جمعه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
۰۸:۳۸ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۱۲۰۴۶۱۱
چهره ها در سینما و تلویزیون

حمیدرضا آذرنگ: «نهنگ آبی» به ویرانگری دچار شده است؛

چرا نمی‌شود نقشم را در «نهنگ آبی» به تلویزیون برد؟!

سریال نهنگ آبی,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران
حمیدرضا آذرنگ که این روزها شاهد ایفای نقش او در سریال «نهنگ آبی» هستیم، معتقد است که به رسانه نمایش خانگی اجازه داده شده که رنگارنگی شخصیت‌ها بیشتر نمایش داده شود و سلایق کمتر حاکم باشد؛ البته این نوع رسانه هم کاملاً از مساله سلیقه فارغ نیست.

بازیگر سریال‌های «شاهگوش» و «دندون طلا» در  گفت‌وگو با ایسنا، درباره رسانه نمایش خانگی بیان کرد: ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که بر اغلب رسانه‌ها نظام نظارتی ثابت و مشخصی حاکم نیست. در جامعه‌ای که حاکمیت یک مدل است، می‌بینیم که صدا و سیما تعریف خود را از ممیزی، سانسور و رنگارنگی قصه‌ها دارد و با سلایق خاص خود حکومت می‌کند. مهمترین دلیل به وجود آمدن رسانه نمایش خانگی این است که در انتخاب آن جبری نیست و مردم مجبور نیستند یک شبکه معین را ببینند؛ در واقع به مخاطبان این فرصت داده شده که انتخاب کنند و مقداری رهاتر باشند البته به معنای رهایی خارج از قواعد نیست.

 

او ادامه داد: به لحاظ اینکه همه جای دنیا درام ملزوماتی دارد، باید در شخصیت‌پردازی و رنگ آمیزی شخصیت‌های یک درام، بازی اندیشه با توجه به قواعد جامعه وجود داشته باشد اما در جامعه ما این مساله حکم نمی‌کند؛ در واقع افرادی با جایگاه‌های متفاوت حاکم سلایق هستند. به رسانه نمایش خانگی اجازه داده شده که رنگارنگی شخصیت‌ها بیشتر نمایش داده شود و سلایق کمتر حاکم باشد؛ البته این نوع رسانه هم کاملاً از مساله سلیقه فارغ نیست.

 

آذرنگ درباره سانسور در سریال «نهنگ آبی» گفت: در حال حاضر «نهنگ آبی» دچار سانسور ویرانگری شده که باعث شده است بسیاری از شخصیت‌ها دلیل بودن و عملکردشان که باعث بهم پیوستن یک درام می‌شود، از بین برود و مخاطب دچار گم‌گشتگی می‌شود. البته با تمام این موارد رسانه نمایش خانگی مبنای اتفاق تصویری به لحاظ ادبیات دراماتیک در حوزه سینما و تلویزیون است.

 

بازیگر «نهنگ آبی» و «شهرزاد ۱» با اشاره به اینکه نقش یک فرد معتاد به الکل را در «نهنگ آبی» بازی می‌کند، تصریح کرد: دوست دارم روزی به این نتیجه برسیم که چرا نمی‌شود این نوع نقش را در تلویزیون نمایش داد؛ آیا به دلیل که وجود ندارد یا اگر نشان دهیم ممکن است به وجود بیاید یا تا حدی فراوان است که مقایسه می‌شود؟

 

او درباره سانسور قسمتی از نقش خود در سریال «نهنگ آبی» خاطرنشان کرد: ۹ دقیقه از نقش من در قسمت اول این سریال حذف شده که این زمان از یک شخصیت در ژانر درام بخش زیادی از شخصیت‌شناسی نقش را از بین می‌برد که در این صورت شما فکر می‌کنید مخاطب ما با چه چیزی مواجه می‌شود؟ سانسور این چند دقیقه از نقش من در سریال، به شکل بی‌رحمانه‌ای باعث شده که ادامه قصه با توجه به سانسور پیش برود. نقص در یک شخصیت فیلم و سریال باعث ایجاد نقص ارتباطی یک اثر هنری با مخاطب می‌شود و در اقبال عمومی تأثیر می‌گذارد.

 

آذرنگ با اشاره به تجربه‌گرایی در ایفای یک نقشِ فیلم و سریال اضافه کرد: برای اینکه نقش قاتل را بازی کنی، لازم نیست که قتل انجام دهی، بازیگری ذائقه، شعور و استعداد است که در هر فردی باشد به تجربه واقعی آن نقش، نیاز نیست. بلکه کافی است، فرد هوشمند باشد تا فهم نزدیکی به نقش داشته باشد. من برای اینکه نقشی بازی کنم، نیاز نیست که به همان شخصیت تبدیل شوم. شاید در گذشته، برای اینکه بازیگر بتواند نقشی را ایفا کند، تجربه‌گرایی را پیشنهاد می‌کردند اما به نظرم وقتی بازیگر توانایی داشته و روی تجربه خود کار کرده باشد، به درجه‌ای می‌رسد که نیاز به تجربه‌گرایی نیست.

 

بازیگر سریال نوروزی «ن. خ» درباره آینده رسانه نمایش خانگی بیان کرد: معتقدم اگر به محصولات فرهنگی و هنری اجازه داده شود که با توجه به بضاعت خود منتشر شوند، جای نگرانی نیست. البته زمانی به مشکل برمی‌خوریم که یک اثر فرهنگی و هنری به دلیل ذائقه و سلیقه دچار تناقض شود یا انتظار داشته باشیم که نتیجه خوبی برای بازگشت مالی آن به وجود بیاید.

 

او اضافه کرد: یک فیلم خوب پیش از اینکه تبلیغات پیش از اکران به آن کمک کند، ماهیت وجودی خودش باید مبلغ آن باشد؛ بنابراین برای آینده رسانه نمایش خانگی جای نگرانی نیست اما به شرطی که دست و پای سازندگان بسته نباشد.

 

آذرنگ با اشاره به عواملی که باعث ایفای نقش بازیگران معروف در این رسانه می‌شود، گفت: پیش از اینکه به جایگاه یک رسانه در موقعیتی که قرار دارد، مثل رسانه خانگی، تلویزیون و… توجه کنیم، باید فیلمنامه، نمایشنامه و قصه‌ای که به من می‌دهند، سلیقه و ذائقه من را متقاعد کند که بتوانم در آن مجموعه ایفای نقش کنم. در مسیر ایفای نقش ممکن است اتفاقات دیگری هم پیش بیاید تا شاید باعث شود در موقعیتی که هستیم به آن حدایده‌آلیسیتی خودمان نزدیک نشویم. در واقع بیش از آنکه به رسانه فکر کنیم باید به نقش خود در یک فیلمنامه، آن  شخصیت و تأثیر آن در خودمان و روند پیشرفتمان بیندیشیم.

 

این بازیگر سینما و تلویزیون ادامه داد: بسیاری از مسائل ممکن است به اینکه اتفاقات هنری به اوج درجه مطلوبیت یا به نهایت تنزل برسند، دامن بزند؛ افرادی که قرار است در یک اثر کنار هم قرار بگیرند یا تدوین و سانسور باعث می‌شود اثری را از عرش به فرش برساند. همچنین سلایق، ذائقه، میزان توانایی تولیدکنندگان اثر هنری و حتی پروسه پیش تولید و تولید می‌تواند در این مسیر تأثیرگذار باشد. سخت است که بازیگری بگوید من به این پروژه می‌روم و می‌توانم صد درصد خود را هزینه کنم. تقابل سلایق شخصی باعث می‌شود که من به عنوان بازیگر حتی به ۲۰ درصد توانایی خود در یک نقش هم دست پیدا نکنم.

 

آذرنگ درباره معیار تولید سریال‌های طنز در تلویزیون بیان کرد: در اغلب کشورهای صاحب تمدن، فرهنگ و هنر، پایه تمدن است و این نوع کشورها هستند که تمدن و تعریف مدنیت را با خود حمل می‌کنند. آن‌ها خود را در قبال تعریف ذائقه عمومی مسؤول می‌دانند اما در ایران برعکس شده است و به دلیل تنزل ذائقه عمومی و قالب ذائقه‌هایی که وجود دارد، سریال می‌سازند. این مساله نه تنها باعث ارتقای سطح سلیقه مردم نمی‌شود بلکه تنزل بی‌نهایت سطح آثار هنری را به همراه دارد. سازندگان مردم خود را به بسیاری از آثار به اسم طنز عادت داده‌اند در حالی که واژه طنز در هنر پیچیده است و به همین راحتی نیست که به هر اتفاقی واژه طنز و کمدی اطلاق کنیم. همچنین زمانی که یکسری سلایق که فرهنگ و هنر با آن‌ها در تقابل است، می‌خواهند تصمیم بگیرند همه چیز را به این راحتی دچار ویرانی می‌کنند. سپس باید سوال کنیم چرا به اینجا رسیدیم اما در این زمینه فکر هم نمی‌شود؟

 

او ادامه داد: کاش تلویزیون که بانی ساخت این نوع سریال‌هاست و همچنین سینما در عرصه خود، جلسات کارشناسی هفتگی و ماهیانه در رسانه‌شان برگزار کنند. چه اشکالی دارد رسانه توسط خودش نقد شود و بگوید ما این کارها را انجام دادیم و اشتباه کردیم و در نهایت راهکار درست را ارائه بدهند. همچنین این رسانه‌ها باید نظرسنجی برگزار کنند و تاریخ سریال‌سازی و سینماسازی بعد از انقلاب را به مشورت بگذارند تا بفهمند کدام سریال توانسته  باعث ارتقای سطح کیفی شود و دغدغه بیشتری در سازندگان ایجاد کند. چند سریال مانند «هزاردستان» مرحوم علی حاتمی داریم که نشان دهد سریال‌سازی کار دشواری است و سریال را تا این حد به تنزل نرسانیم که هرکس بتواند کارگردان و نویسنده شود و به هر اثر سخیفی کمدی و طنز بگوید. این درد بزرگی است که به جان هنر افتاده و هنر نتوانسته به اندازه شعور هنرمندان و مردم ارتقا پیدا کند به دلیل اینکه موانع و سلایق اجازه نمی‌دهند.

 

آذرنگ گفت: اگر سلایق حاکم شوند، افرادی که قد هنر ارتفاع ندارند، باید حذف شوند و متأسفانه آنقدر زیاد هستند که تلاش می‌کنند هنر را هم قد خود کنند به جای اینکه خود را به قد فرهنگ و هنر برسانند. مطمئناً زمان می‌برد که بتوان این افراد را حذف کرد و بعد باید دید که چگونه گذشته را جبران کنیم تا بتوانیم زمان حال خود را بهتر کنیم.

 

  • 10
  • 3
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
محمدرضا احمدی بیوگرافی محمدرضا احمدی؛ مجری و گزارشگری ورزشی تلویزیون

تاریخ تولد: ۵ دی ۱۳۶۱

محل تولد: تهران

حرفه: مجری تلویزیون

شروع فعالیت: سال ۱۳۸۲ تاکنون

تحصیلات: کارشناسی حسابداری و تحصیل در رشته مدیریت ورزشی 

ادامه
رضا داوودنژاد بیوگرافی مرحوم رضا داوودنژاد

تاریخ تولد: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۵۹

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر

شروع فعالیت: ۱۳۶۵ تا ۱۴۰۲

تحصیلات: دیپلم علوم انسانی

درگذشت: ۱۳ فروردین ۱۴۰۳

ادامه
فرامرز اصلانی بیوگرافی فرامرز اصلانی از تحصیلات تا شروع کار هنری

تاریخ تولد: ۲۲ تیر ۱۳۳۳

تاریخ وفات : ۱ فروردین ۱۴۰۳ (۷۸ سال)

محل تولد: تهران 

حرفه: خواننده، آهنگساز، ترانه‌سرا، نوازندهٔ گیتار 

ژانر: موسیقی پاپ ایرانی

سازها: گیتار

ادامه
عقیل بن ابی طالب زندگینامه عقیل بن ابی طالب؛ از صحابه پیامبر و امام علی (ع)

تاریخ تولد: ده سال بعد از عام الفیل

محل تولد: مکه

محل زندگی: مکه، مدینه

دلیل شهرت: صحابه و پسرعموی محمد

درکذشت: دوران حکومت معاویه، مدینه

مدفن: بقیع

ادامه
علیرضا مهمدی بیوگرافی علیرضا مهمدی؛ پدیده کشتی فرنگی ایران

تاریخ تولد: سال ۱۳۸۱ 

محل تولد: ایذه، خوزستان، ایران

حرفه: کشتی گیر فرندگی کار

وزن: ۸۲ کیلوگرم

شروع فعالیت: ۱۳۹۲ تاکنون

ادامه
حسن معجونی بیوگرافی حسن معجونی بازیگر کمدی سینمای و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حسن معجونی

نام کامل: محمد حسن معجونی

تاریخ تولد: ۲۸ دی ۱۳۴۷

محل تولد: زنجان، ایران

حرفه: بازیگر، کارگردان، طراح، مدرس دانشگاه

تحصیلات: رشتهٔ ادبیات نمایشی از دانشکده سینما تئاتر دانشگاه هنر

آغاز فعالیت: ۱۳۷۵ تاکنون

ادامه
ابراهیم بن جعفر ابی طالب زندگینامه ابراهیم بن جعفر ابی طالب

نام پدر: جعفر بن ابی طالب

سن تقریبی: بیشتر از ۵۰ سال

نسبت های مشهور: برادر محمد بن ابی طالب

ابراهیم بن جعفر ابی طالبزندگینامه ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب

زندگینامه ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب

ابراهیم بن جعفر بن ابی طالب فرزند جعفر بن ابی طالب بوده است، برخی از افراد ایشان را همراه با محمد از نوه های جعفر می دانند که عمال بن زیاد وی را به شهادت رساند. برخی از منابع می گویند که ابراهیم و محمد هر دو از لشکر ابن زیاد فرار کرده بودند که بانویی در کوفه آنها را پناه می دهد، اما درنهایت سرشان توسط همسر این بانو که از یاران ابن زیاد بود از جدا شد و به شهادت رسیدند. 

ادامه
مریم طوسی بیوگرافی مریم طوسی؛ سریع ترین دختر ایران

تاریخ تولد: ۱۴ آذر ۱۳۶۷

محل تولد: تهران

حرفه: ورزشکار، دونده دوهای سرعت

تحصیلات: کارشناسی تربیت بدنی از دانشگاه تهران

قد: ۱ متر ۷۲ سانتی متر

ادامه
زهرا گونش بیوگرافی زهرا گونش؛ والیبالیست میلیونر ترکی

چکیده بیوگرافی زهرا گونش

نام کامل: زهرا گونش

تاریخ تولد: ۷ جولای ۱۹۹۹

محل تولد: استانبول، ترکیه

حرفه: والیبالیست

پست: پاسور و دفاع میانی

قد: ۱ متر و ۹۷ سانتی متر

ادامه
دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی

دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی شهاب حسینی یکی از بهترین بازیگران سینمای ایران است که تا به حال در آثار فاخری مانند محیا، دلشکسته، شهرزاد و... به نقش آفرینی پرداخته است. این هنرمند در هر یک از هنرنمایی های خود دیالوگ های ماندگاری دارد که در ادامه این مقاله از سرپوش قصد داریم به بخشی از آنها اشاره کنیم. بیوگرافی کوتاه از شهاب حسینی سید شهاب الدین حسینی تنکابنی در ۱۴ بهمن ۱۳۵۲ در تهران به دنیا آمد. وی اصالتا تن کابنی است و تحصیلات عالیه خود را در رشته روانشناسی از دانشگاه تهران برای مهاجرت به کانادا ناتمام گذاشت. وی در سال ۱۳۷۳ با پریچهر قنبری ازدواج کرد و حاصل این پیوند دو فرزند پسر به نام های محمد امین و امیرعلی است. فعالیت هنری شهاب حسینی با تئاتر دانشجویی و سپس، گویندگی در رادیو شروع شد. از جمله جوایز این هنرمند می توان به موارد زیر اشاره کرد: - او برای بازی در شمعی در باد (۱۳۸۲) و رستگاری در هشت و بیست دقیقه (۱۳۸۳) نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشنواره فیلم فجر شد.  - حسینی در سال ۱۳۸۷ با بازی در فیلم سوپر استار جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر را دریافت کرد. -  او خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد جشنواره بین‌المللی فیلم برلین ۲۰۱۱ را به‌همراه گروه بازیگران فیلم جدایی نادر از سیمین کسب کرد. - او در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۶ نیز با ایفای نقش در فیلم فروشنده توانست جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم کن را به خود اختصاص بدهد. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی؛ درباره شهاب حسینی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی فیلم سینمایی دلشکسته در نقش امیرعلی: - هر کی ریــش گـذاشت مسلمـــون نیـست، هـــرکی پیـشونیش رو داغ کـــرد، مــرد خــدا نیست. - تو همه ی اعتقادا اشتباه میشه. همیشه ام یه عده گرگن تو لباس میش! -  من بنده آن دمم که ساقی گوید یک جام دگر بگیر و من نتوانم - ما فردا میایم خواستگاری، دیگه نمی خوام خواهرم باشی می خوام نفسم باشی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در فیلم دلشکسته سریال شهرزاد در نقش قباد: -شهرزاد نمی دونی بدون، من با تو چیزایی پیدا کردم که هیچوقت تو زندگیم نداشتم و نمی خوام از دستش بدم. - ما همه مهره های سوخته ایم که زیر دست بزرگ آقاییم. -  آره خب عمو جان حقیقت تلخه عموجان، شنیدنش همچین یه جاهایی از وجدان آدمو جز میده. -  میرم صاف وامیستم جلوی بزرگ آقا بش میگم بزرگ آقا من، زن من، خب؟! پا به ماهه! عین ۱۰-۱۲ ماهو میخوام بمونم ور دلش چی میگی شما؟ - قباد : فقط یه سوال، خیلی دلم می خواد جوابشو بدونم، تو هنوزم دلت باهاشه؟ شهرزاد : فراموشی زمان می بره، فقط فکر می کنم اگه من به هر دری زدم، و اونی نشد که می خواستم بشه، لابد قسمت خرافه نیست، هست واقعا - موقتیه این روزا شهرزاد، می گذره. این وسط تنها چیزی که مهمه اینه که من هنوز با همه ی وجودم دوست دارم. عاشقتم - قباد : سخته واسم دوری تو اینو بفهم، چطوری اینو بهت ثابت کنم؟ شهرزاد : دیر شده، برای ثابت کردنش خیلی خیلی دیر شده … حتی ملک جوانبخت هزار و یک شبم نبودی وگرنه من کم قصه و داستان به گوش تو نخوندم. عاشق بزدل عشقو هم زایل می کنه آقای قباد دیوانسالار -قباد : این کارو باهام نکن شهرزاد. اینطوری خردم نکن. من هنوز دوستت دارم، خیلی بیشتر از قبل. همه چیو خراب نکن شهرزاد : برو قباد، پشت سرتم دیگه نگاه نکن -  من چی کار به کسی داشتم، داشتم زندگیمو می کردم. با بدبختی خودم سر و کله می زدم. اصلا روحمم خبر داشت همچین کسی تو این دنیا زندگی می کنه؟ کی نشونم داد؟ شما. بعدشم که فرستادینم تو بهشت تازه می خواستم بفهمم زندگی یعنی چی؟ تازه طعمش داشت زیر دهنم مزه مزه می کرد که یقه مو گرفتین ترپ انداختینم وسط جهنم. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال شهرزاد سریال مدار صفر درجه در نقش حبیب پارسا: -تو را به جای همه دوست میدارم-تو را به خاطر عطر نان گرم برفی که اب میشود -برای بخشش اولین گناه-تو را برای دوست داشتن دوست میدارم-تو را به خاطر تمام کسانی که دوست نمیدارم دوست میدارم ...  - همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛همين  - مظفر:منوببخش ...یافراموش کن! حبیب:میبخشم...ولی فراموش نمیکنم!!!  -حبيب: فقط چرا فكر مي كنيد كه سفر اعزام ممكنه منتفي بشه؟ دكتر: اين مملكت پسرجان،سرزمين گسل و زلزله و پس لرزه است!آدم از فردا روزش - این و خداوند باید جواب بده ، باید جواب این سوال رو بده ! اگه تو این دنیا هیچ جایی برای آرامش وجود نداره ؛ و اگه تمام رویاهای ما از عشق ، عدالت و آزادی فقط ی خیال بیهودس! پس چرا ما رو آفرید ؟!... -ميدوني چيه تقي جان؟من بر خلاف مرحوم پدرم،ازسياست چيز زيادي نميدونم! همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛ همين دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال مدار صفر درجه سایر فیلم ها: -یه پایان تلخ بهتر از یه تلخی پایان ناپذیره ... (درباره الی) - میدونی برتر از عشق بی فرجام چیه؟فرجام بدون عشق... (برف روی شیروانی داغ) - من زندگی مو باختم حاج اقا منو از زندون می ترسونی؟برو از خدا بترس ... (جدای نادر از سیمین) - جنگ احساس مسولیته نه شلیکه گلوله ... (شوق پرواز) - هر چه تو اوج میگیری دنیا از دید تو بزرگتر می شود و تو از دید دنیا کوچکتر می شوی ... (شوق پرواز) - تو کویر ادم به خدا نزدیک تره چون اسمون به زمین نزدیک تره ... (پلیس جوان) - میدونی چیت حرص ادمو درمیاره؟اینکه حالت از من بده ولی حس واقعیتو بهم نمیگی خب چیه هر چی هست بیا به خودم بگو فکر میکنی چیزیمه؟فکر میکنی چون چیزیمه عرضه ندارم پس چون عرضه ندارم دیگه.....این منصفانه نیست چون من دارم سعی خودمو میکنم غلطی تا حالا نتونستم بکنم چون نمیتونم تمرکز کنم رو کاری ک باید بکنم نمیتونم تمرکز کنم چون همه ی وقتمو اون چرت وپرتا ی مزخرف و دغدغه های احمقانه پر کرده دانشکده ی مزخرف و شاگردای خنگ و... (پرسه در مه) گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش