سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
۰۸:۲۶ - ۱۹ آبان ۱۳۹۸ کد خبر: ۹۸۰۸۰۳۹۳۵
موسیقی

سرپرست گروه موسیقی شیلر: می‌خواستم آلمانی‌ها ایران را درک کنند

کریستوفر فن دیلن,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,موسیقی

کریستوفر فن دیلن، سرپرست گروه شیلر، از دوازده‌ سال پیش تا همین حالا که دوباره برای اجرای کنسرت به ایران آمده است، نگاه مثبتی به ایران و مخاطبان ایرانی دارد و به قول خودش اخبار منفی رسانه‌ها هیچ تأثیری در تصمیمش برای برگزاری کنسرت در این کشور نداشته است. ملودی‌های گروه موسیقی شیلر درواقع از سال‌های نخست قرن بیستم به بعد برای ایرانی‌ها خاطره‌ساز شد و این جنبه نوستالژیک را می‌توان از رده سنی مخاطبان (٢٥ تا ٥٠ سال) درون سالن هم فهمید.

چرا بی‌کلام؟

فن دیلن یکی از موزیسین‌های شناخته‌شده آلمانی در سبک الکترونیک است که از کودکی به واسطه شغل پدرش با ایران آشنا شده است. حالا مخاطبانی که به تماشای این کنسرت گران‌قیمت نشسته‌اند، هنگام بیرون‌رفتن از سالن به این موضوع فکر می‌کنند:  «این همه راه بیایی بعد بگویند نباید بخوانی». یکی از نقدهای مخاطبان از کنسرت‌های قبلی شیلر در ایران هم این بود که چرا فقط قطعات بدون کلام او در ایران اجرا می‌شود؟ البته سرپرست گروه شیلر برای گنجاندن قطعات بی‌کلام در کنداکتور کنسرت‌هایش هم دلایلی دارد. او به «شهروند» می‌گوید که کلام و شعر حواس مخاطب را از موسیقی پرت می‌کند: «نصف موزیک‌هایی که در این سال‌ها ساخته‌ام، بدون کلام و نصف آن با خواننده است. البته کنسرت‌هایی که‌ سال پیش در اروپا داشتم هم از ساخته‌های بدون کلامم بود؛ چون معتقدم بعضی مواقع بهتر است که موزیک کلام نداشته باشد تا اثرعمیق‌تری بر مخاطب بگذارد.»

قطعاتی که کریستوفر فن دیلن با همراهی گروهش برای این اجرا انتخاب کرده‌ است، قطعاتی با ریتم کمتر و درواقع رنگ‌آمیزی صوتی نزدیک‌تری به هم است. علی انوری، کارشناس موسیقی، در این‌باره به «شهروند» می‌گوید که این نوع برنامه‌ریزی برای اجرا ممکن است مخاطب را خسته کند: «ذایقه مخاطب ایرانی در کنسرت‌ها کمتر آماده پذیرش اجرای زنده از این جنس است؛ به همین دلیل بعد از پایان کنسرت، تشویق به اندازه‌ای نبود که قطعه بیز اجرا شود.» او معتقد است که اجرای شیلر با وجود ویدیو آرت جذاب و حرفه‌ای اجرایی فوق‌العاده و بی‌نقص بود: «شاید بهتر است به جای کنسرت بگوییم اجرای پرفورمنس. کنسرت شیلر پرفورمنس خوبی داشت. او در اجراهای خود نشانه‌هایی از موسیقی نسل قبل موسیقی الکترونیک اروپایی مثل پیتر گابریل و ژان میشل ژار را حفظ کرده است و این موضوع باعث می‌شود، مخاطب ایرانی که عادت به شنیدن موسیقی باکلام و دیدن ارکستر کامل روی صحنه دارد، جذب اجرا شود.»

هیچ وقت خواننده ثابت نداشتم

گروه شیلر از همان‌ سال ١٩٩٨ که فعالیت حرفه‌ای خود را شروع کرد، هیچ‌گاه خواننده ثابتی نداشت و همیشه از خوانندگان میهمان برای اجراهای باکلام استفاده کرده‌ است. سرپرست گروه شیلر در این‌باره توضیح می‌دهد: «موزیک‌هایی که ساخته‌ام همیشه تم‌های مختلفی داشته‌اند و هر کدام از آنها یک جنس صدا می‌طلبد؛ بنابراین نمی‌توانم یک خواننده ثابت داشته باشم تا برای همه موزیک‌ها بخواند. به همین دلیل خواننده‌ای را که صدایش با آن موزیک و ملودی خاص هماهنگی دارد انتخاب و میهمان می‌کنم.»

همکاری با هنرمندان ایرانی را ادامه می‌دهم

کریستوفر فن دیلن در سال‌های پیش همکاری زیادی با موزیسین‌های ایرانی ازجمله یلدا عباسی، نیلوفر پارسا، پویا سرایی، پیروز ارجمند و حجت اشرف‌زاده داشته است و حاصل این همکاری‌ها انتشار آلبوم «صبح دم» در‌ سال ٢٠١٩ بود. او معتقد است که موسیقی ایرانی ظرفیت‌های زیادی دارد و در کارهای بعدی هم حتما از آن استفاده خواهد کرد: «نکته جالبی که از همکاری با موزیسین‌های ایرانی دریافت کردم، نوع ارتباط شخصیت و موسیقی آنها بود. روحیه و شخصیت هنرمندان ایرانی نشان می‌دهد که با موسیقی‌ای که می‌نوازند، خو گرفته‌اند و من در حین اجرای آنها حس و حال دیگری داشتم.» او که سال‌های قبل قطعه تهران-برلین را اجرا کرده بود، درباره دلایل ساخت آن هم می‌گوید: «وقتی موزیک با تصاویر مرتبط با یک منطقه پخش می‌شود، حتما تأثیر خاصی بر مخاطب دارد.

من سعی کردم در قطعه تهران-برلین بین این دو کشور ارتباطی برقرار کنم تا مخاطبان آلمانی من هم متوجه موسیقی ایرانی شوند و هم با احساسات و نوع زندگی در ایران آشنا شوند.» سرپرست گروه شیلر معتقد است که همه سازهای ایرانی جذاب هستند: «سنتور ملودی جذابی دارد و دف هم همین‌طور است اما سخت است بگویم کدام را بیشتر دوست دارم.» او می‌گوید که ‌سال ٢٠٠٦  برای نخستین‌بار به ایران آمدم و همه چیز مورد علاقه‌ام قرار گرفت و حالا هم فقط برای اجرای کنسرت به ایران نمی‌آیم چون ایرانگردی را دوست دارم. «پدرم در ایران مهندس بود و سفر کاری به ایران داشت. هر بار که به ایران می‌آمد در بازگشت یک کیسه پسته برایمان می‌آورد. همیشه ایران برای پدرم جالب بود.»  

پشت هر قطعه یک داستان شخصی است

گروه شیلر در طول این ٢٠ سال، تقریبا هر ‌سال یک آلبوم داشته‌اند و قطعات زیادی از آنها نیز به زبان‌های مختلف بازخوانی شده است اما هنوز که هنوز است فن دیلن نمی‌داند کدام قطعه و آلبوم را از همه بیشتر دوست دارد: «نمی‌توانم بگویم کدام قطعه را دوست دارم. پشت هر قطعه‌ای که ساخته‌ام یک داستان شخصی است به نوعی همه را دوست دارم؛ چون همه آهنگ‌هایم مثل بچه‌های من هستند.»

کار خیر در موسیقی مستلزم همکاری هنرمندان دیگر است

سرپرست گروه شیلر در سال‌های پیش برای جمع‌آوری پول برای کلیسای سنت میشل آلبومی را با همکاری مووی برنان منتشر کرد و ظاهرا علاقه زیادی هم به کارهای خیر دارد. البته به اعتقاد او کار خیر و اجتماعی هم سختی‌های خود را دارد: «دوست دارم با موسیقی کارهای اجتماعی و خیریه انجام دهم اما این نوع از کارها مستلزم پیداکردن هنرمندانی است که تمایلی به انجام کار خیر داشته باشند؛ درحالی که یافتن چنین افرادی سخت است.»

سکوت وزارت ارشاد در برابر قیمت گران بلیت‌ها

کنسرت شیلر پنجشنبه و جمعه شب در تالار وزارت کشور برگزار شد و البته برای بیستم آبان ماه هم تمدید شده است. با وجود بازخوردهای خوب این اجرا، از ابتدا انتقاداتی هم به آن وارد بود؛ اینکه کف و سقف بلیت‌ها از ١٠٠ تا ٣٥٠‌هزار تومان قیمت‌گذاری شده است و این یعنی یک خانواده چهار نفره حداقل ٤٠٠ و حداکثر یک‌میلیون و ٤٠٠‌هزار تومان برای شرکت در آن نیاز به بودجه دارد. البته برگزارکنندگان کنسرت در توضیح این مطلب ماجرای گران‌شدن یورو را مطرح کردند و سرپرست گروه شیلر هم در نشست خبری که پیش از اجرا داشت درباره آن این توضیحات را داد: «کسانی که در زمینه مسائل اجرایی فعالیت می‌کنند، شاید بهتر بتوانند در این‌باره که چرا قیمت بلیت‌های کنسرت ما ٣٥٠‌هزار تومان است، توضیح بدهند.

حالا که بلیت‌ها گران است من باید بروم به زیرزمینم و فقط در آنجا موزیک کار کنم و دیگر کنسرتی برگزار نکنم؟ من سعی کرده‌ام بین این گرانی قیمت بلیت و مخاطبانم تعادلی ایجاد کنم تا جریان بین من و مخاطبم قطع نشود.» جالب‌تر از همه اینها اما سکوت وزارت ارشاد است که تمایلی به دخالت و نظارت در‌باره قیمت بلیت کنسرت‌ها ندارد.

نیره خادمی

  • 13
  • 2
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
علی نصیریان بیوگرافی علی نصیریان؛ پیشکسوت صنعت بازیگری ایران

تاریخ تولد: ۱۵ بهمن ۱۳۱۳

محل تولد: تهران

حرفه: بازیگر، نویسنده و کارگردان

آغاز فعالیت: ۱۳۲۹ تاکنون

تحصیلات: دانش آموخته مدرسه تئاتر در رشته هنرپیشگی

ادامه
رودریگو هرناندز بیوگرافی «رودریگو هرناندز»؛ ستاره ای فراتر از یک فوتبالیست | هوش و تفکر رمز موفقیت رودری

تاریخ تولد: ۲۲ ژوئن ۱۹۹۶

محل تولد: مادرید، اسپانیا

حرفه: فوتبالیست 

پست: هافبک دفاعی

باشگاه: منچسترسیتی

قد: ۱ متر ۹۱ سانتی متر

ادامه
بیژن بنفشه خواه بیوگرافی بیژن بنفشه خواه بازیگر خوش سابقه سینمای ایران

تاریخ تولد: ۱ فروردین ۱۳۵۲

محل تولد: دروازه شمیران، تهران، ایران

حرفه: بازیگر

آغاز فعالیت: ۱۳۷۳

تحصیلات: فارغ‌التحصیل رشته نمایش از دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد

ادامه
یان کوم بیوگرافی یان کوم؛ بنیانگذار برنامه واتس اپ

تاریخ تولد: ۲۴ فوریه ۱۹۷۶

محل تولد: اوکراین، کی یوف

ملیت: آمریکایی

حرفه: تاجر، برنامه نویس، کارآفرین

دلیل شهرت: راه اندازی واتساپ

ثروت: ۱۵/۱ میلیارد دلار

ادامه
جلال الدین مارشاریپوف بیوگرافی جلال الدین مارشاریپوف بازیکن قوی ازبکی

تاریخ تولد: ۱ سپتامر ۱۹۹۳

محل تولد: گرگانج، ازبکستان

حرفه: فوتبالیست

پست: وینگر

باشگاه کنونی: استقلال تهران

قد: ۱ متر ۷۲ سانتی متر

ادامه
بیوگرافی و اشعار عثمان بختیاری زندگینامه عثمان بختیاری شاعر سده پنجم و ششم

تاریخ تولد: بین سال های ۴۵۷ تا ۴۶۹ هجری قمری

ملیت: ایرانی

زمینه فعالیت: شاعر و حماسه سرا

آثار: شهریار نامه - هنرنامه یمینی

وفات: بین سال‌ های ۵۱۲ تا ۵۴۸

ادامه
ابو حتوف بن حارث انصاری زندگینامه ابوحتوف بن حارث انصاری از دشمنی با امام علی تا شهادت در کربلا

محل زندگی: کوفه

دوران زندگی: همزمان با دوران زندگی امام حسین (ع)

از یاران: امام حسین (ع)

شهادت: روز دهم محرم

ابو حتوف بن حارث انصاری در سپاه عمر سعدزندگینامه ابو حتوف بن حارث انصاری

ادامه
محمد نادری بیوگرافی محمد نادری بازیگر سینما و تلویزیون

تاریخ تولد: ۱۰ تیر ۱۳۵۷

محل تولد: اردبیل

حرفه: بازیگر، فیلمنامه نویس، صدا پیشه، مجری

تحصیلات: کارشناسی ارشد کارگردانی تئاتر از دانشگاه تربیت مدرس

آغاز فعالیت: ۱۳۸۸ تاکنون

ادامه
محمد بن راشد آل مکتوم بیوگرافی محمد بن راشد آل مكتوم حاکم موفق دبی

تاریخ تولد: ۱۵ ژوئیه ۱۹۴۵

محل تولد: دبی

ملیت: امارات متحده عربی

لقب: والاحضرت شیخ محمد

حرفه: حاکم دبی

ادامه
دیالوگ های آنشرلی

دیالوگ های آنشرلی در این مقاله از سرپوش به بررسی جذابیت های دیالوگ های آنشرلی در سینما و تئاتر می‌پردازیم. آنشرلی، با تاریخچه‌ای غنی در حوزه فرهنگ و هنر، دارای دیالوگ‌هایی است که علاوه بر ارتقاء داستان، به عنوان نمونه‌هایی برجسته از زبان هنری در این صنایع شناخته می‌شوند. اثر آنشرلی  کتاب "آنشرلی" نوشته لوسی ماد مونتگمری، داستان دختری به نام آن شرلی است که در یتیم خانه بزرگ شده و به یک خانواده ثروتمند در شهر مونک هاوس نیو برونزویک در کانادا فروخته می شود. آن شرلی دختری کنجکاو، مهربان و خلاق است که با دیالوگ های خود، شخصیتی دوست داشتنی و ماندگار در ذهن خوانندگان ایجاد کرده است. انیمیشن آنشرلی انیمیشن "آنشرلی" که در سال ۱۹۷۹ در ژاپن ساخته شده است، اقتباسی از رمان "آن در گرین گیبلز" نوشته لوسی ماد مونتگمری است. این انیمیشن، داستان دختری به نام آن شرلی را روایت می کند که در یتیم خانه بزرگ شده و به یک خانواده ثروتمند در شهر مونک هاوس نیو برونزویک در کانادا فروخته می شود. شخصیت های آنشرلی شخصیت های اصلی انیمیشن آنشرلی عبارتند از: آن شرلی: دختری کنجکاو، مهربان و خلاق که با موهای قرمز و شخصیت دوست داشتنی خود، یکی از محبوب ترین شخصیت های ادبیات کودکان است. مریلا کاترین کاتبرت: خواهر بزرگ تر ماتیو کاتبرت که با برادرش در مزرعه گرین گیبلز زندگی می کند. مریلا زنی سخت کوش و جدی است که در ابتدا از حضور آن شرلی در خانه خود خوشحال نیست. ماتیو کاتبرت: برادر کوچک تر مریلا که مردی مهربان و ساده دل است که به سرعت با آن شرلی دوست می شود. دیانا براری: دختر همسایه کاتبرت ها که با آن شرلی دوست می شود. دیانا دختری مهربان و ساده دل است که به سرعت با آن شرلی دوست می شود. دیالوگ های انیمیشن آنشرلی داستان انیمیشن آنشرلی داستان انیمیشن آنشرلی، همانند داستان رمان، از این قرار است که آن شرلی، دختری یتیم که در یتیم خانه بزرگ شده است، توسط خواهر و برادری به نام های مریلا و ماتیو کاتبرت به فرزندخواندگی پذیرفته می شود. مریلا و ماتیو، آن شرلی را برای کمک به انجام کارهای خانه و مزرعه می خواهند. آن شرلی، با موهای قرمز آتشین و شخصیت دوست داشتنی خود، به سرعت با مریلا و ماتیو و همچنین با همسایه آنها، دیانا براری، دوست می شود. آن شرلی، با ماجراجویی ها و شیطنت های خود، زندگی کاتبرت ها را زیر و رو می کند و به آنها یاد می دهد که چگونه از زندگی لذت ببرند. نکات مثبت آنشرلی انیمیشن آنشرلی، از جمله انیمیشن های ماندگار و خاطره انگیزی است که با داستان جذاب و شخصیت های دوست داشتنی خود، مخاطبان زیادی را به خود جذب کرده است. از جمله نکات مثبت این انیمیشن می توان به موارد زیر اشاره کرد: - داستان انیمیشن آنشرلی، همانند داستان رمان، داستانی جذاب و پرکشش است که مخاطبان را از ابتدا تا انتها درگیر خود می کند. - شخصیت های انیمیشن آنشرلی، از جمله آن شرلی، مریلا، ماتیو و دیانا، شخصیت هایی دوست داشتنی هستند که مخاطبان با آنها ارتباط برقرار می کنند. - انیمیشن آنشرلی، پیام های مثبتی مانند اهمیت خانواده، دوستی و امید را به مخاطبان خود منتقل می کند. دیالوگ های شخصیت آنشرلی دیالوگ های آنشرلی دیالوگ های آنشرلی، بیانگر شخصیت او هستند. او دختری کنجکاو و ماجراجو است که همیشه به دنبال یادگیری چیزهای جدید است. این ویژگی در دیالوگ های او به وضوح دیده می شود. برای مثال، در یکی از دیالوگ ها، آنشرلی از معلم خود می پرسد: "حتی اگر دنیا بد باشد، همیشه چیزهای خوب هم وجود دارد." " تصور اینکه شما یک ملکه هستید واقعا عالی است. شما بدون هیچ گونه ناراحتی از آن لذت می برید و هر زمان که بخواهید می توانید از ملکه بودن دست بردارید، کاری که در زندگی واقعی نمی توانید انجام دهید." "این یک چیز خوب در مورد این جهان است ... همیشه بهارهای بیشتری وجود دارد." "وقتی فکر می‌کنم قرار است اتفاق خوبی بیفتد، به نظر می‌رسد که بر روی بال‌های انتظار پرواز می‌کنم. و سپس اولین چیزی که متوجه می شوم با یک ضربت به زمین می افتم. اما واقعاً ماریلا، قسمت پرواز تا زمانی که ادامه دارد با شکوه است... مثل اوج گرفتن در غروب خورشید است. من فکر می‌کنم که تقریباً تاوان ضربه را می‌پردازد." "خب، نمی توان یکدفعه عادت دختر بچه بودن را کنار گذاشت." "شاید... شاید... عشق به طور طبیعی از یک دوستی زیبا آشکار شد، مانند گل رز طلایی که از غلاف سبزش می لغزد."  "این یک ایده دوست داشتنی است، دایانا؛ زندگی کردن به گونه ای که نامت را زیبا کنی، حتی اگر در آغاز زیبا نبود... آن را در افکار مردم برای چیزی آنقدر دوست داشتنی و دلپذیر قرار می دهد که هرگز به تنهایی به آن فکر نمی کنند." "شاید، به هر حال، عاشقانه مانند یک شوالیه که سوار اسب می‌شود، با شکوه و هیاهوی وارد زندگی انسان نشده باشد. شاید مثل یک دوست قدیمی از راه‌های آرام به سمت آدم خزید..." "خب، همه ما اشتباه می کنیم، عزیزم، پس فقط آن را پشت سر بگذار. ما باید از اشتباهات خود پشیمان باشیم و از آنها درس بگیریم، اما هرگز آنها را با خود به آینده منتقل نکنیم." "من معتقدم که زیباترین و شیرین ترین روزها، روزهایی نیستند که در آن اتفاقات بسیار باشکوه یا شگفت انگیز یا هیجان انگیزی رخ دهد، بلکه فقط روزهایی هستند که لذت های کوچک ساده ای را به ارمغان می آورند و به آرامی یکدیگر را دنبال می کنند، مانند مرواریدهایی که از یک رشته می لغزند." "من از دوستی بسیار سپاسگزارم. زندگی را بسیار زیبا می کند." "این بدترین دوران بزرگ شدن است و من در حال درک آن هستم. چیزهایی که در دوران کودکی خیلی می‌خواستی، وقتی به آنها دست پیدا می‌کردی، به نظرت چندان شگفت‌انگیز به نظر نمی‌رسند." "آیا خوب نیست که فکر کنیم فردا روز جدیدی است که هنوز هیچ اشتباهی در آن وجود ندارد." دیالوگ های ماندگار آنشرلی "این خیلی خوب است که در مورد غم ها بخوانید و تصور کنید که قهرمانانه از طریق آنها زندگی می کنید، اما وقتی واقعاً آنها را دارید، خیلی خوب نیست" "خیلی آسان است که شرور باشی بدون اینکه بدانی." "اما واقعاً ماریلا، نمی‌توان در چنین دنیای جالبی برای مدت طولانی غمگین ماند، می‌تواند؟" "زندگی ارزش زیستن را دارد تا زمانی که خنده در آن باشد." "تجربه من این بوده است که شما تقریباً همیشه می توانید از چیزهایی لذت ببرید، اگر تصمیم خود را محکم بگیرید که این کار را انجام دهید." "دنیای قدیمی عزیز تو بسیار دوست داشتنی هستی و من خوشحالم که در تو زنده هستم." "چرا مردم باید برای دعا زانو بزنند؟ اگر واقعاً می خواستم دعا کنم به شما می گویم که چه کار می کردم. من به تنهایی یا در جنگل های عمیق و عمیق به یک میدان بزرگ بزرگ می رفتم و به آسمان - بالا - بالا - بالا - به آن آسمان آبی دوست داشتنی نگاه می کردم که انگار پایانی برای آن وجود ندارد. آبی بودن و سپس من فقط یک دعا را احساس می کنم." "این یکی از مزایای سیزده سالگی است که شما خیلی بیشتر از زمانی که فقط دوازده ساله بودید می دانید" "تا زمانی که نمردی هرگز از غافلگیر شدن در امان نیستی" "کیک‌ ها یک عادت وحشتناک دارند که وقتی می‌ خواهید خوب باشند بد می‌ شوند" "آنه تمام عاشقانه هایت را رها نکن اندکی از آن چیز خوبی است البته نه زیاد اما کمی از آن را حفظ کن" دیالوگ های زیبای آنشرلی سخن پایانی درباره دیالوگ های آنشرلی دیالوگ های آنشرلی، بخشی از جذابیت این شخصیت دوست داشتنی هستند. این دیالوگ ها، شخصیت، امید، خوش بینی و عشق به طبیعت آنشرلی را به خوبی بیان می کنند. گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش