چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
۰۹:۳۷ - ۰۷ فروردین ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۱۰۰۶۹۲
تئاتر شهر

روزی برای تئاتر

اخبار تئاتر,خبرهای تئاتر,تئاتر,تئاتر
مدیرکل هنرهای نمایشی کشور معتقد است: با ثبت روز هنرهای نمایشی در تقویم ملی باید این موضوع جا بیفتد که برای بهره‌گیری از ظرفیت تئاتر به عنوان یک ضرورت اجتماعی، تمام نهادها و دستگاه‌های فرهنگی باید حضور فعال و حمایت‌کننده ای داشته باشند.

به گزارش ایسنا، بیش از نیم قرن است که بیست و هفتم مارس هر سال میلادی که مصادف با هفتم فروردین شمسی می‌شود عنوان "روز جهانی تئاتر" را با خود یدک می‌کشد و امسال این روز برای ایرانی‌ها به ویژه هنرمندان تئاتری می‌تواند حال و هوای دیگری داشته باشد، چرا که برای اولین بار، این روز به نام روز ملی تئاتر یا همان عنوان رسمی "روز ملی هنرهای نمایشی" نامگذاری شده است. مناسبتی که باید دید لااقل در مقایسه با روزی همچون روز ملی سینما به چه جایگاهی در سطح جامعه و نیز میان مدیران ارشد حوزه فرهنگ و هنر می‌رسد.

 

از همان ابتدای نامگذاری روز جهانی تئاتر که توسط موسسه بین‌المللی تئاتر ثبت شد، یک چهره مطرح هنری و گاه غیرهنری  پیامی را به این مناسبت و به دعوت موسسه منتشر می‌کند که اولین بار در سال ۱۹۶۲ ژان کوکتو این پیام را نوشت. البته تاکنون قرعه به نام هیچ ایرانی‌ای نیفتاده است  و از بین هنرمندان ایرانی فقط بهروز غریب‌پور سال گذشته این فرصت را یافت که پیام روز جهانی تئاتر عروسکی را بنویسد. با این حال امسال هم اداره کل هنرهای نمایشی نام تعدادی از هنرمندان شاخص ایران در عرصه تئاتر را معرفی کرد ولی در نهایت ایزابل هوپر فرانسوی برای این کار انتخاب شد.

 

این پیام امروز (هفتم فروردین) در مقر اصلی یونسکو در پاریس قرائت و روز جهانی تئاتر جشن گرفته می‌شود. در ایران هم به همین مناسبت و نیز اولین روز ملی هنرهای نمایشی تعدادی از سالن‌های تئاتری تهران برخلاف سال‌های قبل که در نوروز تعطیل بودند، میزبان علاقه‌مندان به تئاتر خواهند بود.

 

اما جدا از این‌ها یکی از مهم‌ترین سوال‌هایی که به دنبال نامگداری روز هنرهای نمایشی در تقویم رسمی کشور مطرح می‌شود، این است که با این اقدام چه اتفاق ویژه‌ای لااقل در همین سال اول می‌توان برای این هنر ارزشمند متصور شد؟ آن هم در شرایطی که دو سال قبل، به طور پیاپی توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت (علی جنتی)، سال "تئاتر" در وزارت فرهنگ نامگذاری شد ولی همچنان کارهای نیمه تمام و اساسی زیادی باقی مانده که فقط در یک مورد به تمام نشدن تعیمرات و بازسازی و ایمن شدن تئاترشهر به عنوان مهم‌ترین مجموعه تئاتری کشور پس از دو سال، می‌توان اشاره کرد.

 

مهدی شفیعی ـ مدیرکل هنرهای نمایشی ـ در پاسخ به این پرسش به ایسنا گفت:‌ تئاتر دیگر یک ضرورت اجتماعی است و حالا باید از فرصتی مثل روز ملی هنرهای نمایشی این بهره را ببریم تا نهادهای فرهنگی و دستگاه‌های دیگر هم برای این هنر و حمایت از آن به خدمت گرفته شوند.

 

او اضافه کرد: گستردگی هنر نمایش و کثرت روز افزون فعالان این هنر و نیز تنوع کارکردهای آن اعم از سرگرم‌سازی و آموزش، نشان از این دارد که یک نهاد، وزارتخانه، معاونت یا سازمان و اداره کل به تنهایی قادر به تامین نیازهای مادی و حمایتی آن نیست و لزوما همراهی دستگاه‌های دیگر کشور را می‌طلبد تا به شکوفایی لازم برسد.

 

وی ادامه داد: استفاده از امکانات موجود نهادهای فرهنگی که متاسفانه برخی از آن‌ها رها شده و در مسیر استهلاک افتاده، برای بهره‌برداری حداکثری از فضاهای موجود می‌تواند بسیار کمک کننده باشد که خوشبختانه در این زمینه بخش خصوصی با ساخت و تامین مکان‌های اجرا، فعال شده است.

 

شفیعی با اشاره به  ایجاد ظرفیت‌های قانونی افزود: با توجه به نیاز فزاینده خانواده بزرگ تئاتر ایجاد فضا برای عرضه تولیدات نمایشی از اتفاقات مثبت و مبارکی است که باید برای ساماندهی آن گام‌هایی برداشته شود.

 

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی با اشاره به نامگذاری دو سال گذشته به نام تئاتر، یاد آور شد: سال گذشته به پیشنهاد شورای فرهنگ عمومی و با تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی روزی به نام روز ملی هنرهای نمایشی در تقویم کشور ثبت شد که این نشان از روشن شدن اهمیت تئاتر برای مدیران، سیاستگذاران و جامعه است به همین دلیل باید با یک برنامه ریزی منسجم از این فرصت و ظرفیت بهره برد. با این حال مهم‌ترین برنامه ما پیگیری سرفصل‌هایی است که در دو سال گذشته در اداره کل هنرهای نمایشی مشخص کردیم ودرهر بخش تاکنون اقداماتی انجام شده است.

 

به گفته شفیعی، حمایت از تولیدات تئاتر که نسبت به حدود چهارسال قبل رشد چهاربرابری هم داشته، توسعه زیرساخت‌های اجرای نمایش ، افزایش مخاطب تئاتر با هدف دسترسی عادلانه به انواع تولیدات تئاتری و رونق اقتصاد هنرهای نمایشی، ارتقاء جایگاه بین‌المللی تئاتر و توسعه فعالیت‌های پژوهشی با هدف حفظ و اشاعه مواریث نمایشی از مهم‌ترین سرفصل‌های تدوین شده در این دوره بوده که همچنان به طور جدی پیگیری می‌شود.

 

در حالی که هر سال یک چهره مطرح بین‌المللی پیام روز جهانی تئاتر را می‌نویسد، امسال به مناسبت اولین روز ملی هنرهای نمایشی در ایران علی نصیریان پیامی را نوشت و در آن تاکید کرد: از آنجا که تئاتر بر ذات «انسان» و «زندگی» مبتنی ست، هرگز کهنگی نمی­‌پذیرد و تا انسان دراین اریکه هستی زنده است، تئاتر نیز همپا با او زنده خواهد بود چرا که انسانی­‌ترین هنرهاست.

 

این بازیگر همچنین نوشته است: « تئاتر ایران جدای از ابعاد نمایشی و آئینی و خرده نمایش­‌ها و گونه­‌های نمایشی و ظرفیت­‌ها و قابلیت­‌های گران‌سنگ ادبی، به شکل مدرن، یکصد و پنجاهمین سال خود را تجربه می­‌کند و در همین عمر کوتاه خویش نشان داده است که از توانمندی­، استعداد و خلاقیت­‌های درخشانی برخوردار بوده که تاریخ تئاتر ایران گواه این مدعاست و زحمات و جانفشانی هنرمندان این رشته برای بقا و ماندگاری جای تقدیر بسیار دارد.

 

و در این میان تئاتر ملی آرزوی همیشگی هنرمندان تئاتر کشور بوده است. تئاتری ایرانی که با روحیه و خصال ملی قرابت داشته و هویت و هستی شناسی ایرانی را در فرهنگ جهانی به نمایش بگذارد. جدای از اهداف و زبان مشترک، هر ملتی هویت ویژه­ی خود را داراست و ناگزیر باید هر سرزمینی هنر ملی خود را بیافریند و آن را به تجارب میراث مشترک جهانی پیوند دهد و بی­‌شک در این فرآیند، هیچ ملتی صرفاً با الگوبرداری و اجرای نیمه آگاهانه­‌ی آثار ملل دیگر صاحب هنر ملی نشده است.»

 

همچنین طبق متن منتشر شده در سایت موسسه بین‌المللی تئاتر، در بخشی از متن ایزابل هوپر بازیگر مطرح فرانسوی هم امده است: «تئاتر همانند یک کامیابی در زندگی است که می تواند همه چیز را به چالش کشیده و مکان و زمان را درهم نوردد. بسیاری از نمایشنامه های امروزی از آثار کلاسیک قرون گذشته الهام می گیرند و هر اثر مدرنی که اجرا می شود یکی از آثار کلاسیک بسته به زمان آن، حیاتی نو روی صحنه می گیرند. تئاتر همواره از خاکستر خود دوباره زاده می شود، با شکستن و درهم ریختن قراردادهای کهنه و ظهور به شکلی نو: اینگونه است که زنده باقی می ماند.

 

بازیگران و هنرمندان تئاتر اتحاد پایدار بین همه مردم را با هم به ارمغان می آورد. مترجمان، مربیان، طراحان صحنه و لباس، هنروران، دانشگاهیان، پزشکان و مخاطبان، تئاتر را محافظت می کنند. بدون مردم هیچ تئاتری وجود دارد، هرگز این را فراموش نکنید. بیایید کاری کنیم که هیچ صندلی خالی وجود  » نداشته باشد. من معتقدم که تئاتر ما را دوست دارد؛ به همان اندازه که ما آن را دوست داریم.»

 

 

 

  • 12
  • 5
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
عبدالله دوم پادشاه اردن بیوگرافی عبدالله دوم پادشاه اردن به همراه عکس های خانواده اش

تاریخ تولد: ۳۰ ژانویه ۱۹۶۲ (۶۲ ساله)

محل تولد: عمان، اردن

سمت: پادشاه اردن (از سال ۱۹۹۹)

تاجگذاری: ۹ ژوئن ۲۰۰۰

ولیعهد: حسین بن عبدالله دوم

همسر: رانیا عبدالله (ازدواج ۱۹۹۳)

ادامه
محمدرضا احمدی بیوگرافی محمدرضا احمدی؛ مجری و گزارشگری ورزشی تلویزیون

تاریخ تولد: ۵ دی ۱۳۶۱

محل تولد: تهران

حرفه: مجری تلویزیون

شروع فعالیت: سال ۱۳۸۲ تاکنون

تحصیلات: کارشناسی حسابداری و تحصیل در رشته مدیریت ورزشی 

ادامه
رضا داوودنژاد بیوگرافی مرحوم رضا داوودنژاد

تاریخ تولد: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۵۹

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر

شروع فعالیت: ۱۳۶۵ تا ۱۴۰۲

تحصیلات: دیپلم علوم انسانی

درگذشت: ۱۳ فروردین ۱۴۰۳

ادامه
فرشید اسماعیلی بیوگرافی فرشید اسماعیلی فوتبالیست جوان ایرانی

تاریخ تولد: ۴ اسفند ۱۳۷۲

محل تولد: بندرلنگه، هرمزگان، ایران

حرفه: فوتبالیست

پست: هافبک هجومی

باشگاه کنونی: پیکان

قد: ۱ متر ۷۲ سانتی متر 

ادامه
رضا عطاران بیوگرافی رضا عطاران؛ ستاره سینمای کمدی ایران

تاریخ تولد: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۴۷

محل تولد: مشهد

حرفه: بازیگر، کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس، تدوین‌گر، خواننده

آغاز فعالیت: ۱۳۶۹ تا کنون

تحصیلات: دانشجوی انصرافی دانشکدهٔ هنرهای زیبای دانشگاه تهران 

ادامه
اسدالله شعبانی بیوگرافی اسدالله شعبانی شاعر و نویسنده آثار کودک

تاریخ تولد: ۴ تیر ۱۳۳۷

محل تولد: روستای بهادربیگ از توابع همدان

محل زندگی: تهران

حرفه: شاعر، نویسنده، منتقد ادبی، کارشناس بازنشسته کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

تحصیلات: فارغ التحصیل رشته زبان و ادبیات فارسی

آثار: خرمن شعر خردسالان، جستاری پیرامون شعر کودک در ایران، قصهٔ امشب، پولک ماه، دختر باغ آرزو، پرسه‌های شبانه

ادامه
ابومنصور موفق هروی ابومنصور موفق هروی؛ پدر داروشناسی فارسی

مشهور به: موفق هروی

متولد : قرن چهارم

محل تولد: احتمالا هرات

حرفه: پزشک و داروشناس ایرانی

آثار: کتاب الابنیه عن حقایق الادویه

ادامه
آزیتا حاجیان بیوگرافی آزیتا حاجیان بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: ۲۱ دی ۱۱۳۶

محل تولد: ملایر

حرفه: بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر

تحصیلات: لیسانس بازیگری و کارگردانی تئاتر از دانشگاه هنر

سال های فعالیت: ۱۳۵۴ تاکنون

ادامه
رید هستینگز بیوگرافی رید هستینگز؛ امپراطور محتوا و نتفلیکس

تاریخ تولد: ۸ اکتبر ۱۹۶۰

محل تولد: بوستون، ماساچوست، ایالات متحده آمریکا

حرفه: کارآفرین، مدیر ارشد اجرایی

شناخته شده برای: بنیانگذار نتفلیکس

تحصیلات: فارغ التحصیل دانشگاه استنفورد

دارایی: ۹/۴ میلیارد دلار

ادامه
دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی

دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی شهاب حسینی یکی از بهترین بازیگران سینمای ایران است که تا به حال در آثار فاخری مانند محیا، دلشکسته، شهرزاد و... به نقش آفرینی پرداخته است. این هنرمند در هر یک از هنرنمایی های خود دیالوگ های ماندگاری دارد که در ادامه این مقاله از سرپوش قصد داریم به بخشی از آنها اشاره کنیم. بیوگرافی کوتاه از شهاب حسینی سید شهاب الدین حسینی تنکابنی در ۱۴ بهمن ۱۳۵۲ در تهران به دنیا آمد. وی اصالتا تن کابنی است و تحصیلات عالیه خود را در رشته روانشناسی از دانشگاه تهران برای مهاجرت به کانادا ناتمام گذاشت. وی در سال ۱۳۷۳ با پریچهر قنبری ازدواج کرد و حاصل این پیوند دو فرزند پسر به نام های محمد امین و امیرعلی است. فعالیت هنری شهاب حسینی با تئاتر دانشجویی و سپس، گویندگی در رادیو شروع شد. از جمله جوایز این هنرمند می توان به موارد زیر اشاره کرد: - او برای بازی در شمعی در باد (۱۳۸۲) و رستگاری در هشت و بیست دقیقه (۱۳۸۳) نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشنواره فیلم فجر شد.  - حسینی در سال ۱۳۸۷ با بازی در فیلم سوپر استار جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر را دریافت کرد. -  او خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد جشنواره بین‌المللی فیلم برلین ۲۰۱۱ را به‌همراه گروه بازیگران فیلم جدایی نادر از سیمین کسب کرد. - او در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۶ نیز با ایفای نقش در فیلم فروشنده توانست جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم کن را به خود اختصاص بدهد. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی؛ درباره شهاب حسینی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی فیلم سینمایی دلشکسته در نقش امیرعلی: - هر کی ریــش گـذاشت مسلمـــون نیـست، هـــرکی پیـشونیش رو داغ کـــرد، مــرد خــدا نیست. - تو همه ی اعتقادا اشتباه میشه. همیشه ام یه عده گرگن تو لباس میش! -  من بنده آن دمم که ساقی گوید یک جام دگر بگیر و من نتوانم - ما فردا میایم خواستگاری، دیگه نمی خوام خواهرم باشی می خوام نفسم باشی دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در فیلم دلشکسته سریال شهرزاد در نقش قباد: -شهرزاد نمی دونی بدون، من با تو چیزایی پیدا کردم که هیچوقت تو زندگیم نداشتم و نمی خوام از دستش بدم. - ما همه مهره های سوخته ایم که زیر دست بزرگ آقاییم. -  آره خب عمو جان حقیقت تلخه عموجان، شنیدنش همچین یه جاهایی از وجدان آدمو جز میده. -  میرم صاف وامیستم جلوی بزرگ آقا بش میگم بزرگ آقا من، زن من، خب؟! پا به ماهه! عین ۱۰-۱۲ ماهو میخوام بمونم ور دلش چی میگی شما؟ - قباد : فقط یه سوال، خیلی دلم می خواد جوابشو بدونم، تو هنوزم دلت باهاشه؟ شهرزاد : فراموشی زمان می بره، فقط فکر می کنم اگه من به هر دری زدم، و اونی نشد که می خواستم بشه، لابد قسمت خرافه نیست، هست واقعا - موقتیه این روزا شهرزاد، می گذره. این وسط تنها چیزی که مهمه اینه که من هنوز با همه ی وجودم دوست دارم. عاشقتم - قباد : سخته واسم دوری تو اینو بفهم، چطوری اینو بهت ثابت کنم؟ شهرزاد : دیر شده، برای ثابت کردنش خیلی خیلی دیر شده … حتی ملک جوانبخت هزار و یک شبم نبودی وگرنه من کم قصه و داستان به گوش تو نخوندم. عاشق بزدل عشقو هم زایل می کنه آقای قباد دیوانسالار -قباد : این کارو باهام نکن شهرزاد. اینطوری خردم نکن. من هنوز دوستت دارم، خیلی بیشتر از قبل. همه چیو خراب نکن شهرزاد : برو قباد، پشت سرتم دیگه نگاه نکن -  من چی کار به کسی داشتم، داشتم زندگیمو می کردم. با بدبختی خودم سر و کله می زدم. اصلا روحمم خبر داشت همچین کسی تو این دنیا زندگی می کنه؟ کی نشونم داد؟ شما. بعدشم که فرستادینم تو بهشت تازه می خواستم بفهمم زندگی یعنی چی؟ تازه طعمش داشت زیر دهنم مزه مزه می کرد که یقه مو گرفتین ترپ انداختینم وسط جهنم. دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال شهرزاد سریال مدار صفر درجه در نقش حبیب پارسا: -تو را به جای همه دوست میدارم-تو را به خاطر عطر نان گرم برفی که اب میشود -برای بخشش اولین گناه-تو را برای دوست داشتن دوست میدارم-تو را به خاطر تمام کسانی که دوست نمیدارم دوست میدارم ...  - همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛همين  - مظفر:منوببخش ...یافراموش کن! حبیب:میبخشم...ولی فراموش نمیکنم!!!  -حبيب: فقط چرا فكر مي كنيد كه سفر اعزام ممكنه منتفي بشه؟ دكتر: اين مملكت پسرجان،سرزمين گسل و زلزله و پس لرزه است!آدم از فردا روزش - این و خداوند باید جواب بده ، باید جواب این سوال رو بده ! اگه تو این دنیا هیچ جایی برای آرامش وجود نداره ؛ و اگه تمام رویاهای ما از عشق ، عدالت و آزادی فقط ی خیال بیهودس! پس چرا ما رو آفرید ؟!... -ميدوني چيه تقي جان؟من بر خلاف مرحوم پدرم،ازسياست چيز زيادي نميدونم! همين قدر حاليمه كه هيچ دست مساعدتي از طرف قدرتهاي استعماري داخل اين كشور دراز نشده!!الي به اينكه مقاصد سياسي و اغراض اقتصادي خاصي رو دنبال مي كردن.وام كه بهم فرصت بدن كه خودم براي زندگيم تصميم بگيرم؛خودم انتخاب كنم؛ همين دیالوگ های ماندگار شهاب حسینی در سریال مدار صفر درجه سایر فیلم ها: -یه پایان تلخ بهتر از یه تلخی پایان ناپذیره ... (درباره الی) - میدونی برتر از عشق بی فرجام چیه؟فرجام بدون عشق... (برف روی شیروانی داغ) - من زندگی مو باختم حاج اقا منو از زندون می ترسونی؟برو از خدا بترس ... (جدای نادر از سیمین) - جنگ احساس مسولیته نه شلیکه گلوله ... (شوق پرواز) - هر چه تو اوج میگیری دنیا از دید تو بزرگتر می شود و تو از دید دنیا کوچکتر می شوی ... (شوق پرواز) - تو کویر ادم به خدا نزدیک تره چون اسمون به زمین نزدیک تره ... (پلیس جوان) - میدونی چیت حرص ادمو درمیاره؟اینکه حالت از من بده ولی حس واقعیتو بهم نمیگی خب چیه هر چی هست بیا به خودم بگو فکر میکنی چیزیمه؟فکر میکنی چون چیزیمه عرضه ندارم پس چون عرضه ندارم دیگه.....این منصفانه نیست چون من دارم سعی خودمو میکنم غلطی تا حالا نتونستم بکنم چون نمیتونم تمرکز کنم رو کاری ک باید بکنم نمیتونم تمرکز کنم چون همه ی وقتمو اون چرت وپرتا ی مزخرف و دغدغه های احمقانه پر کرده دانشکده ی مزخرف و شاگردای خنگ و... (پرسه در مه) گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش