیزهای خوب هم وجود دارد." " تصور اینکه شما یک ملکه هستید واقعا عالی است. شما بدون هیچ گونه ناراحتی از آن لذت می برید و هر زمان که بخواهید می توانید از ملکه بودن دست بردارید، کاری که در زندگی واقعی نمی توانید انجام دهید." "این یک چیز خوب در مورد این جهان است ... همیشه بهارهای بیشتری وجود دارد." "وقتی فکر می‌کنم قرار است اتفاق خوبی بیفتد، به نظر می‌رسد که بر روی بال‌های انتظار پرواز می‌کنم. و سپس اولین چیزی که متوجه می شوم با یک ضربت به زمین می افتم. اما واقعاً ماریلا، قسمت پرواز تا زمانی که ادامه دارد با شکوه است... مثل اوج گرفتن در غروب خورشید است. من فکر می‌کنم که تقریباً تاوان ضربه را می‌پردازد." "خب، نمی توان یکدفعه عادت دختر بچه بودن را کنار گذاشت." "شاید... شاید... عشق به طور طبیعی از یک دوستی زیبا آشکار شد، مانند گل رز طلایی که از غلاف سبزش می لغزد."  "این یک ایده دوست داشتنی است، دایانا؛ زندگی کردن به گونه ای که نامت را زیبا کنی، حتی اگر در آغاز زیبا نبود... آن را در افکار مردم برای چیزی آنقدر دوست داشتنی و دلپذیر قرار می دهد که هرگز به تنهایی به آن فکر نمی کنند." "شاید، به هر حال، عاشقانه مانند یک شوالیه که سوار اسب می‌شود، با شکوه و هیاهوی وارد زندگی انسان نشده باشد. شاید مثل یک دوست قدیمی از راه‌های آرام به سمت آدم خزید..." "خب، همه ما اشتباه می کنیم، عزیزم، پس فقط آن را پشت سر بگذار. ما باید از اشتباهات خود پشیمان باشیم و از آنها درس بگیریم، اما هرگز آنها را با خود به آینده منتقل نکنیم." "من معتقدم که زیباترین و شیرین ترین روزها، روزهایی نیستند که در آن اتفاقات بسیار باشکوه یا شگفت انگیز یا هیجان انگیزی رخ دهد، بلکه فقط روزهایی هستند که لذت های کوچک ساده ای را به ارمغان می آورند و به آرامی یکدیگر را دنبال می کنند، مانند مرواریدهایی که از یک رشته می لغزند." "من از دوستی بسیار سپاسگزارم. زندگی را بسیار زیبا می کند." "این بدترین دوران بزرگ شدن است و من در حال درک آن هستم. چیزهایی که در دوران کودکی خیلی می‌خواستی، وقتی به آنها دست پیدا می‌کردی، به نظرت چندان شگفت‌انگیز به نظر نمی‌رسند." "آیا خوب نیست که فکر کنیم فردا روز جدیدی است که هنوز هیچ اشتباهی در آن وجود ندارد." دیالوگ های ماندگار آنشرلی "این خیلی خوب است که در مورد غم ها بخوانید و تصور کنید که قهرمانانه از طریق آنها زندگی می کنید، اما وقتی واقعاً آنها را دارید، خیلی خوب نیست" "خیلی آسان است که شرور باشی بدون اینکه بدانی." "اما واقعاً ماریلا، نمی‌توان در چنین دنیای جالبی برای مدت طولانی غمگین ماند، می‌تواند؟" "زندگی ارزش زیستن را دارد تا زمانی که خنده در آن باشد." "تجربه من این بوده است که شما تقریباً همیشه می توانید از چیزهایی لذت ببرید، اگر تصمیم خود را محکم بگیرید که این کار را انجام دهید." "دنیای قدیمی عزیز تو بسیار دوست داشتنی هستی و من خوشحالم که در تو زنده هستم." "چرا مردم باید برای دعا زانو بزنند؟ اگر واقعاً می خواستم دعا کنم به شما می گویم که چه کار می کردم. من به تنهایی یا در جنگل های عمیق و عمیق به یک میدان بزرگ بزرگ می رفتم و به آسمان - بالا - بالا - بالا - به آن آسمان آبی دوست داشتنی نگاه می کردم که انگار پایانی برای آن وجود ندارد. آبی بودن و سپس من فقط یک دعا را احساس می کنم." "این یکی از مزایای سیزده سالگی است که شما خیلی بیشتر از زمانی که فقط دوازده ساله بودید می دانید" "تا زمانی که نمردی هرگز از غافلگیر شدن در امان نیستی" "کیک‌ ها یک عادت وحشتناک دارند که وقتی می‌ خواهید خوب باشند بد می‌ شوند" "آنه تمام عاشقانه هایت را رها نکن اندکی از آن چیز خوبی است البته نه زیاد اما کمی از آن را حفظ کن" دیالوگ های زیبای آنشرلی سخن پایانی درباره دیالوگ های آنشرلی دیالوگ های آنشرلی، بخشی از جذابیت این شخصیت دوست داشتنی هستند. این دیالوگ ها، شخصیت، امید، خوش بینی و عشق به طبیعت آنشرلی را به خوبی بیان می کنند. گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش