شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
۱۴:۱۴ - ۱۷ دي ۱۴۰۲ کد خبر: ۱۴۰۲۱۰۱۱۰۵
سیاست داخلی

فاضل میبدی: شلاق زدن زنی به دلیل بی‌حجابی، خلاف شرع، عرف و عقل است

فاضل میبدی,واکنش ها به شلاق زدن رویا حشمتی
فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در واکنش به اجرای حکم شلاق برای زنی که بدون حجاب در خیابان حاضر شده بود گفت: شلاق زدن زنی به دلیل بی‌حجابی، خلاف شرع، عرف و عقل است.اگر حجاب انتخابی جرم است (که به نظر من نیست)، باید به گونه‌ای برخورد که فردی که حجابش را کنار گذاشته است، متذکر شود.چه لزومی دارد ما آنقدر هزینه بر کشور تحمیل کنیم برای کاری که نتیجه مثبتی هم ندارد. در هر صورت این نوع برخوردی که با حجاب اختیاری وجود دارد، در اسلام نیامده است.

به گزارش دیده‌بان ایران، روایت رویا حشمتی، زنی که به دلیل انتشار تصویر بدون حجابش در شبکه‌های اجتماعی بازداشت شد و ۷۴ ضربه شلاق خورد، واکنش‌های بسیاری را برانگیخت. بنابر آنچه وکیل او به شرق گفته است، حکم اولیه رویا حشمتی مجموعا ۱۳ سال و ۹ ماه حبس بود که در تجدیدنظر نقض و به جزای نقدی و شلاق تبدیل شد.پایگاه خبری قوه قضائیه هم ضمن تایید اجرای حکم مذکور، عنوان کرد که این حکم مطابق با قانون بوده و محکومیت حشمتی به دلیل این است که «در مقطعی با وصل شدن به یک جریان سازمان یافته در خارج از کشور و دریافت مبالغی،  در ساعات مشخص در مکان‌های پر رفت و آمد به ترویج اباحه ‌گری با‌ وضعیت بسیار زننده در خیابان‌های شهر تهران پرداخته که پس از بازداشت و انجام بازجویی و تحقیقات قضایی موضوع فوق مبنی بر اقدام سازمان یافته در قبال دریافت مبالغی از خارج از کشور اثبات می‌شود.»

شلاق زدن زنی به دلیل بی‌حجابی، خلاف شرع، عرف و عقل است

محمدتقی فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، درخصوص حکم شلاق برای بی‌حجابی، گفت: «در ابتدا اظهار تاسف می‌کنم از اجرای چنین احکامی که باعث وهن به دین و اسلام تلقی می‌شود. ما در احکام اسلام به ویژه احکام کیفری اسلام، باید روح قانون را در نظر بگیریم. بدین معنا که درنظر بگیریم که مجازاتی که اعمال می‌شود چه قدر تاثیر و جنبه بازدارندگی دارد. اگر حکمی را اجرا کنید که جنبه‌ بازدارندگی و نتیجه ندارد، اجرایش مهمل می‌شود و کار درستی نیست. بر این باورم که شلاق زدن زنی به دلیل بی‌حجابی، خلاف شرع، عرف و عقل است.»

وی ضمن اشاره به اینکه فلسفه حجاب برای حفظ پاکدامنی در جامعه است، افزود: «اینکه زنی به صرف معلوم شدن موی سرش، شلاق بخورد در هیچ کجای قرآن و روایات استنباط و استخراج نمی‌شود. حال اینکه چه کسی و چرا این مهم را جرم‌انگاری کرده است، من نمی‌دانم اما به فرض که جرم‌انگاری هم شده باشد، باید نگاه کنیم که این نوع برخوردهای تهدیدآمیز با مسئله بی‌حجابی تاثیر داشته است یا خیر. حدود یک سال و نیمی‌ است که مسئله مبارزه با حجاب اختیاری را جدی گرفته‌اند، برایش هزینه می‌گذارند و قانون وضع می‌کنند ولی مشاهده می‌کنیم که به نتیجه مدنظرشان نرسیده‌اند و از این رو باید راه دیگری را رفت.»

حجاب انتخابی جرم نیست

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: «اگر حجاب انتخابی جرم است (که به نظر من نیست)، باید به گونه‌ای برخورد که فردی که حجابش را کنار گذاشته است، متذکر شود. اگر با تهدید، زندان و شلاق فرد را متذکر کنیم، از حکم نفرت پیدا می‌کند. اگر در اسلام و دینی این همه خشونت وجود دارد، من با دین خداحافظی می‌کنم. به باور من اصل اولیه دین، شفقت، رحمت و محبت است نه خشونت و غضب. در جامعه ما برخی از آقایان چه در خطبه‌ها و چه در جاهای دیگر بنایشان بر دعوا و خشونت با هر پدیده‌ای است. این روش و منطق باید عوض شود و به نظر من اگر آقایان حاکمیت بخواهند مسئله حجاب را حل کنند، راهش این نیست که در ایستگاه‌های مترو حجاب‌بان بگذارند و دوباره دعوا و درگیری رخ دهد. چه لزومی دارد ما آنقدر هزینه بر کشور تحمیل کنیم برای کاری که نتیجه مثبتی هم ندارد. در هر صورت این نوع برخوردی که با حجاب اختیاری وجود دارد، در اسلام نیامده است.»

فاضل میبدی در پاسخ به اینکه اگر در اسلام چنین مجازاتی برای حجاب نیامده مبنای قانونگذار چه بوده است، گفت: «ما در اسلام بحثی به نام «تعزیرات» بدین معنا که اگر کسی واجبی را ترک کرد قاضی شرع حق دارد که حکم تعزیر صادر کند. این حکم‌ها را از باب اینکه بخواهند تعزیر کنند، صادر می‌کنند؛ در صورتی که از آن طرف فلسفه اسلام و روح احکام را نخوانده‌اند.»

حقوق اولیه افراد را رها کرده‌ایم و به حجاب‌شان بند کرده‌ایم

این استاد دانشگاه با تاکید براینکه احکام اسلام، به ویژه احکام برخورد با جرم را زمانی باید اجرا کرد که اصل اولیه اسلام که عدالت اجتماعی است، در جامعه تامین شده باشد، افزود: «اگر دختری بدون حجاب در خیابان حاضر می‌شود ولی از نظر عدالت اجتماعی از حقوق اولیه‌اش برخوردار نیست، شغل و آینده‌ای ندارد و در فقر زندگی می‌کند، نباید به دلیل حجاب تعزیر و تنبیه شود.»

فاضل میبدی ادامه داد: «اگر حقوق اولیه آن دختر حل شد، آنوقت می‌توانیم بگوییم چرا حجاب ندارد ولی وقتی شهروند را رها کرده‌اند، نه شغل و درآمدش را حل کرده‌اند و نه مسئله تورم، محیط زیست و هوای پاکش را بدین معناست که حقوق اولیه افراد را رها کرده‌ایم و به حجاب‌شان بند کرده‌ایم؛ این امر هیچ اسلامی نیست.»

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم گفت: «اسلام می‌گوید حق حیات برای هر انسانی است، یعنی حق لوازم حیات، هوای پاک، محیط زیست، شغل و رفاه و درآمد. اگر این حقوق حل نشد، بگوییم حجاب را رعایت کن که چه؟ معتقدم که قضات ما و کسانی که در مسند حکمیت و قضاوت نشسته‌اند، اسلام را درست نشناخته‌اند. ما باید نخست به حقوق اولیه افراد توجه کنیم و اگر تامین شد سراغ تکالیف بعدی‌شان برویم. حق بر تکلیف مقدم است. من حق هوای پاک، شغل و رفاه دارم و مادامی که این حقوق من تامین نشده، درست کردن تکلیف برای من کار درستی نیست.»

  • 14
  • 6
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۹
غیر قابل انتشار: ۱۴
جدیدترین
قدیمی ترین
خدایا ،،،،،،،کجا حضرت محمد بنیان گذار اسلام وحجاب گفته. حجاب زوری،،،،، قبول دین زور،ی،،،،،
قوانين قرون وسطائى در کشور اجرا مى شود مسئولان متوجه نيستند که در چه گردابى دارند فرو مى روند
بازور نمی شود چیزی را به ملت ایران تحویل کرد مانند نگه داشتن فنر به حالت غیر معومول آن شاید مدت کوتاه ممکن باشد اما نهایت برمی گردد...
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه

مجلس

دولت

ویژه سرپوش