جمعه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
۱۱:۰۵ - ۰۵ خرداد ۱۴۰۱ کد خبر: ۱۴۰۱۰۳۰۵۲۴
فیلم و سینمای جهان

چرخش آسیایی بازار سینما

سینمای هند,صنعت سینما
بازارهای بزرگ سینمای جهان در آستانه تحول بزرگی قرار دارند. در یک دهه گذشته چین با ساخت‌وساز روزانه سالن‌های سینمایی سعی کرد دخل بازارهای سینمایی‌اش را چند برابر کند و به باکس‌آفیس آمریکا نزدیک شود. اگرچه کرونا در دو ‌سه سال گذشته بازار سینمای چین را رسما به زمین زد اما همچنان این امکان وجود دارد تا با خیز دوباره‌ به رینگ رقابت برگردد.

اما در کنار این اتفاق‌ها، حالا هند هم تصمیم دارد با تکیه بر جمعیت بالای خود، بازار سینمایش را گسترش دهد. هند با وجود داشتن بزرگ‌ترین صنعت فیلم در جهان از نظر تولید، یکی از کم‌ترین تعداد پرده‌های سینما را دارد، اما قصد دارد این امر را تغییر دهد.

مقایسه تعداد سالن‌ها

پیش از پاندمی کرونا هند سالی حدود ۲‌‌هزار فیلم تولید می‌کرد اما تنها ۷ پرده برای هر یک میلیون جمعیتش داشت که در مقایسه با ۳۰ پرده سینما در چین، ۶۸ پرده سینما در بریتانیا و ۱۲۵ پرده سینما در آمریکا به ازای یک میلیون نفر، رقم بسیار پایینی است. با بسته شدن ۱۵۰۰ سالن سینما در طی دوران پاندمی، شمار کل پرده‌های سینما در هند به ۹۴۲۳ پرده کاهش یافته که باید به جمعیت ۳/ ۱میلیاردنفری کشور سرویس بدهند.

برای رفع این مشکل، وزارت اطلاعات و مطبوعات هند وظیفه ساده‌سازی روند افتتاح سالن‌های جدید را از طریق یک سیستم آنلاین فراهم کرده است.

گفته شده وجود مقامات نظارتی متعدد تاکنون موجب می‌شد زمان‌بندی برای افتتاح یک سالن جدید با مشکل روبه‌رو شود؛ اما حالا دولت قصد دارد از طریق این پنجره آنلاین این مشکل را برطرف کند تا دادن مجوز به علاقه‌مندان تاسیس سالن سینما راحت‌تر شود.

پاندمی موجب کند شدن گسترش سالن‌های چندمنظوره در هند هم شد و در حالی که دو زنجیره بزرگ مالتی‌پلکس‌ها در هند در سال ۲۰۱۹ هر یک ۶۹ پرده سینمای جدید تاسیس کرده بودند، اما این تعداد در سال ۲۰۲۱ به ۲۷ و ۴۱ مورد کاهش یافت. با ترکیب این دو زنجیره بزرگ با هم، قرار است از این پس سالانه ۲۰۰ پرده نمایش به پرده‌های نمایش هند افزوده شود.

کرونا به روند تولید فیلم نیز لطمات جدی وارد کرد و در طول این مدت تماشاگران از داشتن فیلم محروم شدند و در دو سال گذشته تنها حدود ۲۰۰ فیلم هندی تولید شد که هرچند ابتدا برای اکران در سینما طراحی شده بودند اما به صورت دیجیتالی اکران شدند.

در حالی که مستندها و سریال‌ها به صورت دیجیتالی مخاطبان خود را دارند اما مردم بیشتر دوست دارند فیلم‌های سینمایی را روی پرده بزرگ ببینند.

با بازگشایی کامل سینماهای هند، فیلم‌های سینمایی با اقبال زیادی روبه‌رو شده‌اند و فیلم RRR ساخته راجامولی در این مدت ۱۴۶میلیون دلار فروش کرده است. فیلمKGF  بخش دوم ساخته پراشانت نیل نیز ۱۳۴میلیون دلار فروخته است.

 مقامات می‌گویند بازگشت مردم با این علاقه به سینماها ما را تشویق کرده تا با استفاده از تجربیات جهانی خود را به خواست مردم نزدیک‌تر کنیم.

چرخش آسیایی

بازار سینمای جهان در دو سال اخیر و به واسطه شیوع کرونا، تحولات بسیاری را از سر گذراند. بازارهای اروپایی سینما محتاطانه سالن‌‌‌ها را تعطیل کردند و فرآیند تولید آثار سینمایی تقریبا متوقف شد. بازار سینمای اروپا در سه سال گذشته با بحران بزرگی دست و پنجه نرم کرد. اما در مقابل، بازارهای آسیایی رونق پیدا کردند. بازارهای سینمایی در کره‌جنوبی،‌‌‌ ترکیه، هند، ژاپن و حتی عربستان با برنامه‌‌‌های توسعه از سوی دولت‌‌‌ها و بخش خصوصی همراه شدند و تولید آثار سینمایی هم اوج گرفت.  به نظر می‌رسد با رونق ساخت‌وساز سالن‌‌‌های سینمایی در بازارهای آسیایی و تغییر رویکرد کمپانی‌‌‌های بزرگ آمریکایی و اروپایی به سریال‌سازی، صنعت سینما در جهان آینده در دست کشورهای آسیایی باشد. البته باید منتظر ماند و دید که جهان دیجیتالی آینده فرصتی برای همنشینی مخاطبان سینما در کنار هم و در سالن‌‌‌های سینما باقی می‌‌‌گذارد یا خیر؟!

چنان که پیداست توسعه بازارهای سینمایی نیازمند ایجاد تحولات اساسی در ساختار سالن‌‌‌های سینمایی و ایجاد فضاها و نیازهای متفاوت برای مخاطبان سینماست.

و ایران

در ایران به‌ویژه در دو سال اخیر تلاش بسیاری برای توسعه سالن‌‌‌های سینمایی انجام شده است. با این همه بازار سینما با توجه به شرایط اقتصادی خاص کشور و افزایش قیمت بلیت، رونق چندانی ندارد. آیا ساخت‌وساز سالن‌‌‌ها در چنین شرایطی می‌تواند نویدبخش توسعه بازار باشد؟ آیا ساخت سالن‌‌‌های جدید آینده‌نگرانه و مبتنی بر نیازهای مخاطبان در ده‌‌‌ بیست سال آینده است؟ این‌‌‌ها پرسش‎‌‌‌هایی است که در مسیر توسعه بازارهای سینمای ایران و فتح بازارهای سینمایی منطقه و جهان پیش روی مسوولان و مدیران تصمیم‌گیر در حوزه فرهنگ و هنر است.

donya-e-eqtesad.com
  • 14
  • 5
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
محمدرضا احمدی بیوگرافی محمدرضا احمدی؛ مجری و گزارشگری ورزشی تلویزیون

تاریخ تولد: ۵ دی ۱۳۶۱

محل تولد: تهران

حرفه: مجری تلویزیون

شروع فعالیت: سال ۱۳۸۲ تاکنون

تحصیلات: کارشناسی حسابداری و تحصیل در رشته مدیریت ورزشی 

ادامه
رضا داوودنژاد بیوگرافی مرحوم رضا داوودنژاد

تاریخ تولد: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۵۹

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر

شروع فعالیت: ۱۳۶۵ تا ۱۴۰۲

تحصیلات: دیپلم علوم انسانی

درگذشت: ۱۳ فروردین ۱۴۰۳

ادامه
فرامرز اصلانی بیوگرافی فرامرز اصلانی از تحصیلات تا شروع کار هنری

تاریخ تولد: ۲۲ تیر ۱۳۳۳

تاریخ وفات : ۱ فروردین ۱۴۰۳ (۷۸ سال)

محل تولد: تهران 

حرفه: خواننده، آهنگساز، ترانه‌سرا، نوازندهٔ گیتار 

ژانر: موسیقی پاپ ایرانی

سازها: گیتار

ادامه
عقیل بن ابی طالب زندگینامه عقیل بن ابی طالب؛ از صحابه پیامبر و امام علی (ع)

تاریخ تولد: ده سال بعد از عام الفیل

محل تولد: مکه

محل زندگی: مکه، مدینه

دلیل شهرت: صحابه و پسرعموی محمد

درکذشت: دوران حکومت معاویه، مدینه

مدفن: بقیع

ادامه
علیرضا مهمدی بیوگرافی علیرضا مهمدی؛ پدیده کشتی فرنگی ایران

تاریخ تولد: سال ۱۳۸۱ 

محل تولد: ایذه، خوزستان، ایران

حرفه: کشتی گیر فرندگی کار

وزن: ۸۲ کیلوگرم

شروع فعالیت: ۱۳۹۲ تاکنون

ادامه
حسن معجونی بیوگرافی حسن معجونی بازیگر کمدی سینمای و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حسن معجونی

نام کامل: محمد حسن معجونی

تاریخ تولد: ۲۸ دی ۱۳۴۷

محل تولد: زنجان، ایران

حرفه: بازیگر، کارگردان، طراح، مدرس دانشگاه

تحصیلات: رشتهٔ ادبیات نمایشی از دانشکده سینما تئاتر دانشگاه هنر

آغاز فعالیت: ۱۳۷۵ تاکنون

ادامه
ابراهیم بن جعفر ابی طالب زندگینامه ابراهیم بن جعفر ابی طالب

نام پدر: جعفر بن ابی طالب

سن تقریبی: بیشتر از ۵۰ سال

نسبت های مشهور: برادر محمد بن ابی طالب

ابراهیم بن جعفر ابی طالبزندگینامه ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب

زندگینامه ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب

ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب فرزند جعفر بن ابی طالب بوده است، برخی از افراد ایشان را همراه با محمد از نوه های جعفر می دانند که عمال بن زیاد وی را به شهادت رساند. برخی از منابع می گویند که ابراهیم و محمد هر دو از لشکر ابن زیاد فرار کرده بودند که بانویی در کوفه آنها را پناه می دهد، اما درنهایت سرشان توسط همسر این بانو که از یاران ابن زیاد بود از جدا شد و به شهادت رسیدند. 

ادامه
مریم طوسی بیوگرافی مریم طوسی؛ سریع ترین دختر ایران

تاریخ تولد: ۱۴ آذر ۱۳۶۷

محل تولد: تهران

حرفه: ورزشکار، دونده دوهای سرعت

تحصیلات: کارشناسی تربیت بدنی از دانشگاه تهران

قد: ۱ متر ۷۲ سانتی متر

ادامه
زهرا گونش بیوگرافی زهرا گونش؛ والیبالیست میلیونر ترکی

چکیده بیوگرافی زهرا گونش

نام کامل: زهرا گونش

تاریخ تولد: ۷ جولای ۱۹۹۹

محل تولد: استانبول، ترکیه

حرفه: والیبالیست

پست: پاسور و دفاع میانی

قد: ۱ متر و ۹۷ سانتی متر

ادامه
دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی

دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی شهاب حسینی یکی از بهترین بازیگران سینمای ایران است که تا به حال در آثار فاخری مانند محیا، دلشکسته، شهرزاد و... به نقش آفرینی پرداخته است. این هنرمند در هر یک از هنرنمایی های خود دیالوگ های ماندگاری دارد که در ادامه این مقاله از سرپوش قصد داریم به بخشی از آنها اشاره کنیم. بیوگرافی کوتاه از شهاب حسینی سید شهاب الدین حسینی تنکابنی در ۱۴ بهمن ۱۳۵۲ در تهران به دنیا آمد. وی اصالتا تن کابنی است و تحصیلات عالیه خود را در رشته روانشناسی از دانشگاه تهران برای مهاجرت به کانادا ناتمام گذاشت. وی در سال ۱۳۷۳ با پریچهر قنبری ازدواج کرد و حاصل این پیوند دو فرزند پسر به نام های محمد امین و امیرعلی است. فعالیت هنری شهاب حسینی با تئاتر دانشجویی و سپس، گویندگی در رادیو شروع شد. از جمله جوایز این هنرمند می توان به موارد زیر اشاره کرد: - او برای بازی در شمعی در باد (۱۳۸۲) و رستگاری در هشت و بیست دقیقه (۱۳۸۳) نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشنواره فیلم فجر شد.  - حسینی در سال ۱۳۸۷ با بازی در فیلم سوپر استار جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر را دریافت کرد. -  او خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد جشنواره بین‌المللی فیلم برلین ۲۰۱۱ را به‌همراه گروه بازیگران فیلم جدایی نادر از سیمین کسب کرد. - او در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۶ نیز با ایفای نقش در فیلم فروشنده توانست جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم کن را به خود اختصاص بدهد. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی؛ درباره شهاب حسینی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی فیلم سینمایی دلشکسته در نقش امیرعلی: - هر کی ریــش گـذاشت مسلمـــون نیـست، هـــرکی پیـشونیش رو داغ کـــرد، مــرد خــدا نیست. - تو همه ی اعتقادا اشتباه میشه. همیشه ام یه عده گرگن تو لباس میش! -  من بنده آن دمم که ساقی گوید یک جام دگر بگیر و من نتوانم - ما فردا میایم خواستگاری، دیگه نمی خوام خواهرم باشی می خوام نفسم باشی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در فیلم دلشکسته سریال شهرزاد در نقش قباد: -شهرزاد نمی دونی بدون، من با تو چیزایی پیدا کردم که هیچوقت تو زندگیم نداشتم و نمی خوام از دستش بدم. - ما همه مهره های سوخته ایم که زیر دست بزرگ آقاییم. -  آره خب عمو جان حقیقت تلخه عموجان، شنیدنش همچین یه جاهایی از وجدان آدمو جز میده. -  میرم صاف وامیستم جلوی بزرگ آقا بش میگم بزرگ آقا من، زن من، خب؟! پا به ماهه! عین ۱۰-۱۲ ماهو میخوام بمونم ور دلش چی میگی شما؟ - قباد : فقط یه سوال، خیلی دلم می خواد جوابشو بدونم، تو هنوزم دلت باهاشه؟ شهرزاد : فراموشی زمان می بره، فقط فکر می کنم اگه من به هر دری زدم، و اونی نشد که می خواستم بشه، لابد قسمت خرافه نیست، هست واقعا - موقتیه این روزا شهرزاد، می گذره. این وسط تنها چیزی که مهمه اینه که من هنوز با همه ی وجودم دوست دارم. عاشقتم - قباد : سخته واسم دوری تو اینو بفهم، چطوری اینو بهت ثابت کنم؟ شهرزاد : دیر شده، برای ثابت کردنش خیلی خیلی دیر شده … حتی ملک جوانبخت هزار و یک شبم نبودی وگرنه من کم قصه و داستان به گوش تو نخوندم. عاشق بزدل عشقو هم زایل می کنه آقای قباد دیوانسالار -قباد : این کارو باهام نکن شهرزاد. اینطوری خردم نکن. من هنوز دوستت دارم، خیلی بیشتر از قبل. همه چیو خراب نکن شهرزاد : برو قباد، پشت سرتم دیگه نگاه نکن -  من چی کار به کسی داشتم، داشتم زندگیمو می کردم. با بدبختی خودم سر و کله می زدم. اصلا روحمم خبر داشت همچین کسی تو این دنیا زندگی می کنه؟ کی نشونم داد؟ شما. بعدشم که فرستادینم تو بهشت تازه می خواستم بفهمم زندگی یعنی چی؟ تازه طعمش داشت زیر دهنم مزه مزه می کرد که یقه مو گرفتین ترپ انداختینم وسط جهنم. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال شهرزاد سریال مدار صفر درجه در نقش حبیب پارسا: -تو را به جای همه دوست میدارم-تو را به خاطر عطر نان گرم برفی که اب میشود -برای بخشش اولین گناه-تو را برای دوست داشتن دوست میدارم-تو را به خاطر تمام کسانی که دوست نمیدارم دوست میدارم ...  - همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛همين  - مظفر:منوببخش ...یافراموش کن! حبیب:میبخشم...ولی فراموش نمیکنم!!!  -حبيب: فقط چرا فكر مي كنيد كه سفر اعزام ممكنه منتفي بشه؟ دكتر: اين مملكت پسرجان،سرزمين گسل و زلزله و پس لرزه است!آدم از فردا روزش - این و خداوند باید جواب بده ، باید جواب این سوال رو بده ! اگه تو این دنیا هیچ جایی برای آرامش وجود نداره ؛ و اگه تمام رویاهای ما از عشق ، عدالت و آزادی فقط ی خیال بیهودس! پس چرا ما رو آفرید ؟!... -ميدوني چيه تقي جان؟من بر خلاف مرحوم پدرم،ازسياست چيز زيادي نميدونم! همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛ همين دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال مدار صفر درجه سایر فیلم ها: -یه پایان تلخ بهتر از یه تلخی پایان ناپذیره ... (درباره الی) - میدونی برتر از عشق بی فرجام چیه؟فرجام بدون عشق... (برف روی شیروانی داغ) - من زندگی مو باختم حاج اقا منو از زندون می ترسونی؟برو از خدا بترس ... (جدای نادر از سیمین) - جنگ احساس مسولیته نه شلیکه گلوله ... (شوق پرواز) - هر چه تو اوج میگیری دنیا از دید تو بزرگتر می شود و تو از دید دنیا کوچکتر می شوی ... (شوق پرواز) - تو کویر ادم به خدا نزدیک تره چون اسمون به زمین نزدیک تره ... (پلیس جوان) - میدونی چیت حرص ادمو درمیاره؟اینکه حالت از من بده ولی حس واقعیتو بهم نمیگی خب چیه هر چی هست بیا به خودم بگو فکر میکنی چیزیمه؟فکر میکنی چون چیزیمه عرضه ندارم پس چون عرضه ندارم دیگه.....این منصفانه نیست چون من دارم سعی خودمو میکنم غلطی تا حالا نتونستم بکنم چون نمیتونم تمرکز کنم رو کاری ک باید بکنم نمیتونم تمرکز کنم چون همه ی وقتمو اون چرت وپرتا ی مزخرف و دغدغه های احمقانه پر کرده دانشکده ی مزخرف و شاگردای خنگ و... (پرسه در مه) گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش